Waar ik mee zit is dat ik geen mechanisme ken dat daarvoor verantwoordelijk zou zijn, tenzij we terugkeren naar een andere boosdoener: maskering.hannesie schreef:@ Tom : Wat dan als je thuis wel in een opname de ruimtelijkheid van de studio ervaart, en dan dezelfde opname afspeelt op een ander /nieuw systeem.
Ik zat pas dan te luisteren en hoorde als het ware achterin de ruimte een geluidje als of er een stoel werd opzij geschoven.
Wel duidelijk dat het achter de muzikanten/artiesten gebeurde.
Dan zou het op op een andere luidspreker er ook uit moeten komen, of als het niet goed is kan de afstand anders overkomen?
Of kan de afstand van de tweeter i.c.m. de Mid/bas een probleem zijn voor de lineariteit, en daar door verschuift, of is het ook off topic?
De "ruimte-informatie" is gewoonlijk zwak, en wordt dus gemakkelijk gemaskeerd, ofwel door een naburige band in het spectrum die te luid wordt weergegeven, ofwel door ruis/vervorming/brom etc.
En " ruimtelijk klinken" als er in de opname geen ruimte-informatie is om weer te geven, daar kan ik me helemaal niks bij voorstellen.
En gezien het feit dat het leeuwendeel van de ruimte-informatie in het middengebied zit, vind ik een ruimtelijk klinkende tweeter ook nogal verdacht...
Tom