Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28478
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Ach ja, nog even en ze komen erachter dat je ook gezamenlijk naar muziek kan luisteren...
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Kalimba schreef:Sorry dat ik wat heftig reageerde (kwam net thuis na de kroeg). Ik vind een aantal reacties wel opvallend negatief eerlijk gezegd.
Er komen regelmatig nieuwe modellen uit bij Speakerland en Speaker en Co die zij ook zelf ontwikkelen. Kijk even naar de Accuton Ceramos en de SB / Scan Speak: Kind of Blue. Altijd zie ik Titus en Frank wel bezig met nieuwe modellen ontwikkelen of modellen te upgraden (Bij Ruud kom ik helaas niet zomaar ivm de afstand). WE moeten heel blij zijn met deze laatste goede winkels (Rumoh ook niet te vergeten) met een enorme kennis, behulpzaamheid en ook zeker de eerlijke adviezen die gegeven worden.
Nou er zijn hele mooie ontwerpen, neem de minimonitor beryllium, echt super.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
De zelfbouwzaken moet je zeker waarderen. Maar realiseer je wel dat de mannen daar vooral acteren op wat de grote stroom (zaterdag)klanten wil. En dat ze zelf echt wel weten dat het nog beter kan, en dat ze ook puur voor hun eigen hobby wel eens wat proberen. Daarom vind ik dit forum ook een aanwinst: hier zijn mensen (op behoorlijk professioneel niveau) bezig om de geluidsweergave nog beter te krijgen dan wat met twee conventionele speakers haalbaar is. En ze documenteren het hier behoorlijk uitvoerig.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
geluidkwaliteit wordt eerder beleefd in connectiviteit. Altijd, overal en niet een album maar een playlist.
muziek is qua soundprocessing daar in mee gegaan. high end speakers voegen weinig toe, Devialet heeft het begrepen. Spons ook, en de op afstand grootste ontwikkeling op speakergebied kwam van B&O met de Beolab 90 als je het mij vraagt.
Doet vrijwel alles wat eerder al genoemd is;
cardioïde, roommodecontrol, connectiviteit
Maar de Faktum is gewoon het speaker equivalent van blond&rondborstig. Dus tof van speaker & co dat hij daar staat.
Bernt van Hobby HiFi is verder gegaan met eigen units, en Beryllium... maar dat schijnt je allemaal niet te kunnen horen
muziek is qua soundprocessing daar in mee gegaan. high end speakers voegen weinig toe, Devialet heeft het begrepen. Spons ook, en de op afstand grootste ontwikkeling op speakergebied kwam van B&O met de Beolab 90 als je het mij vraagt.
Doet vrijwel alles wat eerder al genoemd is;
cardioïde, roommodecontrol, connectiviteit
Maar de Faktum is gewoon het speaker equivalent van blond&rondborstig. Dus tof van speaker & co dat hij daar staat.
Bernt van Hobby HiFi is verder gegaan met eigen units, en Beryllium... maar dat schijnt je allemaal niet te kunnen horen
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
@Wouter
Misschien is deze een soort van gulde middenweg; Elac Navis ARB-51. Ik heb deze nog vrij recent horen spelen. Oogt vrij modern, niet echt groot, ziet er nog als een luidspreker uit, weinig of geen DSP volgens mij, en klonk hoe ik het kan beoordelen heel erg goed.
Misschien is deze een soort van gulde middenweg; Elac Navis ARB-51. Ik heb deze nog vrij recent horen spelen. Oogt vrij modern, niet echt groot, ziet er nog als een luidspreker uit, weinig of geen DSP volgens mij, en klonk hoe ik het kan beoordelen heel erg goed.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Wat doet de Beolab 90 nu meer dan de Kii Three? Behalve dat de Beolab wat eerder was lijkt me het verschil marginaal. Daarnaast: voor effectieve controle van de staande golven in een luisterruimte is vier separaat geplaatste luidsprekers toch wel het algemeen aanvaarde minimum dacht ik. Maar ik dwaal af. Mijn punt was dat Speakerland, Speaker&co en Speakerkits in het verleden echt wel hebben geëxperimenteerd. De laatste die me bijstaat is de Solidus van laatstgenoemde, maar ik denk ook aan veel oudere ontwerpen als de Vector-serie uit Oss. Eind van het verhaal is dat klanten toch vaak erg conservatief kiezen en dat bij speakers de units vooral zichtbaar moeten zijn om goed te verkopen.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
En vergeet de WAF niet, Mark.
Die heeft vaak meer invloed dan je denkt.
Die heeft vaak meer invloed dan je denkt.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
https://www.google.nl/search?q=Beolab+9 ... 00&bih=715ds23man schreef:En dat beolab ding is ook nog eens lelijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
wordt wel een topic hi-jack maar goed, in de BEOLAB 90 zitten ook uitsluitend Scan-Speak chassisray5150 schreef:https://www.google.nl/search?q=Beolab+9 ... 00&bih=715ds23man schreef:En dat beolab ding is ook nog eens lelijk.
![]()
![]()
![]()
![]()
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2015 ... he-scenes/
lees het ontwikkelingsverslag maar eens, lelijk dekt de lading niet maar inmiddels zie ik vorm volgt functie en dan let je minder op de vorm; een speaker zonder voor- of achterzijde.
De Kii Three kan een beetje wat de ~90 kan dunkt me.
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2017 ... rectivity/
edit: de 50 is minder lelijk...You’re right – except that, normally, loudspeakers are so far apart that they start having a rather chaotic behaviour in what would be a useful frequency range.
However, on the other hand, if you put them close together enough for the wavelengths in question, then you can control the directivity of the array by changing the phase & amplitude relationships of the drivers at different frequencies with customised filters… Which is exactly what is happening in BeoLab 90 & 50
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2017 ... 50-design/ leuk, B&O laat alle stappen en prototypes zien. tonmeister heeft zeer veel interessant materiaal vanuit B&O
De Faktum is een begerenswaardig ontwerp, helaas ook kostbaar.
Laatst gewijzigd door wouter op zo 10 feb 2019, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Er hangt inderdaad een best prijskaartje aan maar die is bijna hetzelfde als van de Vertigo. De kast van de Vertigo was dan wel wat ingewikkelder en duurder maar bij de Faktum is dat weer het filter. In mijn berekening ruim €1160 aan filter en dempings materialen. Ik weet ook nog niet hoe ik het financieel voor elkaar ga krijgen en hoe lang het gaat duren maar hoop snel te kunnen starten met de bouw of het verzamelen van de units/ onderdelen. Misschien de Vertigo's verkopen maar weet nog niet wat ze opbrengen en de emotionele waarde is enorm bij mijn geliefde Vertigo's.
Dromen, dromen en nog eens dromen
Dromen, dromen en nog eens dromen
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Is er misschien iemand die een duidelijk plaatje heeft van het filter schema/ part list? De plaatjes op internet uit de Elektor zijn helaas onleesbaar.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
You've got mail!Kalimba schreef:Is er misschien iemand die een duidelijk plaatje heeft van het filter schema/ part list?
groet,
Aat
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
AatV schreef:You've got mail!Kalimba schreef:Is er misschien iemand die een duidelijk plaatje heeft van het filter schema/ part list?
groet,
Aat
Dankjewel Aat! Nu kan ik alles goed zien en lezen
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
€ 3.450,00 per paar in pianolak. Is wel een scherpe prijs?
http://www.speakerheaven.de/fertiglauts ... reise.html
http://www.speakerheaven.de/fertiglauts ... reise.html
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Kalimba,
Het spijt me als 1 van mijn reacties overgekomen mocht zijn als 'zuur'. Ikzelf heb ook vaak wat moeite met de reacties op ZBA. Zo zijn ze zeker niet bedoeld geweest.
(ik kan de mijne hier inderdaad lezen als van een oude norre man, die zeurt dat vroeger alles beter was. Zo oud ben ik niet, trouwens
).
Die Faktums zijn gewoon hele fijne, goede en eerlijke speakers. En als je er voor valt, dan zal je er ook lang plezier van kunnen hebben.
Als ik in de markt was, zou het (eerlijk waar) mijn eigen keuze kunnen zijn. Open baffles en andere exoten wil ik gewoon niet inpassen in mijn interieur (wat primair is bedoeld om in te wonen, en niet om te luisteren). Ik wilde kennelijk even mijn frustratie kwijt : waarom is het al zó lang zó moeilijk, om substantiele verbetering te krijgen met oplossingen die niet al te zeer ingrijpen op je woonkamer-inrichting of tijd ?
Ga ervoor, ik hoop dat je de centjes bij elkaar kan harken
!
Fijn toch, dat er nog winkels kan zijn waar je Max Cavalera lekker kan laten brullen, zónder al te afkeurende blikken van de verkopers ter plaatse ?
Het spijt me als 1 van mijn reacties overgekomen mocht zijn als 'zuur'. Ikzelf heb ook vaak wat moeite met de reacties op ZBA. Zo zijn ze zeker niet bedoeld geweest.
(ik kan de mijne hier inderdaad lezen als van een oude norre man, die zeurt dat vroeger alles beter was. Zo oud ben ik niet, trouwens
Die Faktums zijn gewoon hele fijne, goede en eerlijke speakers. En als je er voor valt, dan zal je er ook lang plezier van kunnen hebben.
Als ik in de markt was, zou het (eerlijk waar) mijn eigen keuze kunnen zijn. Open baffles en andere exoten wil ik gewoon niet inpassen in mijn interieur (wat primair is bedoeld om in te wonen, en niet om te luisteren). Ik wilde kennelijk even mijn frustratie kwijt : waarom is het al zó lang zó moeilijk, om substantiele verbetering te krijgen met oplossingen die niet al te zeer ingrijpen op je woonkamer-inrichting of tijd ?
Ga ervoor, ik hoop dat je de centjes bij elkaar kan harken
Fijn toch, dat er nog winkels kan zijn waar je Max Cavalera lekker kan laten brullen, zónder al te afkeurende blikken van de verkopers ter plaatse ?
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Ik vond je bericht niet zuur. Ik deel je mening m.b.t. de ontwikkelingen maar let daar ook niet veel op. Ik vertrouw alleen mijn eigen gehoor en kennis/ ervaring die ik van jongs af aan heb opgebouwd. Wat vele mensen mooi vinden vind ik vaak weer niet mooi en idem dito.MarcoSQ schreef:Kalimba,
Het spijt me als 1 van mijn reacties overgekomen mocht zijn als 'zuur'. Ikzelf heb ook vaak wat moeite met de reacties op ZBA. Zo zijn ze zeker niet bedoeld geweest.
(ik kan de mijne hier inderdaad lezen als van een oude norre man, die zeurt dat vroeger alles beter was. Zo oud ben ik niet, trouwens).
Die Faktums zijn gewoon hele fijne, goede en eerlijke speakers. En als je er voor valt, dan zal je er ook lang plezier van kunnen hebben.
Als ik in de markt was, zou het (eerlijk waar) mijn eigen keuze kunnen zijn. Open baffles en andere exoten wil ik gewoon niet inpassen in mijn interieur (wat primair is bedoeld om in te wonen, en niet om te luisteren). Ik wilde kennelijk even mijn frustratie kwijt : waarom is het al zó lang zó moeilijk, om substantiele verbetering te krijgen met oplossingen die niet al te zeer ingrijpen op je woonkamer-inrichting of tijd ?
Ga ervoor, ik hoop dat je de centjes bij elkaar kan harken!
Fijn toch, dat er nog winkels kan zijn waar je Max Cavalera lekker kan laten brullen, zónder al te afkeurende blikken van de verkopers ter plaatse ?
Voor mij was de Vertigo de 1ste luidspreker (mits goed aangestuurd) die ik mooier vond dan m'n Audiolab Kalimba's/ Spectrostatic 2/ Axis. Mooier kon het niet dacht ik maar de Faktum verraste me enorm. Zo mooi neutraal wat door velen vaak saai wordt gevonden.
Open baffles wil ik ook niet in mijn huis. Zo heb ik ooit een set MArtin Logans aangeschaft die groter warten dan ik zelf.
M'n vriendin vond het prachtig maar mij werd het na 2 maanden een doorn in het oog en ben toen weer lang aan het zoeken geweest. Dat werd de ontdekking van de Kalimba die ik ruim 10/15 jaar heb gehad.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Korte vraag m.b.t. de trafokern spoelen voor het laag (in serie).
Ik ben niet zo bekend met die waardes maar deze Mundorfs op de foto zijn de juiste?
Ik ben niet zo bekend met die waardes maar deze Mundorfs op de foto zijn de juiste?
Laatst gewijzigd door Kalimba op di 12 feb 2019, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Dat is een aardige lijst filter onderdelen, zeg. (neem aan dat het een 3-weg betreft.)
Misschien een tipje, er worden hier geregeld gebruikte spoelen en (MKP) condensatoren te koop aangeboden.
Zo zou je een groot deel bij elkaar kunnen sprokkelen. MOX weerstanden en (zelfs Mundorf) elco's kosten de wereld niet.
Misschien een tipje, er worden hier geregeld gebruikte spoelen en (MKP) condensatoren te koop aangeboden.
Zo zou je een groot deel bij elkaar kunnen sprokkelen. MOX weerstanden en (zelfs Mundorf) elco's kosten de wereld niet.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Een ontwerp van Bernd Timmermans zeker. Die heeft aandelen Mundorf.ray5150 schreef:Dat is een aardige lijst filter onderdelen, ...
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Tja, voor vrijwel ieder onderdeel heb je keuze uit onderdelen in de prijsklassen van enkele kwartjes tot een paar honderd euro.
Kalimba (of wie dan ook ) is natuurlijk niet verplicht om bepaalde merken te gebruiken, mogelijk heeft hij zijn eigen voorkeuren qua merken.
Het gaat tenslotte toch om de waardes van weerstanden, inducties, capaciteiten, en ik kan me best wel voorstellen dat als je als ontwerper goede ervaringen hebt met bepaalde merken, je daar aan blijft hangen.
En het blijven Duitsers...
Kalimba (of wie dan ook ) is natuurlijk niet verplicht om bepaalde merken te gebruiken, mogelijk heeft hij zijn eigen voorkeuren qua merken.
Het gaat tenslotte toch om de waardes van weerstanden, inducties, capaciteiten, en ik kan me best wel voorstellen dat als je als ontwerper goede ervaringen hebt met bepaalde merken, je daar aan blijft hangen.
En het blijven Duitsers...
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Maar.. zijn dit de juiste (L1) spoelen die opgegeven worden in het standaard alswel in het high end filter?
Qua condensatoren zal het waarschijnlijk Audyn Cap worden.
Qua condensatoren zal het waarschijnlijk Audyn Cap worden.
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Of het exact de gespecificeerde types zijn, dat weet ik niet zeker. De goedkope versie : volgens mij wel.
De dure : hij lijkt er in in ieder geval meer dan voldoende op. Kan niet mis zijn.
Loopt wel in de papieren, dit soort spoelen. Mocht je een wat prijsbewuster alternatief zoeken : google eens op 'Monacor LSI-12T'.
Ook eer trafokernspoel; lekker lage 0.14ohm gelijkstroomweerstand, nog lager dan gespecificeerd in je high-end-versie. Voor 40-50eur wel te vinden, bijv. hier : https://www.conrad.nl/p/luidsprekertraf ... mh-1331869 en bij de Oosterburen ook wel iets goedkoper te vinden.
Andere goede alternatieven (die net een tandje meer afwijken van origineel), kunnen een Intertechnik Torobar of Jantzen C-Coil zijn.
De dure : hij lijkt er in in ieder geval meer dan voldoende op. Kan niet mis zijn.
Loopt wel in de papieren, dit soort spoelen. Mocht je een wat prijsbewuster alternatief zoeken : google eens op 'Monacor LSI-12T'.
Ook eer trafokernspoel; lekker lage 0.14ohm gelijkstroomweerstand, nog lager dan gespecificeerd in je high-end-versie. Voor 40-50eur wel te vinden, bijv. hier : https://www.conrad.nl/p/luidsprekertraf ... mh-1331869 en bij de Oosterburen ook wel iets goedkoper te vinden.
Andere goede alternatieven (die net een tandje meer afwijken van origineel), kunnen een Intertechnik Torobar of Jantzen C-Coil zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Scan-Speak Faktum bij Speaker & Co
Een trafokern is een trafokern, wat feitelijk alleen van belang is hierbij is op welke kern hij is gewikkeld, immers dit is gewoon recht-toe-recht-aan wikkelen, niks interleaving of wat dan ook. Kortom, kijk even waar het belang heeft een lage Rdc te gebruiken (b.v. seriespoel voor een grote woofer) en zet daar een trafokern met een lage Rdc neer, in andere gevallen zou je gewoon een hogere Rdc kunnen nemen, zeker waar het correctie netwerken e.d. betreft.
