Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Hallo iedereen ik ben begonnen met het bouwen van een buizenversterker. Mijn voorkeur ging uit van een single ended kt88 met een 6n1p fasedraaier. Ik heb hem gecombineerd met een 3 traps voorversterker op basis van de ecc 83 en gescheiden voedingen. Dit.is een kit .Heb daarbij ook nog eens 2 diode buizen gevonden in de vorm van een 5Z3P ja inderdaad direct verhit wat een ramp.Ik kon er geen 5 volt transformator bij vinden en ben een 6.volt transformator gaan afwikkelen.
Een beetje
Een beetje
En.klaar
En.klaar
Doordatik de isolatie heb heb ik ze ingegoten in kunsthars. Oh yee de trafo ietsje te groot opgelost met een powerfile
Uit gevijld
Uit gevijld
Close up
Close up
En een klein beetje gegoten
Een beetje
Een beetje
Verder de kast wat bewerkt
Koelgaatjes in stramien
Koelgaatjes in stramien
Met de accutol
Met de accutol
En yes
En yes
Nou nu aan het fillement beginnen
De eerste en de rotste hebben de trafo's het overleefd de giet actie
De eerste en de rotste hebben de trafo's het overleefd de giet actie
Gelukkig. De rest van het fillement
Een beetje
Een beetje
Tot zo ver ben ik dan, ga nu aan de hoogspanning beginnen. Ben toch bijna elke dag aan mijn versterker bezig en kom snel met vervolg. Wie schuift er aan.
Bijlagen
20190202_032725.jpg
20190209_002215.jpg
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere. :relax:
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Op de.gate natuurlijk , beetje blond
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door SSassen »

@Einstein,

Mag ik vragen waarom je de trafo hebt afgewikkeld? Je had ook gewoon twee, pakweg 1 Ohm, weerstanden in serie met de gloeidraden kunnen plaatsen, dat had je een hoop werk gescheeld.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
@Einstein,

Mag ik vragen waarom je de trafo hebt afgewikkeld? Je had ook gewoon twee, pakweg 1 Ohm, weerstanden in serie met de gloeidraden kunnen plaatsen, dat had je een hoop werk gescheeld.
Dat vindt vader wel wat veel :wink:
Die 5Z3P is een Chinees ding van Alie, gloei 5V 3A ±10% :-&
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door SSassen »

Geen idee, ik kom weinig tot nooit op Ali :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door ray5150 »

Die paar kleine gaatjes die je geboord hebt gaan amper extra lucht doorstroming geven.
Dat moeten er dan een stuk meer zijn, en met een grotere diameter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Die paar kleine gaatjes die je geboord hebt gaan amper extra lucht doorstroming geven.
Dat moeten er dan een stuk meer zijn, en met een grotere diameter.
En ik dacht dat 't decoratief was? Maar volledig eens met Ray als dat niet het geval is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door ray5150 »

Einstein schreef:
Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere. :relax:
Je bedoelt een ontwerp, een PCB, of een complete module ?
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

:
Dit zijn ze nu.
Dit zijn ze nu.
Wat de gaatjesbetreft verkeerde foto. De gaten zijn groter. :yeah:
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

ray5150 schreef:
Einstein schreef:
Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere. :relax:
Je bedoelt een ontwerp, een PCB, of een complete module ?
Uit een module van een buisgelijkrichter.
Hier zie ik dat.
Hier zie ik dat.
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Zo ziet het er dan uit
Zo ziet het er dan uit
Met een serie weerstand heb ik toch geen 5 volt. Dit krijg ik op mijn anode spanning er bij en moet er weer uit.Ik mag voor de smoorspoel maar 4uf aan stabilisatie gebruiken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Dit is dus klaarblijkelijk niet de trafo.Hier zit wel 5V op en de gloei met twee 2,5V is ook niet voor een KT88. Kortom het loopt hier over van duidelijkheid :sure: :(
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door OpaBert »

Het kon mij wel zijn :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Het kon mij wel zijn :lol:
Wel nee, jij vergeet enkel draadjes :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Het kon mij wel zijn :lol:
Wel nee, jij vergeet enkel draadjes :lol:
Anne
Huh :think: welke draadjes :shock:
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
Dit is dus klaarblijkelijk niet de trafo.Hier zit wel 5V op en de gloei met twee 2,5V is ook niet voor een KT88. Kortom het loopt hier over van duidelijkheid :sure: :(
Anne
Is dit een probleem dan. Mijn buren de plaatselijke store ook niet ,die hebben dit een beetje geadviseerd. Met informatie die ik gevonden heb van een Chinees forum. Mijn voedings en eindtransformator in een set gekocht voor kt88 en wil deze diode buizen toevoegen. Ik moet er ook silicium diode"s bij gebruiken om aan de spanning te komen. Lijkt mij geen probleem. Was eerst van plan gewoon silicium te gebruiken ,maar kwam dit tegen en de vorm van deze buizen was liefde op het eerste gezicht. :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Ah!buis »

Een voedingstrafo die bedoeld is voor een buizengelijkrichter geeft met halfgeleiderdiodes meer gelijkspanning.Is soms teveel voor condensators en voor de buizen.
Bij buizen kun je de instelling wel aanpassen, condensators moeten geschikt zijn voor de hogere spanning anders gaan ze stuk en dat kan vervolgschade opleveren.
Andersom, als dat Chinees spul voor halgeleiderdiodes is bedoeld en je gaat een buis gebruiken krijg je te weinig spanning.Ook als de trafo maar één hoogspanningswikkeling heeft (geen middenaftakking) en je gebruikt twee diodes om toch de buis te gebruiken krijg je minder dan met een diode bruggelijkrichter.
Anne
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Ah!buis schreef:
Een voedingstrafo die bedoeld is voor een buizengelijkrichter geeft met halfgeleiderdiodes meer gelijkspanning.Is soms teveel voor condensators en voor de buizen.
Bij buizen kun je de instelling wel aanpassen, condensators moeten geschikt zijn voor de hogere spanning anders gaan ze stuk en dat kan vervolgschade opleveren.
Andersom, als dat Chinees spul voor halgeleiderdiodes is bedoeld en je gaat een buis gebruiken krijg je te weinig spanning.Ook als de trafo maar één hoogspanningswikkeling heeft (geen middenaftakking) en je gebruikt twee diodes om toch de buis te gebruiken krijg je minder dan met een diode bruggelijkrichter.
Anne
Nee, de buis heeft een common kathode en wil er met diode"s er een brug van maken. En zo een middenaftakking van maken. En dan een spanningsregelaar de condensator ervoor is een wima 630 volt van de buurman en niet Chinees. :relax: een beetje als onderstaand idee :sure:
Andere buis en gebruik er een
Andere buis en gebruik er een
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

Er zit trafo behuizing op voor buizenversterker.
Er zit trafo behuizing op voor buizenversterker.
Misschien de de naam van het onderwerp ongelukkig gekozen maar toch wel voor 70% alieexpres ook omdat het hier niet te vinden is . Zo bijvoorbeeld mijn kast bedoeld voor een dac. Er een module voor een alps motor potmeter met bron selector, display voor gevonden
Chinees lekker veel keuze .
Chinees lekker veel keuze .
Er gaat wel veel tijd in het zoeken zitten. En soms pakt het anders uit dan ik dacht zo ook bij de motor potmeter ik dacht dat het met de hand of met een afstandbediening bediend wordt maar dat was niet zo. Met de hand werd niet op het display geteld.
Maar deze knop.  3x maak
Maar deze knop. 3x maak
Heb deze vervangen door 3x ( tec tast ?) Maar condensatoren en nog vele dingen vooral op veiligheid koop ik toch hier. :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door democles »

Heb je op papier ook een plan om dit alles met elkaar te laten communiceren in een werkend geheel ?

Dan wordt het voor ons ook beter het te volgen en suggesties te geven.

Nu een beetje chaos............ :mrgreen:

En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen. :(

Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook iemand van ,,go with the flow,, maar heb mijn doel wel uitgewerkt,anders kom je jezelf nog wel tegen,hopelijk niet hangend aan een hoogspanning draadje :?

E = mc2 :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door SSassen »

democles schreef:
En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen ...
:goeie: :goedzo: =D> :goeie: :goedzo: =D>
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door douwebakker »

Einstein schreef:
Hallo iedereen ik ben begonnen met het bouwen van een buizenversterker. Mijn voorkeur ging uit van een single ended kt88 met een 6n1p fasedraaier.
Waarom een fasedraaier bij een SE versterker?
Douwe
Einstein
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 10 feb 2019, 7:56

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door Einstein »

democles schreef:
Heb je op papier ook een plan om dit alles met elkaar te laten communiceren in een werkend geheel ?

Dan wordt het voor ons ook beter het te volgen en suggesties te geven.

Nu een beetje chaos............ :mrgreen:

En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen. :(

Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook iemand van ,,go with the flow,, maar heb mijn doel wel uitgewerkt,anders kom je jezelf nog wel tegen,hopelijk niet hangend aan een hoogspanning draadje :?

E = mc2 :lol:
Papier deels het is ook nog niet klaar. Ik denk in blok schema's en dit project heb ik in 4 delen verdeeld . Deel 1
de voorversterker een kit
De c22 voorversterker.
De c22 voorversterker.
Deel 2 de source selector met potmeter print. Zijn inderdaad aanmekaar gebakken printjes. Is hier een los stukje van het project heb ik in de kast gezet en alle draden kort gemaakt zodat deze niet meer door de kast slingeren. Deel 3 voeding. Hier heb ik de hoogspanning. Hier heb ik ook mijn oorspronkelijke plan verlaten door de liefde van deze prachtige globe buizen. Ook weer een los stukje project al getest met wel andere buizen.
De 2 hoogspannings printen.
De 2 hoogspannings printen.

Ook met de buizen die ik gebruiken ga ,zal ik dit eerst apart bouwen, testen en als het dan naar behoren werkt het in de kast inbouwen. Dit is ook waar ik nu ben gebleven. Deel 4 Eindversterker , is een aangepaste versie van dit schema.
Het schema van een kit wat bij de trafo's geleverd wordt.
Het schema van een kit wat bij de trafo's geleverd wordt.
Deze kit is bedoeld voor el34, kt88 en 6550. De fase draaier is een ecc83 en wordt vervangen door een 6n1p. Dat deze buis een beetje meer stroom verbruikt is mij bekend. :D Ook wil ik een knop toevoegen die de ul verbreekt en met een weerstand op de anode zet ( tetrode - triode mode ). Zo is mijn plan een beetje. :P
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres

Bericht door RobertD »

Het is geen fasedraaier, maar een stuurtrap... verder blijft het een rommelig verhaal eerlijk gezegd.
Plaats reactie