Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Moderator: Beheerdersteam
Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Hallo iedereen ik ben begonnen met het bouwen van een buizenversterker. Mijn voorkeur ging uit van een single ended kt88 met een 6n1p fasedraaier. Ik heb hem gecombineerd met een 3 traps voorversterker op basis van de ecc 83 en gescheiden voedingen. Dit.is een kit .Heb daarbij ook nog eens 2 diode buizen gevonden in de vorm van een 5Z3P ja inderdaad direct verhit wat een ramp.Ik kon er geen 5 volt transformator bij vinden en ben een 6.volt transformator gaan afwikkelen.
Doordatik de isolatie heb heb ik ze ingegoten in kunsthars. Oh yee de trafo ietsje te groot opgelost met een powerfile
En een klein beetje gegoten
Verder de kast wat bewerkt
Nou nu aan het fillement beginnen
Gelukkig. De rest van het fillement
Tot zo ver ben ik dan, ga nu aan de hoogspanning beginnen. Ben toch bijna elke dag aan mijn versterker bezig en kom snel met vervolg. Wie schuift er aan.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere. 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Op de.gate natuurlijk , beetje blond
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
@Einstein,
Mag ik vragen waarom je de trafo hebt afgewikkeld? Je had ook gewoon twee, pakweg 1 Ohm, weerstanden in serie met de gloeidraden kunnen plaatsen, dat had je een hoop werk gescheeld.
Mag ik vragen waarom je de trafo hebt afgewikkeld? Je had ook gewoon twee, pakweg 1 Ohm, weerstanden in serie met de gloeidraden kunnen plaatsen, dat had je een hoop werk gescheeld.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Dat vindt vader wel wat veelSSassen schreef:@Einstein,
Mag ik vragen waarom je de trafo hebt afgewikkeld? Je had ook gewoon twee, pakweg 1 Ohm, weerstanden in serie met de gloeidraden kunnen plaatsen, dat had je een hoop werk gescheeld.
Die 5Z3P is een Chinees ding van Alie, gloei 5V 3A ±10%
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Geen idee, ik kom weinig tot nooit op Ali 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Die paar kleine gaatjes die je geboord hebt gaan amper extra lucht doorstroming geven.
Dat moeten er dan een stuk meer zijn, en met een grotere diameter.
Dat moeten er dan een stuk meer zijn, en met een grotere diameter.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
En ik dacht dat 't decoratief was? Maar volledig eens met Ray als dat niet het geval is.ray5150 schreef:Die paar kleine gaatjes die je geboord hebt gaan amper extra lucht doorstroming geven.
Dat moeten er dan een stuk meer zijn, en met een grotere diameter.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Je bedoelt een ontwerp, een PCB, of een complete module ?Einstein schreef:Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
:Wat de gaatjesbetreft verkeerde foto. De gaten zijn groter. 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Uit een module van een buisgelijkrichter.ray5150 schreef:Je bedoelt een ontwerp, een PCB, of een complete module ?Einstein schreef:Heb een spanningsregelaar nodig van bij de 500volt. Ik heb een ontwerp 2sk1440 met een zenerladder aan de source deze vind ik alleen maar op alieexpres en ik heb hem direct nodig. Ik heb geen database met vervangers .Weet iemand een site hiervoor. Anders ga ik het morgen proberen met een stw10nk80z. Of weet iemand een betere.
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Met een serie weerstand heb ik toch geen 5 volt. Dit krijg ik op mijn anode spanning er bij en moet er weer uit.Ik mag voor de smoorspoel maar 4uf aan stabilisatie gebruiken. 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Dit is dus klaarblijkelijk niet de trafo.Hier zit wel 5V op en de gloei met twee 2,5V is ook niet voor een KT88. Kortom het loopt hier over van duidelijkheid
Anne
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Wel nee, jij vergeet enkel draadjesBert61 schreef:Het kon mij wel zijn
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
HuhAh!buis schreef:Wel nee, jij vergeet enkel draadjesBert61 schreef:Het kon mij wel zijn![]()
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Is dit een probleem dan. Mijn buren de plaatselijke store ook niet ,die hebben dit een beetje geadviseerd. Met informatie die ik gevonden heb van een Chinees forum. Mijn voedings en eindtransformator in een set gekocht voor kt88 en wil deze diode buizen toevoegen. Ik moet er ook silicium diode"s bij gebruiken om aan de spanning te komen. Lijkt mij geen probleem. Was eerst van plan gewoon silicium te gebruiken ,maar kwam dit tegen en de vorm van deze buizen was liefde op het eerste gezicht.Ah!buis schreef:Dit is dus klaarblijkelijk niet de trafo.Hier zit wel 5V op en de gloei met twee 2,5V is ook niet voor een KT88. Kortom het loopt hier over van duidelijkheid![]()
![]()
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Een voedingstrafo die bedoeld is voor een buizengelijkrichter geeft met halfgeleiderdiodes meer gelijkspanning.Is soms teveel voor condensators en voor de buizen.
Bij buizen kun je de instelling wel aanpassen, condensators moeten geschikt zijn voor de hogere spanning anders gaan ze stuk en dat kan vervolgschade opleveren.
Andersom, als dat Chinees spul voor halgeleiderdiodes is bedoeld en je gaat een buis gebruiken krijg je te weinig spanning.Ook als de trafo maar één hoogspanningswikkeling heeft (geen middenaftakking) en je gebruikt twee diodes om toch de buis te gebruiken krijg je minder dan met een diode bruggelijkrichter.
Anne
Bij buizen kun je de instelling wel aanpassen, condensators moeten geschikt zijn voor de hogere spanning anders gaan ze stuk en dat kan vervolgschade opleveren.
Andersom, als dat Chinees spul voor halgeleiderdiodes is bedoeld en je gaat een buis gebruiken krijg je te weinig spanning.Ook als de trafo maar één hoogspanningswikkeling heeft (geen middenaftakking) en je gebruikt twee diodes om toch de buis te gebruiken krijg je minder dan met een diode bruggelijkrichter.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Nee, de buis heeft een common kathode en wil er met diode"s er een brug van maken. En zo een middenaftakking van maken. En dan een spanningsregelaar de condensator ervoor is een wima 630 volt van de buurman en niet Chinees.Ah!buis schreef:Een voedingstrafo die bedoeld is voor een buizengelijkrichter geeft met halfgeleiderdiodes meer gelijkspanning.Is soms teveel voor condensators en voor de buizen.
Bij buizen kun je de instelling wel aanpassen, condensators moeten geschikt zijn voor de hogere spanning anders gaan ze stuk en dat kan vervolgschade opleveren.
Andersom, als dat Chinees spul voor halgeleiderdiodes is bedoeld en je gaat een buis gebruiken krijg je te weinig spanning.Ook als de trafo maar één hoogspanningswikkeling heeft (geen middenaftakking) en je gebruikt twee diodes om toch de buis te gebruiken krijg je minder dan met een diode bruggelijkrichter.
Anne
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Misschien de de naam van het onderwerp ongelukkig gekozen maar toch wel voor 70% alieexpres ook omdat het hier niet te vinden is . Zo bijvoorbeeld mijn kast bedoeld voor een dac. Er een module voor een alps motor potmeter met bron selector, display voor gevonden
Er gaat wel veel tijd in het zoeken zitten. En soms pakt het anders uit dan ik dacht zo ook bij de motor potmeter ik dacht dat het met de hand of met een afstandbediening bediend wordt maar dat was niet zo. Met de hand werd niet op het display geteld.
Heb deze vervangen door 3x ( tec tast ?) Maar condensatoren en nog vele dingen vooral op veiligheid koop ik toch hier. 
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Heb je op papier ook een plan om dit alles met elkaar te laten communiceren in een werkend geheel ?
Dan wordt het voor ons ook beter het te volgen en suggesties te geven.
Nu een beetje chaos............
En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen.
Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook iemand van ,,go with the flow,, maar heb mijn doel wel uitgewerkt,anders kom je jezelf nog wel tegen,hopelijk niet hangend aan een hoogspanning draadje
E = mc2
Dan wordt het voor ons ook beter het te volgen en suggesties te geven.
Nu een beetje chaos............
En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen.
Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook iemand van ,,go with the flow,, maar heb mijn doel wel uitgewerkt,anders kom je jezelf nog wel tegen,hopelijk niet hangend aan een hoogspanning draadje
E = mc2
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
democles schreef:En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen ...
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Waarom een fasedraaier bij een SE versterker?Einstein schreef:Hallo iedereen ik ben begonnen met het bouwen van een buizenversterker. Mijn voorkeur ging uit van een single ended kt88 met een 6n1p fasedraaier.
Douwe
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Papier deels het is ook nog niet klaar. Ik denk in blok schema's en dit project heb ik in 4 delen verdeeld . Deel 1democles schreef:Heb je op papier ook een plan om dit alles met elkaar te laten communiceren in een werkend geheel ?
Dan wordt het voor ons ook beter het te volgen en suggesties te geven.
Nu een beetje chaos............
En willekeurig een aantal Ali printjes aan elkaar bakken lijkt me ook geen goede weg om tot een veilig werkend geheel te komen.
Begrijp me niet verkeerd,ik ben ook iemand van ,,go with the flow,, maar heb mijn doel wel uitgewerkt,anders kom je jezelf nog wel tegen,hopelijk niet hangend aan een hoogspanning draadje
E = mc2
de voorversterker een kit Deel 2 de source selector met potmeter print. Zijn inderdaad aanmekaar gebakken printjes. Is hier een los stukje van het project heb ik in de kast gezet en alle draden kort gemaakt zodat deze niet meer door de kast slingeren. Deel 3 voeding. Hier heb ik de hoogspanning. Hier heb ik ook mijn oorspronkelijke plan verlaten door de liefde van deze prachtige globe buizen. Ook weer een los stukje project al getest met wel andere buizen.
Ook met de buizen die ik gebruiken ga ,zal ik dit eerst apart bouwen, testen en als het dan naar behoren werkt het in de kast inbouwen. Dit is ook waar ik nu ben gebleven. Deel 4 Eindversterker , is een aangepaste versie van dit schema. Deze kit is bedoeld voor el34, kt88 en 6550. De fase draaier is een ecc83 en wordt vervangen door een 6n1p. Dat deze buis een beetje meer stroom verbruikt is mij bekend.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bouw van een buizenversterker met spullen van alieexpres
Het is geen fasedraaier, maar een stuurtrap... verder blijft het een rommelig verhaal eerlijk gezegd.
