JE labs Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Zijn er mensen op dit forum die dit concept hebben getest ?
Alle ervaringen zijn welkom.

mvgr. Leon.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

Ik moest even googlen. Volgens mij is dat een heel oud principe, Altec uit de jaren '50? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik meen dat doordat de breedbander vrij laag in de baffle zit het laag daardoor erg vooruit gaat.
Bestandsbron: http://2.bp.blogspot.com/-S4JnfX_QN3w/VIAz-gO6SCI/AAAAAAAADRg/hJ_F2NFhuDU/s1600/N%2B08%2B604-ob2.jpg
Bestandsbron: http://2.bp.blogspot.com/-S4JnfX_QN3w/VIAz-gO6SCI/AAAAAAAADRg/hJ_F2NFhuDU/s1600/N%2B08%2B604-ob2.jpg
Ik kan me ook vergissen met de Wharfdale SFB, maar dat is een meerwegsysteem: http://www.troelsgravesen.dk/Wharfedale_SFB_1.htm
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door wouter »

Visaton levert de NoBox, lijkt er wel wat op.
hier een leuke journey:
https://6moons.com/audioreviews/ob/ob.html

Aziaten heb ik op de Messe zien werken met songs zo groot als kamerdeuren.

Trials Gravesen heeft zo'n grote baffle rondom een 15" met breedbandige 8" op z'n site, moest ik ook meteen aan denken.
Laatst gewijzigd door wouter op di 05 feb 2019, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Toevallig vandaag , op mijn FB pagina :

http://www.methe-family.de/schallwand_o ... NXzueVhTv8

Ja Richard : de Wharfedale en JE labs zijn "verwandt".

Ik zoek naar wat persoonlijke subjectieve ervaringen.

mvgr. Leon
Bijlagen
je labs 01.jpg
je labs 02.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door wouter »

Wow, PHY
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ja Wouter :)

Bij benadering gelijke TSP's als de Lii Audio Crystal die ik in huis heb.
Vandaar mijn interesse.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

wouter schreef:
Wow, PHY
Die kwamen onlangs op het 'groene' forum voorbij, ik had niet de indruk dat de eigenaar wist/weet wat hij in handen heeft:
https://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=43730.0
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Ik heb al eerder wat experimenten gedaan met een "brede" open baffle.
Dat beviel eigenlijk wel :)

Tijdje in de kast gelegd.
Maar nu met de Lii Audio Crystal een goede gelegenheid om een keertje te proberen om met slechts een driver een acceptabel geheel te krijgen.

Een paar foto's van eerdere experimenten.

Echt niemand hier die een JE labs heeft gebouwd??

Alle "persoonlijke" info is welkom !
(gelezen heb ik , ongeveer , alles al)

mvgr. Leon
Bijlagen
DSC_0663.jpg
DSC_0664.jpg
DSC_0665.jpg
DSC_0666.jpg
DSC_0667.jpg
DSC_0669.jpg
DSC_0670.jpg
DSC_0671.jpg
DSC_0672.jpg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Bijgaande experimenten lijken meer op Wharfedale (meerder units).
Echt met een fr unit werken lijkt mij een uitdaging :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

Die ambiënt tweeter hoort ook bij het concept? Is dat een reden voor het horizontale plankje? Ik neem aan dat die niet voor de bloempot is bedoeld.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Tweeter is alleen bedoeld om looptijd verschillen te creëren.

Anders ervaar je geen 'ruimtelijkheid".


Als je FR een oplopende tendens heeft : ambient tweeter achter het plankje.(afstralend naar achter).

Anders , zowel naar voren als naar achteren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Shadow »

Waarom zit die soort van sok om de fr driver z’n magneet?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Die "sok" is camouflage voor de foto :)

De magneet van de unit is beplakt met daklood en bitumen en ziet er niet meer mooi uit.

mvgr. Leon
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Als ik mijn vraag nu anders formuleer :

Zijn er mensen hier , die hebben geexperimenteerd met "brede" open baffles ??

Luister ervaringen ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Henkjan »

had Weidok niet zoiets gedaan met zo'n Senon driver?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Shadow »

Er zijn er nog wel een paar, maar die zijn meestal na wat experimenteren toch weer smaller gaan bouwen dacht ik :think:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
had Weidok niet zoiets gedaan met zo'n Senon driver?
Het betreffende draadje: viewtopic.php?f=3&t=15526

Wel wonderlijk dat je met dat klankscherm waarbij je de woofers dwars op de luisteras zet je in theorie geen laag zou kunnen horen, terwijl dat in de praktijk ruimschoots voorhanden is.



Is de aarde misschien toch plat?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door richard op do 07 feb 2019, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Shadow »

Dan ben je toch gewoon naar de reflectie aan het luisteren :think:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Barry2001 »

Tony op de luisterdag, hield een mooi verhaal over het door hem bewust kiezen van brede baffles. Picje van afgelopen zaterdag van zijn Twentyfives (klonken trouwens erg lekker):
Bijlagen
IMG_1477.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door jeroen_d »

Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef:
Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.
Kan.je daar wat verder over uitweiden?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door jeroen_d »

Dat kan wel, maar de TS vroeg specifiek naar persoonlijke subjectieve ervaringen. Als ik ga uitweiden wordt het technisch.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Jeroen , bedankt voor je reactie.
Tenminste een persoonlijke ervaring.
Shadow : Er zijn er nog wel een paar, maar die zijn meestal na wat experimenteren toch weer smaller gaan bouwen dacht ik .
Is er (buiten realistische weergave) nog een reden bekend waarom mensen naar smaller gaan ?

mvgr. Leon
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Walt »

Heb je de site van Linkwitz (rip) al helemaal doorgelezen?
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door leonidas »

Jawel Walt , diverse malen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”