Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Shadow schreef:
6 7 lappen text in 20 minuten :think:

:beer: bij mij smaakt ie ook hoor :beer:
:lol: :lol: :lol: . Ik ben meer actief op een ander forum en had dat daar wél en hier niet gepost. Maar dat wilde ik even rechtzetten.... :-k
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Shadow »

Ha daar had ik niet aan gedacht :dank:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door Walt »

Leuke posts!

Welke condensator en spoel heb je nu erin zitten?

Groetjes Walter
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Walt schreef:
Leuke posts!

Welke condensator en spoel heb je nu erin zitten?

Groetjes Walter
O:)

Nu eerst nog redelijk eenvoudige spullen:

Jantzen Audio 5.6mH Iron Core Coil 1.00mm Rdc 0,580 Ohm

Jantzen 39.0uF Cross Cap

Ik ga nog wel wat anderen proberen en daarna bestel ik de definitieve versies. Hopelijk kan ik op de 1e orde filtering blijven zitten...

Groeten,

René
Laatst gewijzigd door ReneN op vr 28 dec 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Vandaag weer eens een echte gouwe ouwe gedraaid. Hoewel ik meer van de oude Genesis ben, vind ik dit ook wel één van hun beste:

Afbeelding

Genesis - Genesis (bij de hoes van mijn plaat is het blauw overigens gewoon schaduwgrijs, dus lijkt er bij Allmusic.com blijkbaar iets mis gegaan te zijn bij het omzetten van de foto van de hoes).

Héél lang niet gedraaid, maar hij zit nog helemaal in mijn hoofd. Maar wat klinkt deze nu anders dan op mijn eerder gebouwde Open Baffle, en ook dan mijn vorige sets natuurlijk. Hier zit nu zóveel dynamiek in het laag, bizar, en in het middengebied hoor ik ook weer allerlei andere dingen.

En dan deze, die ik, net als de vorige plaat, ook door en door ken:

Afbeelding

Jan Akkerman en Kax Lux - Eli.

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als ik in het wisselfilter héle goede spoelen en condensatoren ga zetten. De wisselfrequentie is prima zo, op 250Hz, en ik denk dat ik gewoon op 6Db afval (eerste orde) blijf zitten, zoals ik nu ook heb. Met 12Db (tweede orde) zijn er weer meer condensatoren in de signaalweg en dat wil ik niet. Daar moet zo weinig mogelijk in zitten, heb ik van Cock van Sonore geleerd. Dus ga ik die onderdelen binnenkort bestellen en in het voorjaar ga ik de Open Baffle afmaken. Bestaande uit twee platen hout met een tussenlaag met gaten waarin ik Atacama Atabites als dempingsmateriaal ga vullen. En dan beide Baffles met draadstangen aan de muur verankeren, als een soort van afzetpunt, waardoor de dynamiek toeneemt....

De dynamiek in het laag is nu zelfs zó groot, dat die in het midden- en hoog daardoor wat tegen lijkt te vallen. Maar door bovenstaande aanpassingen hoop ik dat het meer in evenwicht komt. Bij oude platen lijkt dat trouwens meer het geval dan bij de nieuwere. Bij de nieuwere platen helpt vaak de zwaardere uitvoering van de persing wel mee, meestal zijn die sowieso al 180 gram.
Laatst gewijzigd door ReneN op zo 16 dec 2018, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Je gebruikt wel een hoop eigenaardige termen.

En voor zover ik het dan begrijp, dan is die suggestieve aannames voor een zwaardere persing niet direct de verklaring voor een beter laag.
Dat zou ook zomaar de compliantie van je naald/element kunnen zijn, maar dat zijn voor mij dan dingen die ik mij herinner uit een ver verleden. :mrgreen: :mrgreen:
Zeg maar klassieke technieken, net als een kolenkachel :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door John P »

Ik hoor het al: perfection, that's what i gotta find.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Je kunt ook condensatorloos spelen.
SineCap XO op de manier van Sonus Faber Extrema.

ZEN XO = zo min mogelijk onderdelen in het XO
zo min mogelijk klank veranderende onderdelen.(meestal caps :) )

Veel experimenteer plezier , mvgr. Leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

hannesie schreef:
Je gebruikt wel een hoop eigenaardige termen.

En voor zover ik het dan begrijp, dan is die suggestieve aannames voor een zwaardere persing niet direct de verklaring voor een beter laag.
Dat zou ook zomaar de compliantie van je naald/element kunnen zijn, maar dat zijn voor mij dan dingen die ik mij herinner uit een ver verleden. :mrgreen: :mrgreen:
Zeg maar klassieke technieken, net als een kolenkachel :lol:
Hmmm, is het zó niet te begrijpen? :think: [-( . En bij de zwaardere persing is het juist meer in verhouding en bij (sommige) oudere platen niet. Ik zal er eens beter op gaan letten, op de dynamiekverhouding. Maar let wel, de fieldcoil laagunit geeft héél veel dynamiek en misschien trekt die het juist een beetje uit verhouding?

Ik heb een Denon DL103 en die is volgens mij best wel neutraal. Toch?
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

leonidas schreef:
Je kunt ook condensatorloos spelen.
SineCap XO op de manier van Sonus Faber Extrema.

ZEN XO = zo min mogelijk onderdelen in het XO
zo min mogelijk klank veranderende onderdelen.(meestal caps :) )

Veel experimenteer plezier , mvgr. Leon
Precies wat ik bedoel, ZEN XO.... O:) . Ik ga eens zoeken, dank je Leon.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Ik heb de Denon DL 110 bij de Thorens TD115 er nog in zitten, en daar is wel al wat stof aan blijven haken, maar die heeft nog niet zoveel vlieguren gemaakt.
Daarna aan de CD en nu dan streamen, ik luister, en de tijd die ik anders gebruikte om op te staan en de plaat te draaien, verlies ik niet meer. :mrgreen: :mrgreen: , wel slecht voor de conditie. :hide:

Maar of het nu de kreten zijn, ik zoek naar muziek om te genieten, en niet om in de techniek te blijven hangen.
Dus als het comfortabeler kan doe ik dat, ik zoek om de zaken eenvoudiger te maken om dan daarvan te genieten.
En dan is mijn oude hobby om PC's te gebruiken voor heel veel doeleinden een goede mix van die 2 werelden.

Dus waar andere mensen soms ook termen gebruiken met de indruk of het beter kan heb ik dan die andere wereld met PC om het makkelijker te maken.
Dus geen draaitafel meer maar een draaiende schijf en binnenkort een Solid State Drive, om maar eens een kreet te gebruiken. :D
Zo heeft iedereen het naar zijn zin. :relax:
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

John P schreef:
Ik hoor het al: perfection, that's what i gotta find.
Ik heb de film Beyond Sleep in het filmhuis gezien, en daar kwam die tekst van Kaz Lux langs. Bijzonder, om iemand dat te horen zingen, in een film. Een album dat overigens in mijn persoonlijke top tien staat. Superalbum. (Zegt een Akkerman fan....)
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

De LP dwingt mij om een album in zijn geheel af de luisteren, óók een vorm van "rust". Van de CD werd ik al onrustig, vanwege het feit dat ik de neiging had alsmaar door te zappen naar het volgende nummer. Bovendien ben ik helemaal "verliefd" op mijn Garrard 301 speler.... Maar dat terzijde :wink: .

Ik luister (als ik geen plaatjes draai) ook veel naar internet radio. Daar kan ik ook heel erg van genieten en haal daar veel nieuwe (of "oude") muziek vandaan (Radio Paradise). Maar de platenspeler is mijn primaire bron O:). Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur en kan daar van genieten. Want het gaat maar om één ding: muziek.... :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Ik was verliefd op de Micro Seiki, :kwijl: :kwijl: maar kon het destijds (1980) niet betalen.
ms.JPG
Maar de gevoeligheid en Rumble, en de de filter om onder de 5 Hz de trillingen weg te krijgen uit je luisterruimte. :)
ddx.JPG
Dus deze helemaal niet meer in de logische selectie
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Op 16 december 2018, een dag na mijn vorige posting, heb ik op de Autoformers de gevoeligheidsinstelling van -8dB naar -6dB gezet. Met andere woorden, de breedbander voor het mid en hoog wordt minder "geknepen" en gaat ten opzichte van het laag dus iets harder spelen. De verhouding tussen het laag en de rest werd voor mijn gevoel daardoor wat beter, tot nu toe draait het daar nog steeds op.

Echter, de Autoformers lijken, nee, zíjn nu écht goed ingespeeld. Er ontluiken nu allerlei laagjes en details die een duidelijke aanvulling in de muziek vormen op hetgeen ik al kende. Het is niet dat het nu sprankelt of zo, dat helemáál niet, maar er gebeurd nu zoveel méér dat ik er heel erg blij van wordt. Wéér een stapje in de goede richting.

Inmiddels zijn de spoelen voor het laag besteld. Met 47mH is de wisselfrequentie op 270Hz bepaald. De condensatoren zijn meer een worsteling, Die komt in de berekening op 37uF en dat is geen standaard waarde. Dus dat wordt een samengestelde cap van 15 en 22 of zo. Dat geeft een extra soldeerpunt en dat willen "we" eigenlijk niet. Dus dan terugvallen naar eentje van 39uF? Of een Mundorf MCap Supreme EVO Oil van 33uF die dan een een frequentie van 300 Hz. geeft. Het "gat" van 30Hz (van 270 naar 300Hz) zal denk ik niet echt opvallen omdat het laag daar ook best nog wat zal doen, zo steil valt die niet af, want 1e orde filtering dus 6dB.

Genoeg te overdenken dus.....  :-k . Terwijl het ondertussen toch echt al wel genieten is  \:D/
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Ik had nieuwe spoelen voor het wisselfilter besteld. Na drie weken levertijd kon ik ze het afgelopen weekend eindelijk (wachten is niet mijn sterkste kant) ophalen en heb ik de testspoelen zondagmorgen omgewisseld voor deze nieuwe. Met waardes van 4,7mH en 0,04 Ohm leken de verschillen op papier eigenlijk niet eens zo groot, voor een leek als ik dan. Hoewel, 0,58 naar 0,04 scheelt toch best wel een stukje…. Koud uit de doos hoorde ik zo goed als geen verschillen. Maar na de eerste tien uur inspelen ontwaart zich de potentie en stel ik mijzelf de volgende vragen….

Het lijkt erop doordat het koper van de spoelen zó dik is de “muziek” er vrijelijk door kan stromen. En daardoor…

ze enorm veel lucht en ruimte krijgt
het laag (dat naar boven tot 270Hz doorloopt) zo geraffineerd articuleert
ook het bovenliggende frequentiebereik ervan mee lijkt te profiteren
er hiermee nú al een prachtige ambiance gecreëerd wordt
Ik zit zelfs te twijfelen of ik er nog wel betere condensatoren bij wil kopen, zó goed klinkt het al. Maar uiteraard is dat idee alweer sneller verdwenen dan dat het oppopte [-X

Het is eigenlijk bizar wat dit hernieuwde laag met het totale geluidsbeeld doet. Ik verbaas me er nu al over hoeveel meer je er met "alleen" een (erg) goede spoel uitpeutert. En nu maar veel draaiuren maken om ze goed in te spelen….
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door hannesie »

Verder wel dezelfde muziek die je dan ook bij de eerste proef gebruikte?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door pappaleo »

.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 07 feb 2019, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Hoi René,

Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.

Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit :)

mvgr. leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

hannesie schreef:
Verder wel dezelfde muziek die je dan ook bij de eerste proef gebruikte?
Ook, maar meerdere referentieplaten. Maar ook dat ouwetje Eli van Jan Akkerman en Kaz lux, die ik kan dromen, worden steeds meer laagjes vrijgegeven.... :-k O:)
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

leonidas schreef:
Hoi René,

Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.

Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit :)

mvgr. leon
Hoi Leon,

Dat ga ik doen. Mijn zoektocht gaat ten einde lopen. Mijn mooie Open Baffles van hiervóór, waar ik zoveel energie in heb gestoken :-k , heeft "het pand verlaten" en staat nu in de schuur, waar ik binnenkort een koper voor ga zoeken:

Afbeelding

Zonder units overigens.

Ik zal in het weekend even een update doen van de baffles zoals ze er nu staan.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

leonidas schreef:
Hoi René,

Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.

Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit :)

mvgr. leon
Hey Leon,

Nou, ik heb er even een provisorisch tekeningetje van moeten maken, de "originele" ligt ergens tussen de stapels papieren :-k

Breedbander: AER MKI
Laagunit: EMS B15EX fieldcoil

X-over op 270Hz

Condensatoren: per X-over, 1e orde: Mundorf MCap Supreme EVO Oil 1x22uF/1x15uF 1x Duelund Silver Bypass Capacitor 0,01uF
Deze staan overigens nog in bestelling, ik speel nu nog met wat testcaps (Jantzen Crosscap).

Spoel: Mundorf MCoil FERON Zero-Ohm VN300 4,7mH

Silvercore Autoformers om gevoeligheidsverschil tussen breedbander en laagunit in balans te brengen: staat nu op -6dB

Maatvoeringen:
Tekening maatvoering OB.jpg
Verder lekker basic aangestuurd met simpele apparatuur, dus zo weinig mogelijk elektronica in de signaalweg O:) : passieve voorversterker en een Bryston 3B eindversterker. En mijn primaire bron is een platenspeler.... :wink:
OB test 1.jpg
OB test 2.jpg
IMG_4806.jpg
Laatst gewijzigd door ReneN op za 09 feb 2019, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Hmmm, niet fijn, plaatjes staan niet in Portrait.... :-s
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door leonidas »

Hoi René,

Op het eerste gezicht , klopt het een en ander , volgens mijn ervaring niet helemaal.
Je 15 inch is 8 ohm ?
Weet je ook de Qt toevallig ?

Kan ik misschien het een en ander bedenken.

mvgr. Leon
ReneN
Berichten: 222
Lid geworden op: vr 31 aug 2007, 17:16

Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?

Bericht door ReneN »

Hey Leon,

De AER is 16 Ohm, de EMS 8. Het is een fieldcoil dus ik kan met het voltage spelen, ik draai nu op 6,5 volt en de Qts zal dan zo'n 0,28 zijn of zo. Als ik het snel aflees uit het onderstaande overzicht:
EMS B15EX.pdf
(147.22 KiB) 56 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”