Shadow schreef:67 lappen text in 20 minuten
bij mij smaakt ie ook hoor
Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Leuke posts!
Welke condensator en spoel heb je nu erin zitten?
Groetjes Walter
Welke condensator en spoel heb je nu erin zitten?
Groetjes Walter
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Walt schreef:Leuke posts!
Welke condensator en spoel heb je nu erin zitten?
Groetjes Walter
Nu eerst nog redelijk eenvoudige spullen:
Jantzen Audio 5.6mH Iron Core Coil 1.00mm Rdc 0,580 Ohm
Jantzen 39.0uF Cross Cap
Ik ga nog wel wat anderen proberen en daarna bestel ik de definitieve versies. Hopelijk kan ik op de 1e orde filtering blijven zitten...
Groeten,
René
Laatst gewijzigd door ReneN op vr 28 dec 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Vandaag weer eens een echte gouwe ouwe gedraaid. Hoewel ik meer van de oude Genesis ben, vind ik dit ook wel één van hun beste:

Genesis - Genesis (bij de hoes van mijn plaat is het blauw overigens gewoon schaduwgrijs, dus lijkt er bij Allmusic.com blijkbaar iets mis gegaan te zijn bij het omzetten van de foto van de hoes).
Héél lang niet gedraaid, maar hij zit nog helemaal in mijn hoofd. Maar wat klinkt deze nu anders dan op mijn eerder gebouwde Open Baffle, en ook dan mijn vorige sets natuurlijk. Hier zit nu zóveel dynamiek in het laag, bizar, en in het middengebied hoor ik ook weer allerlei andere dingen.
En dan deze, die ik, net als de vorige plaat, ook door en door ken:

Jan Akkerman en Kax Lux - Eli.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als ik in het wisselfilter héle goede spoelen en condensatoren ga zetten. De wisselfrequentie is prima zo, op 250Hz, en ik denk dat ik gewoon op 6Db afval (eerste orde) blijf zitten, zoals ik nu ook heb. Met 12Db (tweede orde) zijn er weer meer condensatoren in de signaalweg en dat wil ik niet. Daar moet zo weinig mogelijk in zitten, heb ik van Cock van Sonore geleerd. Dus ga ik die onderdelen binnenkort bestellen en in het voorjaar ga ik de Open Baffle afmaken. Bestaande uit twee platen hout met een tussenlaag met gaten waarin ik Atacama Atabites als dempingsmateriaal ga vullen. En dan beide Baffles met draadstangen aan de muur verankeren, als een soort van afzetpunt, waardoor de dynamiek toeneemt....
De dynamiek in het laag is nu zelfs zó groot, dat die in het midden- en hoog daardoor wat tegen lijkt te vallen. Maar door bovenstaande aanpassingen hoop ik dat het meer in evenwicht komt. Bij oude platen lijkt dat trouwens meer het geval dan bij de nieuwere. Bij de nieuwere platen helpt vaak de zwaardere uitvoering van de persing wel mee, meestal zijn die sowieso al 180 gram.

Genesis - Genesis (bij de hoes van mijn plaat is het blauw overigens gewoon schaduwgrijs, dus lijkt er bij Allmusic.com blijkbaar iets mis gegaan te zijn bij het omzetten van de foto van de hoes).
Héél lang niet gedraaid, maar hij zit nog helemaal in mijn hoofd. Maar wat klinkt deze nu anders dan op mijn eerder gebouwde Open Baffle, en ook dan mijn vorige sets natuurlijk. Hier zit nu zóveel dynamiek in het laag, bizar, en in het middengebied hoor ik ook weer allerlei andere dingen.
En dan deze, die ik, net als de vorige plaat, ook door en door ken:

Jan Akkerman en Kax Lux - Eli.
Ik ben benieuwd hoe het gaat worden als ik in het wisselfilter héle goede spoelen en condensatoren ga zetten. De wisselfrequentie is prima zo, op 250Hz, en ik denk dat ik gewoon op 6Db afval (eerste orde) blijf zitten, zoals ik nu ook heb. Met 12Db (tweede orde) zijn er weer meer condensatoren in de signaalweg en dat wil ik niet. Daar moet zo weinig mogelijk in zitten, heb ik van Cock van Sonore geleerd. Dus ga ik die onderdelen binnenkort bestellen en in het voorjaar ga ik de Open Baffle afmaken. Bestaande uit twee platen hout met een tussenlaag met gaten waarin ik Atacama Atabites als dempingsmateriaal ga vullen. En dan beide Baffles met draadstangen aan de muur verankeren, als een soort van afzetpunt, waardoor de dynamiek toeneemt....
De dynamiek in het laag is nu zelfs zó groot, dat die in het midden- en hoog daardoor wat tegen lijkt te vallen. Maar door bovenstaande aanpassingen hoop ik dat het meer in evenwicht komt. Bij oude platen lijkt dat trouwens meer het geval dan bij de nieuwere. Bij de nieuwere platen helpt vaak de zwaardere uitvoering van de persing wel mee, meestal zijn die sowieso al 180 gram.
Laatst gewijzigd door ReneN op zo 16 dec 2018, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Je gebruikt wel een hoop eigenaardige termen.
En voor zover ik het dan begrijp, dan is die suggestieve aannames voor een zwaardere persing niet direct de verklaring voor een beter laag.
Dat zou ook zomaar de compliantie van je naald/element kunnen zijn, maar dat zijn voor mij dan dingen die ik mij herinner uit een ver verleden.

Zeg maar klassieke technieken, net als een kolenkachel
En voor zover ik het dan begrijp, dan is die suggestieve aannames voor een zwaardere persing niet direct de verklaring voor een beter laag.
Dat zou ook zomaar de compliantie van je naald/element kunnen zijn, maar dat zijn voor mij dan dingen die ik mij herinner uit een ver verleden.
Zeg maar klassieke technieken, net als een kolenkachel
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik hoor het al: perfection, that's what i gotta find.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Je kunt ook condensatorloos spelen.
SineCap XO op de manier van Sonus Faber Extrema.
ZEN XO = zo min mogelijk onderdelen in het XO
zo min mogelijk klank veranderende onderdelen.(meestal caps
)
Veel experimenteer plezier , mvgr. Leon
SineCap XO op de manier van Sonus Faber Extrema.
ZEN XO = zo min mogelijk onderdelen in het XO
zo min mogelijk klank veranderende onderdelen.(meestal caps
Veel experimenteer plezier , mvgr. Leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hmmm, is het zó niet te begrijpen?hannesie schreef:Je gebruikt wel een hoop eigenaardige termen.
En voor zover ik het dan begrijp, dan is die suggestieve aannames voor een zwaardere persing niet direct de verklaring voor een beter laag.
Dat zou ook zomaar de compliantie van je naald/element kunnen zijn, maar dat zijn voor mij dan dingen die ik mij herinner uit een ver verleden.![]()
Zeg maar klassieke technieken, net als een kolenkachel
Ik heb een Denon DL103 en die is volgens mij best wel neutraal. Toch?
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Precies wat ik bedoel, ZEN XO....leonidas schreef:Je kunt ook condensatorloos spelen.
SineCap XO op de manier van Sonus Faber Extrema.
ZEN XO = zo min mogelijk onderdelen in het XO
zo min mogelijk klank veranderende onderdelen.(meestal caps)
Veel experimenteer plezier , mvgr. Leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik heb de Denon DL 110 bij de Thorens TD115 er nog in zitten, en daar is wel al wat stof aan blijven haken, maar die heeft nog niet zoveel vlieguren gemaakt.
Daarna aan de CD en nu dan streamen, ik luister, en de tijd die ik anders gebruikte om op te staan en de plaat te draaien, verlies ik niet meer.
, wel slecht voor de conditie.
Maar of het nu de kreten zijn, ik zoek naar muziek om te genieten, en niet om in de techniek te blijven hangen.
Dus als het comfortabeler kan doe ik dat, ik zoek om de zaken eenvoudiger te maken om dan daarvan te genieten.
En dan is mijn oude hobby om PC's te gebruiken voor heel veel doeleinden een goede mix van die 2 werelden.
Dus waar andere mensen soms ook termen gebruiken met de indruk of het beter kan heb ik dan die andere wereld met PC om het makkelijker te maken.
Dus geen draaitafel meer maar een draaiende schijf en binnenkort een Solid State Drive, om maar eens een kreet te gebruiken.
Zo heeft iedereen het naar zijn zin.
Daarna aan de CD en nu dan streamen, ik luister, en de tijd die ik anders gebruikte om op te staan en de plaat te draaien, verlies ik niet meer.
Maar of het nu de kreten zijn, ik zoek naar muziek om te genieten, en niet om in de techniek te blijven hangen.
Dus als het comfortabeler kan doe ik dat, ik zoek om de zaken eenvoudiger te maken om dan daarvan te genieten.
En dan is mijn oude hobby om PC's te gebruiken voor heel veel doeleinden een goede mix van die 2 werelden.
Dus waar andere mensen soms ook termen gebruiken met de indruk of het beter kan heb ik dan die andere wereld met PC om het makkelijker te maken.
Dus geen draaitafel meer maar een draaiende schijf en binnenkort een Solid State Drive, om maar eens een kreet te gebruiken.
Zo heeft iedereen het naar zijn zin.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik heb de film Beyond Sleep in het filmhuis gezien, en daar kwam die tekst van Kaz Lux langs. Bijzonder, om iemand dat te horen zingen, in een film. Een album dat overigens in mijn persoonlijke top tien staat. Superalbum. (Zegt een Akkerman fan....)John P schreef:Ik hoor het al: perfection, that's what i gotta find.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
De LP dwingt mij om een album in zijn geheel af de luisteren, óók een vorm van "rust". Van de CD werd ik al onrustig, vanwege het feit dat ik de neiging had alsmaar door te zappen naar het volgende nummer. Bovendien ben ik helemaal "verliefd" op mijn Garrard 301 speler.... Maar dat terzijde
.
Ik luister (als ik geen plaatjes draai) ook veel naar internet radio. Daar kan ik ook heel erg van genieten en haal daar veel nieuwe (of "oude") muziek vandaan (Radio Paradise). Maar de platenspeler is mijn primaire bron
. Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur en kan daar van genieten. Want het gaat maar om één ding: muziek.... 
Ik luister (als ik geen plaatjes draai) ook veel naar internet radio. Daar kan ik ook heel erg van genieten en haal daar veel nieuwe (of "oude") muziek vandaan (Radio Paradise). Maar de platenspeler is mijn primaire bron
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik was verliefd op de Micro Seiki,
maar kon het destijds (1980) niet betalen.
Maar de gevoeligheid en Rumble, en de de filter om onder de 5 Hz de trillingen weg te krijgen uit je luisterruimte. 
Dus deze helemaal niet meer in de logische selectie
Dus deze helemaal niet meer in de logische selectie
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Op 16 december 2018, een dag na mijn vorige posting, heb ik op de Autoformers de gevoeligheidsinstelling van -8dB naar -6dB gezet. Met andere woorden, de breedbander voor het mid en hoog wordt minder "geknepen" en gaat ten opzichte van het laag dus iets harder spelen. De verhouding tussen het laag en de rest werd voor mijn gevoel daardoor wat beter, tot nu toe draait het daar nog steeds op.
Echter, de Autoformers lijken, nee, zíjn nu écht goed ingespeeld. Er ontluiken nu allerlei laagjes en details die een duidelijke aanvulling in de muziek vormen op hetgeen ik al kende. Het is niet dat het nu sprankelt of zo, dat helemáál niet, maar er gebeurd nu zoveel méér dat ik er heel erg blij van wordt. Wéér een stapje in de goede richting.
Inmiddels zijn de spoelen voor het laag besteld. Met 47mH is de wisselfrequentie op 270Hz bepaald. De condensatoren zijn meer een worsteling, Die komt in de berekening op 37uF en dat is geen standaard waarde. Dus dat wordt een samengestelde cap van 15 en 22 of zo. Dat geeft een extra soldeerpunt en dat willen "we" eigenlijk niet. Dus dan terugvallen naar eentje van 39uF? Of een Mundorf MCap Supreme EVO Oil van 33uF die dan een een frequentie van 300 Hz. geeft. Het "gat" van 30Hz (van 270 naar 300Hz) zal denk ik niet echt opvallen omdat het laag daar ook best nog wat zal doen, zo steil valt die niet af, want 1e orde filtering dus 6dB.
Genoeg te overdenken dus.....
. Terwijl het ondertussen toch echt al wel genieten is 
Echter, de Autoformers lijken, nee, zíjn nu écht goed ingespeeld. Er ontluiken nu allerlei laagjes en details die een duidelijke aanvulling in de muziek vormen op hetgeen ik al kende. Het is niet dat het nu sprankelt of zo, dat helemáál niet, maar er gebeurd nu zoveel méér dat ik er heel erg blij van wordt. Wéér een stapje in de goede richting.
Inmiddels zijn de spoelen voor het laag besteld. Met 47mH is de wisselfrequentie op 270Hz bepaald. De condensatoren zijn meer een worsteling, Die komt in de berekening op 37uF en dat is geen standaard waarde. Dus dat wordt een samengestelde cap van 15 en 22 of zo. Dat geeft een extra soldeerpunt en dat willen "we" eigenlijk niet. Dus dan terugvallen naar eentje van 39uF? Of een Mundorf MCap Supreme EVO Oil van 33uF die dan een een frequentie van 300 Hz. geeft. Het "gat" van 30Hz (van 270 naar 300Hz) zal denk ik niet echt opvallen omdat het laag daar ook best nog wat zal doen, zo steil valt die niet af, want 1e orde filtering dus 6dB.
Genoeg te overdenken dus.....
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ik had nieuwe spoelen voor het wisselfilter besteld. Na drie weken levertijd kon ik ze het afgelopen weekend eindelijk (wachten is niet mijn sterkste kant) ophalen en heb ik de testspoelen zondagmorgen omgewisseld voor deze nieuwe. Met waardes van 4,7mH en 0,04 Ohm leken de verschillen op papier eigenlijk niet eens zo groot, voor een leek als ik dan. Hoewel, 0,58 naar 0,04 scheelt toch best wel een stukje…. Koud uit de doos hoorde ik zo goed als geen verschillen. Maar na de eerste tien uur inspelen ontwaart zich de potentie en stel ik mijzelf de volgende vragen….
Het lijkt erop doordat het koper van de spoelen zó dik is de “muziek” er vrijelijk door kan stromen. En daardoor…
ze enorm veel lucht en ruimte krijgt
het laag (dat naar boven tot 270Hz doorloopt) zo geraffineerd articuleert
ook het bovenliggende frequentiebereik ervan mee lijkt te profiteren
er hiermee nú al een prachtige ambiance gecreëerd wordt
Ik zit zelfs te twijfelen of ik er nog wel betere condensatoren bij wil kopen, zó goed klinkt het al. Maar uiteraard is dat idee alweer sneller verdwenen dan dat het oppopte
Het is eigenlijk bizar wat dit hernieuwde laag met het totale geluidsbeeld doet. Ik verbaas me er nu al over hoeveel meer je er met "alleen" een (erg) goede spoel uitpeutert. En nu maar veel draaiuren maken om ze goed in te spelen….
Het lijkt erop doordat het koper van de spoelen zó dik is de “muziek” er vrijelijk door kan stromen. En daardoor…
ze enorm veel lucht en ruimte krijgt
het laag (dat naar boven tot 270Hz doorloopt) zo geraffineerd articuleert
ook het bovenliggende frequentiebereik ervan mee lijkt te profiteren
er hiermee nú al een prachtige ambiance gecreëerd wordt
Ik zit zelfs te twijfelen of ik er nog wel betere condensatoren bij wil kopen, zó goed klinkt het al. Maar uiteraard is dat idee alweer sneller verdwenen dan dat het oppopte
Het is eigenlijk bizar wat dit hernieuwde laag met het totale geluidsbeeld doet. Ik verbaas me er nu al over hoeveel meer je er met "alleen" een (erg) goede spoel uitpeutert. En nu maar veel draaiuren maken om ze goed in te spelen….
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Verder wel dezelfde muziek die je dan ook bij de eerste proef gebruikte?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 07 feb 2019, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hoi René,
Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.
Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit
mvgr. leon
Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.
Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit
mvgr. leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Ook, maar meerdere referentieplaten. Maar ook dat ouwetje Eli van Jan Akkerman en Kaz lux, die ik kan dromen, worden steeds meer laagjes vrijgegeven....hannesie schreef:Verder wel dezelfde muziek die je dan ook bij de eerste proef gebruikte?
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hoi Leon,leonidas schreef:Hoi René,
Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.
Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit
mvgr. leon
Dat ga ik doen. Mijn zoektocht gaat ten einde lopen. Mijn mooie Open Baffles van hiervóór, waar ik zoveel energie in heb gestoken
Zonder units overigens.
Ik zal in het weekend even een update doen van de baffles zoals ze er nu staan.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hey Leon,leonidas schreef:Hoi René,
Zou je a.u.b. eens een recent overzicht willen geven :
Welke units
Baffle , en positie unit , maten
XO opzet.
Ik heb net alles zitten doorlezen maar kom er niet meer uit
mvgr. leon
Nou, ik heb er even een provisorisch tekeningetje van moeten maken, de "originele" ligt ergens tussen de stapels papieren
Breedbander: AER MKI
Laagunit: EMS B15EX fieldcoil
X-over op 270Hz
Condensatoren: per X-over, 1e orde: Mundorf MCap Supreme EVO Oil 1x22uF/1x15uF 1x Duelund Silver Bypass Capacitor 0,01uF
Deze staan overigens nog in bestelling, ik speel nu nog met wat testcaps (Jantzen Crosscap).
Spoel: Mundorf MCoil FERON Zero-Ohm VN300 4,7mH
Silvercore Autoformers om gevoeligheidsverschil tussen breedbander en laagunit in balans te brengen: staat nu op -6dB
Maatvoeringen: Verder lekker basic aangestuurd met simpele apparatuur, dus zo weinig mogelijk elektronica in de signaalweg
Laatst gewijzigd door ReneN op za 09 feb 2019, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hmmm, niet fijn, plaatjes staan niet in Portrait.... 
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hoi René,
Op het eerste gezicht , klopt het een en ander , volgens mijn ervaring niet helemaal.
Je 15 inch is 8 ohm ?
Weet je ook de Qt toevallig ?
Kan ik misschien het een en ander bedenken.
mvgr. Leon
Op het eerste gezicht , klopt het een en ander , volgens mijn ervaring niet helemaal.
Je 15 inch is 8 ohm ?
Weet je ook de Qt toevallig ?
Kan ik misschien het een en ander bedenken.
mvgr. Leon
Re: Open Baffle zelfbouwproject, maar met welke units?
Hey Leon,
De AER is 16 Ohm, de EMS 8. Het is een fieldcoil dus ik kan met het voltage spelen, ik draai nu op 6,5 volt en de Qts zal dan zo'n 0,28 zijn of zo. Als ik het snel aflees uit het onderstaande overzicht:
De AER is 16 Ohm, de EMS 8. Het is een fieldcoil dus ik kan met het voltage spelen, ik draai nu op 6,5 volt en de Qts zal dan zo'n 0,28 zijn of zo. Als ik het snel aflees uit het onderstaande overzicht:
