Zo, ik kon het toch niet laten om nogmaals te kijken naar Anne z'n originele insteek om ook een lokale lus rondom de 12BH7/6C33 te leggen, hiermee hou je die tenslotte beter in 't gareel en dat zou het gedrag van de versterker zeker ten goede moeten komen. Zo gezegd zo gedaan heb ik eens gekeken wat voor effect dat heeft, onderstaand schema geeft het vertrekpunt, weerstanden R8 en R9 leggen de versterking vast voor de eindtrap.
Ik heb eerst eens met de originele insteek zoals bedacht door Anne bekeken, met voor R8 en R9 100k, de versterking van de eindtrap is in dat geval 100k/100k=1. Onderstaande plots laten zien wat dit doet voor de THD+N vs. frequentie en THD+N vs. power.
Lokale lus 12BH7/6C33 - 1x gain - THD+N vs. frequentie
Lokale lus 12BH7/6C33 - 1x gain - THD+N vs. power
Hieruit blijkt dat de THD+N vs. frequentie een soort UcD achtige plot laat zien, met een constante vervorming over het gehele frequentiebereik, da's prachtig, alleen mag de vervorming een heel stuk lager zijn. Voor de THD+N vs. power blijkt duidelijk dat de vervorming evenredig toeneemt met het ingangssignaal en da's jammer, immers uit voorgaande experimenten (zie posts hierboven) blijkt dat de meer traditionele benadering (zonder lokake lus rondom de 12BH7/6C33) betere resultaten laat zien.
Maar goed, laten we eens kijken wat er gebeurt als als we de lokale lus een stuk laten versterken? Onderstaande plots laten dit zien met een versterking van 4x. Duidelijk is dat er hier winst wordt geboekt op alle vlakken, dus wat let ons om ook eens te kijken bij 10x? In dat laatste geval gebruik ik 100k/1M voor R9, R8.
Lokale lus 12BH7/6C33 - 4x gain - THD+N vs. frequentie
Lokale lus 12BH7/6C33 - 4x gain - THD+N vs. power
Lokale lus 12BH7/6C33 - 10x gain - THD+N vs. frequentie
Lokale lus 12BH7/6C33 - 10x gain - THD+N vs. power
Bij een lokale lus met 10x versterking zien we ook weer een verbetering, dus laten we ook eens kijken bij 15x. Nu is dat wel op 't randje, want de maximale versterking van de 12BH7/6C33 is ook ongeveer 15x, dus ik verwacht hier niet net zo'n significante daling in THD+N als bij de voorgaande plots.
Lokale lus 12BH7/6C33 - 15x gain - THD+N vs. frequentie
Lokale lus 12BH7/6C33 - 15x gain - THD+N vs. power
En inderdaad, hier zien we dat de rek er wel een beetje uit is. Veel beter dan dit wordt het niet. Ook heeft de lokale lus nu ook weinig reserve meer over en dat komt de stabiliteit niet ten goede. Kortom, ik zou dan eerder kiezen voor de 10x instelling en eens kijken waar we elders nog winst kunnen boeken. Bijvoorbeeld door het gebruik van een buis op de ingang met een hogere versterkingsfactor, immers, daarmee zouden we netto meer luswinst moeten kunnen maken in de globale lus en dus lager uit moeten komen met de THD+N.
Onderstaande plots laten zien dat dit inderdaad het geval is, hier gebruik ik weer de ECC81, en inderdaad gaat de vervorming verder omlaag. Alleen zou ik eens willen kijken wat het resultaat is met een Mu-volger, ipv. de SRPP. Deze kan nog lagere impedanties aansturen en daarmee zou ik het terugkoppelnetwerk in de lokale lus laagohmiger kunnen maken. Kortom, de soldeerbout gaat weer aan en ik ga weer aan de knutsel ...
Lokale lus 12BH7/6C33 - 10x gain - THD+N vs. frequentie - ECC81
Lokale lus 12BH7/6C33 - 10x gain - THD+N vs. power - ECC81