Ben ook zeer benieuwd ik hoef nooit invoer tax voor Mn spullen te betalen Alleen via DHL BTW en ! administratie kostenWilly_61 schreef:zou normaal binnen een goei week moeten hier zijn. Heb nu eens gekozen voor UPS ipv DHL, afwachten wat dat geeft met invoertaksen.
Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ben ook benieuwd, ik denk dat ePacket Airmail is maar wist dat niet zeker, vandaar dat ik UPS gekozen heb. Een volgende keer probeer ik ePacket wel eens, maar dan kan de levering tot 25 dagen duren.
Dit waren de verzendkosten voor die 5 printen.
Ja dan heb je in iedergeval geen Rekening erbij voor 10 dagen extra geduldWilly_61 schreef:Ben ook benieuwd, ik denk dat ePacket Airmail is maar wist dat niet zeker, vandaar dat ik UPS gekozen heb. Een volgende keer probeer ik ePacket wel eens, maar dan kan de levering tot 25 dagen duren.
PCB-shipping.jpg
Dit waren de verzendkosten voor die 5 printen.
Dacht aanvankelijk dat je hier voor gekozen had , beetje naar dat we meer aan verzendkosten btw betalen dan voor de printen
vind je ook niet
Gisteren is het laatste binnen gekomen, ik verstuur printen en onderdelen maandag.
Alles was vorige vrijdag binnen, maandag de print bestukt, dinsdag getest.
Linker kanaal was prima, dan over naar het rechter maar dat was echt niet OK. Gekraak, spanning uit en controle - niks gevonden - opnieuw test en zelfde resultaat.
Dan opnieuw een controle gedaan op de computer van het rechter deel vd print. Zie hieronder het roze gedeelte: Dat zijn eigenlijk 2 sporen met een kruispunt aan dezelfde zijde dat was uiteraard nooit de bedoeling. Waarschijnlijk heb ik dat stuk nagekeken door het spoor aan te klikken en dan licht dat op van begin tot einde. Idem met dat 2de spoor, maar zo valt het niet op dat de 2 kruisen.
Normaal controleer ik steeds met de testfunctie: als die aanstaat en je klikt een spoor, dan licht alles op wat daar mee in verbinding staat. Had ik dat gedaan dan was die fout direct zichtbaar geweest.
Zie hieronder de reparatie:
Gisteren nog getest maar er leek nog één en ander niet te kloppen.
Vandaag verder gewerkt, er bleek toch wat schade veroorzaakt te zijn door die 2 gecombineerde sporen.
De IRF840 kapot (in volledige doorlaat) , 12V zener D7 ook kapot, zener D10 - 22V ook kapot.
En het strafste is dat ik dat nog niet direct doorhad, ik merkte alleen dat de 300V hoger was met momenten en niet erg stabiel. Verder werd IC1 - 24V spanningsregelaar verdomd heet en hoorde ik af en toe gekraak.
1 buis heb ik zichtbaar fout gevonden: zilveren vlekken op de zijkant en de andere buizen zullen ook wel slecht in hun vel zitten
Het spijtige is, het linker deel heb ik eerst getest, dat werkte prima maar daarna bij het rechter deel (waar dus de printfout zat) begonnen de problemen, gekraak enz.
Ik heb toen eerst gecontroleerd op mogelijks vonkoverslag maar heb geen enkel spoor daarvan gevonden. Dan heb ik de buizen van de linker helft naar rechts gezet. maar het resultaat bleef idem.
Dat had ik, achteraf bekeken, beter niet gedaan want nu hadden die buizen ook mss een opdoffer gekregen.
Dus vandaag dan, zag ik toevallig dat bij het aanzetten vd spanning de 300V direct aanwezig was, toen wist ik direct dat de IRF er aan was.
De voeding losgekoppeld, daar alles nagemeten en defecte onderdelen vervangen.
Alle beschikbare meters aangekoppeld en dan de spanning terug op: eerst de fasedraaiers zo goed mogelijk afgeregeld en de problemen lijken van de baan te zijn. De regelaar van de -24V wordt ook niet meer heet en de 300V neemt opnieuw de tijd om op 300V te komen
De versterker heeft enkele uren gespeeld deze namiddag en lijkt in orde te zijn. Geen gefluit, geen gekraak, treble en volume mogen open zonder signaal, niks te horen: geen brom geen ruis.
Toch vertrouw ik de buizen niet meer en heb daarom bij Conrad een voorraadje van 15 buizen bijbesteld.
Pas dan kan ik verder serieus testen: vermogen- en frequentiekarakteristiek. Misschien zijn die buizen er vrijdag al.
Nog een opmerking, Anne, Marcel:
Beide bias-automaten hebben een Vref van 0,57V.
De linker versterker meet aan de alle 4 de katodes = 0.67V bij het rechterdeel is dat op elke kathode 0.57V. Ik heb dan beide bias-printjes eens gewisseld maar het resultaat blijft hetzelfde, links 0.67V en rechts 0.57V. Rara!
Ik ga nog eens aan de computer zoeken wat daarvan de oorzaak kan zijn. Misschien de buizen want rechts zitten die waarvan ik veronderstel dat ze het minste te lijden hebben gehad.
Linker kanaal was prima, dan over naar het rechter maar dat was echt niet OK. Gekraak, spanning uit en controle - niks gevonden - opnieuw test en zelfde resultaat.
Dan opnieuw een controle gedaan op de computer van het rechter deel vd print. Zie hieronder het roze gedeelte: Dat zijn eigenlijk 2 sporen met een kruispunt aan dezelfde zijde dat was uiteraard nooit de bedoeling. Waarschijnlijk heb ik dat stuk nagekeken door het spoor aan te klikken en dan licht dat op van begin tot einde. Idem met dat 2de spoor, maar zo valt het niet op dat de 2 kruisen.
Normaal controleer ik steeds met de testfunctie: als die aanstaat en je klikt een spoor, dan licht alles op wat daar mee in verbinding staat. Had ik dat gedaan dan was die fout direct zichtbaar geweest.
Vandaag verder gewerkt, er bleek toch wat schade veroorzaakt te zijn door die 2 gecombineerde sporen.
De IRF840 kapot (in volledige doorlaat) , 12V zener D7 ook kapot, zener D10 - 22V ook kapot.
En het strafste is dat ik dat nog niet direct doorhad, ik merkte alleen dat de 300V hoger was met momenten en niet erg stabiel. Verder werd IC1 - 24V spanningsregelaar verdomd heet en hoorde ik af en toe gekraak.
1 buis heb ik zichtbaar fout gevonden: zilveren vlekken op de zijkant en de andere buizen zullen ook wel slecht in hun vel zitten
Het spijtige is, het linker deel heb ik eerst getest, dat werkte prima maar daarna bij het rechter deel (waar dus de printfout zat) begonnen de problemen, gekraak enz.
Ik heb toen eerst gecontroleerd op mogelijks vonkoverslag maar heb geen enkel spoor daarvan gevonden. Dan heb ik de buizen van de linker helft naar rechts gezet. maar het resultaat bleef idem.
Dat had ik, achteraf bekeken, beter niet gedaan want nu hadden die buizen ook mss een opdoffer gekregen.
Dus vandaag dan, zag ik toevallig dat bij het aanzetten vd spanning de 300V direct aanwezig was, toen wist ik direct dat de IRF er aan was.
De voeding losgekoppeld, daar alles nagemeten en defecte onderdelen vervangen.
Alle beschikbare meters aangekoppeld en dan de spanning terug op: eerst de fasedraaiers zo goed mogelijk afgeregeld en de problemen lijken van de baan te zijn. De regelaar van de -24V wordt ook niet meer heet en de 300V neemt opnieuw de tijd om op 300V te komen
De versterker heeft enkele uren gespeeld deze namiddag en lijkt in orde te zijn. Geen gefluit, geen gekraak, treble en volume mogen open zonder signaal, niks te horen: geen brom geen ruis.
Toch vertrouw ik de buizen niet meer en heb daarom bij Conrad een voorraadje van 15 buizen bijbesteld.
Pas dan kan ik verder serieus testen: vermogen- en frequentiekarakteristiek. Misschien zijn die buizen er vrijdag al.
Nog een opmerking, Anne, Marcel:
Beide bias-automaten hebben een Vref van 0,57V.
De linker versterker meet aan de alle 4 de katodes = 0.67V bij het rechterdeel is dat op elke kathode 0.57V. Ik heb dan beide bias-printjes eens gewisseld maar het resultaat blijft hetzelfde, links 0.67V en rechts 0.57V. Rara!
Ik ga nog eens aan de computer zoeken wat daarvan de oorzaak kan zijn. Misschien de buizen want rechts zitten die waarvan ik veronderstel dat ze het minste te lijden hebben gehad.
Dat is wel pech met die print, was mij ook helemaal niet opgevallen
Gelukkig niet al te erg.
De referentie voor de automaat is tov de massa. Gebruik je misschien, rechts en links, niet dezelfde massa-aansluiting voor de automaat ?
Anne
De referentie voor de automaat is tov de massa. Gebruik je misschien, rechts en links, niet dezelfde massa-aansluiting voor de automaat ?
Anne
Ik heb het net nagekeken Anne, de voeding +5V .aarde. -24V vertrekken naast mekaar vanuit 2 Molexen, gewoon doorverbonden.
De versterker kent maar 1 aarde-aansluiting voor beide kanalen, alles vertrekt netjes vanuit de brede middenbaan. Nog iets anders: we hebben nu een knappe automatische bias- instelling, maar wat met de instelling van de fasedraaier?
Tussen 2 buizen kan een bepaalde instelling van de trimmer bij de ene buis tot 10V verschil geven t.o.v. de andere. In hoeverre kan dat een probleem geven? Balansverschil inde vorm van grotere bovenhelft + kleinere onderhelft?
Ik stel nu 170V als hoogste spanning in, daar bij is meestal de andere ca. 165V.
Nu kan ik dat wel opvangen bij de montage door buizen wat te matchen met mekaar, maar dat is bij de auto-bias net bedoeld: niet meer nodig.
De versterker kent maar 1 aarde-aansluiting voor beide kanalen, alles vertrekt netjes vanuit de brede middenbaan. Nog iets anders: we hebben nu een knappe automatische bias- instelling, maar wat met de instelling van de fasedraaier?
Tussen 2 buizen kan een bepaalde instelling van de trimmer bij de ene buis tot 10V verschil geven t.o.v. de andere. In hoeverre kan dat een probleem geven? Balansverschil inde vorm van grotere bovenhelft + kleinere onderhelft?
Ik stel nu 170V als hoogste spanning in, daar bij is meestal de andere ca. 165V.
Nu kan ik dat wel opvangen bij de montage door buizen wat te matchen met mekaar, maar dat is bij de auto-bias net bedoeld: niet meer nodig.
Zo afregelen dat de twee rond 175V zitten, de een er wat boven de ander eronder.Komt niet zo nauw, de eindbuizen hebben niet veel sturing nodig, moet er al ver naast zitten voordat het mis gaat.Willy_61 schreef:Ik heb het net nagekeken Anne, de voeding +5V .aarde. -24V vertrekken naast mekaar vanuit 2 Molexen, gewoon doorverbonden.
De versterker kent maar 1 aarde-aansluiting voor beide kanalen, alles vertrekt netjes vanuit de brede middenbaan.
CTA4.4-AMP-aarde.jpg
Nog iets anders: we hebben nu een knappe automatische bias- instelling, maar wat met de instelling van de fasedraaier?
Bij de automaat moet er toch iets mis zijn met de massa's.Het bijstellen houdt pas op wanneer kathodespanning=referentie.
Anne
Zou ik ook denken, maar ik heb schema's en layouts nagekeken, zie niks verdachts. De referentiespanning van beide printjes zijn trouwens gelijk op 0.57V, dus moeten alle kathodes stabiliseren op 0.57V.Ah!buis schreef:Bij de automaat moet er toch iets mis zijn met de massa's.Het bijstellen houdt pas op wanneer kathodespanning=referentie.
Anne
Ik zal morgen nog eens goed nakijken of ik iets over het hoofd heb gezien.
Ik kon aanvankelijk niks verkeerd vinden en besloot de UGT van het linker kanaal te wisselen met een Chinees 30W type, van de vorige testen.
Raar maar waar: de buizen waarvan de bias-regeling bleef steken op 0.67V ipv 0.58V, worden nu even snel als links naar 0.58V geregeld.
De UGT (nieuwe 20W chinees van 4K) was dus de oorzaak.
Die UGT had wel vuile aansluitdraden inclusief vieze vertinde uiteinden, stuk vanaf geknipt en opnieuw fatsoenlijk vertind (iets wat ik bij de andere UGT vanaf begin gedaan had, die zagen er nog slechter uit).
Terug geplaatst en opnieuw geprobeerd: nog steeds slecht resultaat.
UGT terug losgemaakt en 100V op de primaire gezet om de verdeling van de spanningen te controleren: in orde, spanningen:
0 - 28.6V - 50V - 72.2V - 100V
Ik heb de rechter 20W UGT verplaatst naar links en de net gemeten UGT rechts.
Nu breekt mijn klomp: alles werkt, alle buizen netjes op 0.575V kathodespanning.
Dat vind ik niet leuk want ik kan nu niet aangeven wat de oorzaak is, in elk geval iets met die UGT maar wat? Ik heb nog met die draden aan het wriemelen geweest maar geen verschil.
Misschien moet ik best eens wat contactspray in de die terminals spuiten waar de aansluitingen van UGT in zitten geschroefd. Misschien zitten daar nog resten van die vuil draadeinden in.
Raar maar waar: de buizen waarvan de bias-regeling bleef steken op 0.67V ipv 0.58V, worden nu even snel als links naar 0.58V geregeld.
De UGT (nieuwe 20W chinees van 4K) was dus de oorzaak.
Die UGT had wel vuile aansluitdraden inclusief vieze vertinde uiteinden, stuk vanaf geknipt en opnieuw fatsoenlijk vertind (iets wat ik bij de andere UGT vanaf begin gedaan had, die zagen er nog slechter uit).
Terug geplaatst en opnieuw geprobeerd: nog steeds slecht resultaat.
UGT terug losgemaakt en 100V op de primaire gezet om de verdeling van de spanningen te controleren: in orde, spanningen:
0 - 28.6V - 50V - 72.2V - 100V
Ik heb de rechter 20W UGT verplaatst naar links en de net gemeten UGT rechts.
Nu breekt mijn klomp: alles werkt, alle buizen netjes op 0.575V kathodespanning.
Dat vind ik niet leuk want ik kan nu niet aangeven wat de oorzaak is, in elk geval iets met die UGT maar wat? Ik heb nog met die draden aan het wriemelen geweest maar geen verschil.
Misschien moet ik best eens wat contactspray in de die terminals spuiten waar de aansluitingen van UGT in zitten geschroefd. Misschien zitten daar nog resten van die vuil draadeinden in.
Heb je soms de tegenkoppeling op minimum, zodat verkeerd aangesloten uitgang net geen merkbare oscillatie veroorzaakt, maar net genoeg om een foute meting te geven.Zou je ook wisselspanning over de kathodeweerstand meten.Moet je maar net aan denken.
Anne
Anne
Hopelijk zal ik daar morgen meer over kunnen zeggen.
Normaal levert Conrad morgen de buizen en dan gaan signaalgenerator en scoop mee in de testen, te beginnen met een blok.
Normaal levert Conrad morgen de buizen en dan gaan signaalgenerator en scoop mee in de testen, te beginnen met een blok.
Verdorie Anne en Willy het zit ook niet mee met deze versterker zeg
Hoop dat je geen kapotte UGT hebt want dan is er de lol wel af voor je denk ik
3de print en nog niet goed, begrijp me niet verkeerd , ik zou er helemaal niets van terrecht brengen.
Wilde morgen beginnen aan het bestukken van de Amp print
De Voedings print is klaar modificatie uitgevoerd op de Amp print
Zover ben ik nu
Willy je hebt het allemaal heel netjes voor me verzorgd
Nogmaals dank
3de print en nog niet goed, begrijp me niet verkeerd , ik zou er helemaal niets van terrecht brengen.
Zover ben ik nu
Nogmaals dank
Willy had iets geschreven over zilverkleurige vlekken op een aantal buizen
Is dat niet van die getter of gitter ? ik weet niet meer precies hoe en waarom !
Meen dat ze soms in buizen een pil deden welke bij gas verontreiniging van het vacuum zich daarmee verbind
En die zilveren aanslag ontstond
Anne zal het vast wel weten
Ik hoop dat morgen er nieuwe buizen zijn zodat je die twijfel kan wegstrepen
Is dat niet van die getter of gitter ? ik weet niet meer precies hoe en waarom !
Meen dat ze soms in buizen een pil deden welke bij gas verontreiniging van het vacuum zich daarmee verbind
En die zilveren aanslag ontstond
Anne zal het vast wel weten
Ik hoop dat morgen er nieuwe buizen zijn zodat je die twijfel kan wegstrepen
Bert, de UGT heeft hoogst waarschijnlijk last gehad van die vuile contactpennen en dat probleem is nu verholpen. Ik heb Contact 60 gespoten in de terminals vd UGT's en daarna de 20Watters terug aangesloten. De versterker heeft gisterenmiddag probleemloos een ganse namiddag opgestaan, goed gespeeld en regelmatig de kathodes gecontroleerd: allemaal de ganse tijd 0.575V!Bert61 schreef:Verdorie Anne en Willy het zit ook niet mee met deze versterker zeg![]()
Zover ben ik nu
Nogmaals dank
Conrad levert vandaag en dan kan ik verder met bloktest en afregeling tegenkoppeling + vermogen- en frequentiekarakteristiek.
Jouw voeding ziet er perfect uit, niet slecht dat je de 24V-regelaar ook een koelvin gegeven hebt, heb ik ook gedaan (in de hitte van mijn strijd
Die koelvin zal in bedrijf zo'n 35 à 40°C worden, dus OK. De koelvinnen vd gloei worden zo'n 45°C net zoals die vd HS.
Je mod vd amp-print ziet er ook zeer goed uit, kan niet beter. Succes met de opbouw!
Goed nieuws
Dat van die contactpennen had ik met Mn 6N6P
Die deed opeens niks
Bedankt voor de complimenten.

Dat van die contactpennen had ik met Mn 6N6P
Die deed opeens niks
Bedankt voor de complimenten.
Zo nog een paar stekker pennetjes
Valt me nu op dat R9 bijna klem zit tussen de elco C10 en een MKP C
Wordt R9 erg warm Willy ? Dan kan ik beter de elco onder aan de print hangen en die weerstand wat ruimte geven
Mijn 8K2 is een 2 Watt type overigens
Valt me nu op dat R9 bijna klem zit tussen de elco C10 en een MKP C
Wordt R9 erg warm Willy ? Dan kan ik beter de elco onder aan de print hangen en die weerstand wat ruimte geven
Mijn 8K2 is een 2 Watt type overigens
Maak je geen zorgen, er wordt maar 300mW verstookt.
Anne
Anne
Iets van een 45°C gemeten met mijn pistool dat meestal teveel aangeeft. Ik heb er voor gezorgd dat de 100n en elko niet worden aangeraakt, geen probleem dus.
Je bent overigens al goed vooruit geraakt.
Ohh dan kan k me er niet aan opwarmenAh!buis schreef:Maak je geen zorgen, er wordt maar 300mW verstookt.
Anne
Dankjewel Anne
Die weerstand raakt net wat bij die 10uF hij is wat aangekomen door de feestdagendoor Willy_61 » za 09 feb 2019, 12:00
Iets van een 45°C gemeten met mijn pistool dat meestal teveel aangeeft. Ik heb er voor gezorgd dat de 100n en elko niet worden aangeraakt, geen probleem dus.
Maar 45 graden , daar zal her niet van kapot gaan Willy
En het schiet al weer op
Edit
Ga vanavond eens kijken of ik die 2 Watt 8K2 niet in 1 Watt uitvoering heb liggen die raakt dan niets en is ook Vet zat
De Old Buffalo UGT,s erin maakt het weer goed t.o.v. Die R9
Bedankt Willy
Ik duim voor je dat het nu eens mee zit.
Ziet er weer goed uit
Ziet er weer goed uit
Komt goed Bert !!!
Ik zal je al eens geruststellen voor het te verwachten resultaat
Ik heb nieuwe buizen geplaatst en MP4+5 afgeregeld, waarbij ik stop met regelen naar de 175V, als één van beiden dat bereikt heeft.
Ik heb vorige week al aangehaald dat er meestal nogal verschillen zitten in de buizen waardoor je haast onmogelijk beide helften vd fasesplitter op 175V krijgt. En uiteindelijk was het ook onze bedoeling (met de bias-automaat) dat we niks meer in de kast gaan afregelen wanneer er een buis wordt vervangen. Volgens Anne is dat trouwens niet kritisch zolang je maar één vd 2 helften op 175V krijgt.
Bij mij is na afregelen het resultaat als volgt:
- linker kanaal 175V resp. 167V
- rechter kanaal 175V resp. 174V
... en ik heb het zo gelaten, vroeger zou ik voor het linker kanaal gezocht hebben naar een andere buis waardoor de spanningen vrijwel gelijk zouden komen, nu dus niet meer
Dan over naar de instelling van de tegenkoppeling.
Eerst met de Chinese 20Watters als UGT, daar zag ik direct op de scoop dat in de buurt van 30kHz à 37kHz serieuze oscillaties zaten: Ik heb ze er direct verwijderd en vervangen door de Chinese 30 Watters die het bij de 4.2 ook al goed deden.
En we waren vertrokken.
Blok opgezet met bijna max. output en dan de flanken zo geregeld om zo min mogelijk "shootouts" te hebben, maar het was moeilijk vermits er vrijwel geen shootouts te zien waren in het ganse regelbereik. ... even kijken hoe de sinus er nu uitziet: ... dan echt met max. output: Ik ben zeer tevreden over het resulaat.
Nu nog het belangrijkste:
- Vermogen karakteristiek: - Frequentiekarakteristiek: Voilà, dat was het voor vandaag
Ik zal je al eens geruststellen voor het te verwachten resultaat
Ik heb nieuwe buizen geplaatst en MP4+5 afgeregeld, waarbij ik stop met regelen naar de 175V, als één van beiden dat bereikt heeft.
Ik heb vorige week al aangehaald dat er meestal nogal verschillen zitten in de buizen waardoor je haast onmogelijk beide helften vd fasesplitter op 175V krijgt. En uiteindelijk was het ook onze bedoeling (met de bias-automaat) dat we niks meer in de kast gaan afregelen wanneer er een buis wordt vervangen. Volgens Anne is dat trouwens niet kritisch zolang je maar één vd 2 helften op 175V krijgt.
Bij mij is na afregelen het resultaat als volgt:
- linker kanaal 175V resp. 167V
- rechter kanaal 175V resp. 174V
... en ik heb het zo gelaten, vroeger zou ik voor het linker kanaal gezocht hebben naar een andere buis waardoor de spanningen vrijwel gelijk zouden komen, nu dus niet meer
Dan over naar de instelling van de tegenkoppeling.
Eerst met de Chinese 20Watters als UGT, daar zag ik direct op de scoop dat in de buurt van 30kHz à 37kHz serieuze oscillaties zaten: Ik heb ze er direct verwijderd en vervangen door de Chinese 30 Watters die het bij de 4.2 ook al goed deden.
En we waren vertrokken.
Blok opgezet met bijna max. output en dan de flanken zo geregeld om zo min mogelijk "shootouts" te hebben, maar het was moeilijk vermits er vrijwel geen shootouts te zien waren in het ganse regelbereik. ... even kijken hoe de sinus er nu uitziet: ... dan echt met max. output: Ik ben zeer tevreden over het resulaat.
Nu nog het belangrijkste:
- Vermogen karakteristiek: - Frequentiekarakteristiek: Voilà, dat was het voor vandaag
Nog iets wat ik even wil meegeven:
De bias-automaat doet excellent zijn werk met muziek, ook tot 3/4 max. vermogen, steeds 0,57..V
Enkel tijdens de blok-tegenkoppeling-afregeling met 2V ingangsspanning, zaten al de kathodes op 0,85V en voor de sinus was dat 0,7V.
Maar ik veronderstel dat dat niet de reële benadering is van een versterker in normale werking?
De bias-automaat doet excellent zijn werk met muziek, ook tot 3/4 max. vermogen, steeds 0,57..V
Enkel tijdens de blok-tegenkoppeling-afregeling met 2V ingangsspanning, zaten al de kathodes op 0,85V en voor de sinus was dat 0,7V.
Maar ik veronderstel dat dat niet de reële benadering is van een versterker in normale werking?
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 10 feb 2019, 6:53, 1 keer totaal gewijzigd.