Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Inmiddels een aantal dingen geprobeerd maar kom toch steeds tot de conclusie dat ik mezelf voor de gek hou. Eén van de suggesties was dat de 12BH7 overstuurd werd, echter dat zou betekenen dat het effect alleen optreedt bij forse uitsturing, tegen clippen aan, en niet daaronder. Da's niet het geval, ook bij veel lagere uitgangsvermogens treedt het op.

Ik ben ook teruggegaan naar de originele opzet, en ook daar treedt het op, dus dit is niet inherent aan de wijziging van het terugkoppelnetwerk van 100R/1k2 naar 200R/1k2. Er is iets fundamenteels wat we over het hoofd zien, dus ik ga zo alles nog eens napluizen en wellicht dat me nog iets opvalt?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik krijg nu vast met de lange lat van Anne, maar ik heb de boel aardig lopen verbouwen, terug naar een meer klassieke opzet en dat heeft wel resultaat gehad, zie onderstaand schema, met de wijzigingen (changes) in het schema en de bijbehorende screenshots uit de oscilloscoop, da's een zeer nette 20kHz blokgolf al zeg ik 't zelf? En ik krijg de boel niet meer in de laag-frequent oscillatie, dus ergens gaat er iets goed (beter?).
6c33_schematic_011.jpg
20kHz blokgolf 10Vpp
scope_37.png
20kHz blok met 1% duty cycle, 0.5us (500ns)
scope_36.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, ik was 't zat, en heb d'r een andere ingangsbuis ingestoken, een ECC82, daarmee ziet alles er een stuk netter uit, geen overshoot of uitslingering, betere THD+N en vooralsnog (klopt op z'n buro) geen laag-frequent oscillatie ... :shock: :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Even wat screenshots ter illustratie, da's een best buisje die ECC82 :goeie: ...

THD+N vs. frequentie 1W/8 Ohm
thd+n_vs_frq_1w_8r_ecc82.jpg
THD+N vs. power 8 Ohm
thd+n_vs_pwr_ecc82.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Zo :o dat is wel meer klassiek.Ipv de eindtrap met tegenkoppeling, versterking ong 1x is het nu zo'n 15x (tot de LS) zonder tegenkoppeling en dan de voorversterker 50x vervangen door 10x.
Was eerst de algemene terugkoppeling over 50x open lus is dat nu over 150x en nu wel stabiel :think:
Als het zo goed gaat hoor je mij niet mopperen :D
Die R5 en C9 lijken me nu overbodig.
Alleen vervelend dat nog niet duidelijk is wat dat rare LF gehik bij hoog frequente blokken veroorzaakt :(
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ja, ik kan er vannacht ongetwijfeld slecht van slapen, wil ook graag weten wat daarvan de oorzaak is?

Moet ik voor de 12BH7 nog een 4k7 stopweerstand gebruiken, of is dat optioneel?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ja, ik kan er vannacht ongetwijfeld slecht van slapen, wil ook graag weten wat daarvan de oorzaak is?

Moet ik voor de 12BH7 nog een 4k7 stopweerstand gebruiken, of is dat optioneel?
Beter wel, zeker is uhh ja !
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En dit is dan zoals de versterker hier nu op de werkbank staat, inclusief de spanningen ingetekend. Zou jij daar aub. nog even je blik op willen laten vallen Anne? Zowieso zal de ECC82 wel niet optimaal staan ingesteld, ik heb 'm immers zonder blikken of blozen heel resoluut ingeplugd (ik ben een deugniet, ik weet 't!).
IMG_1530.jpg
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

ik zag meerdere loops in je vorige circuits, ik zou normaal gesproken ook eerst elke afzonderlijke trap bekijken en geen meervoudige loops maar jij/jullie doen het graag anders dus ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
ik zag meerdere loops in je vorige circuits, ik zou normaal gesproken ook eerst elke afzonderlijke trap bekijken en geen meervoudige loops maar jij/jullie doen het graag anders dus ...
De kombinatie 12BH7-6C33 werkte wel, zij het met tegenkoppeling naar de kathode.Had misschien ook beter eerst geprobeerd moeten met de tegenkoppeling naar het rooster :oops: En dan de voortrap zonder tegenkoppeling, daarna pas de tweede lus sluiten.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

het is maar van welke ontwerp volgorde je houd, er zijn andere wegen naar Rome.

Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Laatst gewijzigd door transplanum op di 05 feb 2019, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@transplanum,

Suggesties zijn welkom hoor, mag ook met pen op een A4-tje ...
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

zie boven staande

En ik heb al suggesties aangegeven maar die vind je niet interessant
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Ken ik niet, titel voorspelt weinig goeds, wekt de associatie op met boutique onderdelen, vooral geen globale terugkoppeling gebruiken als levensovertuiging en vooral veel kurk, heel veel kurk ... :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En dit is dan zoals de versterker hier nu op de werkbank staat, inclusief de spanningen ingetekend. Zou jij daar aub. nog even je blik op willen laten vallen Anne? Zowieso zal de ECC82 wel niet optimaal staan ingesteld, ik heb 'm immers zonder blikken of blozen heel resoluut ingeplugd (ik ben een deugniet, ik weet 't!)
Met de 82 zit 't wel goed, wat meer stroom komt de lineariteit ten goede. Het meerverbruik laat wel de voedingsspanning wat zakken, zou de deler R12+R13 weer aangepast zodat het weer goed 40V wordt.Is beter voor de verdeling in de cascode onder-boven.En C7 is wel errug groot (RC ruim 1,5min), loop je kans dat bij opwarmen de stroom in de eindbuis teveel oploopt (om later weer te zakken).
R6 staat 600 bij zou iets van 420Ω zijn ?
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 05 feb 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Wel, globale tegenkoppeling zo als jij het toepast levert lagere harmonische vervorming meetwaarden op. Mooi, maar of dat gehoormatig ook iets bijdraagt valt nog te bezien. Het is meer iets van: mij auto is rood dus hij is beter dan jou blauwe auto.
Of heb je een bron waaruit blijkt dat lage tot zeer lage harmonische vervorming echt er toe doet?
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
En dit is dan zoals de versterker hier nu op de werkbank staat, inclusief de spanningen ingetekend. Zou jij daar aub. nog even je blik op willen laten vallen Anne? Zowieso zal de ECC82 wel niet optimaal staan ingesteld, ik heb 'm immers zonder blikken of blozen heel resoluut ingeplugd (ik ben een deugniet, ik weet 't!)
Met de 82 zit 't wel goed, wat meer stroom komt de lineairiteit ten goede. Het meerverbruik laat wel de voedingsspanning wat zakken, zou de deler R12+R13 weer aangepast zodat het weer goed 40V wordt.Is beter voor de verdeling in de cascode onder-boven.En C7 is wel errug groot (RC ruim 1,5min), loop je kans dat bij opwarmen de stroom in de eindbuis teveel oploopt (om later weer te zakken).
R6 staat 600 bij zou iets van 420Ω zijn ?
Anne
De ecc82 is veruit de minder lineaire buis dan de ecc83, zie de datasheets!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Globale lus lijkt me noodzakelijk, anders wordt het echt MyFi met een luidspreker ipv. een puur Ohmse belasting op de uitgang van de versterker.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Ik dacht zo, niet bevooroordeeld zijn, eerst 's kijken.
Als ik op de naam googel komt er een soort luxe-verkoop zaak met veel blabla, weinig te lezen.Of heb ik de verkeerde vast ?
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Globale lus lijkt me noodzakelijk, anders wordt het echt MyFi met een luidspreker ipv. een puur Ohmse belasting op de uitgang van de versterker.
Dat luidsprekers vaak slecht slecht ontworpen zij is een ander verhaal. Kef heeft wel eens iets op de markt gebracht wat bijna puur Ohms was, sommige ribbons doen dat ook. Een goed ontworpen esl multi gesegmenteerd komt kan ook een vriendelijke belasting zijn (niet een Martin Logan)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Met de 82 zit 't wel goed, wat meer stroom komt de lineairiteit ten goede. Het meerverbruik laat wel de voedingsspanning wat zakken
Ik kan de 22K in de voeding wat kleiner kiezen, of beter nog, vervangen door (tromgeroffel + trompetgeschal) m’n 30H/600R smoorspoel? :D
Ah!buis schreef:
... de deler R12+R13 weer aangepast zodat het weer goed 40V wordt.Is beter voor de verdeling in de cascode onder-boven.
Ja, die mag naar pakweg 180k. Btw. knooppunt van R12, R13 zit aan de gloei van de ECC82.
Ah!buis schreef:
En C7 is wel errug groot (RC ruim 1,5min), loop je kans dat bij opwarmen de stroom in de eindbuis teveel oploopt (om later weer te zakken).
Klopt, pakweg 100uF moet meer dan zat zijn.
Ah!buis schreef:
R6 staat 600 bij zou iets van 420Ω zijn ?
Ja zoiets, is 390R + 500R trimmer.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Wellicht toch maar eens 'L Audiophile lezen, jullie pad is al vaak bewandeld.
Ik dacht zo, niet bevooroordeeld zijn, eerst 's kijken.
Als ik op de naam googel komt er een soort luxe-verkoop zaak met veel blabla, weinig te lezen.Of heb ik de verkeerde vast ?
Anne
Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
En ik heb al suggesties aangegeven maar die vind je niet interessant
Ik heb het topic even teruggelezen maar de laatste suggestie die je gaf is dat ik beter een C-kern kan gebruiken, daar kan ik vrij weinig mee, trafo’s zijn immers al in huis ...

Als je nog meer, inhoudelijk waardevolle en voor het ontwerp direct toepasbare, suggesties hebt hoor ik het graag, voor de rest schiet ik er bijster weinig mee op ben ik bang?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Als ik dit topic lees dan zie ik ook de oude voor in genomen paden weer langs komen, niks nieuw sinds de '60
Da’s te gemakkelijk, kom eens met iets vernieuwends dan? Praatjes vullen geen gaatjes tenslotte.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
transplanum schreef:
En ik heb al suggesties aangegeven maar die vind je niet interessant
Ik heb het topic even teruggelezen maar de laatste suggestie die je gaf is dat ik beter een C-kern kan gebruiken, daar kan ik vrij weinig mee, trafo’s zijn immers al in huis ...

Als je nog meer, inhoudelijk waardevolle en voor het ontwerp direct toepasbare, suggesties hebt hoor ik het graag, voor de rest schiet ik er bijster weinig mee op ben ik bang?
Tja, als je zo slecht leest, of selectief leest, dan is dat toch een verbeter puntje voor je. Er was notabene al een post die het het op pikte.
Plaats reactie