Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Denk dat je toch beter Wilson Audio zelf er buiten kunt laten audioviel. Als ik de foto's bekijk zie ik het resultaat van prutswerk van een audio-fool.

Die Caddock weerstanden zijn er later bijgeklust en niet origineel. Ook heb ik nooit gezien dat Wilson Audio de filters ingiet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door SSassen »

Volledig met Peter eens, hier is een beunhaas bezig geweest en anders zijn het bij Wilson audio een stel prutsers!
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door hsmeets »

Dingen die mij opvallen:

- foto's van WITT speakers op het internet hebben geen achterkant die je kunt openmaken, hier is dat wel (gebeurt)
- Op de Wilson website: de manual van de WITT zegt niks over dat de gebruiker de weergave nog kan afstemmen met weerstanden
- In de WITT zou Wilson voor de wanden hun eigen plaatmateriaal gebruiken en niet MDF zoals op de foto van Audioviel
- Die MDF is ook nog eens gespleten waar schroeven ingedraaid zijn.

Dat van weerstanden die niet tegen MP3 kunnen is wel een dijenkletser van de eerste orde :lagge: :lagge:

En speel jij echt op 110dB :shock: :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ds23man »

Hoezo niet origineel? Wilson levert ze zelf als set voor deze speakers a 400 pleuries.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Hoezo niet origineel? Wilson levert ze zelf als set voor deze speakers a 400 pleuries.
En er stond nog wel op het zakje "Not suitable for MP3" :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door beijert »

Het verbaast me niet als het een vertaal foutje is .
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Allen wederom dank voor de reacties!

pappaleo:
- Ter verdediging van de marketingpraat van fabrikanten: ik wilde uitgebreid specificeren.
- De speakers werken. Zie mijn reactie @ 00:20.
- De 20w waarde van de keramische weerstanden (met conventionele metaalfilmstrookwindingen) vind ik aan de lage kant, zeker voor bass. Zie mijn reactie @ 00:20 > 110dB.

ray5150:
- Combineren ken ik. Zou een paar procent afwijking in ohmage hoorbaar zijn?
- Thickfilms zijn vast prima. Die zitten/zaten er al in. Maar wirewounds zouden beter kunnen zijn, mede met het oog op koeling.
- 10w lijkt me erg weinig, zeker voor bass. Zie mijn reactie @ 00:20 > 110dB.
- Bij Mouser had ik inderdaad al Caddock thickfilm-combinaties gevonden.
- De 20w waarde van de keramische weerstanden (met conventionele metaalfilmstrookwindingen) vind ik aan de lage kant, zeker voor bass. Zie mijn reactie @ 00:20 > 110dB.
- Tony Geenius kan ik proberen, goeie tip denk ik.
- Ter verdediging van de marketingpraat van fabrikanten: ik wilde uitgebreid specificeren.

AatV:
- De inductie-reducerende kruislingse windingwijze ken ik. Dat de draadlegering en kernsamenstelling de inductie niet reduceren, wist ik niet. Je zegt dat de windingwijze in mijn geval niet veel zal helpen, maar uit meerdere USA bronnen ving ik nadrukkelijk andere signalen op.
- De speakers werken. Zie mijn reactie @ 00:20.

Ter overweging wil ik meegeven dat het vervangen van de onpraktisch geplaatste weerstanden in de 100kg kast een klus voor minstens twee man is. Een modificatie met een externe 'zekeringkast' lijkt bijna onmogelijk. Experimenteren met weerstanden is daardoor geen fluitje van een cent. Het zou fijn zijn als het in één keer goed wordt aangepakt.
Laatst gewijzigd door audioviel op za 16 feb 2019, 1:24, 1 keer totaal gewijzigd.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr:
- Wilson laat ik er inderdaad liefst buiten. Maar, met alle respect, die Caddock weerstanden zijn 100% zeker weten 100% origineel. Het ingegoten filter ook. Wilson doet dat bij meerdere modellen. (foto van Wilson Audio Sophia 3 model)
sophia-3-2-wilson.jpg
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

hsmeets:
- Bij de WITT (v1), WITT II, en Sophia 3 (en meerdere modellen) dient de onderzijde te worden geopend om de weerstanden te bereiken.
- Wilson verkoopt de weerstanden omdat ze vaker kapot gaan, en dan vervangen dienen te worden. Ik wil de weergave-afstemming niet wijzigen. Ik wil weerstanden die niet kapot gaan.
- De WITT is opgebouwd uit een soort bakeliet. Dat bemoelijkt montage dmv geboorde gaten met bouten e.d. Daarom is plaatselijk ander materiaal gebruikt.
- Ik houd regelmatig een professionele wettelijk geijkte decibelmeter bij mijn hoofd. Die zwiebert heen en weer rond de 110dB.

beijert:
- Van een vertaalfout is vrijwel zeker geen sprake. U mag het engelstalige e-mailverkeer tussen Jerron Marchant @ Wilson Audio en mijzelf gerust inzien.
Laatst gewijzigd door audioviel op di 05 feb 2019, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Omdat de originele enkelvoudige 6.3 Ω zo vaak kapot gaat adviseert Wilson om als upgrade modificatie de bij henzelf verkrijgbare 2x 12.6 Ω te schakelen. Een kras op de kast? Wilson fikst het voor u, en vervangt ongevraagd preventief alle weerstanden. Dat geeft te denken. Maar de speakers klinken best lekker vind ik.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Wilson Audio staat bekend om een degelijk merk wat goed klinkt. Als dat origineel Wilson is dan zal dat wel. ds2man bevestigde dat ook. Het is niet zo gek dat ze stuk gaan. Die Caddock weerstanden zijn zo totaal niet geschikt voor dat doel. Die behoren op een koelprofiel gemonteerd te zijn om hun warmte kwijt te kunnen. Als dit serieus origineel Wilson is dan is dit een serieuze ontwerpfout waar zij dan zelf verantwoordelijk voor zijn en ik zou ze daar dan op aanspreken. Ze vervangen voor identieke exemplaren is vragen om ze binnenkort opnieuw te vervangen.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Pjotr: dank!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Wilson Audio staat bekend om een degelijk merk wat goed klinkt. Als dat origineel Wilson is dan zal dat wel. ds2man bevestigde dat ook. Het is niet zo gek dat ze stuk gaan. Die Caddock weerstanden zijn zo totaal niet geschikt voor dat doel. Die behoren op een koelprofiel gemonteerd te zijn om hun warmte kwijt te kunnen. Als dit serieus origineel Wilson is dan is dit een serieuze ontwerpfout waar zij dan zelf verantwoordelijk voor zijn en ik zou ze daar dan op aanspreken. Ze vervangen voor identieke exemplaren is vragen om ze binnenkort opnieuw te vervangen.
Dat weten ze zelf ook wel, vandaar dat ze met het lulverhaal komen dat de weerstanden ook zekeringen zijn....

Makkelijke manier om onder een ontwerpfout uit te komen.

Ik zou er gewoon MOX weerstanden in flikkeren die het dichts bij de originele waarde uitkomen, desnoods met parallel schakeling.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

ds23man:
- MOX weerstanden, óók een advies dat ik al eerder kreeg. Ik was helaas nog niet bij machte om me te verdiepen in MOX.
- De vraag is ook: hoeveel procent afwijking in ohmage zal hoorbaar zijn? Als 1% al hoorbaar is wordt het lastig.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat het overtuigingsmomentum van ts behoorlijk hoog is, aangezien elk voorstel weggewuifd wordt. Mogelijk wordt gezocht naar argumentatie om de exorbitante uitgave voor exotische weerstanden voor zichzelf te kunnen verantwoorden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door pappaleo »

audioviel schreef:
- De vraag is ook: hoeveel procent afwijking in ohmage zal hoorbaar zijn? Als 1% al hoorbaar is wordt het lastig.
Er zijn mensen die een afwijking van 5% niet vast kunnen stellen met de oren en er zijn mensen die al verschil horen als er een lamp aan of uit gezet wordt.

Als jij behoort tot de laatste categorie, dan raad ik je aan zeker te gaan voor de weerstanden die Wilson aanbeveelt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

audioviel schreef:
ds23man:
- MOX weerstanden, óók een advies dat ik al eerder kreeg. Ik was helaas nog niet bij machte om me te verdiepen in MOX.
- De vraag is ook: hoeveel procent afwijking in ohmage zal hoorbaar zijn? Als 1% al hoorbaar is wordt het lastig.
Hoe kom je daar nou bij? Dusdanig nauwkeurig gekalibreerde oren bestaan alleen in fantasie. Volg gewoon dat advies op. 5% MOX van 10 watt lijkt mij ook prima. Kun je bij iedere luidspreker DHZ winkel vinden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ds23man »

audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

pappaleo: ... sorry.

- Ik weet niet wat een overtuigingsmomentum is. Leergierig als ik ben ga ik dat ook niet uitzoeken. Niet nu althans.
- Ik sta open voor elk voorstel, ik neem het altijd in overweging.
- Ik geef liever niet meer geld uit aan weerstanden dan nodig is, anders had ik dat al gedaan en zat ik niet op dit forum. Mede wegens het budget wil ik het in 1x goed doen, maar ook omdat het een rotklus is. Het maken van een keuze vind ik lastig. De verschillende voorstellen weeg ik af voordat ik er een kies. Ik kies ze liever niet allemaal.
- Ik heb vannacht tientallen koel-elementen bekeken, een lijst gemaakt van koelwaarden en afmetingen. Ik vraag me af welke er fysiek tussen het ingegoten filterblok en de bodemplaat zouden passen.
- Hoewel 'Humble Homemade Hifi' vraagt om correspondentie discreet te behandelen, zie ik me nu gedwongen om te melden dat ik met hen contact opnam naar aanleiding van een voorstel van ray5150.
- Ook voel ik me gedreven om onjuiste aannames van bijvoorbeeld hsmeets te weerleggen. Ik vind dat geen probleem, maar dat rekt de discussie natuurlijk wel.
- Excuus voor mogelijk gewekte indrukken, maar ik zoek gewoon een betaalbare oplossing waarmee ik in 1x van het probleem af ben.
- Niettemin oprecht mijn dank voor het meedenken, ook voor openlijke twijfel aan mijn intenties, zodat de feiten duidelijk worden.

Met vriendelijke groet aan allen.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Ook zit ergens een vertraging. Regelmatig zie ik reacties later dan ik zou willen.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ik een afwijking van 5% in ohmage niet zal kunnen horen, en zelfs 10% niet.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Ik vraag het maar, want ik ben er ook van overtuigd dat forumleden hier er meer verstand van hebben dan ik.
audioviel
Berichten: 74
Lid geworden op: ma 04 feb 2019, 17:27

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door audioviel »

Niet dat iedereen acuut moet reageren, maar de vraag over afwijking had ik vandaag on 12:51 al gesteld. Het antwoord van zojuist helpt me enorm veel verder. Ik kan nu inderdaad combinaties maken om de waarden te benaderen. Ik denk nu aan de Caddock MP-reeks om meer vermogen aan te kunnen, met zoveel mogelijk koeling via elementen. Niettemin wil ik me verdiepen in wirewounds en MOX voordat ik de knoop doorhak. De 'keramische' weerstanden lijken het minst geschikt voor de geluidkwaliteit, of vergis ik me daarin?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door Pjotr »

Prima hoor. Als je de waarden niet direct zo kunt vinden bij Rumoh kun je ook meerdere weerstanden in serie zetten (achter elkaar) om de gewenste waarde te bereiken of parallel (naast elkaar). Bijgevoegd een PDF met de parallel combinatie waarden van weerstanden.
Bijlagen
Weerstand tabel parallel.pdf
(58.06 KiB) 25 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wilson Audio WITT (v1) weerstanden

Bericht door ray5150 »

audioviel schreef:
- Ik weet niet wat een overtuigingsmomentum is. Leergierig als ik ben ga ik dat ook niet uitzoeken. Niet nu althans.
Ik denk dat papaleo dat ter plekke bedacht... :wink:
audioviel schreef:
- Ik heb vannacht tientallen koel-elementen bekeken, een lijst gemaakt van koelwaarden en afmetingen. Ik vraag me af welke er fysiek tussen het ingegoten filterblok en de bodemplaat zouden passen.Met vriendelijke groet aan allen.
Dat is in het geval dat je verder zou gaan met de Caddok weerstanden. Ik zou in dat geval bij https://www.aluminiumopmaat.nl/ 2 platen met dezelfde afmetingen als het filter laten knippen, en ze daar (geisoleerd !) op monteren. plat, werkt goed en goedkoop.

Ook nog een mogelijkheid : Mundorf M-resist. https://www.rumoh.eu/crossover-parts/re ... esist/?p=1 prijzig, apart, tot 20 Watt belastbaar, 2 % tolerantie, dus audiofiel heeeel verantwoord.

Vooralsnog lijkt mij het makkelijkste en het beste om een zak MOX 10 watters aan te laten rukken, maar dat ben ik ... :relax:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”