Het is overigens wel aan te bevelen het apparaat aan de randaarde te hangen of anders dubbel geïsoleerd te maken ivm. de veiligheid.
Als je dat in dit geval doet en je raakt met je vingers de 230V pinnen krijg je helemaal de volle laag!
Maar het moet zeker! Dusssssss:
SSassen schreef:
Nu je het kastje toch open hebt, knip eens die overlengte van de pinnen van de trafo aan de 220V kant af, ik vind 't een beetje eng zo ...
Beetje eng? Héééééééél eng! Pinnen afknippen en zelf zou ik beslist een stukkie isolatiemateriaal, PP of PE, over de 230V punten leggen en met dubbelzijdig klevende schuimtape vast zetten! Bodem van een flinke ijsdoos doet het prima daarvoor. Ook de netentree goed aanraakveilig afschermen! Sowieso alles waar 230V op staat.
Allemaal goede punten heren, ik was me er niet van bewust dat het zo gevaarlijk was in de huidige status. Ik ga dat zeker aanpassen!
randaarde naar het midden van de behuizing, of een beter idee? De transformateraansluitingen (en andere 230V) zal ik gaan afdekken met een stukje kunststof, komt goed
Thomox schreef:
knuisje schreef:
Bij de AFDAC2 2012 sluit je het zo aan op X5 als je de isolatorprint niet gebruikt:
G - 7
BC - 1
WC - 2
12 - 6
Probeer dit eerst eens werkend te krijgen, daarna kun je altijd nog die isolator er tussen doen.
Iets later dan verwacht, maar zojuist even aan het testen geweest. Werkt uitstekend!
Kan ik dit ook toepassen via het isolatorprintje?
knuisje schreef:
Dat kan, maar vergt wel wat soldeerwerk aan de ministreamer en dac.
Dit is alweer een tijdje geleden... Maar kun je hier misschien iets meer detail over loslaten? Ik zou het fijn vinden als ik ook de USB kan aansluiten
Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Vinculum, waarvan ik deze dac heb overgenomen, heeft de trafo's op de kop geplaatst ivm ruimtegebrek in een 1U behuizingshoogte.. hij ligt dus nu zoals ie gemonteerd is
Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Behalve de "kuststof" (van de wadden ?) zou je ook beter het "ondersteboven licht" even uitdoen.
Anne
Dus... nadat mn studie en daaropvolgende baan erg veel tijd vroegen heb ik eindelijk de DAC weer opgegraven. Ligt al sinds begin 2013 stof te happen . Alle prints zijn al gesoldeerd en nu rest het alleen nog de verschillende kabels maken en het in een kast proppen. Voor de kast wil ik een 1U hoge Modushop kast pakken en de trafo's ondersteboven door de bodem heen monteren ala Vinculum. Met die behuizing als uitgangspunt heb ik het volgende getekend voor de front- en backpanels, voordat ik die door (frees)Kees laat maken laat ik jullie er nog even op schieten. Is dit wat?
Realiseer je wel dat als je je knop daar monteert het plexiglas gauw vies en lelijk wordt (krassen) doordat je er steeds met je vingers aanzit. De knop in het aluminium deel monteren heeft dat nadeel niet want dat is zonder krassen makkelijk schoon te houden.
Als het goed is zul je die nauwelijks aanraken, tenminste als je de IR afstandsbediening hebt geïnstalleerd en gebruikt.
Ik gebruikte het alleen maar als ik wat wilde doen met instellingen (filter e.d. )
Realiseer je wel dat als je je knop daar monteert het plexiglas gauw vies en lelijk wordt (krassen) doordat je er steeds met je vingers aanzit. De knop in het aluminium deel monteren heeft dat nadeel niet want dat is zonder krassen makkelijk schoon te houden.
hannesie schreef:
Als het goed is zul je die nauwelijks aanraken, tenminste als je de IR afstandsbediening hebt geïnstalleerd en gebruikt.
Ik gebruikte het alleen maar als ik wat wilde doen met instellingen (filter e.d. )
Zoals Hannesie inderdaad al aangeeft ga ik met een remote bedienen. De knop zit er voornamelijk op als backup en voor instellingen e.d. Maar had er ook niet helemaal bij stilgestaan dat dit wel een risico met zich meebrengt, ga er nog even over nadenken .
knuisje schreef:
Ziet er strak uit hoor.
Thanks .
Ander vraagje, wat voor afstandsbedieningen gebruiken jullie?
Dus... nadat mn studie en daaropvolgende baan erg veel tijd vroegen heb ik eindelijk de DAC weer opgegraven. Ligt al sinds begin 2013 stof te happen . Alle prints zijn al gesoldeerd en nu rest het alleen nog de verschillende kabels maken en het in een kast proppen. Voor de kast wil ik een 1U hoge Modushop kast pakken en de trafo's ondersteboven door de bodem heen monteren ala Vinculum. Met die behuizing als uitgangspunt heb ik het volgende getekend voor de front- en backpanels, voordat ik die door (frees)Kees laat maken laat ik jullie er nog even op schieten. Is dit wat?
Na weer bijna een jaar op de keukentafel te hebben gelegen heeft de DAC gisteren eindelijk de eerste tonen laten horen! . Doel is om voor oud en nieuw het ding eindelijk helemaal af te hebben.
Mooi! Zou ik je nog mogen adviseren de 230v bij het front los van de behuizing te leggen? Nu loopt de netspanning met niks meer als 1 laagje isolatie door de kast. Probeer altijd het +1 principe te hanteren; isolatie om de draden én los / geisoleerd door de kast. Of gebruik krimpkous als extra omhulsel.
Jeetje wat leuk dat dit topic nog steeds gebruikt wordt. Ik ben mijn Afdac-ii aan het herbouwen (weer) en ik moest even wat opzoeken....
Fijn om te weten dat ik straks nog wat zou kunnen vragen via dit topic.