Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
knuisje schreef:
Het is overigens wel aan te bevelen het apparaat aan de randaarde te hangen of anders dubbel geïsoleerd te maken ivm. de veiligheid.
Als je dat in dit geval doet en je raakt met je vingers de 230V pinnen krijg je helemaal de volle laag!
tête+enfumée.jpg
Maar het moet zeker! Dusssssss:
SSassen schreef:
Nu je het kastje toch open hebt, knip eens die overlengte van de pinnen van de trafo aan de 220V kant af, ik vind 't een beetje eng zo :shock: ...
Beetje eng? Héééééééél eng! Pinnen afknippen en zelf zou ik beslist een stukkie isolatiemateriaal, PP of PE, over de 230V punten leggen en met dubbelzijdig klevende schuimtape vast zetten! Bodem van een flinke ijsdoos doet het prima daarvoor. Ook de netentree goed aanraakveilig afschermen! Sowieso alles waar 230V op staat.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
knuisje schreef:
Het is overigens wel aan te bevelen het apparaat aan de randaarde te hangen of anders dubbel geïsoleerd te maken ivm. de veiligheid.
:goedzo:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Thomox »

Allemaal goede punten heren, ik was me er niet van bewust dat het zo gevaarlijk was in de huidige status. Ik ga dat zeker aanpassen! :bakkie:

randaarde naar het midden van de behuizing, of een beter idee? De transformateraansluitingen (en andere 230V) zal ik gaan afdekken met een stukje kunststof, komt goed :goedzo:
Thomox schreef:
knuisje schreef:
Bij de AFDAC2 2012 sluit je het zo aan op X5 als je de isolatorprint niet gebruikt:

G - 7
BC - 1
WC - 2
12 - 6

Probeer dit eerst eens werkend te krijgen, daarna kun je altijd nog die isolator er tussen doen.
Iets later dan verwacht, maar zojuist even aan het testen geweest. Werkt uitstekend!
Kan ik dit ook toepassen via het isolatorprintje?
knuisje schreef:
Dat kan, maar vergt wel wat soldeerwerk aan de ministreamer en dac.
Dit is alweer een tijdje geleden... Maar kun je hier misschien iets meer detail over loslaten? Ik zou het fijn vinden als ik ook de USB kan aansluiten :oops: :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
... plaatje kutstof ertussen voor de zekerheid.
Waar koop je dat Ray? :rofl:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Thomox »

ray5150 schreef:
Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Vinculum, waarvan ik deze dac heb overgenomen, heeft de trafo's op de kop geplaatst ivm ruimtegebrek in een 1U behuizingshoogte.. hij ligt dus nu zoals ie gemonteerd is
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
ray5150 schreef:
... plaatje kutstof ertussen voor de zekerheid.
Waar koop je dat Ray? :rofl:
Dat zit om een kilo consumptie ijs uit de diepvries van de supermarkt. Voor de isolatie-eigenschappen maakt de smaak van het ijs niet uit :lol:

Ikzelf gebruik die dunne PP of PE snijmatten van de Aldi/Action/Ikea enz. voor gebruik in de keuken: 5 A3'tjes voor een euri of 3.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 15 jan 2019, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Afgaande op de ene foto trek ik vooralsnog de conclusie dat de trafo-pcb normaliter met de soldeerzijde "gewoon" tegen de bodem aan zit gemonteerd. en dat die nu ondersteboven licht om even te meten.
Maar inderdaad mogen die uitstekende pinnetjes wel iets korter worden afgeknipt. en wat Peter schrijft, plaatje kuststof ertussen voor de zekerheid.
Behalve de "kuststof" (van de wadden ?) zou je ook beter het "ondersteboven licht" even uitdoen. :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Pjotr »

Dat HOORT zo! Dat heeft Knuisje zo bedoeld. Zit in je smartpoon/tablet toch ook zo? :relax:

:rofl:
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Forza »

Dus... nadat mn studie en daaropvolgende baan erg veel tijd vroegen heb ik eindelijk de DAC weer opgegraven. Ligt al sinds begin 2013 stof te happen :oops: . Alle prints zijn al gesoldeerd en nu rest het alleen nog de verschillende kabels maken en het in een kast proppen. Voor de kast wil ik een 1U hoge Modushop kast pakken en de trafo's ondersteboven door de bodem heen monteren ala Vinculum. Met die behuizing als uitgangspunt heb ik het volgende getekend voor de front- en backpanels, voordat ik die door (frees)Kees laat maken laat ik jullie er nog even op schieten. Is dit wat? :D
Bijlagen
front.JPG
back.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door SSassen »

Realiseer je wel dat als je je knop daar monteert het plexiglas gauw vies en lelijk wordt (krassen) doordat je er steeds met je vingers aanzit. De knop in het aluminium deel monteren heeft dat nadeel niet want dat is zonder krassen makkelijk schoon te houden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door hannesie »

Als het goed is zul je die nauwelijks aanraken, tenminste als je de IR afstandsbediening hebt geïnstalleerd en gebruikt.
Ik gebruikte het alleen maar als ik wat wilde doen met instellingen (filter e.d. )
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Ziet er strak uit hoor. :D
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Forza »

SSassen schreef:
Realiseer je wel dat als je je knop daar monteert het plexiglas gauw vies en lelijk wordt (krassen) doordat je er steeds met je vingers aanzit. De knop in het aluminium deel monteren heeft dat nadeel niet want dat is zonder krassen makkelijk schoon te houden.
hannesie schreef:
Als het goed is zul je die nauwelijks aanraken, tenminste als je de IR afstandsbediening hebt geïnstalleerd en gebruikt.
Ik gebruikte het alleen maar als ik wat wilde doen met instellingen (filter e.d. )
Zoals Hannesie inderdaad al aangeeft ga ik met een remote bedienen. De knop zit er voornamelijk op als backup en voor instellingen e.d. Maar had er ook niet helemaal bij stilgestaan dat dit wel een risico met zich meebrengt, ga er nog even over nadenken :goedzo: .
knuisje schreef:
Ziet er strak uit hoor. :D
Thanks :D .

Ander vraagje, wat voor afstandsbedieningen gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Een universele afstandsbediening ingesteld op Philips werkt goed.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Thomox »

Hij draait weer naar volle tevredenheid!

Wat een verbetering via m'n raspberry hifiberry naar deze dac en dan naar de versterker :goedzo:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Veel plezier er mee!
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Forza »

Forza schreef:
Dus... nadat mn studie en daaropvolgende baan erg veel tijd vroegen heb ik eindelijk de DAC weer opgegraven. Ligt al sinds begin 2013 stof te happen :oops: . Alle prints zijn al gesoldeerd en nu rest het alleen nog de verschillende kabels maken en het in een kast proppen. Voor de kast wil ik een 1U hoge Modushop kast pakken en de trafo's ondersteboven door de bodem heen monteren ala Vinculum. Met die behuizing als uitgangspunt heb ik het volgende getekend voor de front- en backpanels, voordat ik die door (frees)Kees laat maken laat ik jullie er nog even op schieten. Is dit wat? :D
Na weer bijna een jaar op de keukentafel te hebben gelegen :oops: heeft de DAC gisteren eindelijk de eerste tonen laten horen! :D . Doel is om voor oud en nieuw het ding eindelijk helemaal af te hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Shadow »

Volhouden! :rock:
Respect hoor :dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ray5150 »

Goed gedaan. ga je een hoop plezier aan hebben. :goedzo:

:foto:

:foto:
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Forza »

\:D/
1527FB63-FE57-47BC-A60B-9CA474DBCF58.jpeg
901C5345-2AB5-4D8F-8E43-631605E8F68A.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

Had ik er ook maar eentje besteld! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Shadow »

Mooi! Zou ik je nog mogen adviseren de 230v bij het front los van de behuizing te leggen? Nu loopt de netspanning met niks meer als 1 laagje isolatie door de kast. Probeer altijd het +1 principe te hanteren; isolatie om de draden én los / geisoleerd door de kast. Of gebruik krimpkous als extra omhulsel.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Je hebt nog een antieke firmware versie. Als je de microcontroller naar mij stuurt kan ik de laatste versie voor je flashen.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Xeres »

Jeetje wat leuk dat dit topic nog steeds gebruikt wordt. Ik ben mijn Afdac-ii aan het herbouwen (weer) en ik moest even wat opzoeken....
Fijn om te weten dat ik straks nog wat zou kunnen vragen via dit topic.

Fijne dagen!
Plaats reactie