Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Idd Anne, alhoewel er wel prima 700V transistoren zijn. Maar waarom überhaupt zo moeilijk met een kathodevolger? Dat is ook vragen om moeilijkheden met zo'n grote zelfinductie als belasting :think:
Dan is een kathodevolger juist een pre, immers de uitgangsimpedantie is erg laag en daarmee stuur je zo’n trafo veel makkelijker aan. Nadeel is uiteraard dat je nu geen versterking hebt (A=0.92), dus de voortrap moet de volledige spanningszwaai gaan leveren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik en daar heb je wel een punt. Vraag mij wel af of het qua prestaties dan ook beter is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog maar 's een poging wagen de berg te beklimmen, waarom :? , omdat ie er is :lol:
Teruggekomen op de pentode ipv de cascode, kan makkelijker naar lage uitgangsspanning.
Om losse buizen te gebruiken zou 't ook met de 6J5P (zou Sander hebben) en een halve ECC83 (maar wat dan met de andere helft :( ).
Ook nog even de versterking (verzwakking) van de eindbuis.Ingesteld met Vg=-75V en uitgestuurd een 160Vtop wil zeggen 160+75=235V in. Verzwakking 160/235=0,68 !
Anne
Bijlagen
Met6CM8.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 31 jan 2019, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Owww, ik vind 'm weer prachtig Anne! Het worden inderdaad losse buizen, want een 6CM8 heb ik helaas niet en kan ik zo ook niet vlot vinden in de EU. Ik vind wel een 6BM8/ECL82, kunnen we daar wat mee?

https://www.tube-town.net/ttstore/Tubes ... 2::68.html
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
... en een halve ECC83 (maar wat dan met de andere helft :( ))
Ik durf het bijna niet op te schrijven want dan moet ik vast m'n mond spoelen met zeep en water, maar wat dacht je van een SRPP? :shock: :bakkie: ...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Ik durf het bijna niet op te schrijven want dan moet ik vast m'n mond spoelen met zeep en water, maar wat dacht je van een SRPP? :shock: :bakkie: ...
Nu je 't zegt, waarom ook niet, al was het maar om de tweede helft te gebruiken :lol: .
Die de kombinatie-buis kwam dat niet tepas.
6CM8, Frag Jan voor rond 4€.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
Ah!buis schreef:
Nu je 't zegt, waarom ook niet, al was het maar om de tweede helft te gebruiken :lol: .
Die de kombinatie-buis kwam dat niet tepas.
6CM8, Frag Jan voor rond 4€.
In dat geval graag de ECC83 in SRPP en dan de 6J5P in penthode erachter, dan kunnen we in één moeite door want die buizen heb ik liggen :goedzo: ...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
In dat geval graag de ECC83 in SRPP en dan de 6J5P in penthode erachter, dan kunnen we in één moeite door want die buizen heb ik liggen :goedzo: ...
Zo dan maar :dank:
Anne
Bijlagen
Met83.png
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 31 jan 2019, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vind 't weer een kunstwerkje, zodra ik klaar ben met de aangifte BTW Q4 ga ik ermee aan de slag! :yeah: ...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Ik vind 't weer een kunstwerkje, zodra ik klaar ben met de aangifte BTW Q4 ga ik ermee aan de slag! :yeah: ...
Vergeet de gordijnen niet :lol:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Vergeet de gordijnen niet :lol:
Anne
Jij hebt vast met m'n bijzonder charmante vriendin gepraat? :shock: :rofl: ...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Ik vind dan wel dat je verplicht bent om de buizen net zo creatief te plaatsen als ze door Anne getekend zijn :mrgreen:

(Het zal nog niet meevallen een ECC83 te vinden met de beide trioden haaks op elkaar :rofl: )
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Ik vind dan wel dat je verplicht bent om de buizen net zo creatief te plaatsen als ze door Anne getekend zijn :mrgreen:
Flink schudden met de buis, of zachtjes tegen de rand van de tafel tikken zodat de ene triode op z'n kant gaat liggen? :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Er klopt sowieso niks van. Die 6C33 is veel groter dan Anne getekend heeft :rofl: Maarre, ben benieuwd. Zou denk wel leuk leuk zijn als je naast frequentiespectrum plotjes ook vervormingsspectrum plotjes bij houdt met b.v. Arta. Dan valt er ook wat te vergelijken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Er klopt sowieso niks van. Die 6C33 is veel groter dan Anne getekend heeft :rofl: Maarre, ben benieuwd. Zou denk wel leuk leuk zijn als je naast frequentiespectrum plotjes ook vervormingsspectrum plotjes bij houdt met b.v. Arta. Dan valt er ook wat te vergelijken.
Dat doe ik feitelijk ook, achter de schermen gebeurt er veel meer dan dat ik hier op 't forum voorbij laat komen. We, ikzelf en Anne, hebben toevallig gisteren nog een hele verzameling plots zitten bekijken en toen was helder dat het ontwerp toch nog eens kritisch bekeken moest worden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:

(Het zal nog niet meevallen een ECC83 te vinden met de beide trioden haaks op elkaar :rofl: )
Ach ja, als 't niet uit de lengte kan dan maar in de breedte :lol:
Anne
transplanum

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Dat doe ik feitelijk ook, achter de schermen gebeurt er veel meer dan dat ik hier op 't forum voorbij laat komen. We, ikzelf en Anne, hebben toevallig gisteren nog een hele verzameling plots zitten bekijken en toen was helder dat het ontwerp toch nog eens kritisch bekeken moest worden.
Dat had ik wel verwacht, vandaar ook de vraag plots te maken van elke induvidueele stap/trap. Een standaard kathode uitgang is ook geen leuk/makkelijk ding. Zie ook tubecad voor de diverse kathodevolgers die meneer Brosky daar doorneemt.
Ben ook benieuwd wanneer je toch een interstage gaat overwegen.......

Btw ik kreeg de schrik alweer te pakken toen ik een gks ecc83 voorbij zag komen, dan weet je van te voren dat de bandbreedte krap wordt.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

<Richard Attenborough voice over>Here we see two 6C33s preparing themselves at night, their heaters glowing softly as the hours tick away slowly whilst their parameters begin to settle. The 6C33s are strange creatures as their mating behavior is similar to that of the Maltese longtailed kaiser penguin ...
043B4A08-886A-436E-845B-06546F720212.png
Shadow

Bericht door Shadow »

Or the Panda, wich only reproduces if there is a 'Z' in the month
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Btw ik kreeg de schrik alweer te pakken toen ik een gks ecc83 voorbij zag komen, dan weet je van te voren dat de bandbreedte krap wordt.
IK krijg 't ook wel 's te pakken als ik de BTW zie 8-[
Maar "ende desespereert niet" er komt wel weer licht na de duisternis :lol:
Anne
erikdebest

Bericht door erikdebest »

Ik zag ergens een opmerking over interstage, en idd, bij 500VPP lijkt me dat idd een overweging waard.

Zonet heb ik nog 90VRMS bij 0.06% THD uit een Hammond 126B gehaald, deze zijn (vind ik) schappelijk geprijsd, zie bv.
https://jukebox.skyberatedev.nl/index.p ... -126b.html
of
https://jukebox.skyberatedev.nl/index.p ... -126c.html

fijn weekeinde!
Erik
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

erikdebest schreef:
Ik zag ergens een opmerking over interstage, en idd, bij 500VPP lijkt me dat idd een overweging waard.
Da's iets wat we zeker zullen overwegen mocht het zonder IST niet lukken.
transplanum

intermezzootje O:)

Vandaag even een oude trafo omgebouwd van 300B naar 6c33, was 2 minuten werk.
Primair 875Ω secundair 8Ω, 180mA, 14W@20Hz
Bandbreedte met 120Ω bronimpedantie. De luchtspleet is nog niet optimaal, de bandbreedte in het laag loopt te ver door, die moet nl 2,7Hz -3dB zijn. Aanpassen is een fluitje van een cent maar daarvoor moet ik de spanbanden doorknippen waar ik even geen zin in heb. Het hoog veranderd er niet door.

[graag-bijvoegen]https://www.mupload.nl/img/mab39ed.png[/graag-bijvoegen]
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Als je even je meetopstelling beschrijft dan wil ik met alle plezier identieke metingen hier doen met de trafo's die ik heb? Dan kunnen we mooi vergelijken want dan is alles op dezelfde leest geschoeid tenslotte.
transplanum

In mijn geval is het behelpen met de toongenerator, 50Ω uit en max 2Vrms. Ik heb gewoon een serie weerstand opgenomen van 70Ω. Secondair uiteraard met 8Ω belast.GEEN dc! Uiteraard doe ik liever nog de meting met de 6c33 maar daarvoor moet ik wel een werkende versterker hebben met deze buis en die heb ik op dit moment niet.

Als ik nog eens veel tijd heb ga ik nog wel eens een powerbak maken die 100W/8 (of tot zo'n 30Vrms) heeft maar dan wel tot minimaal 1MHz.
Plaats reactie