Geloof gelijk dat de LS1be een topspeaker is. Maar qua kast en drivers probeer ik het beter te doen.
De Seas mid driver van de LS1 wordt te hoog gecrossed bij 1550Hz in mijn mening. Hier vallen al distorsie producten op de cone breakup, en deze cone breakup zit precies in het gevoeligste gebied van ons gehoor.
Verder goeie tweeter lijkt me de custom Be versie van de Seas DXT tweeter. Maar niet zo goed als de BlieSMa T34B-4 (die bestond trouwens ook nog niet toen de LS1be uitkwam).
Ik combineer die tweeter met de SB Acoustics SB17NBAC35-4 als mid driver. Ong zelfde crossover punt als bij de LS1, ik doe hem op 1600. Deze is mid driver is perfect schoon tot ver boven de crossover en de cone breakup is pas bij 10kHz, een ongevoelig gebied en hier zullen zo hoog ook bijna geen distorsie producten op vallen. Resultaat is schonere treble, vooral in het gevoelige 2-5kHz gebied. En zonder waveguide en met zeer goede off-axis afstraling (door kleinere afstand mid-tweeter ook betere vertikale afstraling dan de LS1). Verder cross ik mijn mid over op 180-200 Hz naar de 9,5" woofer (Satori) welke van nature een stuk schoner is dan de Seas sub van de LS1, geen MFB voor nodig.
Als iemand dit ontwerp wil gebruiken als main monitor op grote afstand in een grote ruimte dan nog 2 15" subs erbij, voor midfield studio monitor niet nodig.
Kosten zonder subs voor de 3-weg. ong 3000 euro per paar.
Denk dat er aardig wat van gebouwd gaan worden, maak het DIY pakket zo dat mensen niet zelf hoeven te frezen etc meet soort van IKEA bouwpakket

, niet echt iets vergelijkbaars op de markt bij mijn weten.