8 inch subwoofer: CSS Trio8 of .....

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

8 inch subwoofer: CSS Trio8 of .....

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik wil voor in mijn werkkamer bij mijn PC een (niet al te grote) subwoofer bouwen. Daarvoor lijkt mij de CSS Trio8 wel wat.
Wie heeft er 1 te koop?
En als je er 2 hebt, weet ik voor die 2e ook vast wel een bestemming.

Edit: ondertussen heb ik wat alternatieven, die ik ook wel zou willen gebruiken....
Dit is mijn (actuele) Top 9:
Top 9 22cm woofers v2 29-1-2019.JPG
Top 9 22cm woofers v2 29-1-2019.JPG (29.17 KiB) 997 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op ma 25 feb 2019, 19:36, 7 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: woofer CSS Trio8

Bericht door Henkjan »

die heb ik niet, mag t ook een setje Tangband W8-670C's zijn? kwam ik tegen onder een buro :oops:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Bedankt voor het aanbod HenkJan. Maar ik vind die woofer voor mijn toepassing (CB met LT) een wat te hoge Fs hebben. Ondanks zijn mooie lage Vas.

Ik wacht dus toch maar op een CSS Trio8 ....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 29 jan 2019, 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door wouter »

Pappaleo al gePBd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Pjotr »

Hij wilde eerst de Mivoc XAW-210 aan zijn PC knopen. Niet goed genoeg? :think:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Pappaleo al gePBd?
Heb ik allemaal al geloosd. Wat moet je met al dat "discontinued" spul? :hide:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Pappaleo al gePBd?
Heb ik allemaal al geloosd. Wat moet je met al dat "discontinued" spul? :hide:
Tja, zoiets heb ik inderdaad begrepen....;-) Of zoiets......
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 29 jan 2019, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Hij wilde eerst de Mivoc XAW-210 aan zijn PC knopen. Niet goed genoeg? :think:
Na wat vergelijkwerk, heb ik toch een lichte voorkeur voor de CSS Trio8.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Pjotr »

Is ook beter maar vraagt ook een flinke versterker als je met een LT aan de slag wilt. Trek maar minstens een UcD400 uit de kast. Of je dat nou voor bij de PC nodug hebt.......... :think: :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Shadow »

Hans wel hoor, die transformt dat zo weg :lol:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef:
Is ook beter maar vraagt ook een flinke versterker als je met een LT aan de slag wilt. Trek maar minstens een UcD400 uit de kast. Of je dat nou voor bij de PC nodug hebt.......... :think: :relax:
Winisd laat zien dat de CSS Trio8 aan 116 watt voldoende heeft om bij 25 Hz aan zijn Xmax te komen. Vandaar mijn keuze van een UCD180. Lijkt mij een mooi combinatie.
Maar inderdaad zullen die versterker en woofer een vrij rustig "leven" gaan leiden....
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door wouter »

wavecor en dayton hebben ook nog wat monster 8" subs
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Ok, mannen. Dan maar mijn top 6 lijstje voor mijn toepassing.
Wie heeft er iets dat bij hem ligt te nietsen?

En voor de duidelijkheid: ik zoek er dus maar 1 en geen paartje. Tenzij iemand nr. 2 wil hebben....
Top 6 Hans 22 cm woofers.JPG
Top 6 Hans 22 cm woofers.JPG (24.14 KiB) 1094 keer bekeken
Edit: de Mivoc AW2000 is ook een redelijk aardig alternatief.
En: voor de Transfer Audio AR20 sta ik ook open. Maar kent iemand die? Hoe goed zou haar vervorming zijn?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 10 feb 2019, 17:06, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Henkjan »

die Tangband W6 is een 17cm woofer, geen 22cm...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Is ook beter maar vraagt ook een flinke versterker als je met een LT aan de slag wilt. Trek maar minstens een UcD400 uit de kast. Of je dat nou voor bij de PC nodug hebt.......... :think: :relax:
ik had er in Nescio gewoon een PS2.100 van 125 schamele wattjes, met een LT naar 30Hz q=0.5 op zitten. niemand horen klagen dat t niet klonk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar in hoeveel liter zat die? En een Q van 0,5 is al de halve amplitude op 30Hz: 1/4 van het nominaal vermogen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Henkjan »

liters weet ik niet meer, maar dit was de LT:

Zero: freq 58Hz, q=0.9
Pole: freq=30Hz, q=0.5
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door OWC »

- Mivoc AW2000
- Lavoce SSF081.50 (heel erg mooie sub)
- Lavoce SSF082.00L (9mm xmax)
- STX W.20.300.2x2.MC (echt een beest met 9mm)
https://stx.pl/w-20-300-2x2-mc.html

- Transfer Audio AR20

Alternatief is ipv een 8" subwoofer kun je ook twee 6.5 inch pakken, zoals Reckhorn D-165

Wat is het probleem met de Fs trouwens, zoiets kun je toch gewoon corrigeren?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Die Tangband is inderdaad "maar" 6,5 inch met een SD van 140 cm. Dat geeft inderdaad 3 dB lagere SPLmax (bij gelijke) Xmax. dan de gemiddelde 8 inch woofer (Sd gem. ca. 210 cm2). Maar die Tangband heeft wel een Xmax.lin van 11.5 mm. Daarom heeft hij toch een grotere Vdmax dan bijv. de Seas L22RN4X en kwam die Tangband toch (net) door de selectie... :)

Verder ben ik er achter gekomen dat met een LT (in het gewenste CBvolume) de Fs van de woofer de hoeveelheid benodigd LT-gain bepaalt. Dus een lage Fs is dan wel zo fijn anders wordt de LT-gain zo groot.

Ik ga wel even kijken naar jouw suggesties OWC.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 29 jan 2019, 7:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
liters weet ik niet meer, maar dit was de LT:

Zero: freq 58Hz, q=0.9
Pole: freq=30Hz, q=0.5
Als ik het even snel nareken zit je dan op 12L met een boost van 6dB op 30Hz. Dat is niet onredelijk maar dan moet er onder de 30Hz niet veel meer gebeuren. Zou ik toch een extra HP op 25-30 Hz bij zetten. Of zit dat er al?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Henkjan »

had ik niet gedaan
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr, ik begrijp dat je wilt mee denken.... Maar dit is een "te koop gevraagd " topic.
Maar suggesties voor 8 inch woofer met lage Fs en lage Vas zijn welkom.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door OWC »

Die 11,5mm van de Tangband is wel een erg rooskleurige 11,5mm btw.

Maaruhm, als het enkel voor de PC is, waarom moet het dan trouwens een 8 inch zijn?
Of zit jij heel ver weg van je PC :lol:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Shadow »

Heerlijk :beer: Hans heeft zo’n sta-bureau misschien?
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: gezocht: woofer CSS Trio8

Bericht door Hans Nootdorp »

8inch woofer hoeft niet per se. De Tangband W6-1139SIF staat immers ook in mijn Top 6...
Maar de ervaring leert dat 8 inch wel vaak een lagere Fc heeft dan een kleinere woofer. En de sub moet wel echt laag gaan. Natuurlijk ga ik ook LT toepassen, maar als Fs al erg hoog ligt (voor een sub) dan moet de LTgain wel erg groot worden.
En kan gewoon een 8 inch goed kwijt. Zou bij een stabureau inderdaad moeilijker zijn.... O:)

De Mivoc AW2000 staat mij ook wel aan. Komt qua eigenschappen (en gewildheid) op nr. 6 van mijn Top 7.
Edit: en ook de Transfer Audio AR20 wel.... Op plaats 7 van mijn top 8.

Alhoewel ik (nog?) niet weet hoe het zit met de vervorming van de woofers in mijn Top 9 ...... :think:
Top 9 22cm woofers v2 29-1-2019.JPG
Top 9 22cm woofers v2 29-1-2019.JPG (29.17 KiB) 996 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 10 feb 2019, 17:08, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie