Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Note to self - niet gedurende langere tijd je, niet van siliconen isolatie voorziene, meetsnoer tegen de 6C33 aan laten liggen ... :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

:lol:
SSassen schreef:
Note to self - niet gedurende langere tijd je, niet van siliconen isolatie voorziene, meetsnoer tegen de 6C33 aan laten liggen ... :?
Dan zeggen ze hier "wariekiekier" oftewel "wat ruik ik hier" :lol:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Probleem van de verlopende bias verhuist overigens maar deels mee, bij de ene versterker is het voltage nu 45V over de kathode weerstand (was ~50V), en zit tegen het maximale regelbereik aan van de potmeter. Bij de andere 42V en nog voldoende regelbereik.

Deels wordt dit m.i. veroorzaakt doordat de 6C33’s uit een ander bouwjaar zijn en het feit dat dit plain-vanilla ECC99’s zijn, ze zijn ook met gematchte triodes te leveren.

Pluspunt is dat morgen m’n uTracer kit wordt geleverd en ik na een uurtje of twee stief solderen lekker zelf al m’n buizen kan nameten, want meten is weten tenslotte :dank: ...
OpaBert

Bericht door OpaBert »

SSassen schreef:
Probleem van de verlopende bias verhuist overigens maar deels mee, bij de ene versterker is het voltage nu 45V over de kathode weerstand (was ~50V), en zit tegen het maximale regelbereik aan van de potmeter. Bij de andere 42V en nog voldoende regelbereik.

Deels wordt dit m.i. veroorzaakt doordat de 6C33’s uit een ander bouwjaar zijn en het feit dat dit plain-vanilla ECC99’s zijn, ze zijn ook met gematchte triodes te leveren.

Pluspunt is dat morgen m’n uTracer kit wordt geleverd en ik na een uurtje of twee stief solderen lekker zelf al m’n buizen kan nameten, want meten is weten tenslotte :dank: ...
Sander waarom niet de ETracer. of is dat het volgende project :D na de gordijnen :wink:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik zit nog even te stoeien met de ECC99 in cascode, de PSRR is daar natuurlijk gewoon slecht, nu had ik daar het volgende op gevonden, een extra LC richting de ECC99. Smoorspoel L3 is 30H met Rdc=600 Ohm en Imax=40mA, dat moet toch een significante verbetering geven in mijn optiek? Of zie ik nu iets over het hoofd?
6c33_schematic_005.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Een andere insteek om de PSRR te verbeteren is om te kijken naar hoe de cascode met de ECC99 is opgebouwd. Sec gezien is een cascode met twee triodes een kop-staart stapeling waar één stroom doorheen loopt en waarbij de totale versterking het product is van de individuele versterking per triode. De kathode van de bovenste triode stuurt het signaal in tegenfase (tov. de ingang van de onderste) uit. Hieronder een afbeelding van het hiervoor relevante deel in onze versterker.
6c33_schematic_psrr_001.jpg
Echter de bovenste triode is feitelijk geschakeld als een geaarde kathode versterker, waarbij het rooster van de bovenste triode nu gebruikt wordt om een vast DC werkpunt te definiëren. Dat gezegd hebbende kan de bovenste triode uiteraard ook gebruikt worden om AC signaal te versterken, en daarmee bedoel ik niet het signaal aan de ingang, maar ter verbetering van de PSRR.

Bieden we namelijk signaal aan op het rooster van de bovenste triode dan zal evt. ongewenste AC signaal op de anode in tegenfase zijn, kortom, aan de uitgang zien we dan een reductie, dus per saldo een betere PSRR!

In bovenstaand schema heeft C4 als referentie GND, da's hier het laagste potentiaal, kortom, C4 heeft alleen een spanningsstabiliserende werking en ziet geen AC. Als we nu C4 de andere kant op knopen, dus over R7 (1M5), dan zou de PSRR actief gereduceerd moeten worden, doordat via deze condensator een deel van het AC signaal op de voeding wordt ingekoppeld op het rooster. Immers de AC component van de DC spanning is hetgeen we kwijt willen, dus onderstaand schema zou een optie kunnen zijn.
6c33_schematic_psrr_002.jpg
Nu zijn de parallel schakeling van de 1M5 weerstand en 220nF condensator effectief geknoopt aan de parallel schakeling van R11//C5, en C5 zou feitelijk voor AC een kortsluiting moeten geven. Echter C5 is niet ideaal en heeft voor AC een frequentie afhankelijke impedantie, kortom, er zal wel degelijk een (kleine) AC spanning op terug te vinden zijn die netto z'n weg weer vindt, in tegenfase, op de uitgang van de cascode. Feitelijk wil je dus de verbinding hier direct leggen naar de voeding, zodat je maximaal effect sorteert.
6c33_schematic_psrr_004.jpg
Ik heb dit zojuist op 't prototype zo uitgevoerd en dit werkt probleemloos, of ik moet ergens nog iets over het hoofd zien, want Anne had dit anders vast ook wel bedacht, toch?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En feitelijk wil je het dan zo doen, waarmee je ook daadwerkelijk de PSRR van de ECC99 cascode oppoetst waar het het meest effectief is, namelijk op dezelfde voedingsrail waar ook de anode van de bovenste triode op aangesloten zit. Weerstanden R7 en R8 zullen dan alleen even opnieuw berekend moeten worden voor de juiste spanning.
6c33_schematic_psrr_005.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SSassen schreef:
En feitelijk wil je het dan zo doen, waarmee je ook daadwerkelijk de PSRR van de ECC99 cascode oppoetst waar het het meest effectief is, namelijk op dezelfde voedingsrail waar ook de anode van de bovenste triode op aangesloten zit. Weerstanden R7 en R8 zullen dan alleen even opnieuw berekend moeten worden voor de juiste spanning.

En dat werkt niet naar behoren, de versterker gaat in laagfrequent (paar Hz) oscillatie, ergens zit er een denkfout. Anne? Help?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo, de rust wat teruggekeerd.Er moet zo nodig vanalles herschikt en kamer nrs veranderd, een van deze dagen ook nog een verhuis.Bezigheidtherapie voor de leiding :-$
Die C4 ergens anders aansluiten, is te proberen.Naar de trafokant van C5 lijkt me minder.
Krijg je tegenkoppeling met de restspanning over C5 = benadeligen van het laag ...
toen kwam er bezoek, dan avondeten gevolgd door verzorging :relax: , eindelijk verder ...
en toevoegen van vervorming door, vermoedelijk, niet lineaire verliesweerstand.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
SSassen schreef:

En dat werkt niet naar behoren, de versterker gaat in laagfrequent (paar Hz) oscillatie, ergens zit er een denkfout. Anne? Help?
Lijkt me zo al helemaal geen goeie manier.De gelijkspannings tegenkoppeling, voor de instelling eindbuis, is zo verdwenen.
Oscilleren zal wel motorboten zijn.Als de stroom eindbuis toeneemt zakt de 600V een beetje, wordt doorgeven naar rooster bovenste 99, gaat die anode richting + en daarmee rooster eindbuis met gevolg nog meer stroom.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Spijker op de kop voor wat betreft het motorboten, zo zag het er ook uit op de oscilloscoop. Condensator C4 naar C5 knopen gaat, maar dan krijgen we er een kleine brom voor terug, dus het middel is erger dan de kwaal? 30H smoorspoel en extra 22uF geeft wel een positief effect voor zover ik kan beoordelen.

Nog wel wat gemeten rondom de 6C33 en je ziet duidelijk dat hij eerst onderop vastloopt, ben toch bang dat de ECC99 niet voldoende uitsturing heeft om het maximale eruit te halen?

Kwam het volgende nog tegen voor een driver met echte spierballen, zoiets is wellicht een optie? De hier gebruikte 6E5P heb ik liggen.

http://www.bartola.co.uk/valves/2013/03 ... de-driver/
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
30H smoorspoel en extra 22uF geeft wel een positief effect voor zover ik kan beoordelen.
De smoorspoel en de 10k is wat dubbelop, 30H is ook ong 10k bij 50Hz.En alleen de smoorspoel trekt de anode 99 omhoog, moet die weer harder terugtrekken om de neg-roosterspanning eindbuis te halen.
Daarbij het kooppunt 10k en 68k zit via 10µ aan de kathode eindbuis, evt storing die binnenkomt via de 10k komt zo niet op het rooster eindbuis.
Nog wel wat gemeten rondom de 6C33 en je ziet duidelijk dat hij eerst onderop vastloopt, ben toch bang dat de ECC99 niet voldoende uitsturing heeft om het maximale eruit te halen?
Denk 't ook maar dat komt niet door de 99 maar te weinig spanning, ipv 0-340-600 zou 0-360-620 meer ruimte geven.
Misschien ook doordat de 6C33 die je hebt meer sturing nodig heeft dan volgens datablad.
Al gekeken of m'n laatste schema, zou wat meer uitstuurruimte geven, het beter doet ?
Kwam het volgende nog tegen voor een driver met echte spierballen, zoiets is wellicht een optie? De hier gebruikte 6E5P heb ik liggen.
Wilde je er een transistor versterker van maken :shock:
Even gekeken naar de 6E5P, is een video uitgangsbuis, erg steil en eigelijk een eindbuis.En een tetrode, niet erg geschikt voor lage anodespanning.Dan pikt nml het schermrooster de secundaire anode-elektronen weg, een deuk in de Va-Ia grafiek.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De smoorspoel en de 10k is wat dubbelop, 30H is ook ong 10k bij 50Hz.En alleen de smoorspoel trekt de anode 99 omhoog, moet die weer harder terugtrekken om de neg-roosterspanning eindbuis te halen.
Mja, scheelde in de simulator ook maar een paar dB, misschien niet de moeite? Ik heb ‘m zoals onderstaand opgebouwd en gesimuleerd. Dus met 10K en 22uF + 30H en 22uF.
E77788D7-ED32-4DC1-B9A1-0381F3B4D537.jpeg
Ah!buis schreef:
Denk 't ook maar dat komt niet door de 99 maar te weinig spanning, ipv 0-340-600 zou 0-360-620 meer ruimte geven.
Misschien ook doordat de 6C33 die je hebt meer sturing nodig heeft dan volgens datablad.
Al gekeken of m'n laatste schema, zou wat meer uitstuurruimte geven, het beter doet ?
Als het werk het toelaat wilde ik dat inderdaad morgen eens gaan bekijken.
Ah!buis schreef:
Wilde je er een transistor versterker van maken :shock:
Gelukkig, het viel jou ook al op dat er verhoudingsgewijs wel erg veel transistoren en vrij weinig buizen gebruikt worden in dat ontwerp :D
Ah!buis schreef:
Even gekeken naar de 6E5P, is een video uitgangsbuis, erg steil en eigelijk een eindbuis.En een tetrode, niet erg geschikt voor lage anodespanning.Dan pikt nml het schermrooster de secundaire anode-elektronen weg, een deuk in de Va-Ia grafiek.
Anne
Kijk, dat was weer een leermoment, zo had ik het nog niet bekeken, deuken in grafieken moeten we niet willen, maar geldt dat ook als hij als triode is geschakeld?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Kijk, dat was weer een leermoment, zo had ik het nog niet bekeken, deuken in grafieken moeten we niet willen, maar geldt dat ook als hij als triode is geschakeld?
Als triode heb je dat niet, als dan de van de anode losgeslagen elektronen op het schermrooster terechtkomen gaan ze daarna dezelfde kant uit, zitten perslot aaneen.
Maar als triode komt de anode lang niet zo laag als een tetrode/pentode.En we hebben een spanningszwaai van minstens 250V op en ook neer (kathode uitgangsspanning + roosterstuurspanning).Daar zou ook weer die smoorspoel uitkomst kunnen bieden maar dan wordt 't condensatorkoppeling naar eindbuis en instelling met kathodeweerstand of vast negatief.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Maar als triode komt de anode lang niet zo laag als een tetrode/pentode.En we hebben een spanningszwaai van minstens 250V op en ook neer (kathode uitgangsspanning + roosterstuurspanning).Daar zou ook weer die smoorspoel uitkomst kunnen bieden maar dan wordt 't condensatorkoppeling naar eindbuis en instelling met kathodeweerstand of vast negatief.
Anne
Mja, dan wordt het een klassiek recept, kan wel, maar eerst eens kijken hoe we hiermee wegkomen. Geef je aub. nog even wat suggesties welke voltages je graag in bedrijf tegen vastlopen aan gemeten wilt hebben en tov. welke referentie? Differentiele 1.4kV probe is binnen dus we kunnen los :yeah: ...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Mja, dan wordt het een klassiek recept, kan wel, maar eerst eens kijken hoe we hiermee wegkomen. Geef je aub. nog even wat suggesties welke voltages je graag in bedrijf tegen vastlopen aan gemeten wilt hebben en tov. welke referentie? Differentiele 1.4kV probe is binnen dus we kunnen los :yeah: ...
Op het schema heb overal waar er iets gebeurt drie spanningen (ook een stroom) aangegeven, de middelste is de ruststand en dan max en min te verwachten.Het zijn vooral de minima die het eerst zouden kunnen vastlopen, zit weinig speelruimte meer op.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. als we een totaal andere kant op moeten met ‘t ontwerp is dat geen enkel probleem, voel je niet bezwaard als je het roer rigoreus om wilt gooien.

Ik heb nog een stapel plankjes liggen en een hele doos met verkoperde spijkers en ik heb de afgelopen twee weken meer opgestoken voor wat betreft buizen dan in de afgelopen 20 jaar, dus tot dusver was dit alles meer dan de moeite waard!
transplanum

Bericht door transplanum »

Op de site van Ale vind je ook de triode curves van de 6e5p, een voorbeeldige triode is het indien zo geschakeld.
Ik zou dan alleen overwegen om de 6e6 te nemen i.v.m levensduur.
Verder mogen jullie zo moeilijk doen als mogelijk maar een klassiek recept als ingangsbuis/interstage/eindbuis is niet eenvoudig te overtreffen (mits je natuurlijk wel de juiste type buizen en instellingen neemt)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Op de site van Ale vind je ook de triode curves van de 6e5p, een voorbeeldige triode is het indien zo geschakeld.
Verder mogen jullie zo moeilijk doen als mogelijk maar een klassiek recept als ingangsbuis/interstage/eindbuis is niet eenvoudig te overtreffen (mits je natuurlijk wel de juiste type buizen en instellingen neemt)
Mooie buizen die 6Э5П en 6Э6П, erg steil (oscilleert makkelijk) maar ook erg lage Zi en daardoor een µ van nog geen 20.
Heb je een tweede versterkertrap (buis) nodig :( of een trafo :-& om een 6C33 aan te sturen.
Anne
transplanum

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Mooie buizen die 6Э5П en 6Э6П, erg steil (oscilleert makkelijk) maar ook erg lage Zi en daardoor een µ van nog geen 20.
Heb je een tweede versterkertrap (buis) nodig :( of een trafo :-& om een 6C33 aan te sturen.
Anne
Volgens Ale is de mu toch echt wel 30.
Ik heb deze buizen nog niet gebruikt, kan weinig over de oscillatie zeggen van deze buizen maar de nog steilere E55L die ik heb gebruikt deden het prima, ook hiervoor is een Rus te vinden maar de prijzen liggen veel hoger.
Een trafo met step-up zou ik echter niet snel nemen, 1:1, zeer goede bandbreedte en indien goed gemaakt leveren tot ver boven de MHz ook zelden problemen op.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Goed, heb onderstaand schema geprobeerd, na uitvoerige controle, maar na inschakelen ging de spanning over de 270 Ohm kathode weerstand al rap richting de 100V en kort daarna gaf ook de 300mA zekering er de brui aan 8-[

Nu heb ik alles weer teruggebracht naar origineel maar vervormt de versterker ontzettend. Ik heb alle weerstanden en diodes doorgemeten, maar die zijn allemaal 100%, heb ook de buizen gewisseld voor een vers setje maar de vervorming blijft. Zou ik m'n UGT om zeep hebben geholpen? :shock: :? :( ...
Sch.png
transplanum

Wie weet wat er allemaal gebeurd is.... Meten is weten.

Betreft de ingangstrap, ik vond nog een leuke datasheet waarin gelijk de curves van een cascode schakeling staan. Ooit is er een artikel in glass audio aangewijd maar ik heb de hele rataplan in de kliko gedaan en ergens moet ik nog een cd hebben waar ze allemaal opstaan maar ik weet alleen even niet waar.
Hier de link:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/fran ... /6BK7B.pdf
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Wie weet wat er allemaal gebeurd is.... Meten is weten.
Dat spreekt voor zich, alle spanningen kloppen conform het originele schema, dus het enigste wat ik dan kan bedenken is dat de UGT het loodje heeft gelegd?
transplanum

De trafo kun je toch ook meten?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
De trafo kun je toch ook meten?
Die meet normaal voor wat betreft impedantie etc.
Plaats reactie