Aftekening kopse naden door fineer.
Moderator: Beheerdersteam
Aftekening kopse naden door fineer.
Een vraag voor de schrijnwerkers op het forum :
Hoe voorkomen jullie dat bij lijmverbindingen de kopse kanten niet gaan "uitsteken" t.o.v. de plaat waar deze tegen gelijmd is ?
Bij mijn huidige luidsprekers tekenen de zijpanelen af t.o.v. het bovenpaneel in het fineer.
Bij het bouwen is er veel zorg besteed dat er geen overgang te voelen was (gladgeschuurd).
Toch tekent het hout (mdf) door vocht en temperatuurwisselingen na verloop van tijd af.
Voor een haakse verbinding van 90° kan deze onder verstek op 45° gezaagd worden.
Hoe doen jullie dit bij een "achteroverhellende" kast. B.v.b. scan speak vertigo.
Zijn lamelloverbindingen hiervoor een oplossing ?
Groeten,
Sinbad.
Hoe voorkomen jullie dat bij lijmverbindingen de kopse kanten niet gaan "uitsteken" t.o.v. de plaat waar deze tegen gelijmd is ?
Bij mijn huidige luidsprekers tekenen de zijpanelen af t.o.v. het bovenpaneel in het fineer.
Bij het bouwen is er veel zorg besteed dat er geen overgang te voelen was (gladgeschuurd).
Toch tekent het hout (mdf) door vocht en temperatuurwisselingen na verloop van tijd af.
Voor een haakse verbinding van 90° kan deze onder verstek op 45° gezaagd worden.
Hoe doen jullie dit bij een "achteroverhellende" kast. B.v.b. scan speak vertigo.
Zijn lamelloverbindingen hiervoor een oplossing ?
Groeten,
Sinbad.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Lamello gaat je niet helpen, dat is meer een stevige verbinding, geen naadafwerking. Met MDF is verstek zagen echt de enige afdoende oplossing.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
+1 MDF zet uit / krimpt verschillend in de dikte en lengte, dus met stomp op elkaar zal je dit altijd houden. onder verstek is da way
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
De truc met 3mm mdf helpt ook. Voordat je gaat fineren/schilderen bekleed je de kast, op de zijden waar de kopse kanten van het mdf zichtbaar zijn, met 3mm mdf. Je krijgt dan niet van die scherpe krimplijnen. Bij hoogglans schilderwerk zal een kritisch oog nog wel een welving kunnen zien, maar het is wel een beproefde methode in de interieurbouw.
Bij grote vlakken, en een gebrek aan lijmklemmen, kun je de vlakken met contactlijm doen, en de randjes met witte houtlijm. De randjes klem je dan met ducttape of goeie schilderstape.
Bij grote vlakken, en een gebrek aan lijmklemmen, kun je de vlakken met contactlijm doen, en de randjes met witte houtlijm. De randjes klem je dan met ducttape of goeie schilderstape.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Had ik ook gedaan op m’n breedbandhoorns, werkte perfect 
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Verstek zagen (lastig voor de meeste hobby-isten en akoestisch kwetsbaar) en een duidelijke v-groef maken; " if you can't hide it, show it" .
Ikzelf doe wat Arno doet: extra dun paneeltje op de kopse zijde verlijmen.
Ikzelf doe wat Arno doet: extra dun paneeltje op de kopse zijde verlijmen.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Deze is voor mij onderweg,
Bedacht voor 14mm dikte maar dat lossen wel wel op.
Bedacht voor 14mm dikte maar dat lossen wel wel op.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Die zijn er natuurlijk wel voor dikker maar ik denk niet voor dat prijsje...beijert schreef:Deze is voor mij onderweg,
Bedacht voor 14mm dikte maar dat lossen wel wel op.
22627-01-1000.jpg
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Nee, dan wordt het ineens een heel ander bedrag. En ook geen eBay waarschijnlijk.
Dat kan voor de enkele meters die ik (voorlopig) maak nog niet uit.
Dat kan voor de enkele meters die ik (voorlopig) maak nog niet uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Ook al eens gedaan, een groef, misstaat zeker niet. Heeeele oude foto:Wowly schreef:Verstek zagen (lastig voor de meeste hobby-isten en akoestisch kwetsbaar) en een duidelijke v-groef maken; " if you can't hide it, show it" .
Ikzelf doe wat Arno doet: extra dun paneeltje op de kopse zijde verlijmen.
Maar het aanbrengen van een 3mm mdf plaat: laat je daar de kopse kanten ook tegen elkaar komen? of zaag je dat ook onder verstek. 3mm is niks natuurlijk, zal wel weinig overblijven als je dat onder verstek gaat zagen..
@ beijert: ook even onthouden, lijkt me handig.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
die 3mm werkt nauwelijks, en de meeste gelijmde fineren trekken dit wel. Als het al zichtbaar wordt is het minimaal
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
ik heb deze ooit gekocht via ebay, iets van €70. Zie ze nu van 90 tot 140
Volgens mij kan hij tot houtdikte 25mm
Volgens mij kan hij tot houtdikte 25mm
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Is ook geen freesje wat zomaar in een willekeurige bovenfrees past of kan. Zoiets kan alleen met een freestafel gebruikt worden
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Oplossing met dun MDF is een bruikbare oplossing, had ik niet aan gedacht.
Verbindingen tussen baffle en kast kan ik accentueren met een klein v-groefje.
De profielfrees is wel heel profesioneel, wel duur voor eenmalig gebruik en enkel voor verstekken van 90º.
Bovendien neemt mijn bovenfrees maar max. 8 mm. freesjes.
Voorlopig genoeg stof tot nadenken.
Dank voor de bruikbare tips !
Verbindingen tussen baffle en kast kan ik accentueren met een klein v-groefje.
De profielfrees is wel heel profesioneel, wel duur voor eenmalig gebruik en enkel voor verstekken van 90º.
Bovendien neemt mijn bovenfrees maar max. 8 mm. freesjes.
Voorlopig genoeg stof tot nadenken.
Dank voor de bruikbare tips !
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Da’s wel voor de avonturiers als je uit losse hand wil werken idd 
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Ja misschien een idee voor een tv programma, idioten in de werkplaats.Shadow schreef:Da’s wel voor de avonturiers als je uit losse hand wil werken idd
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Kijk eens op youtube zou ik zeggen, goed voor avonden vermaak, mijn favorieten zijn momenteel mensen die denken dat ze met gereedschap / machines kunnen omgaan en al dan niet geholpen door een flesje vodka de boel volledig naar de vaantjes helpen.
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Ik heb wel eens een artikeltje geschreven hierover in de zba-wiki. Komt die wiki nog terug?
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Ook verstekken tekenen wel eens af onder invloed van vocht. 
Re: Aftekening kopse naden door fineer.
Jawel. Dat is dat subkastje wat niemand wilde hebben op de luisterdag in Alphendre schreef:Toch geen eigen foto?
Er was alleen nog plek in de tuin.
