Aftekening kopse naden door fineer.

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Sinbad
Berichten: 22
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 16:31

Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Sinbad »

Een vraag voor de schrijnwerkers op het forum :
Hoe voorkomen jullie dat bij lijmverbindingen de kopse kanten niet gaan "uitsteken" t.o.v. de plaat waar deze tegen gelijmd is ?
Bij mijn huidige luidsprekers tekenen de zijpanelen af t.o.v. het bovenpaneel in het fineer.
Bij het bouwen is er veel zorg besteed dat er geen overgang te voelen was (gladgeschuurd).
Toch tekent het hout (mdf) door vocht en temperatuurwisselingen na verloop van tijd af.
Voor een haakse verbinding van 90° kan deze onder verstek op 45° gezaagd worden.
Hoe doen jullie dit bij een "achteroverhellende" kast. B.v.b. scan speak vertigo.
Zijn lamelloverbindingen hiervoor een oplossing ?

Groeten,
Sinbad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Pjotr »

Lamello gaat je niet helpen, dat is meer een stevige verbinding, geen naadafwerking. Met MDF is verstek zagen echt de enige afdoende oplossing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Henkjan »

+1 MDF zet uit / krimpt verschillend in de dikte en lengte, dus met stomp op elkaar zal je dit altijd houden. onder verstek is da way
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Arno »

De truc met 3mm mdf helpt ook. Voordat je gaat fineren/schilderen bekleed je de kast, op de zijden waar de kopse kanten van het mdf zichtbaar zijn, met 3mm mdf. Je krijgt dan niet van die scherpe krimplijnen. Bij hoogglans schilderwerk zal een kritisch oog nog wel een welving kunnen zien, maar het is wel een beproefde methode in de interieurbouw.

Bij grote vlakken, en een gebrek aan lijmklemmen, kun je de vlakken met contactlijm doen, en de randjes met witte houtlijm. De randjes klem je dan met ducttape of goeie schilderstape.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Shadow »

Had ik ook gedaan op m’n breedbandhoorns, werkte perfect :goeie:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Wowly »

Verstek zagen (lastig voor de meeste hobby-isten en akoestisch kwetsbaar) en een duidelijke v-groef maken; " if you can't hide it, show it" .

Ikzelf doe wat Arno doet: extra dun paneeltje op de kopse zijde verlijmen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door beijert »

Deze is voor mij onderweg,
Bedacht voor 14mm dikte maar dat lossen wel wel op.
22627-01-1000.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Pjotr »

beijert schreef:
Deze is voor mij onderweg,
Bedacht voor 14mm dikte maar dat lossen wel wel op.

22627-01-1000.jpg
Die zijn er natuurlijk wel voor dikker maar ik denk niet voor dat prijsje...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door beijert »

Nee, dan wordt het ineens een heel ander bedrag. En ook geen eBay waarschijnlijk.

Dat kan voor de enkele meters die ik (voorlopig) maak nog niet uit.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Barry2001 »

Wowly schreef:
Verstek zagen (lastig voor de meeste hobby-isten en akoestisch kwetsbaar) en een duidelijke v-groef maken; " if you can't hide it, show it" .

Ikzelf doe wat Arno doet: extra dun paneeltje op de kopse zijde verlijmen.
Ook al eens gedaan, een groef, misstaat zeker niet. Heeeele oude foto:
28mmtj9.jpg
Maar het aanbrengen van een 3mm mdf plaat: laat je daar de kopse kanten ook tegen elkaar komen? of zaag je dat ook onder verstek. 3mm is niks natuurlijk, zal wel weinig overblijven als je dat onder verstek gaat zagen..

@ beijert: ook even onthouden, lijkt me handig.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Wowly »

die 3mm werkt nauwelijks, en de meeste gelijmde fineren trekken dit wel. Als het al zichtbaar wordt is het minimaal
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door gervenja »

ik heb deze ooit gekocht via ebay, iets van €70. Zie ze nu van 90 tot 140
Volgens mij kan hij tot houtdikte 25mm
20190124_211432.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Barry2001 »

Deze is het zo te zien aan het nummer? Iets meer dan 25mm nog.

Ik zie nu hoe het werkt, beide zijden kun je met dezelfde frees doen. Hier staat een volledige uitleg, bij de eerste link is wat weggevallen. Weer wat geleerd, lijkt me een handig ding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Pjotr »

Is ook geen freesje wat zomaar in een willekeurige bovenfrees past of kan. Zoiets kan alleen met een freestafel gebruikt worden
Sinbad
Berichten: 22
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 16:31

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Sinbad »

Oplossing met dun MDF is een bruikbare oplossing, had ik niet aan gedacht.
Verbindingen tussen baffle en kast kan ik accentueren met een klein v-groefje.
De profielfrees is wel heel profesioneel, wel duur voor eenmalig gebruik en enkel voor verstekken van 90º.
Bovendien neemt mijn bovenfrees maar max. 8 mm. freesjes.
Voorlopig genoeg stof tot nadenken.
Dank voor de bruikbare tips !
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Shadow »

Da’s wel voor de avonturiers als je uit losse hand wil werken idd :rock:
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door gervenja »

Shadow schreef:
Da’s wel voor de avonturiers als je uit losse hand wil werken idd :rock:
Ja misschien een idee voor een tv programma, idioten in de werkplaats. :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Shadow »

Kijk eens op youtube zou ik zeggen, goed voor avonden vermaak, mijn favorieten zijn momenteel mensen die denken dat ze met gereedschap / machines kunnen omgaan en al dan niet geholpen door een flesje vodka de boel volledig naar de vaantjes helpen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Arno »

Ik heb wel eens een artikeltje geschreven hierover in de zba-wiki. Komt die wiki nog terug?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Arno »

Ook verstekken tekenen wel eens af onder invloed van vocht. :mrgreen:
Bijlagen
20190126_094632-648x1152.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door dre »

Toch geen eigen foto? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door pappaleo »

Die heeft zwemles gehad? :shock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door Arno »

dre schreef:
Toch geen eigen foto? :lol:
Jawel. Dat is dat subkastje wat niemand wilde hebben op de luisterdag in Alphen :lol:
Er was alleen nog plek in de tuin.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door dre »

Had je geen sub in de auto nodig? :mrgreen:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Aftekening kopse naden door fineer.

Bericht door beijert »

Moagh, beetje bruislijm..
Plaats reactie