Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
SSassen schreef:
R13 is 2K2 ivm. ~20x versterking. Zullen we d'r een 3.5mA CCS in klussen ipv. de 68K, depletion mode MOSFETs enzo? :rock: :bakkie: ...
Ach ja, de tegenkoppeling is altijd nog wel aan de behoefte aan te passen.
Beetje spelen met een stroombrom waarom niet, 't is maar simulatie.
In 't echt zou ik er de 6C33 niet aan wagen, de spanningsval over de 62k bepaald de negatieve roosterspanning, is met een stroombron nogal labiel 8-[
Anne
Je hebt helemaal gelijk, ik zit even te stoeien in de simulator, als ik d'r 1 Ohm naast zit (!) gaat de 6C33 al in rook op, moeten we de gok maar niet wagen ben ik bang. Nog andere suggesties? De soldeerbout is nog warm namelijk :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Al dat gesimuleer, nooit gedaan, reken zo wel wat uit.
Je zou nog de trafo naar 600Ω kunnen zetten en kijken hoeveel vermogen er dan uit komt.
En evt hoe diep naar beneden de spanning over de twee 99 triodes zakt bij uitsturing en of de negatieve roosterspanning van beide niet te klein wordt (<|-1V|).
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik ga morgen nog alles nameten, o.a. spanning tussen rooster en kathode 6C33 tegen vastlopen aan, idem voor spanning tussen anode en kathode en ik wil ook zeker kijken naar frequentie bereik e.d. want de 20kHz blok zag er netter uit op de nieuwe Indel trafo dan de Toroidy.

Als je nog andere suggesties hebt voor metingen die meer inzage geven dan lees ik het uiteraard graag. Luxe differentieele meetprobe is ook binnen 1:50 en 1:500, 100MHz en 1.4kV max. dus inprikken en meten maar!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
... op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede...
0.00000000000008V is toch niet zo veel? :think:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
... op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede...
0.00000000000008V is toch niet zo veel? :think:
Het was grappig bedoeld, maar komt niet helemaal goed uit de verf zie ik, zal volgende keer beter m’n best doen :D ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Want denk je Anne? Of moet ik nu m'n mond met water en zeep gaan spoelen want foei?

- CCS ipv. dikke R en grote C.
- Zener ipv. weerstanddeler voor cascode
6c33_schematic_003.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En met het posten van onderstaande opzet ga ik mij ergens verstoppen want ik krijg vast en zeker billenkoek! :shock: [-X

- Idc door de CCS
- Iac door de parafeed condensator en autoformer
- Betere bandbreedte en koppeling door autoformer

https://www.galaxyaudio.com/parts-and-a ... s/thspm100
6c33_schematic_004.jpg
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

ik vrees het ergste dan...

Onderkant buis en bovenkant buis 6c33 hebben beide 600V
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
ik vrees het ergste dan...

Onderkant buis en bovenkant buis 6c33 hebben beide 600V
D'r zit daar geen verbinding, even opklikken voor groot!
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

ik bedoel de eindbuis
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Da's niet anders dan in voorgaande schema's, let op dat de staart van de CCS aan +340V ligt, effectief ziet de 6C33 dus nooit meer dan 600-340=270V, de voedingen zijn immers gestapeld.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

ah ja, ik zie het, maakt geen verbinding, kruist alleen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En met het posten van onderstaande opzet ga ik mij ergens verstoppen want ik krijg vast en zeker billenkoek! :shock: [-X

- Idc door de CCS
Zou wel kunnen :sure: als de transistor tegen 250V kan en 40W kwijtraakt.En je bent de rondgaande gelijkspanningstegenkoppeling kwijt, minder stabiele instelling.
- Iac door de parafeed condensator en autoformer
- Betere bandbreedte en koppeling door autoformer
https://www.galaxyaudio.com/parts-and-a ... s/thspm100
Wel weer een dikke serie-C (heeft ook verlies).Die trafo van Galaxy zou kunnen met de 12W tap.
Waarom al die ??? ipv spanningen :? Is de simulator kapot, (perplex :hide: ) :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Mja, ik ben maar een beetje aan 't stoeien in de simulator Anne, niet al te serieus nemen, het is spelen zonder dat de onderdelen je om de oren vliegen, kost wel tijd, maar gelukkig geen geld. Als er vraagtekens staan kan het twee dingen betekenen, óf ik heb nog geen simulatie gedraaid en alleen de onderdelen ingetekend, óf de oplossingsmatrix die de simulator gebruikt is ambivalent op dat punt :D

Ik ben vandaag druk met financiële boekhouding (heb ik echt een pesthekel aan!) maar zodra dat voor elkaar is ga ik de metingen doen die ik in een eerdere reactie voorstelde. Als je nog suggesties hebt hou ik mij warm aanbevolen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen schema wat bijgewerkt voor de 600Ω trafo en ECC99.
Onzekere faktor blijft het eigenaardig gedrag van die eindbuis :( , maar nu zit de versterker wat ruimer in z'n jas, staat meer afwijking toe.
Anne
Bijlagen
Sch.png
6C33-SE600-99.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, wordt zeer gewaardeerd!

Ik ben inmiddels een tweede versterker aan 't opbouwen zodat ik makkelijker 1:1 kan vergelijken, het HF gedrag van de Indel trafo is namelijk een stuk beter dan dat van de Toroidy ringkern. Mijn insteek is om voor beide trafo's de schakeling te optimaliseren en dan een hele batterij identieke metingen te doen om goed te kunnen vergelijken. Kan zelfs tegelijkertijd met m'n 4 kanaals oscilloscoop :D

Zou jij daarom dezelfde optimalisatie kunnen doen voor de nieuwe Indel trafo?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Zweitse »

Begrijp ik nu goed dat je gebruik maakt van een ringkern UGT?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zweitse schreef:
Begrijp ik nu goed dat je gebruik maakt van een ringkern UGT?
De Toroidy is een ringkern inderdaad, hier rechts op de foto.
transformers.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Zweitse »

Oké, dan ben ik zeer benieuwd naar de meetresultaten van de UGT's.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zweitse schreef:
Oké, dan ben ik zeer benieuwd naar de meetresultaten van de UGT's.
Zie een paar posts naar boven, daar maak ik al een vergelijk.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Arghh, ik zie dubbel! :yeah:
01DBD67E-BAD0-408D-A867-2CAC4D4B184C.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Arghh, ik zie dubbel! :yeah:
Een borrel en hoogspanning gaan niet goed samen :shock:
Wat bezig met mogelijkheden met de Indel003.Hogere impedantie betekend hogere spanning om er iets redelijks uit te krijgen.Loopt de sturing vlot vast in de onderkant.
Een verdrievoudiger voor de 27V~ geeft nog te weinig.Nog een ander idee uitgewerkt, twijfel nog, nachtje over slapen (brengt vaak raad).
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Hoeft geen PA versterker te worden hoor met heel veel Watts, liever wat minder Watt maar van een betere kwaliteit.

Overigens verloopt de instelling wel behoorlijk na warm worden, ik zit nu al een klein uurtje te luisteren en heb zojuist even de spanning over de kathode weerstand gemeten. Die was een minuut of wat na inschakelen afgeregeld op 43V, is nu bij de ene versterker ~50V en bij de andere ~38V.

Ik wissel zo even de ECC99’s om en dan eens kijken of het aanzienlijke verschil ook mee verhuist, anders wissel ik de 6C33’s. Misschien moeten we daar nog iets slims voor bedenken? Een soort auto-bias?
Laatst gewijzigd door SSassen op wo 23 jan 2019, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Hoeft geen PA versterker te worden hoor met heel veel Watts, liever wat minder Watt maar van een betere kwaliteit.

Overigens verloopt de instelling wel behoorlijk na warm worden, ik zit nu al een klein uurtje te luisteren en heb zojuist even de spanning over de kathode weerstand gemeten. Die was een minuut of wat na inschakelen afgeregeld op 43V, is nu bij de ene versterker ~50V en bij de andere ~38V.

Ik wissel zo even de ECC99’s om en dan eens kijken of het aanzienlijke verschil ook mee verhuist, anders wissel ik de 6C33’s. Misschien moet we daar nog iets slims voor bedenken? Een soort auto-bias?
Het is een soort automaat, gelijkspannings tegenkoppeling. Volgens datablad heeft de buis 600sec nodig om op te warmen ! :relax:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ze klinken overigens wel bijzonder fijn, zit nu op m’n Martin Logan elektrostaten te luisteren en die zijn absoluut niet vergevingsgezind maar leggen alles feilloos bloot. Dus een dikke pluim voor het ontwerp Anne!
Plaats reactie