Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ja, de blinde kan de metingen hier niet zien... He he
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Anne, zonder gekheid, het is niet een bijzondere schakeling en heeft tekortkomingen betreft uitsturing en uitgangsimpedantie.
Ik kan ieders inbreng normaliter waarderen, opbouwende kritiek, suggesties, algemene tips en opmerkingen zijn allemaal van harte welkom. Maar ik lees van jouw hand vooralsnog alleen maar negativiteit.

Ik had eigenlijk gehoopt dat je met constructieve feedback zou komen, opmerkingen en suggesties die hout snijden en mij/ons verder brengt.

Het is echter nog niet te laat en ik ben geduldig, dus verras ons eens met een positieve bijdrage zou ik zeggen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20401
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

Hij zal zijn ‘geheimen’ wel niet prijs geven vanwege commerciële belangen enz enz bla bla :lol:
Ik ben benieuwd, ik weet niks dus ik ben zalig :beer:
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Wel, het is aan jou om het beste er uit te halen. Als je denkt op de goede weg te zijn dan kan ik niets anders zeggen dat je zo door moet gaan. De resultaten zullen je laten zien waar het heen gaat. Op dit moment werkt je schakeling niet naar behoren en dat is een constatering, het kan allen maar beter worden :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Als je kennis van zaken hebt, en dat heb jij als trafowikkelaar, ben je het feitelijk aan je stand verplicht om ook eens wat inzichten te verschaffen ipv. steeds die negatieve reacties. Dat laatste kan namelijk iedereen dat eerste vereist kennis en inzicht en beheersing van de materie.

Doe je dat niet dan heb je kennelijk of de kennis niet in huis of je vindt het kennelijk belangrijker om zaken af te branden dan een positieve bijdrage te leveren. In beide gevallen zegt dit weinig positiefs over jouw insteek hier op het forum of, in het verlengde daarvan, de producten die je verkoopt.

Op een forum is het gebruikelijk dat men elkaar helpt, dat was je vast en zeker niet ontgaan? Ik wacht dan ook met belangstelling op je eerste positieve bijdrage in dit topic.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Als je wilt weten of er nog iets met deze trafo te doen valt zou je eerst eens kunnen vast stellen wat zijn zelfinductie is. Dat bij 50Hz gemeten en bij verschillende uitsturing, bv 5Vrms, 20Vrms en 100Vrms. Dan weet je in ieder geval in zekere zin of je te maken hebt met een 600 Ohm trafo of een 3000 Ohm trafo. Herverdelen van de secondaire, serie/parallel zou dan wellicht nog iets bruikbaars kunnen opleveren.
Betreft de schakeling, de 6c33 is een hele steile buis, ik zou tegenwoordig geen enkele eindbuis hoogOhmig meer willen aansturen en hoe steile de buis hoe lager ik het wil hebben. Nou hoeft dat niet perse 50 Ohm te zijn een buis -Ri <2k en een interstage gaat je een veel mooiere aansturing opleveren.
Waarom er voor een cascode gekozen is weet ik niet, niet mijn kopje thee. Ok, spanningsversterking, maar dat is dan het enige wat ik er mooi aan vind. Ik zelf heb altijd een e55l gebruikt voor de 6c33.

Btw, zomaar een wikkeling los gooien voor de tegenkoppeling is geen goed idee, als je het nagemeten hebt wat de gevolgen er van zijn dan zou je kunnen overwegen om het wel of niet te doen. In het gunstigste geval verlies je alleen maar wat rendement van je trafo. Als de trafo goed gewikkeld is kan je zowel in als uit fase de uitgang gebruiken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door OpaBert »

Sander welke UGT 4 -8 ohm naar .? Kohm heb jij nodig voor dit project ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bert61 schreef:
Sander welke UGT 4 -8 ohm naar .? Kohm heb jij nodig voor dit project ?
Tussen de 600-1K, bij voorkeur met 4/8 Ohm wikkelingen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door OpaBert »

Hm ik had gehoopt op 15K dan had ik je kunnen helpen
Ik heb ook nog een rariteit van een biascoop versterker 100-150Watt
Maar jij wilt 2 natuurlijk
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door knuisje »

Kun je de trafo niet omruilen? Dit heb je toch niet besteld? Er staat notabene bij dat deze voor een 6C33 geschikt is. Of je neemt type 20/003 van Indel met een enkele 8 ohm secundaire wikkeling.
Laatst gewijzigd door knuisje op zo 20 jan 2019, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Kun je de trafo niet omruilen? Dit heb je toch niet besteld?
Heb de (Poolse) leverancier inderdaad al benaderd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@transplanum,

Dank voor je inbreng ik zal morgen eens met hogere spanningen op de primaire wikkeling kijken wat de trafo doet. Heb je een suggestie voor het serie parallel schakelen van de secondaire wikkelingen?
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

SSassen schreef:
@transplanum,

Dank voor je inbreng ik zal morgen eens met hogere spanningen op de primaire wikkeling kijken wat de trafo doet. Heb je een suggestie voor het serie parallel schakelen van de secondaire wikkelingen?
Suggesties kan het beste na de metingen.

Met 1:17 en de primaire toch 1,13k secondair 4x4 Ohm, dat zou ook 600 primair/ 4x 2 Ohm kunnen worden, daar valt dan ook 8 Ohm mee te maken. Ik hoop dan dat je metingen ca 9H opgaan leveren en niet ca 2H, dat zou een kleine 300 Ohm primair opleveren en dat is veel minder interessant.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Wat de hoge frequenties betreft, denk dat 't meevalt.
De Cgk van 30pF zit parallel aan de 62k anodeweerstand, lijkt me geen kwaad te kunnen.
Dan de Cag, ook rond goed 30pF, die wordt samen met de Ca van de 99 (maar een kruimeltje) aangestuurd door de uitgang van de cascode.
Uitgang van die cascode ~200k, levert een kantelpunt van ong 50kHz, kan nog wat lager door wat parasitaire capaciteiten hier en daar, zal wel geen ramp zijn :sure:
Dat die trafo, als we er van uitgaan dat de Pool er niet helemaal een potje van gemaakt heeft, is ie bedoeld voor primair 1k13.Met de vier secundaires in serie krijg je dan 4Ω , en allemaal gebruikt :D .
Te hoogohmig om aan de kathode te hangen (erg grote stuurspanning dan), kan best aan de anode.
Nog even gekeken of er wat zou kunnen met de, uit drie delen bestaande, primaire.
Mochten die drie gelijk zijn zouden ze parallel kunnen, maar levert ong 130Ω op, wel erg weinig.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ik kom ietsje hoger uit betreft de capaciteiten. Ik heb dit artikel als uitgangspunt genomen :http://www.keith-snook.info/wireless-wo ... llower.pdf . Het verschil is echter maar 10pF maar ik zou graag een kantelpunt zien wat hoger ligt. Ook leuk voor super audio, ahum.

Ik zie nu overigens dat ik de fout gemaakt heb dat de 4 secondaire wikkelingen in serie staan voor 1:17, ik ging gemakshalve uit per wikkeling 1:17. Wordt dan een lastig verhaal om er nog iets leuks mee te doen. Kan wel maar niet met een enkele 6c33. Als anode belasting zijn er echter genoeg mogelijkheden, zat buizen te vinden die wat leuks opleveren.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, heb er even een 100VA 2x30V trafo aan vats geknoopt, eerst met één 30V wikkeling, daarna met twee in serie:
IMG_1429.jpg
Hieruit blijkt duidelijk dat de wikkelverhouding inderdaad 1:17 is, met de vier secundaire wikkelingen in serie, wat volgt uit 33.39/1.97=16.95
IMG_1430.jpg
Idem op hogere spanning, 66.4/3.92=16.94, ook hier zien we dus 1:17

Als ik de vier individuele wikkelingen meet (zonder de ingesoldeerde verbindingen tussen de wikkelingen) meet ik per wikkeling:
IMG_1431.jpg
IMG_1432.jpg
IMG_1433.jpg
IMG_1434.jpg
Kortom, vier maal pakweg 0.98V, wat samen weer de 3.92V maakt

Heb ook even de Rohde&Schwarz LCR meter afgestoft en de transformator meetbrug aangesloten, hier blijkt dus zonder enige twijfel uit dat de wikkelverhouding inderdaad 1:17 is met de vier secundaire wikkelingen in serie. Of 1:68 per individuele secundaire wikkeling.
IMG_1435.jpg
IMG_1436.jpg
IMG_1437.jpg
IMG_1438.jpg
IMG_1439.jpg
Kortom, de Poolse trafowikkelaar heeft een foutje gemaakt.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En om even terug te rekenen vanaf de andere kant ter controle.

De Indel TGL20/005 transformator wordt gespecificeerd als zijn 1130 Ohm primair (Zpri) en 4x 1 Ohm secundair (Zsec), hieruit volgt voor de transformatie verhouding (N) voor één enkele 1 Ohm secundaire wikkeling:

Zsec=Zpri/N^2
1=1130/N^2
N^2=1130
N=sqrt1130
N=33.6

Uit de bovenstaande foto's blijkt dat N=68 voor één enkele 1 Ohm secundaire wikkeling, dus de feitelijke impedantie van die wikkeling is dan:

Zsec=Zpri/N^2
Zsec=1130/68^2
Zsec=1130/4624
Zsec=0.24 Ohm

Kortom, ook dit sluit aan bij onze eerdere constatering, dit zijn vier 0.25 Ohm wikkelingen, niet vier 1 Ohm wikkelingen.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

En hoeveel H heeft de trafo? (bij Vrms=100V en 50Hz)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
En hoeveel H heeft de trafo? (bij Vrms=100V en 50Hz)
Ja, zet 's 10Ω in serie bij die 66V en vertel wat je over de weerstand meet.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Ja, zet 's 10Ω in serie bij die 66V en vertel wat je over de weerstand meet.
IMG_1440.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Als dat idd bij 66V is geeft dat 3H :shock: Goed voor PA maar niet voor :shock: audio en 1k13 primair :( .
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Als dat idd bij 66V is geeft dat 3H :shock: Goed voor PA maar niet voor :shock: audio en 1k13 primair :( .
Anne
Dat klopt dan best aardig, ook de LCR meter gaf 3H aan, ik ging ervanuit dat dat een meetfout was 8-[ ...
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Het blijkt dus dat de trafo eerder een 300Ω trafo is met secondair 1Ω (als alle secondaire wikkelingen in serie staan).

Jammer, max 4,5 W
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Met welke trafo zullen we vandaag eens beginnen Anne? :yeah: ...
transformers.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Zou zeggen begin 's met de Indel.Heet hetzelfde als de /005 maar 8Ω uit.Zou de zelfinduktie ook zo laag zitten ?
Anne
Plaats reactie