De Audioot Tribute: 845SET met interstage monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

Re: De Audioot Tribute: 845SET met interstage monoblokken

Bericht door Jan Geert »

Zo dus:

2 gespiegelde bordjes.
DSCF5583.JPG
Het corvée zit erop.. :^o
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Hallo Anne,

ok, ik wil dit snappen. De versterker heeft voor beide hoogspanningen buisgelijkrichters. Wat doet die NE555 inschakelvertrager daar dan precies? Ik kan de post over het onderwerp zo gauw niet vinden met de zoekfunctie.
Ik heb verder deze keer ook beide hoogspanningslijnen voorzien van een zekering. Ik heb daar uit gewoonte een trage zekering getekend omdat hij direct achter de gelijkrichter zit. Maar omdat juist de HS langzaam opkomt zou een snelle zekering misschien ook gewoon passen. Ik dacht dat dat moeilijk te voorspellen is, hangt af van hoe snel de diode opwarmt t.o.v. de triodes. De 5R4 is geloof ik een erg 'snelle' opwarmer.

Zou het niet voldoende zijn de 2 zekeringen een beetje 'strak' te kiezen?
Heeft even geduurd, feestrompslop (rusthuis :^o ) en snotneus (letterlijk).
Vertraging met buizengelijkrichters is meestal niet nodig.Dus geen 555 maar de schakeling met het relais op de plaats van de LED kan wel.Kun je betrouwbaarder een drempel instellen voor de max-stroom.
Maar ik zie achteraf, dat je twee voedingen gebruikt 845/300, betekend ook twee relais.Wel wat veel extra dan.
En twee voedingen tegelijk, heb je er wel eerst eentje getest ?
Anne
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jan Geert schreef:
Zo dus:

2 gespiegelde bordjes.

DSCF5583.JPG

Het corvée zit erop.. :^o

Helemaal niet verkeerd. :goedzo:
De monoblokken zelf gaan dus optisch ook symmetrisch worden ?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Klopt, ze zijn inderdaad gespiegeld. De LS aansluitingen zitten aan de zijkanten, vandaar.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Vertraging met buizengelijkrichters is meestal niet nodig.Dus geen 555 maar de schakeling met het relais op de plaats van de LED kan wel.Kun je betrouwbaarder een drempel instellen voor de max-stroom.
Maar ik zie achteraf, dat je twee voedingen gebruikt 845/300, betekend ook twee relais.Wel wat veel extra dan.
En twee voedingen tegelijk, heb je er wel eerst eentje getest ?
Anne
Ik vind het wel een leuke schakeling! Maar op het moment wat complex. Ik heb 2 trafo's waarbij bijvoorbeeld de HS voor de 845 op de ene zit, maar de 42v gloei voor de gelijkrichter van die HS op de andere. De HS voor de 2A3/ 200B voortrap zit ook op die trafo, maar de gloei voor de buizen en de gelijkrichter weer op de '845 trafo'

Wat bedoel je met 2 voedingen tegelijk en het testen? Er is op het moment helemaal niets getest. Eerst gaan we kijken of de voortrap met de driver werkt. Daar moeten dus beide trafo's voor worden aangesloten, zie bovenstaand verhaal. Wordt best een heikel werkje. Belastingsweerstand over de IS trafo even niet vergeten.

Door de zekeringen weg te laten bij de gelijkrichters kan ik in ieder geval de HS van beide trappen eenvoudig onderbreken. Eerst moeten alle hulpspanningen en de regeling van beide NRS circuits werken.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

In de afgelopen weken is er rustig gewerkt aan het bedraden van 1 van de 'bakken'. Dat is nu zo goed als klaar, alleen de bedrading naar de trafo's moet nog gemonteerd.
DSCF5584.JPG
De voortrap is dus geconfigureerd voor een EF86 in triode. Ik laat ook een paar E80F buisjes uit Hellevoetsluis komen.
Ik zit me als eerder gezegd toch wel af te vragen of dit gaat werken. De R(i) van die buis is ook in triode behoorlijk hoog. de uitgangsimpedantie zal ongeveer 14 kilo ohm bedragen, met volledige kathode bypass. Doe ik dat niet, zoals het nu in het schema staat, dan wordt het nog een stukje hoger. Vandaar dat je op de foto een rood/ zilveren bypass capje ziet (panasonic solid polymer).

Of je daarmee nu lekker een 2a3/ 300b aanstuurt valt te bezien

Rond de voortrap zitten nu voldoende steunen om eenvoudig de configuratie aan te passen.

ik zit me toch te beraden op de alternatieven:

1. Als gezegd de 8255/ E88C. (nee, dat is GEEN enkele E88CC, volledig ander ding). Die buis heeft een R(i) van ongeveer 4k5, veel lager dus dan de EF86. De Mu ligt met 65 nogal hoog, zeker voor een buis met een degelijke bescheiden interne weerstand. Ik laat nu nog een paartje Telefunken 8255 uit Helevoetsluis komen ter aanvulling op mijn NOS Mullard E88C paartje. Duur zijn ze niet.

Dan is er de 5842, ook een wat exotischer ding, met een R(i) van 1k6 en een mu van 43 ook een geschikte kandidaat zo te zien. Van beide zijn er goede verhalen te vinden voor de taak waar ik ze voor bedoeld heb. Ook hiervan komt er een paartje (Raytheon). Deze buis is wat gewilder en niet supergoedkoop, in de EF80 klasse O:)

Aardig is natuurlijk ook dat dit zeldzame voorbeelden zijn van enkele triodes in noval verpakking. Beide buizen hebben een sweetspot bij ongeveer 10mA aan ruststroom, tegen 2-3mA voor de EF86.
dre

Bericht door dre »

Wat een werk! :goedzo:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

De E80F en EF86 zij aan zij:
DSCF5594.JPG
en de bijbehorende curves:
e80fcurves.png
Die zal ergens bij 200v V(a) uitkomen met een 2mA voor ruim 5 volt op de kathode

De Mullard E88c en de Telefunken 8255 naast elkaar:
DSCF5588.JPG
en de curves:
e88c curves.png
Zo te zien komt die ergens uit bij 200v V(a), 10mA voor 2 volt op de kathode.

en de dreumes in het gezelschap, de Raytheon 5842:
DSCF5593.JPG
en de curves:
5842curves.png
Die zal een wat lagere V(a) krijgen van een 175v. Bij 2.5v op de kathode een 'whopping' 20mA! Het lijkt erop dat dit kleine buisje behoorlijk wat drive heeft.

20190127_140846.jpg
AatV

Bericht door AatV »

De E180F is ook zo'n "klein duimpje" van een buis. Kan echter als triode geschakeld toch nog aardig wat stroom leveren. Niet zoveel als z'n grotere "broers" E280F en E810F, maar vind de curves heel fraai!
curve e180F.jpg
groet,
Aat
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Inderdaad! En wel 9 hele euros voor een NOS Philips bij Wim! :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Vergis ik me nu, of maak ik uit die foto op dat de blokken al helemaal klaar zijn ?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Je vergist je. :mrgreen:

Het is er om te beginnen maar één op de foto, geen 2. FF nuchter blijven. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De trafokappen achterop staan er dan wel op, maar de trafo's zitten er nog niet onder. De bedrading tussen de trafo's en de gelijkrichters moet er nog in.

Blok 1 staat beneden om ruimte te maken in de hobbykamer voor de tweede die nog helemaal moet worden bedraad. Ik heb voor de show de buizen er even in geprikt. Als je goed kijkt zie je dat de topcaps van de PY500a diodes er ook nog niet in zitten.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Heb je al gemeten of de versterker, eenmaal af :sure: , nog door de deur past ? :lol:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jan Geert schreef:
Ik heb voor de show de buizen er even in geprikt. Als je goed kijkt zie je dat de topcaps van de PY500a diodes er ook nog niet in zitten.
Kortom, je zit ons lekker te maken :mrgreen:
Plaats reactie