Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Willy_61

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Die 100 ohm zorgt dat de HS niet zwevend wordt t.o.v. het chassis/ aarde. Zonder die 100 ohm heeft de 0 van de HS geen enkel verbinding met chassis of netaarde wat veel gevaarlijker zou zijn, mss dat Anne dat zou kunnen uitleggen: het waarom.
Ik weet uiteraard ook niet waarom je die vlamboog gehad hebt ook al zal daar een reden voor geweest zijn. Die reden moet extern zijn want met de print of de versterker kan het niks te maken hebben. In al mijn versterkers leg ik de nul vd HS via 100 ohm aan massa (dus chassis = randaarde). Nog nooit heb ik voorgehad dat die weerstand in rook opging, voor mij blijft het een raadsel. Die weerstand mag zelfs niet warm worden.
Zou het kunnen dat je een onbetrouwbare randaarde hebt waar soms netspanning op komt?
ik heb nog 1 puntje Willy
Jij hebt dat ongetwijfeld ook gemerkt dat er interactie is tussen beide versterkers 1 helft werkte goed echter zodra de twee er bij kwam met signaal ging het fout

Wat bedoel met interactie? Wat gebeurde er juist?

Is dat ergens te voorkomen dat het in 4.4 weer niet gaat plaats vinden
Is die interactie bij de potmeter ?
Printje ingang selectie
Of bij de APL heb je daar nog een idee over ?
Ik dacht dat het mischien kan komen door de (aardlus :?: :?: weet ik niet is een open vraag ) maar beide versterkers zijn op meerdere plaatsen met elkaar verbonden misschien wil Anne daar ook een visie over geven in dit project
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Die 100 ohm zorgt dat de HS niet zwevend wordt t.o.v. het chassis/ aarde. Zonder die 100 ohm heeft de 0 van de HS geen enkel verbinding met chassis of netaarde wat veel gevaarlijker zou zijn, mss dat Anne dat zou kunnen uitleggen: het waarom.
Ik weet uiteraard ook niet waarom je die vlamboog gehad hebt ook al zal daar een reden voor geweest zijn. Die reden moet extern zijn want met de print of de versterker kan het niks te maken hebben. In al mijn versterkers leg ik de nul vd HS via 100 ohm aan massa (dus chassis = randaarde). Nog nooit heb ik voorgehad dat die weerstand in rook opging, voor mij blijft het een raadsel. Die weerstand mag zelfs niet warm worden.
Zou het kunnen dat je een onbetrouwbare randaarde hebt waar soms netspanning op komt?
Jij hebt dat ongetwijfeld ook gemerkt dat er interactie is tussen beide versterkers 1 helft werkte goed echter zodra de twee er bij kwam met signaal ging het fout

Printje ingang selectie
Ik dacht dat het mischien kan komen door de (aardlus :?: :?: weet ik niet is een open vraag ) maar beide versterkers zijn op meerdere plaatsen met elkaar verbonden misschien wil Anne daar ook een visie over geven in dit project

Interactie bedoel ik mee dat 1 kanaal ALLEEN goed functioneerde ZOWEL links en rechts
Echter zodra er op beide kanalen signaal werd aangeboden kreeg ik oscilatie
Dat bedoelde ik Willy met interactie
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ohja die vlamboog wijdt ik niet aan de print
Dat moet een vreemde samenloop van omstandigheden zijn geweest
Versterker via een kleine regelbare scheidingstrafo op een scheidingstrafo van 3,5 kVA
Bedoeling ervan is dat op Mn werktafel alleen stopcontact had via die scheidingstrafo
Dat zat op de huiskamer groep
Verlichting zit op groep van de Keuken , zelfde fase ik heb maar 1 fase in huis
Mogelijk dat scoop en signaal generator op verschillende groepen zijn aangesloten geweest
Nu zitten ze in een stekkerblok.
Hoe deze situatie voor narigheid kan zorgen snap ik niet.
Er moet ergens een verbinding geweest zijn naar 300 volt gelijkspanning
Of tussen chassis en Fase ( stekker omdraaien en het is opgelost ) zoiets :think:
Raadselachtige situatie
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Echt gevaarlijk niet, zonder verbinding schakeling chassis gaat de afschermende werking niet door.Het chassis zou flink brommend tov de schakeling kunnen zijn.Als er al diodes tussen chassis en net-aarde zitten kan je die weerstand kortsluiten/weglaten.
Printje ingang selectie
Beïnvloeding tussen versterkers, heel onwaarschijnlijk.Zou kunnen als er iets mis is met de massaverbinding volume-pot.
Of gewoon Bert haalt wat door elkaar :lol:
Massa-verbindingen en lussen bij de uitgang hinderen niet, zolang er niks van de massa's van de rest van de versterker tussen zit.Je kan gerust UGT-APL- LSaansluiting-UGT doen zolang de rest van de versterker maar enkel aan de UGT-massa zit wegens de tegenkoppeling.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:
Echt gevaarlijk niet, zonder verbinding schakeling chassis gaat de afschermende werking niet door.Het chassis zou flink brommend tov de schakeling kunnen zijn.Als er al diodes tussen chassis en net-aarde zitten kan je die weerstand kortsluiten/weglaten.
Printje ingang selectie
Beïnvloeding tussen versterkers, heel onwaarschijnlijk.Zou kunnen als er iets mis is met de massaverbinding volume-pot.
Of gewoon Bert haalt wat door elkaar :lol:
Massa-verbindingen en lussen bij de uitgang hinderen niet, zolang er niks van de massa's van de rest van de versterker tussen zit.Je kan gerust UGT-APL- LSaansluiting-UGT doen zolang de rest van de versterker maar enkel aan de UGT-massa zit wegens de tegenkoppeling.
Anne
Nee deze keer niet door elkaar gehaald :lol:
Denk maar even terug toen ik voor stelde de versterkers te kruisen en wat er gebeurde
Een versterker aan gesloten alles op max :P :!: geen oscilatie
ik durfde nog niet te juichen :D
Tweede versterker erbij :(
En zo was dat bij mij elke keer sinds de verzwakking en wijziging toonregeling naar EL34 model

Heb nog afgeschermde snoertjes gebruikt met 1 kant aan massa en met beide kanten aan massa
Is nog wel terug te vinden Als ik het opgeschreven hebt :D
Pruts zoveel op n middag als ik dat allemaal op moet schrijven is het internet te klein :lol:
Haha gevonden :P
HIER
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

daar moet je niet meer op focussen, de ééne eindversterker met de toonregeling vd andere doen we niet meer, is niet nodig.
Met de kathodevolger-toonregeling is alles terug "normaal" en kan je volume en treble helemaal openzetten en geen oscillaties, op geen enkel vd kanalen :-)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
daar moet je niet meer op focussen, de ééne eindversterker met de toonregeling vd andere doen we niet meer, is niet nodig.
:D prima probeer alleen een steentje bij te dragen :wink:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Nu kunnen we wel stellen dat de CTA4.4 bestaat uit stukken die allemaal eerder zijn gebruikt:
  • - De toonregeling vanaf EL34 v3.0, dan CTA5.2, dan EL84: allen met kathodevolger met als enige verschil, steeds 1k8 als kathodeweerstand voor de 2de triode en nu in de CTA4.4 3k3. De baxandall zelf is hier en daar iets anders maar dat bepaalt enkel de toonregeling-curves.
    - Bij EL34 alleen is er tussen de fasedraaier en de toonregeling een extra voorversterker geplaatst om de spanning omhoog te krikken tbv de eindbuizen voor volledige uitsturing.
    - Daarna hebben we de traditionele fasedraaier, ook al meermaals gebruikt.
    - Tenslotte de eindversterker naar analogie met de andere CTA's. Dat er hier 4 buizen aangestuurd worden maakt geen verschil
Dus als er geen fout in de print sluipt moet alles perfect werken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Anne , Willy wat is dat met C8 , 100 uF op het schema is die draadloos :?: om de versterking te verkleinen ? Misschien
Dan moet ik m er uit solderen
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Daar stond een kruis over maar dat heb ik verhuisd naar 1 van de serieweerstanden met balance-pot die ook verdwijnt.
De bedoeling was copy/paste van dat kruis.

In't kort: C8 verdwijnt.

De tekening waarover je het hebt is in die zin aangepast
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Anne, je hebt het met Bert erover gehad dat de gebruikte relais om te schakelen tussen triode en Pentode+UL eigenlijk te weinig volt mochten schakelen.
Ik heb een ander gevonden kan je bevestigen dat die wel voldoet? Dan ga ik die gebruiken mits printaanpassing.

Type: Printrelais
Uitvoering : 2 wisselaar
Specificatie: wasdicht, RT III
Schakelspanning: 440VAC / 300VDC
Schakelvermogen: 3000VA / 4000VA
Spanning DC: 24V
Spoelweerstand: 1440 ohm
Wisselstroom: 8A
Energieverbruik (in bedrijf): 0,40 W
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Daar stond een kruis over maar dat heb ik verhuisd naar 1 van de serieweerstanden met balance-pot die ook verdwijnt.
De bedoeling was copy/paste van dat kruis.

In't kort: C8 verdwijnt.

De tekening waarover je het hebt is in die zin aangepast
Bedankt Willy voor het werk
Ziet er weer heel mooi uit :goedzo:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Anne, je hebt het met Bert erover gehad dat de gebruikte relais om te schakelen tussen triode en Pentode+UL eigenlijk te weinig volt mochten schakelen.
Ziet er goed uit en niet duur.
Wel Chinees, hoe betrouwbaar de gegevens zijn :-$ , maar zelfs met wat minder is 't wel goed.
Is, met z'n 400mW niet van de zuinigste, maar dat is een buizenversterker ook niet O:)
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:
Ziet er goed uit en niet duur.
Wel Chinees, hoe betrouwbaar de gegevens zijn :-$ , maar zelfs met wat minder is 't wel goed.
Is, met z'n 400mW niet van de zuinigste, maar dat is een buizenversterker ook niet O:)
Anne
TL buizen hebben best goed rendement en Neon ook niet slecht :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy C11 C12 C2 R7 R8 R10 R11R12 R5 C 5 en nog wat gewijzigd dat heb ik afgevinkt op het schema
Maar.

ik heb R3 aan eeen kant uit de print gelicht en er een 47K (R57) tussen geplaatst
Nu moet er van R5 een draadje naar knooppunt R3-R57 en een spoor moet worden onderbroken. C20 moet er tussen
Kun je daar een paar foto,s van maken , ik ben uitgetuurd ( en raak het spoor bijster ). 8-[ en krijg het er van in Mn rug van dat stilzittend voorover hangend over de tafel :(
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik weet dat het veel gepruts is, maar foto's zullen niet helpen vermits bij mijn print (CTA4.2) de sporen totaal anders lopen dan bij de jouwe.
Ik heb ook ettelijk sporen moeten onderbreken en draadjes moeten plaatsen, het kan gewoon niet anders.

En dat voor sukkelaars zoals wij: jij met je rug en ik met mijn beven (als ik 4 handen had ging het mss beter, 1 hand extra bij elk hand om ze stil te houden ;-) )
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ik weet dat het veel gepruts is, maar foto's zullen niet helpen vermits bij mijn print (CTA4.2) de sporen totaal anders lopen dan bij de jouwe.
Ik heb ook ettelijk sporen moeten onderbreken en draadjes moeten plaatsen, het kan gewoon niet anders.

En dat voor sukkelaars zoals wij: jij met je rug en ik met mijn beven (als ik 4 handen had ging het mss beter, 1 hand extra bij elk hand om ze stil te houden ;-) )
Ach ja Niet aangedacht jij hebt 4,2 loopt wat achter in nr s Jammer van al die printen :-s
We zouden er ierts van moeten maken , tafelblad of dienblad plaathout printen erop glasplaat erover :idea:
Geen steam maar pcb punk
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

CTA4.4:
Het gewijzigde schema is klaar, nog enkele extra aanpassingen in de CTA4.4 BOM te doen en zeker het belangrijkste: de gewijzigde print 2x afpunten en afvinken zodat er geen enkele fout in zit.

Als dat allemaal klaar is post ik hier schema, BOM en printlayout, ter controle.

Bert met je vraag om de weerstanden een groter boorgat te geven heb ik wel extra werk gehad, normaal doe ik dat niet want nu is de boordia 0.8mm maar dat betekent ook een groter soldeerpad, nl. 2.4mm ipv 1.8mm. Dat zorgde hier en daar toch voor problemen met tussenafstanden. De elco's hebben nu allen boordia 1mm en 3mm pad.

Mijn eerste voorstel om 2 3-pin headers te plaatsen voor enkel kathodevolger of kathodevolger + extra versterking in de 2de trap, heb ik laten varen omdat beide versies even zuiver klinken! Vanmorgen merkte ik dat 1 buis wit zag bovenin en er bleek een barst in te zitten uitgaande van een pootje.
Ik had nl. eerder een verbuiging gehad van één vd pootjes en bij het rechtzetten is dat kennelijk gebeurd. Het was me nadien niet direct opgevallen.
Dus nu zit de mod van Anne er volledig in!
Buis vervangen en alles picobello.

Ik heb ook nog wat gesleuteld aan de toonregeling om het hoog terug wat op te trekken:
C4 en C5 zijn terug 450p geworden, R8 330k ipv 220k met parallel C9 van 330p. (nummering van LtSpice-schema!)
TC-MOD-Anne- Kathodevolger + 4dB verssterking + extra hoog.jpg
Links met het hoog terug opgetrokken en rechts de originele mod van Anne.
De linkse is toegepast op de nieuwe print.

Tevens zijn de omschakelrelais (triode-pentode+UL) gewijzigd naar type HF115F/024-1ZS1A welke 450VAC en 300VDC aankan. De print is daarvoor aangepast.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dankje :dank: Willy Wist niet dat boorgat diam en diam. pad aan elkaar zat.
In mijn uitvoering van sprint is dat niet , hoe ik dat gedaan heb weet ik niet meer
Ik verpruts tegen woordig alles met computers , zit ik net ervoor , begint het te trekken en wil ik maar een ding WEG :(
Blijf dan op escape drukken of enter beantwoord alles met ja :mrgreen: en dan gaat er welles wat fout
Maar nogmaals dank voor het MEER werk :dank:
Ik vind de doorlaat curve Toonregeling mooi ! O:)
Daar wordt een mens vrolijk van
Wat je buis betreft dat is zonde 3.50€ Gelukkig geen 300B €150 of KT88 €30
ik Heb nog wel een paar PCL86 gebruikt uit oude TV bewaard
Nog net niet kapot geschoten op een internationale verschieting :lol:
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik post de BOM en het schema al, zou normaal correct moeten zijn, zoniet hoor ik het wel
AMP 4.4.jpg
Ik moet nog een bestelling plaatsen bij Reichelt, als je nog nieuwe onderdelen nodig hebt, dan bestel ik die mee (als ik ze niet op voorraad heb), en stuur ze je toe samen met een nieuwe print van CTA4.4 en een PS-print.

Die amp-print moet ik uiteraard ook nog bestellen.
Bijlagen
CTA4.4-BOM.xlsx
(45.69 KiB) 19 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
CTA4.4:
Tevens zijn de omschakelrelais (triode-pentode+UL) gewijzigd naar type HF115F/024-1ZS1A welke 450VAC en 300VDC aankan. De print is daarvoor aangepast.
Herinner je de draadjes die ik Bert voorstelde op de print te plakken tussen de sporen komende van de volume-pot en die naar de balans ? Was een (mislukte) poging om evt terugwerking te voorkomen.Voor alle zekerheid misschien een (doodlopend) massaspoor op die plaatsen ertussen, mag erg dun zijn.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik ga het bekijken en mijn best doen om ze er nog tussen te krijgen.

Voorlopige top/bottom afbeelding, daar is met de reactie van Anne nog geen rekening gehouden.
CTA4.4-AMP voorlopige top-bottom.jpg
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 20 jan 2019, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

[quote="Willy_61"]Ik post de BOM en het schema al, zou normaal correct moeten zijn, zoniet hoor ik het wel

AMP 4.4.jpg
Ik moet nog een bestelling plaatsen bij Reichelt, als je nog nieuwe onderdelen nodig hebt, dan bestel ik die mee (als ik ze niet op voorraad heb), en stuur ze je toe samen met een nieuwe print van CTA4.4 en een PS-print.

Bestel maar mee Willy
De MKP en Buisvoeten die kan ik van de oude print oogsten
De rest vind ik niet de moeite waard Rtjes Ctjes dat de kans op beschadiging is zo groot bijvoorbeeld de Stereo Potmeters en de Relais Dat ik straks kapotte Componenten op de nieuwe print plaats
En ik verwarm met een verfafbrand föhn de achterkant van de print en klop er zo de onderdelen af
Stinkt wel beter buiten doen boven een paar kranten om de onderdelen op te pakken

Die amp-print moet ik uiteraard ook nog bestellen.

Snap ik en ik betaal gewoon de helft ook van de grote A3 schemas en bodem
We zitten met een minimum van 5 printen :?:
ik vind het niet juist als jij daar weer de kosten van moet dragen
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Het enige wat ik niet zou hergebruiken zijn de kleine metaalfilmweerstanden.
De rest, dus ook de 1 en 2W weerstanden zijn perfect opnieuw te gebruiken. Idem voor elco's, en potmeters, ik heb zelf de volumepot eens verwisseld met een 470k model en terug. Dat is een wip gebeurt, niet met desoldeerkous maar eerst 1 rij van links naar rechts en opnieuw alle punten de soldeer smelten en ondertussen trekken aan die eene kant, dan met de 2de rij pennen en zo over en weer, een halve minuut en hij is er af zonder beschadiging!
Zo werk je met alles, ik ben er heilig van overtuigd dat dat voor de relais ook zo gaat. Als er te weinig soldeer op de de pads zit, er gewoon een beetje bij en dan blijft die langer vloeibaar terwijl je trekt.

Terloops: alle boorgaten van amp-print naar chassis zijn ongewijzigd.

De relais die je "oogst" zijn nog bruikbaar op een ingangsprint. In CTA4.4 komen in elk geval andere relais die de hoge spanningen beter moeten kunnen verdragen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Het enige wat ik niet zou hergebruiken zijn de kleine metaalfilmweerstanden.
De rest, dus ook de 1 en 2W weerstanden zijn perfect opnieuw te gebruiken. Idem voor elco's, en potmeters, ik heb zelf de volumepot eens verwisseld met een 470k model en terug. Dat is een wip gebeurt, niet met desoldeerkous maar eerst 1 rij van links naar rechts en opnieuw alle punten de soldeer smelten en ondertussen trekken aan die eene kant, dan met de 2de rij pennen en zo over en weer, een halve minuut en hij is er af zonder beschadiging!
Zo werk je met alles, ik ben er heilig van overtuigd dat dat voor de relais ook zo gaat. Als er te weinig soldeer op de de pads zit, er gewoon een beetje bij en dan blijft die langer vloeibaar terwijl je trekt.

Terloops: alle boorgaten van amp-print naar chassis zijn ongewijzigd.

De relais die je "oogst" zijn nog bruikbaar op een ingangsprint. In CTA4.4 komen in elk geval andere relais die de hoge spanningen beter moeten kunnen verdragen.
Ik ga stoppen met mod op de oude print
Ga nu gewoon proberen zoveel mogelijk te verwijderen van de print Willy
Beter voor portomonnee en milieu is een Win Win O:)
Plaats reactie