de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
Re: de zoveelste Open Baffle
Het wordt wel steeds moeilijker om "ervaringen" te delen.
Ik ben ook maar een mens en ben de uitdagingen eigenlijk wel zat.
En ja , ik weet dat er een paar mensen zijn die dit nog leuk vinden.
Op gegeven moment ben je het gewoon zat.
En daar zit ik dicht tegen aan.
Soms heb je ook wat steun nodig en dat is hier te weinig.
van de andere kant : soms bereik je 1 op de 100 mensen die wel de moeite waard zijn.
maar : doe je het daar nog voor ?
dus Shadow ?
Ik ben ook maar een mens en ben de uitdagingen eigenlijk wel zat.
En ja , ik weet dat er een paar mensen zijn die dit nog leuk vinden.
Op gegeven moment ben je het gewoon zat.
En daar zit ik dicht tegen aan.
Soms heb je ook wat steun nodig en dat is hier te weinig.
van de andere kant : soms bereik je 1 op de 100 mensen die wel de moeite waard zijn.
maar : doe je het daar nog voor ?
dus Shadow ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Tja, erg jammer dat je dat zo voelt, je enthousiasme zou toch iedereen moeten aanspreken
De meeste mensen op dit forum.zijn toch vooral nieuwsgierig en vragen, en zijn zuinig met applaus. Maar een oprecht geïnteresseerde maar critische vraag is in mijn ogen meer waard dan 100 posts die alleen maar herhalen dat t leuk is zonder bij te dragen aan de discussie
De meeste mensen op dit forum.zijn toch vooral nieuwsgierig en vragen, en zijn zuinig met applaus. Maar een oprecht geïnteresseerde maar critische vraag is in mijn ogen meer waard dan 100 posts die alleen maar herhalen dat t leuk is zonder bij te dragen aan de discussie
Re: de zoveelste Open Baffle
Maar dan werken we niet mee als forum blijkbaar?
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: de zoveelste Open Baffle
Fwiw, ik lees je bijdragen altijd met interesse!
Re: de zoveelste Open Baffle
+1
Je hebt er altijd kankeraars tussen zitten. Sommigen groeien daar nooit overheen.
En, niet onbelangrijk, net als bij whatsapp e.d., vaak is de toon van een post niet/slecht af te lezen.
Ik zou er zo een mega lange post van kunnen maken (wat is nou high end audio, wat is “goed”, maar dat doe ik maar niet. Wellicht eens een topic over openen. Recept voor fijne discussies !
Je hebt er altijd kankeraars tussen zitten. Sommigen groeien daar nooit overheen.
En, niet onbelangrijk, net als bij whatsapp e.d., vaak is de toon van een post niet/slecht af te lezen.
Ik zou er zo een mega lange post van kunnen maken (wat is nou high end audio, wat is “goed”, maar dat doe ik maar niet. Wellicht eens een topic over openen. Recept voor fijne discussies !
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: de zoveelste Open Baffle
En we weten dat de subjectivistische high-end brigade geen liefhebbers van metingen zijn...
Maar het blijft techniek, mijne heren, door een nijvere Aziaat in elkaar gesleuteld naar één of andere specificatie. Iemand heeft er in Taipei o.i.d aan gemeten en er OK op gestempeld. En wij maar geloven dat het (zwarte ) kunst is...
Tom
Maar het blijft techniek, mijne heren, door een nijvere Aziaat in elkaar gesleuteld naar één of andere specificatie. Iemand heeft er in Taipei o.i.d aan gemeten en er OK op gestempeld. En wij maar geloven dat het (zwarte ) kunst is...
Tom
Re: de zoveelste Open Baffle
Misschien trek ik mij sommige opmerkingen te hard aan.
Wat mij zou helpen is :
Voor hoeveel mensen doe ik mij de moeite ?
Ik heb totaal geen idee.
Hoeveel mensen zijn hierop gepind ??
Kun je dit ergens vinden ?
Ik heb geprobeerd om alles in een draadje te houden.
Als je het niet met mijn manier eens bent hoef je dit toch niet te lezen?
Of mij te provoceren ?
Dus : kan ik mensen weren die ik als "onbeschoft" ervaar?
Ik heb hier echt last van en heb misschien niet zo'n dikke huid als sommige anderen.
Ik wil met plezier mijn ervaringen delen maar voor wie doe ik dat dan ?
Zou het prettig vinden om hier dus achter te komen.
En mocht mijn methode van aanpak hier niet passen , dan is dat ook goed om te weten toch ?
mvgr. Leon
Wat mij zou helpen is :
Voor hoeveel mensen doe ik mij de moeite ?
Ik heb totaal geen idee.
Hoeveel mensen zijn hierop gepind ??
Kun je dit ergens vinden ?
Ik heb geprobeerd om alles in een draadje te houden.
Als je het niet met mijn manier eens bent hoef je dit toch niet te lezen?
Of mij te provoceren ?
Dus : kan ik mensen weren die ik als "onbeschoft" ervaar?
Ik heb hier echt last van en heb misschien niet zo'n dikke huid als sommige anderen.
Ik wil met plezier mijn ervaringen delen maar voor wie doe ik dat dan ?
Zou het prettig vinden om hier dus achter te komen.
En mocht mijn methode van aanpak hier niet passen , dan is dat ook goed om te weten toch ?
mvgr. Leon
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: de zoveelste Open Baffle
Volgens mij omschrijf je nou net de voor ( of) nadelen van Facebook, je kan mensen weren, duimpjes krijgen en zien wie er belangstelling heeft.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: de zoveelste Open Baffle
ik ben groot fan van je aanpak, vooral omdat de mainstream aanpak ook op zat andere plekken te lezen is.
je kunt ook je verhaal doen in een showcase, kan er niet gereageerd worden....
je kunt ook je verhaal doen in een showcase, kan er niet gereageerd worden....
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik zit dan als oud docent mij ook te verbazen wat je doel is van het "delen".
Het les doel is toch meer gaan weten van luidsprekers ontwerpen?
Dan geef je toch ook de tools om de zaak te berekenen.
En nieuwe termen inbrengen als zou een scheidingsfilter (XO) dan ineens anders zou moeten, het verduidelijkt de zaak ook niet.
Het "Voicen" /afstemmen, dan met waardes van de componenten, waarom die dan veranderen, maakt de dingen helderder.
Als je mij dat goed kunt uitleggen, en onderbouwen, dan kan ik ook respect krijgen voor de werkwijze.
Daarnaast blijven 2 weg systemen met alleen 6/of 12dB filtering?
Ik ben juist verbaast wat je doet, maar begrijpen doe ik het niet.
Dat zou ik wel willen...!!
Het les doel is toch meer gaan weten van luidsprekers ontwerpen?
Dan geef je toch ook de tools om de zaak te berekenen.
En nieuwe termen inbrengen als zou een scheidingsfilter (XO) dan ineens anders zou moeten, het verduidelijkt de zaak ook niet.
Het "Voicen" /afstemmen, dan met waardes van de componenten, waarom die dan veranderen, maakt de dingen helderder.
Als je mij dat goed kunt uitleggen, en onderbouwen, dan kan ik ook respect krijgen voor de werkwijze.
Daarnaast blijven 2 weg systemen met alleen 6/of 12dB filtering?
Ik ben juist verbaast wat je doet, maar begrijpen doe ik het niet.
Dat zou ik wel willen...!!
Re: de zoveelste Open Baffle
Leon berekent niks, dat is het hem juist, hij stemt op gehoor en ervaring af als ik het goed heb. Dat kan heel mooi zijn als je van zijn smaak houd. Ik zou het niet weten want ik heb nog nooit een speaker van hem gehoord moet ik eerlijk zeggen.
Re: de zoveelste Open Baffle
Maar dan nog kun je een waarde van een condensator geven, of wat voor type spoel.Shadow schreef:Leon berekent niks, dat is het hem juist, hij stemt op gehoor en ervaring af als ik het goed heb. Dat kan heel mooi zijn als je van zijn smaak houd. Ik zou het niet weten want ik heb nog nooit een speaker van hem gehoord moet ik eerlijk zeggen.
Een eventuele rendements aanpassing zal, ook nogal eens verschillen.
En als je alleen afgaat op je gehoor dat kan, maar waar doe je dan wat?
Re: de zoveelste Open Baffle
Hij heeft van een aantal versies de XO hier gepost in dit topic hoor.
Re: de zoveelste Open Baffle
Een aanpak als van Leon vind ik zeker interessant. De resultaten van zijn arbeid ken ik niet, maar ik heb vaker installaties gehoord van mensen met een eigen, onconventionele benadering die naar mijn mening beter klinken dan hoog technologische oplossingen.
Vanuit mijn werk weet ik dat meetresultaten vaak maar een (klein) deel is van de waarheid. Meer waarde hecht ik aan zintuigen; hoe ziet het er uit, hoe voelt het, hoe smaakt het en in dit geval hoe klinkt het.
Een chef-kok vraag je toch ook niet om de chemische analyse van zijn gerechten? Zelfs een recept volgen is geen garantie voor een optimaal resultaat, hoogstens een benadering.
Voor mij ga je gewoon door, al is het voor je gevoel tegen de stroom in. De wereld zou meer non-conformisten moeten hebben.
Vanuit mijn werk weet ik dat meetresultaten vaak maar een (klein) deel is van de waarheid. Meer waarde hecht ik aan zintuigen; hoe ziet het er uit, hoe voelt het, hoe smaakt het en in dit geval hoe klinkt het.
Een chef-kok vraag je toch ook niet om de chemische analyse van zijn gerechten? Zelfs een recept volgen is geen garantie voor een optimaal resultaat, hoogstens een benadering.
Voor mij ga je gewoon door, al is het voor je gevoel tegen de stroom in. De wereld zou meer non-conformisten moeten hebben.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik zou het jammer vinden als je hier niet meer post Leon. Op Facebook volg ik het ook wel maar dat is soms wat teveel
. Met name omdat je het ook anders benaderd dan wat "normaal" is....

Re: de zoveelste Open Baffle
Nou eigenlijk valt dat wel mee. Een beetje zoals ik vroeger begon en het eigenlijk stiekem het leukste vind. Zorgen dat je weet waar je zoeken moet en van daaruit op het gehoor verder.
Passend bij de ruimte waar je luistert.
Qua filtering is het gewoon één van ontelbare varianten van een (serie) filter. Niet bepaald bijzonder maar dan XO genoemd in plaats van crossover oid.
Passend bij de ruimte waar je luistert.
Qua filtering is het gewoon één van ontelbare varianten van een (serie) filter. Niet bepaald bijzonder maar dan XO genoemd in plaats van crossover oid.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ja, dat is natuurlijk wel zo, wellicht is alles al gedaan en is het nu combineren van oude technieken. Maar ik heb wél respect voor mensen die steeds weer zoveel uitproberen en met die opgebouwde kennis toch tot mooie dingen kunnen komen. Ik heb een paar keer bij Leon mogen luisteren en was er best van onder de indruk van wat ik toen hoorde....
Re: de zoveelste Open Baffle
Begint een soort Erik van Voorst-draadje te worden.....
groet,
Aat
groet,
Aat
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik denk dat er niks mis is met de ene of andere aanpak.
Punt is gewoon om iedereen in zijn/haar waarde te laten.
Soms gaan de discussies iets teveel over de waarheid in pacht te hebben.
Sommige mensen hoeven die waarheid nu eenmaal niet, en dat mag ook helemaal prima.
Ik begrijp nooit dat daar zo moeilijk over wordt gedaan, er zijn genoeg keuzes die we puur op basis van emotie en geloof bepalen.
Wees daar echter wel duidelijk over.
Dus in andere woorden, zeg het, erken het, schud de handen en ga ieder een kant op of geniet van elkaar creatieve creaties.
Bepaalde aanpakken hebben wel voordelen maar ook nadelen.
Punt is gewoon om iedereen in zijn/haar waarde te laten.
Soms gaan de discussies iets teveel over de waarheid in pacht te hebben.
Sommige mensen hoeven die waarheid nu eenmaal niet, en dat mag ook helemaal prima.
Ik begrijp nooit dat daar zo moeilijk over wordt gedaan, er zijn genoeg keuzes die we puur op basis van emotie en geloof bepalen.
Wees daar echter wel duidelijk over.
Dus in andere woorden, zeg het, erken het, schud de handen en ga ieder een kant op of geniet van elkaar creatieve creaties.
Bepaalde aanpakken hebben wel voordelen maar ook nadelen.
Re: de zoveelste Open Baffle
Er zijn tenslotte vele wegen naar Rome.
De één pakt de autostrada, ikzelf zie liever wat meer van de omgeving. (Ik wil wel weten waar ik mij bevindt onderweg)
De één pakt de autostrada, ikzelf zie liever wat meer van de omgeving. (Ik wil wel weten waar ik mij bevindt onderweg)
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik denk dat de wrijving in dit draadje eerder in de vage termen als Voicing en XO zit.
Verder niets mis mee.
Verder niets mis mee.
Re: de zoveelste Open Baffle
Wat is daar nou weer vaag aan, dat zijn toch gewoon (engelstalige) basis begrippen uit de luidsprekerbouw?
Re: de zoveelste Open Baffle
Nee, eigenlijk niet. Als je ze maar vaak genoeg laat vallen worden ze dat vanzelf wel. Tuning to ear en crossover zijn de prima en gangbare internationale alternatieven.
En dat voicen/tunen lijkt mij wel zeer zinvol aangezien geen luisterruimte (woonkamer) gelijk is en meestal niet aangepast.
En dat voicen/tunen lijkt mij wel zeer zinvol aangezien geen luisterruimte (woonkamer) gelijk is en meestal niet aangepast.
Re: de zoveelste Open Baffle
Maarre, stop alsjeblieft niet met delen.
Je leest de opmerkingen waarschijnlijk toch anders dan een ander het bedacht had. Het komt soms lomp over op papier terwijl het als een liedje in je hoofd zit
Je leest de opmerkingen waarschijnlijk toch anders dan een ander het bedacht had. Het komt soms lomp over op papier terwijl het als een liedje in je hoofd zit
-
Telefunken2
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 20 sep 2017, 22:45
Re: de zoveelste Open Baffle
beste leon
jammer dat zo'n intelligente man als jij je zo rot moet voelen,omdat je het gevoel heb dat je werk niet gewaardeerd word en of je niet weet voor wie je al dit mooie werk doet.
ik heb je 1x ontmoet,jij gaf mij het gevoel dat je wist waar je mee bezig was,maar nog meer kon je aan jou zien dat je veel plezier had in je hobby.
die zelfde hobby waar meer mannen buiten en op het forum zich mee bezig houden,en geinspireerd worden door oa jou postings.
je geniet van het helpen van jonge studentjes,die ook genieten van hun eigen zelfbouw luidsprekertjes.
denk hier maar aan. ( je bent voor mij de barmhartige samaritaan onder de zelfbouw)
je postings worden hier gewaardeerd zonder dat je het zelf weet, en huilbaby's kun je gewoon negeren.
jammer dat zo'n intelligente man als jij je zo rot moet voelen,omdat je het gevoel heb dat je werk niet gewaardeerd word en of je niet weet voor wie je al dit mooie werk doet.
ik heb je 1x ontmoet,jij gaf mij het gevoel dat je wist waar je mee bezig was,maar nog meer kon je aan jou zien dat je veel plezier had in je hobby.
die zelfde hobby waar meer mannen buiten en op het forum zich mee bezig houden,en geinspireerd worden door oa jou postings.
je geniet van het helpen van jonge studentjes,die ook genieten van hun eigen zelfbouw luidsprekertjes.
denk hier maar aan. ( je bent voor mij de barmhartige samaritaan onder de zelfbouw)
je postings worden hier gewaardeerd zonder dat je het zelf weet, en huilbaby's kun je gewoon negeren.
