Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Zo, dat gaat hier ineens in sneltreinvaart :shock: Pas maar op dat je geen vergissingen maakt, haast en spoed ... 8-[
Is de ECC99 al binnen dan ?
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
Er is toch een mooi voorbeeld hoe dalmura(.com) het heeft gedaan ?
dit is iets heel anders, geen verzadeging maar inductie
Is mooi meegenomen en als de induktie inzakt is de verzadiging nabij O:) .
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
Er is toch een mooi voorbeeld hoe dalmura(.com) het heeft gedaan ?
dit is iets heel anders, geen verzadeging maar inductie
Is mooi meegenomen en als de induktie inzakt is de verzadiging nabij O:) .
Anne
Heb je ook even uitgerekend bij welke spanning en frequentie dat dan het beste kan gebeuren? Ik denk het niet nl. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
dit is iets heel anders, geen verzadeging maar inductie
Is mooi meegenomen en als de induktie inzakt is de verzadiging nabij O:) .
Anne
Heb je ook even uitgerekend bij welke spanning en frequentie dat dan het beste kan gebeuren? Ik denk het niet nl. :mrgreen:
Die gast dat dat met 100Hz + harmonischen (dubbelfasig gelijkgerichte netspanning) en een gelijkspanningskomponent van Vtopx2/π , maar verzadiging is toch niet frequentiegebonden :o
Wel stroom en die is weer funktie van spanning en frequentie.
Spanning over L in serie R , over R laagdoorlaat (scherpe punt van het gelijkgerichte gaat eraf)
Naar gelang de L afneemt komen de punten meer en meer terug.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen nog gekeken of het ook met de 12BH7 ipv ECC99 kan.
Ziet er wel naar uit, de 390Ω kathodeweerstand verhogen naar 560Ω .
Wel onder voorbehoud, ik heb de grove grafiek wat geïnterpoleerd en de verschillende fabrikanten wijken wat af.Deze is van gen-electric.
Anne
Bijlagen
12BH7-SE-6C33-800(18).png
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Ah!buis schreef:
Is mooi meegenomen en als de induktie inzakt is de verzadiging nabij O:) .
Anne
Heb je ook even uitgerekend bij welke spanning en frequentie dat dan het beste kan gebeuren? Ik denk het niet nl. :mrgreen:
Die gast dat dat met 100Hz + harmonischen (dubbelfasig gelijkgerichte netspanning) en een gelijkspanningskomponent van Vtopx2/π , maar verzadiging is toch niet frequentiegebonden :o
Wel stroom en die is weer funktie van spanning en frequentie.
Spanning over L in serie R , over R laagdoorlaat (scherpe punt van het gelijkgerichte gaat eraf)
Naar gelang de L afneemt komen de punten meer en meer terug.
Anne
Trafo zijn niet echt je ding he Anne. Het eerste wat je bij de trafobouwers in de formules ziet is de frequentie (voor de uitsturing)
Ik zie wel verder op waar het schip strand. In iedergeval een leuk topic myfy met een interresante eindbuis.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Trafo zijn niet echt je ding he Anne.
Idd , een trafo is een laatste redmiddel als 't niet anders kan :(
Het eerste wat je bij de trafobouwers in de formules ziet is de frequentie (voor de uitsturing)
Je wil toch niet beweren dat de verzadiging frequentie-afhankelijk is :? .
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Trafo zijn niet echt je ding he Anne.
Idd , een trafo is een laatste redmiddel als 't niet anders kan :(
net zo iets als tegenkoppeling waarschijnlijk
Het eerste wat je bij de trafobouwers in de formules ziet is de frequentie (voor de uitsturing)
Je wil toch niet beweren dat de verzadiging frequentie-afhankelijk is :? .
Anne
de verzadeging ligt vast op de uitsturing, de uitsturing is frequentie afhankelijk
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Piet1950 »

Sander schreef:
Zo, versterker zit in elkaar, morgen de voeding maar even in elkaar solderen, maar het begin is d'r, als het meezit kan morgen de stekker erin.
Hele mooie proefopstelling, Sander. Hopelijk blijft het zo mooi. De mijne was niet zo mooi, maar die werkte al wel. Nu ben ik druk aan het (netjes) bouwen. Jij veel succes.

Piet
6c33c opstelling.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
de verzadeging ligt vast op de uitsturing, de uitsturing is frequentie afhankelijk
Dat zou ik omdraaien O:) De uitsturing ligt vast op de verzadiging :D
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 16 jan 2019, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Zo, dat gaat hier ineens in sneltreinvaart :shock: Pas maar op dat je geen vergissingen maakt, haast en spoed ... 8-[
Is de ECC99 al binnen dan ?
Anne
Ja, de ECC99’s zijn binnen, en ik heb geen haast hoor, maar wil wel deze week het spul in elkaar hebben zitten :D
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
de verzadeging ligt vast op de uitsturing, de uitsturing is frequentie afhankelijk
Dat zou ik omdraaien O:) De uitsturing ligt vast op de verzadeging :D
Anne
Uhh ja dat klopt, beetje te snel opgeschreven...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef:
Sander schreef:
Zo, versterker zit in elkaar, morgen de voeding maar even in elkaar solderen, maar het begin is d'r, als het meezit kan morgen de stekker erin.
Hele mooie proefopstelling, Sander. Hopelijk blijft het zo mooi. De mijne was niet zo mooi, maar die werkte al wel. Nu ben ik druk aan het (netjes) bouwen. Jij veel succes.

Piet

6c33c opstelling.JPG
Da’s een serieuze opstelling Piet, inclusief ventilator voor de koeling van de buizen of de ontwerper als de stekker er voor de eerste keer ingaat :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, voeding in elkaar gezet, los getest, werkt, alleen de spanningen zijn wat aan de hoge kant, buizen ingeprikt en de voeding aan de versterker vastgeknoopt en ook dat werkt allemaal, ruststroom door de 6C33 is netjes in te stellen etc. Nu verder knutselen en eens kijken of er ook geluid uit komt, dat was immers de bedoeling :D ...
IMG_1396.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En hij speelt, en alle spanningen zijn min of meer zoals verwacht, dus we zijn op de goede weg. Nu eerst even lunchen en dan de toongenerator eraan knopen en eens kijken hoe of wat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
En hij speelt, en alle spanningen zijn min of meer zoals verwacht, dus we zijn op de goede weg. Nu eerst even lunchen en dan de toongenerator eraan knopen en eens kijken hoe of wat.
Klinkt hoopvol :D
De spanningen zijn dus hoger dan verwacht ? Ik had het eerst uitgewerkt met 590V maar vermoedens dat de trafo wel's wat meer kon inzakken, overgedaan met 530V.
Als de spanning lager uitvalt komt de 99 in wat nauwe schoenen, nu is het hoger, niet erg.
Wel wordt de 6C33 heter maar was al met zo'n 35W aan de veilige kant.
Met SE heb je nogal vlug last van brom, valt 't mee ?
Hier nog de eerdere versie op hoger spanning.
Anne
Bijlagen
Hoger.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Met SE heb je nogal vlug last van brom, valt 't mee ?
Nul brom, met m'n oor fysiek tegen de conus hoor ik niets :shock: :rofl: :yeah: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Zo, de versterker speelt inmiddels al een halfuurtje en één ding wat opvalt is de hoeveelheid warmte die van de 6C33 afkomt, nu is deze relatief veilig ingesteld, en zeker niet op het maximum van 60W, maar het voelt wel een beetje als een bijzetkachel. Hieronder een aantal foto's gemaakt met de thermische camera, duidelijk is te zien dat de twee buizen en de kathodeweerstand een flink stuk warmer zijn dan de andere onderdelen.
FLIR0169.jpg
FLIR0169.jpg (196.78 KiB) 94 keer bekeken
FLIR0170.jpg
FLIR0171.jpg
FLIR0171.jpg (207.71 KiB) 94 keer bekeken
FLIR0172.jpg
FLIR0173.jpg
FLIR0173.jpg (199.64 KiB) 92 keer bekeken
FLIR0174.jpg
FLIR0175.jpg
FLIR0175.jpg (188.03 KiB) 92 keer bekeken
FLIR0176.jpg
FLIR0177.jpg
FLIR0177.jpg (196.14 KiB) 92 keer bekeken
FLIR0178.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Henkjan »

mooi stuk gereedschap zo'n camera zeg
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Piet1950 »

Mijn compliment Sander, voor de wel zeer snelle bouw, en Anne voor het ontwerp.
Ben benieuwd naar de audiotest.

Piet
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Laatst gewijzigd door transplanum op do 17 jan 2019, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Da's idd echt winterwerk :lagge:
Die dikke weerstand is wel bedoeld om bijv tegen een chassis geschroeft te worden, niet op een plankje.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, even wat gerommeld met de toongenerator. Onderstaand twee screenshots, de eerste is een 20kHz sinus net tegen clippen aan, de tweede een 20kHz blokgolf net onder clippen. De 20kHz blokgolf is duidelijk afgerond en da's iets waar ik zo gelijk even naar ga kijken. Uit het eerste screenshot volgt:

Vrms=(1/sqrt2)*Vpeak > Vrms=0.707*Vpeak hieruit volgt voor Vpeakpeak > Vrms=0.353*Vpp

Vrms=0.353*15 > Vrms=5.3V

Voor het uitgangsvermogen geldt dan:

P=I*V > P=I^2*R > P=V^2/R > P=5.3^2/8 > P=3.5W

Kortom we moeten nog even aan de bak, want we zitten nog niet in de buurt van de berekende waarde voor het uitgangsvermogen.
SCR0003.PNG
SCR0004.PNG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Dat zijn m'n eigen topics op DIYaudio :rofl: ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Die dikke weerstand is wel bedoeld om bijv tegen een chassis geschroeft te worden, niet op een plankje.
Dat snap ik, dit is een 50W exemplaar ipv. de 10W die we hadden gespecificeerd, dus dat gaat prima zo.
Plaats reactie