StarBass / ClingOn test drivers

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: StarBass VI test drivers

Bericht door motoindo »

Martin66 schreef:
Hoi Chris,
Begin een beetje nieuwsgierig te worden naar je planning en evt. voortgang voor de 4" opnemer voor mijn subjes.
Groet, Martin
Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier. De ontwikkeling van StarBass modellen voor diameters groter dan 3 inch is gestopt omdat hiervoor een nieuwe opnemer in ontwikkeling is, de ClingOn. De eerste meetresultaten zijn zeer bemoedigend, de eerste praktijk tests staan voor volgende week op mijn programma, Zodra ik er zeker van ben dat de kinderziektes eruit zijn zal ik dat hier melden. Vast wat plaatjes want daar houden we hier van :relax:

De ClingOn wordt in eerste instantie ontwikkeld voor drivers waar plaatsing van een StarBass sensor niet mogelijk is doordat er sprake is van een BL over Xmax linearising extended polepiece zoals het geval is bij deze Wavecor en onder andere de Peerless XLS drivers:

Afbeelding

De opnemer bevat dezelfde componenten als de StarBass V 2P alleen is een en ander nog kleiner gemaakt en zijn de Murata's onder een hoek op de pcb geplaatst.

Afbeelding

Het idee is om de opnemer zo dicht mogelijk tegen de plek te plakken waar de konus en voicecoil elkaar ontmoeten, vandaar het onder een hoek plaatsen van de Murata's.

Afbeelding

In de praktijk ziet dat er zo uit :

Afbeelding

Het doel is om getoonde driver tot pakweg 200hz in te zetten en er met een ClingOn een 24dB servoloop omheen te bouwen, iets wat gezien deze free air meting door René @ mfblabs hoogstwaarschijnlijk wel gaat lukken 8)

Afbeelding

Als laatste kan ik melden dat er gewerkt wordt aan een EVE uitbreiding speciaal voor deze door HenkJan beschikbaar gestelde miniDSP plateamp. Straks dus simpel een ClingOn plakken in je driver, een EVE inprikken in je MiniDSP en gaan .... druk druk druk u begrijpt 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door motoindo op do 17 jan 2019, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: StarBass VI test drivers

Bericht door pappaleo »

motoindo schreef:
Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier.
Dat klopt en dat houd ik graag zo. Dit topic volg ik wel met grote interesse.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door AatV »

Volg dit ook met veel interesse. Blijf ook vooral hier posten! :D

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Ah!buis »

Vanavond hier op "CAZ" Star Trek Into Darkness (is al bezig). Waarschijnlijk Clingons genoeg :lol:
Anne
erikdebest
Berichten: 127
Lid geworden op: do 13 apr 2006, 0:57
Locatie: Zwitserland

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door erikdebest »

ik volg ook!
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Chocomel »

Is die resonantie op 3 kHz een bell mode van de conus? Als dit zonder stofkap is gemeten verdwijnt die misschien als je de stofkap terug lijmt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door ds23man »

Chocomel schreef:
Is die resonantie op 3 kHz een bell mode van de conus? Als dit zonder stofkap is gemeten verdwijnt die misschien als je de stofkap terug lijmt?
Dat is de break up van de conus.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: StarBass VI test drivers

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
motoindo schreef:
Even een update, had al wel het een en ander geplaatst op FB maar blijkbaar leest niet iedereen dat hier.
Dat klopt en dat houd ik graag zo. Dit topic volg ik wel met grote interesse.
er zijn hier velen die niet op FB zitten, blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: StarBass VI test drivers

Bericht door AatV »

Henkjan schreef:
... blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:
En wat is dan mis met een leuk poezenfilmpje? :lol:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: StarBass VI test drivers

Bericht door hannesie »

AatV schreef:
Henkjan schreef:
... blijf vooral hier posten, poezenfilmpjes mogen daar blijven :bakkie:
En wat is dan mis met een leuk poezenfilmpje? :lol:

groet,
Aat
Die moeten in de zandbak.....!!
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door motoindo »

FB_IMG_1547368252656.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door hannesie »

Die kijkt er inderdaad bedenkelijk bij.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Barry2001 »

Als je wilt Chris, graag hier blijven posten! Lees het ook met veel plezier.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door bas focal m180 »

Wel blijven posten op het enige echte zelfbouw audio forum.

Facebook is voor.... uh??? ja waar is facebook eigenlijk voor??? Mensen die zich vervelen?? Mensen die graag willen dat alles over hun word bijgehouden. :hide:

Die ClingOn is een goede vinding want daarvoor hoef je niet je drivers te slopen.
Er zullen zat mensen zijn denk ik als die eenmaal weten over het apparaatje dat dit simpel te gebruiken is en ook de voordelen van een MFB weten dit met alle gemak kunnen gebruiken zonder dat men hun kostbare (vintage) woofers hoeven te slopen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door ds23man »

Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Shadow »

Ja maar da’s een midwoofer :lol:
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door motoindo »

Ik heb EVE, mijn universele servo evaluation kit geupdate naar de laatste 2018.0 versie. Losse lege printjes zijn voor zba leden per twee inclusief btw & verzendkosten verkrijgbaar voor 20 euro. Wellicht ten overvloede en om misverstanden te voorkomen, EVE is een analoog apparaat in tegenstelling tot Gerhard zijn DSP module welke een digitaal apparaat is. De EVE servo lus is gebouwd met opamps en standaard filters en bevat geen AD/DA logica en kent dus ook geen latency.

Afbeelding
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door anonamemouse »

ds23man schreef:
Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.
En wat nou als je twee sensors tegenover elkaar plakt? Dan heb je de balans terug, plus een betere meting lijkt me
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door AatV »

anonamemouse schreef:
ds23man schreef:
Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.
En wat nou als je twee sensors tegenover elkaar plakt? Dan heb je de balans terug, plus een betere meting lijkt me
Of alleen een tegengewicht. :think:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door ds23man »

anonamemouse schreef:
ds23man schreef:
Nou, zo makkelijk is het ook weer niet. Het plaatsen van een sensor uit het centrum van de driver is ook maar een compromis. Eigenlijk kom je er alleen maar mee weg als de MMS groot genoeg is ten opzichte van het gewicht van de sensor. Uit experimenten van Rob bleek dat bij een SEAS W22 driver met een MMS van 27 gram de sensor van 4 gram onbalans veroorzaakt die een vervelende resonantie rond de 650 en 750Hz veroorzaakt.
En wat nou als je twee sensors tegenover elkaar plakt? Dan heb je de balans terug, plus een betere meting lijkt me
Een extra gewicht aan de andere zijde blijkt de verstoring te verergeren. Maar een gewicht op 90 graden niet. Probleem is dat je dan in totaal op de 10 gram zit aan extra gewicht, kost rendement.
Gebruikersavatar
Martin66
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 18:54
Locatie: Amersfoort (zuid)

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Martin66 »

Mailde Chris gister offie al een beetje opschoot voor de 4" coils die ik wil aanpassen voor MFB.
Pfff, ben ik ff wat minder op het forum, stampt ie er dit ff uit... :rock: Gaat lekker.

Tsja, zo zie je maar. Kunt geen minuut missen op dit forum :proost:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door ds23man »

Voor dit soort ontwikkelingen moet je niet op dit forum zijn maar hier:

https://mfblabs.nl/forum/index.php
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door motoindo »

ds23man schreef:
Probleem is dat je dan in totaal op de 10 gram zit aan extra gewicht, kost rendement.
Dat, maar vooral ook het effect van dat gewicht op MMS en daarmee de traagheid van de konus en de invloed op de weergave aan de bovenkant van het spectrum. Je offert hoog voor laag.

Oplossing is een lichtere centraal geplaatste sensor zoals een StarBass V. Probleem echter is dat daar bij getoonde wavecor een phaseplug zit, die eruit slopen tast het afstraal gedrag aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: StarBass / ClingOn test drivers

Bericht door Pjotr »

motoindo schreef:
...................... Probleem echter is dat daar bij getoonde wavecor een phaseplug zit, die eruit slopen tast het afstraal gedrag aan.
Is dat zo dramatisch dan in het basbereik? Sowieso geen ding voor wat anders in deze context, ook niet met zo'n ClingOn er aan...
Plaats reactie