Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Ik eindig vandaag op dezelfde manier als Bert gisteren.
Ik kan de oscillatie stoppen aan 1 kant met tegenkoppeling van 120k. De andere kant moet al 56k tegenkoppeling krijgen om de oscillatie te stoppen.
Nog eens geprobeerd met 120k TK beide kanten en beide kanalen V3+4 tussen anode en ingang een C van 39p. Geen oscillaties meer maar ook geen fatsoenlijke toonregeling meer + sterk vermoeden van meer vervorming.
Bij 1kHz 5V uit dat wordt 3V bij 10kHz. Verder meet ik niet meer, die tegenkoppelingen en C's zijn abnormaal bij gebruik in een toonregeling. Een toonregeling geeft normaal nooit problemen.
Ik kan alleen maar besluiten, zoals in het verleden reeds gewaarschuwd is, dat het geen goede combinatie is van eindversterker en voorversterker in 1 buis.
Oplossingen:
- Toonregeling met ECC83, dat betekent 2 buisjes extra voor de ganse versterker. Is het dat waard voor een amp van 12W?
- De toonregeling aanpassen zodat de versterking 1 is, zo zou het eigenlijk moeten. Veel kans dat we dan geen last meer hebben.
Met de volume open zou de versterker net op max. moeten zitten. Het is nu zo dat wanneer de volume-pot 2/3 staat al meer dan max. output is bereikt, vervorming dus. Dan komen we dicht in de buurt van oscillaties, zeker met treble open , en die komen zeker wanneer volume verder wordt gedraaid. Eventueel kunnen we dat opvangen met een serieweerstand met de volume-pot zodat we diens regelbereik beperken tot net geen max. vermogen. Dat zou een propere oplossing kunnen zijn en geen geknoei.

Ik draai morgen mijn mod naar 4.3, terug naar 4.2, die versterkt minder.
Verder ga ik seffens nog enkele simulaties draaien om te zien
1. wat het effect is van wat ik vandaag gedaan heb
2. bekijken hoe het met de traditionele baxandall met 2 triodes juiste zit, daarvan weet ik zeker dat ze versterking 1 heeft.

Ik vrees dat als we er morgen niet uit geraken, definitief de stekker wordt uitgetrokken van de CTA4.

update (cross post met mtb):
Dat valt morgen nog te proberen (kathodeweerstand verhogen).
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

mtb schreef:
je kan de versterking toch gewoon verminderen, door de kathode-weerstand te verhogen, die je hier weglaat?!
Hallo Michiel, dat is een tijdje geleden ;-)
Bedoel je de kathodeweerstand (R9=470) die in serie stond met de C8 (100µ)?

Die was ik dus al van plan om terug te plaatsen, terug zoals in versie 4.2.
Ik zoek vanavond die simulatie nog eens op, dan kan ik bekijken welk effect die heeft als hij verhoogd wordt naar een bepaalde waarde.
Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy doe eens voor je slopen gaat een snoertje kruislings van uit links J2 naar J2 in Recht
Hier werkt het op dit moment
Maar ik ben al meer aan het :yeah: geweest
Bijlagen
5C22D219-DFDA-4413-9A30-FBBC424520DC.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Zeg dat het niet waar is :o
En zonder tegenkoppelweerstand en/of condensatoren over anode-input (1-9 vd buizen) ?
Als dat lukt ben je een genie :goeie:

Ga het direct eens proberen :-)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Alleen met 1 versterker werkt het zodra ik het 2 kanaal ook inprik :evil:
Ik heb geen ideeen meer :-s :-s
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Zeg dat het niet waar is :o
En zonder tegenkoppelweerstand en/of condensatoren over anode-input (1-9 vd buizen) ?
Als dat lukt ben je een genie :goeie:
Ga het direct eens proberen :-)
Geen condensator meer die heb ik er al uit
Dat met 33 pf condensators is bijna het zelfde als de treble dicht draaien :?
Ben geen genie nooit geweest ook
Maar het werkt wel alleen niet goed genoeg :mrgreen:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

net geprobeerd: geen C's meer alleen nog beide kanalen 270k tegenkoppeling ipv 330k. Het brengt alleszins verbetering , in die zin dat je het volume over 3/4 kan draaien voor (een zachtere) oscillatie start. Een nadeel van die rare tegenkoppeling is dat de treble heel sterk (negatief) beïnvloedt.

Maar het blijft alleszins het proberen waard maar eerst moeten we die tegenkoppeling kwijt. Ik heb eens geprobeerd zonder die tegenkoppeling en dan geraak ik nog niet op half volume en dan gaat ie vollop oscilleren.

Morgen ga ik over op de vorige toonregeling + beperkings weerstand in serie met volumeregelaar + als het nog nodig is jouw tip
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

De toonregeling met een ECC83 wordt vaak gedaan met de eerste triode als kathodevolger = ~1x en dan de toonregeling 1/10x - 1x - 10x, dus met regeling in 't midden totaal 1x.
Geeft wel een wat kleine ingangsgevoeligheid.Is ook nog wel iets aan te doen, Toonregeling minder groot ala 34 versterker en anodeweerstand tweede triode opsplitsen (half-half) en dan de verbinding terug (naar de toonregeling) op de tussenverbinding terwijl de uitgang (naar de volumeregeling) aan de anode blijft.Krijg je een versterking van 2x in middenstand.
Anne
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bedankt voor je suggesties, ik ga morgen terug die richting uit.

Wat is jouw idee over het probleem, hoe groot is de kans dat overspraak in de buizen tussen pentode en triode de oorzaak kunnen zijn?

Ik begin wat te twijfelen omdat ik toch al geruime tijd de volumeregelaar heb gedraaid tot max. weergave zonder ik oscillatie kreeg, maar ik ging dan ook niet verder omdat dat enkel maar vervorming genereerde -uiteraard-. Maar met de treble heb ik minder gespeeld omdat de klank zo al goed was...
Dat was in de 4.2, maar in de 4.3 heb ik vandaag er echt niets goed of beter kunnen van maken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ik eindig vandaag op dezelfde manier als Bert gisteren.
Ik kan de oscillatie stoppen aan 1 kant met tegenkoppeling van 120k. De andere kant moet al 56k tegenkoppeling krijgen om de oscillatie te stoppen.
Nog eens geprobeerd met 120k TK beide kanten en beide kanalen V3+4 tussen anode en ingang een C van 39p. Geen oscillaties meer maar ook geen fatsoenlijke toonregeling meer + sterk vermoeden van meer vervorming.
Bij 1kHz 5V uit dat wordt 3V bij 10kHz. Verder meet ik niet meer, die tegenkoppelingen en C's zijn abnormaal bij gebruik in een toonregeling. Een toonregeling geeft normaal nooit problemen.
Ik kan alleen maar besluiten, zoals in het verleden reeds gewaarschuwd is, dat het geen goede combinatie is van eindversterker en voorversterker in 1 buis.
Oplossingen:
- Toonregeling met ECC83, dat betekent 2 buisjes extra voor de ganse versterker. Is het dat waard voor een amp van 12W?
- De toonregeling aanpassen zodat de versterking 1 is, zo zou het eigenlijk moeten. Veel kans dat we dan geen last meer hebben.
Met de volume open zou de versterker net op max. moeten zitten. Het is nu zo dat wanneer de volume-pot 2/3 staat al meer dan max. output is bereikt, vervorming dus. Dan komen we dicht in de buurt van oscillaties, zeker met treble open , en die komen zeker wanneer volume verder wordt gedraaid. Eventueel kunnen we dat opvangen met een serieweerstand met de volume-pot zodat we diens regelbereik beperken tot net geen max. vermogen. Dat zou een propere oplossing kunnen zijn en geen geknoei.

Ik draai morgen mijn mod naar 4.3, terug naar 4.2, die versterkt minder.
Verder ga ik seffens nog enkele simulaties draaien om te zien
1. wat het effect is van wat ik vandaag gedaan heb
2. bekijken hoe het met de traditionele baxandall met 2 triodes juiste zit, daarvan weet ik zeker dat ze versterking 1 heeft.

Ik vrees dat als we er morgen niet uit geraken, definitief de stekker wordt uitgetrokken van de CTA4.

update (cross post met mtb):
Dat valt morgen nog te proberen (kathodeweerstand verhogen).
Ben benieuwd wat de Simulaties ervan zeggen met die weerstand bij de elko kathode
En benieuwd wat het in de versterker doet
Verder om met een vermogen van 2x 12w deze knaap en nog eens 2 buizen erbij
Ik vind dat eigenljk geen optie Willy
Stap liever af van die PCL86 en gaat dan maar verder in deze behuizing met een paar andere buizen
Zou liever geen buizen paralel zetten
Maar buiten de EL12N ken ik geen buis wat in de kast kan
EL36 EL504 :?: :?:
Misschien dat er een leuke buis is voor 2x20watt ,met EL12 met toonregeling
EL34 Ze kunnen waarschijnlijk niet staan Liggend misschien een optie :think:
Dat is ook krap
Met 4 buizen EL84 en een ECC83 voor de Toonregeling :think:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

we hebben nog wat uit te proberen morgen,Bert.
- ochtenstond heeft goud in de mond
- tijd brengt raad

Ik ga nu de zetel in en alles even laten bezinken, mss dat ik mijn slaap nog goei ideeën krijg ;-)

Tot morgen :bakkie:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door democles »

Bert,als dit een gebed wordt zonder einde,Welkom in de wondere wereld van de GU-50. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Bedankt voor je suggesties, ik ga morgen terug die richting uit.

Wat is jouw idee over het probleem, hoe groot is de kans dat overspraak in de buizen tussen pentode en triode de oorzaak kunnen zijn?

Ik begin wat te twijfelen omdat ik toch al geruime tijd de volumeregelaar heb gedraaid tot max. weergave zonder ik oscillatie kreeg, maar ik ging dan ook niet verder omdat dat enkel maar vervorming genereerde -uiteraard-. Maar met de treble heb ik minder gespeeld omdat de klank zo al goed was...
Dat was in de 4.2, maar in de 4.3 heb ik vandaag er echt niets goed of beter kunnen van maken.
Met het extra versterken van het hoog wordt ook alle hogere frequenties meer versterkt en met opdraaien volume de versterking richting eindbuizen nog vergroot.Blijkbaar zijn de (kleine) capaciteitjes tussen de elektroden voldoende om rondzingen te krijgen.
Met de eerste triode als kathodevolger zit z'n anode voor ~spanning geaard (mooi), maar is het rooster weer veel hoogohmiger (lelijk).Nu kan de C naar de balansregelaar veel kleiner, kan die dienen tussen toonregeling en anode tweede buis.
Zo dus,
tc4_4-anders.jpg
tc4_4-anders.jpg (23.28 KiB) 127 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Bert,als dit een gebed wordt zonder einde,Welkom in de wondere wereld van de GU-50. :mrgreen:
Is dat ook zo,n :twisted: ding
hoop op een doorbraak met deze PCL86 met kuren
Ik heb nog een windbuks kan ik Mn schietkunsten wat op poetsen :twisted: :twisted:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door democles »

Ja,kan er bij dat je het wel welletjes vind,knoei nog maar effe door :mrgreen:
Ik heb nog een windbuks kan ik Mn schietkunsten wat op poetsen :twisted: :twisted:
Heb ook nog zo,n ding,wedstrijdje glaswerk mollen?.......... :rofl:

Misschien iets voor een luisterdag schiettent :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja,kan er bij dat je het wel welletjes vind,knoei nog maar effe door :mrgreen:
Ik heb nog een windbuks kan ik Mn schietkunsten wat op poetsen :twisted: :twisted:
Heb ook nog zo,n ding,wedstrijdje glaswerk mollen?.......... :rofl:

Misschien iets voor een luisterdag schiettent :lol:
:goeie: :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Bert61 schreef:
democles schreef:
Ja,kan er bij dat je het wel welletjes vind,knoei nog maar effe door :mrgreen:
Ik heb nog een windbuks kan ik Mn schietkunsten wat op poetsen :twisted: :twisted:
Heb ook nog zo,n ding,wedstrijdje glaswerk mollen?.......... :rofl:

Misschien iets voor een luisterdag schiettent :lol:
Luisterdag met internationale schietwedstrijd
:goeie: :goeie: :goedzo:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Bert ik ben eerste de volledige mod naar E34 zoals het schema hogerop aan't simuleren.

Eerst met enkel de aanpassing aan V3 = kathodevolger en exact zoals bij de EL34, daarna + de mod aan V4 die een versterking van 2x moet geven.

De bedoeling is dat ik daadwerkelijk V3 eerst aanpas en dan test. Als dat zonder probleem( oscillaties) werkt en voldoende volume geeft, moet V4 niet verder aangepast worden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Ok de internationale verschietingen worden wat uitgesteld :lol:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

Uitgesimuleerd.

In het midden staat de baxandall van Angelfire, vanaf fig.14, waarvan ik bij de EL34 vertrokken was, die verliest 1,2dB uit/in.

Rechts de baxandall met enkel V3 omgebouwd naar kathodevolger, verlies 1,7dB uit/in. Deze mod ga ik seffens toepassen en hopelijk zijn dan de treble- en volume-oscillaties van de baan. Ik denk wel dat we het volledige vermogen hiermee kunnen halen. Mocht deze mod toch nog problemen geven met treble, dan kan ik nog de weerstanden van 12k vervangen door 56k zoals in de baxandall van Angelfire dat tempert max hoog met 3dB.

Hopelijk dus, want de volledige mod van Anne geeft een oplopende curve, die niet mooi is om aan te zien ;-), winst in het midden (1kHz) +6,2dB.
Zie het linker deel van de simulaties.
TC-testen 4.4 mod---anne volledig-Angelfire-kathodevolger.jpg
Tot deze namiddag :-)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Om eerlijk te zijn vind ik ze geen van 3 erg mooi t.o.v. de baxandall Willy
Het maximale uitgangs vermogen van 12 Watt was ook een teleurstelling en met vervorming ook nog die 12 Watt !
Bj 20 kHz lijkt Mn sinus meer op een driehoek waar de bovenkant scheef staat
Ik heb het eigenljk al opgegeven , omdat de zin van dit project verdwenen is
Het zou een mooie goed gedocumenteerde versterker van 2x20 Watt worden
Nu is het de beste gedocumenteerde kxt versterker van dit forum
Wel In een mooi kast
Bijlagen
FE7800BA-66E6-4A90-8C27-F50BDE77FD1F.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Willy_61 »

je ging nog even wachten met schieten!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
je ging nog even wachten met schieten!
Ja :( en ik heb nog ammunitie genoeg :mrgreen:
Maar ben al aan het passen en meten of die 7072 erin passen die zijn 11,5 cm hoog en EL34 ook 11.2
Als er 8 PCL in kunnen moeten er ook 4 EL34 met een paarECC83 in kunnen UGT kunnen het zelfde blijven
De ringkern trafo is zwaar zat alleen is 300 volt genoeg ? Denk het niet
Edit
de GU50 is ook een passende buis HS 420 volt Barry gebruikt een EF184
Misschien een ECC99 fasedraaierer voor de toonregeling ecc83
Barry heeft ook een mooie versterker er mee gebouwd
En dezevond ik ook mooi

De Bias automaten zijn denk ook wel te gebruiken
De 48 volt voeding omruilen voor een 12 volt type :relax:
Deze ringkern bijvoorbeeld

Hij is al bijna klaar :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 16 jan 2019, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Hopelijk dus, want de volledige mod van Anne geeft een oplopende curve, die niet mooi is om aan te zien ;-), winst in het midden (1kHz) +6,2dB.
Is niks bijzonders, door de aftakking op de anode zit het midden van de toonregeling niet meer in 't midden.Een weerstand in serie met C2 ( ~27k ) zou dat rechttrekken, of gewoon de toonregeling iets verzetten.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door OpaBert »

:D Ben ondanks de tegenvallende resultaten tot nu toe toch wel nieuwsgierig
Plaats reactie