Mja, het zachte gefluister van een verzameling klein-signaal buizen wordt steeds luider, ik hoor nu een duidelijk 'Pick me, pick me' in het Russisch, da's toch zielig? Ze staan gewoon te popelen om aan de slag te gaan. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen; lekkere warme voetjes, beetje stoeien met een wolk elektronen samen met een paar van je vriendjes en een hele grote broer (de 6C33). Ik heb even een groepsfoto gemaakt van 't kleine spul, ze doen de groeten ...Ah!buis schreef:Meneer Sassen wordt ongeduldig![]()
![]()
Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Integraal berekeningen, mja, daar gaan we niet veel verder mee komen, da's meer werk dan een experiment in de praktijk. Wat ik wel kan doen is gepulst gaan meten en kijken naar de knik in de stroomcurve op de oscilloscoop. Ik was dan van plan een bank dikke elco's op te laden en die dmv. een dikke MOSFET te ontladen over een 0.1R weerstand in serie met de trafo, met een vrijloopdiode over de trafo uiteraard. Aansturing van de MOSFET kan via de toongenerator dmv. een 5V blokgolf waarbij ik de periode en duty cycle naar wens kan aanpassen.Ah!buis schreef:
Bovenstaande is weer een stief uurtje solderen, dan kunnen we uiteraard ook gewoon de koe bij de hoorns vatten en een eenvoudige testschakeling opbouwen met de trafo in de anode, en een eenvoudige voortrap? En dan eens gaan kijken en meten hoe of wat voor wat betreft de UGT?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Was ook voor Piet1950 bedoeld !SSassen schreef:Integraal berekeningen, mja, daar gaan we niet veel verder mee komen, da's meer werk dan een experiment in de praktijk.Ah!buis schreef:
Je voelt niks voor de trafo+bruggelijkrichter-methode ? Daar komt vanzelf ook gelijkspanning uit nml Vtop x 2/π.Wat ik wel kan doen is gepulst gaan meten en kijken naar de knik in de stroomcurve op de oscilloscoop. Ik was dan van plan een bank dikke elco's op te laden en die dmv. een dikke MOSFET te ontladen over een 0.1R weerstand in serie met de trafo, met een vrijloopdiode over de trafo uiteraard. Aansturing van de MOSFET kan via de toongenerator dmv. een 5V blokgolf waarbij ik de periode en duty cycle naar wens kan aanpassen.
Even het schema met ECC84 en vroegere UGT (de TTG) aanpassen dan.Tot straksdan kunnen we uiteraard ook gewoon de koe bij de hoorns vatten en een eenvoudige testschakeling opbouwen met de trafo in de anode, en een eenvoudige voortrap? En dan eens gaan kijken en meten hoe of wat voor wat betreft de UGT?
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Super! Kijk aub. even naar de verzameling buisjes op de foto, kunnen we daar iets mee knutselen? De ECC84 zijn namelijk wel besteld, maar nog niet geleverdAh!buis schreef:Even het schema met ECC84 en vroegere UGT (de TTG) aanpassen dan.Tot straks
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Anne schreef:
Anne schreef:
Maar misschien moet Sander gewoon zijn proefschakeling maar gaan bouwen. The proof of the pudding is in the eating.
Piet
Mooie uitleg, Anne, maar kijk ook nog even bij blz 25. Bij alleen AC is niet de stroom, maar het Voltsxsec bepalend. Bij DC zal er een luchtspleet moeten komen, omdat er dan geen veldveranderingen zijn.Vond dit https://www.ieee.li/pdf/introduction_to ... ter_12.pdf
Vooral de opmerking blz.30
Anne schreef:
Dit is ook een slimme methode. Ik had zelf gedacht aan een complete gelijkrichter met smoorspoelingang. Dus gelijkrichter, spoel, afvlakcondensator en belasting. Bij zo'n schakeling is de rimpelstroom in de afvlakcondensator in principe alleen afhankelijk van de zelfinductie van de spoel. Door de belasting te verhogen, en de condensatorstroom te meten, kan de afname ven de zelfinductie bekeken worden.Voor de verzadiging had ik al iets voorgesteld,deze grappemaker doet 't ook zo
https://dalmura.com.au/static/Choke%20measurement.pdf
Maar misschien moet Sander gewoon zijn proefschakeling maar gaan bouwen. The proof of the pudding is in the eating.
Piet
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Komen net wat 6SN7's binnenzetten, die waren uiteraard, zoals het tieners betaamt, aan 't hangen op een trapveldje, maar ze wilden ook wel even op de foto ...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Klopt, ik kwam zoiets tegen van een ander forumlid, heb alleen geen plate chokes in die waarde.democles schreef:De D3A zie ik vaak als triode geschakelde stuurbuis.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Toktok, uitgebroed
De ECC84 is mooi bij de schakeling met de UGT aan de anode.Met de belasting aan de kathode wordt de nodige stuurspanning wat hoog voor dat buisje (hoewel, misschien overleeft ie 't wel
)Dan maar een (rare ? negentig-nr. en noval) ECC99, stuk duurder maar mag hogere spanning hebben.
Hier het kuiken, hopelijk deze keer geen vergissingen.De spanningen die er staan zijn wat lager, geprobeerd rekening te houden met (natte vinger) voedingstrafo weerstanden.
Anne
Nog wat vergeten, LS-aansluiting zo is 6Ω en een beetje (geen 8Ω) met 800Ω primair.
De ECC84 is mooi bij de schakeling met de UGT aan de anode.Met de belasting aan de kathode wordt de nodige stuurspanning wat hoog voor dat buisje (hoewel, misschien overleeft ie 't wel
Hier het kuiken, hopelijk deze keer geen vergissingen.De spanningen die er staan zijn wat lager, geprobeerd rekening te houden met (natte vinger) voedingstrafo weerstanden.
Anne
Nog wat vergeten, LS-aansluiting zo is 6Ω en een beetje (geen 8Ω) met 800Ω primair.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik vind 'm prachtig Anne, moet alleen nu wel weer een nieuwe bestelling plaatsen bij Farnell, dat ga ik nu gelijk in orde maken zodat alles morgen geleverd wordt. Gloei voor de ECC99 doen we met een losse bloktrafo en ik wil nog wel even een suggestie van je waar ik een relais in kan knutselen zodat de hoogspanning pas wordt ingeschakeld als de buizen genoeg zijn opgewarmd!
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Waarom zou je de HS willen vertragen ? Is nergens te hoog als er nog geen verbruik is.
Een relais zou beide 195V aansluitingen van de trafo moeten onderbreken.
Vergeet niet de gloei van de ECC99 ergens te aarden.
Anne
Een relais zou beide 195V aansluitingen van de trafo moeten onderbreken.
Vergeet niet de gloei van de ECC99 ergens te aarden.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Voor zover ik heb begrepen is het slecht voor de levensduur van de buizen om de hoogspanning aan te bieden voordat de gloei op temperatuur is? Of is dat een fabeltje?Ah!buis schreef:Waarom zou je de HS willen vertragen ? Is nergens te hoog als er nog geen verbruik is.
Een relais zou beide 195V aansluitingen van de trafo moeten onderbreken.
Vergeet niet de gloei van de ECC99 ergens te aarden.
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Vroeger werd het niet gedaan.Voor zover ik weet gaat 't om gasresten die geioniseerd worden en de kathode belagen.Een hete kathode krijgt een elektronenwolk om zich heen en zou dan een bescherming bieden.Bij hele hoge spanningen (>500V) heeft 't mogelijk zin.SSassen schreef:Voor zover ik heb begrepen is het slecht voor de levensduur van de buizen om de hoogspanning aan te bieden voordat de gloei op temperatuur is? Of is dat een fabeltje?
De enige buis hier die een hoge spanning krijgt bij inschakelen is de triode (ruim 500V op één anode).Bij de ECC99 staat 't niet opgegeven maar meeste ECC (eva) vermelden 550V als max bij koude buis.
Een vertraagde inschakeling is wel handig om de elco's te beschermen, de voeding loopt vaak te hoog op zonder belasting.Is hier niet het geval.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Vroeger, met buizengelijkrichters, kwam de hoogspanning pas op als de gloei van de gelijkrichtbuis op temperatuur was, ditzelfde gold dan uiteraard voor de rest van de buizen in de versterker. Voor zover ik heb begrepen had dit een positieve invloed op de levensduur van de buizen (minder of geen 'cold kathode stripping').
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Gelijkrichtbuizen hadden al grotendeels afgedaan in de '60 jaren, waren meestal selenium bruggelijkrichter.Die platte alu-doosjes met aan twee kanten twee soldeerlippen.SSassen schreef:Vroeger, met buizengelijkrichters, kwam de hoogspanning pas op als de gloei van de gelijkrichtbuis op temperatuur was, ditzelfde gold dan uiteraard voor de rest van de buizen in de versterker. Voor zover ik heb begrepen had dit een positieve invloed op de levensduur van de buizen (minder of geen 'cold kathode stripping').
Om te wachten tot die 6C33 heet is, volgens datablad 5minuten dacht ik.Dat vond vader wel wat lang, voor die tijd komt er al wel geluid uit.
Een eenvoudige manier zou zijn, de volledige gloei op een afzonderlijke trafo en de HStrafo pas na vertraging op 't net.
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, Farnell bestelling heeft een tracking nummer, idem voor de Tonefactory bestelling voor de ECC99's (ik had een stel, maar dat blijken 6BH7 te zijn en geen 'echte' ECC99), kortom als het morgen een beetje meezit kan ik los. Heb alvast een nieuwe tip in m'n soldeerbout gestoken en zelfs m'n werkbank opgeruimd ... ik-ben-er-klaar-voor
...
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Even terugkomend op de trafo verzadeging....
Ik neem even aan dat een trafo met een EI 120/51 ongeveer een effectief oppervlak heeft van da 18cm^2 en ca 21cm lengte voor het fluxpad. Stel dat de fabrikant de trafo heeft berekend op een maximale uitsturing van ca 1T (niet ongebruikelijk voor een EI kern) Dit voor 20W/20Hz/200mA.
Bij toename van de stroom naar 500mA gaat de voormagnetisatie naar ca 1,4T en als je daarop 200Hz/20Veff zet dan komt daar nog eens ca 0,01T bij. Niet iets waardoor de trafo het moeilijk krijgt.
Wil je goede metingen doen dan doe je dat of met de desbetreffende buis of met een stroombron. Bij gebruik van een buis ga je waarschijnlijk nooit kernverzadeging meten, de buis heeft daar zo zijn beperkingen. De stroombron moet ook een forse swing aankunnen.
Btw, je kan niet zomaar een winding ongebruikt laten of een andere toepassing geven, je beinvloed daarmee de koppelfactor (en ook de koperverliezen)
Ik neem even aan dat een trafo met een EI 120/51 ongeveer een effectief oppervlak heeft van da 18cm^2 en ca 21cm lengte voor het fluxpad. Stel dat de fabrikant de trafo heeft berekend op een maximale uitsturing van ca 1T (niet ongebruikelijk voor een EI kern) Dit voor 20W/20Hz/200mA.
Bij toename van de stroom naar 500mA gaat de voormagnetisatie naar ca 1,4T en als je daarop 200Hz/20Veff zet dan komt daar nog eens ca 0,01T bij. Niet iets waardoor de trafo het moeilijk krijgt.
Wil je goede metingen doen dan doe je dat of met de desbetreffende buis of met een stroombron. Bij gebruik van een buis ga je waarschijnlijk nooit kernverzadeging meten, de buis heeft daar zo zijn beperkingen. De stroombron moet ook een forse swing aankunnen.
Btw, je kan niet zomaar een winding ongebruikt laten of een andere toepassing geven, je beinvloed daarmee de koppelfactor (en ook de koperverliezen)
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Is wel de bedoeling 100Veff bij 40Hz ( om -3dB bij 20Hz te hebben ), krijg je een ruststroom van >180mA als je van 800Ω primair uitgaat.Bij de opgegeven 1130Ω nog meer, is wat lastig aansturen met de trafo aan de kathode, dus secondair wat zwaarder belasten (en niet tot max vermogen gaan)transplanum schreef:Even terugkomend op de trafo verzadeging....
Ik neem even aan dat een trafo met een EI 120/51 ongeveer een effectief oppervlak heeft van da 18cm^2 en ca 21cm lengte voor het fluxpad. Stel dat de fabrikant de trafo heeft berekend op een maximale uitsturing van ca 1T (niet ongebruikelijk voor een EI kern) Dit voor 20W/20Hz/200mA.
Bij toename van de stroom naar 500mA gaat de voormagnetisatie naar ca 1,4T en als je daarop 200Hz/20Veff zet dan komt daar nog eens ca 0,01T bij. Niet iets waardoor de trafo het moeilijk krijgt.
Er is toch een mooi voorbeeld hoe dalmura(.com) het heeft gedaan ?Wil je goede metingen doen dan doe je dat of met de desbetreffende buis of met een stroombron. Bij gebruik van een buis ga je waarschijnlijk nooit kernverzadeging meten, de buis heeft daar zo zijn beperkingen. De stroombron moet ook een forse swing aankunnen.
Das mooi maar niet te doen met 4x 1Ω uitgangen.Btw, je kan niet zomaar een winding ongebruikt laten of een andere toepassing geven, je beinvloed daarmee de koppelfactor (en ook de koperverliezen)
Alles // geeft 1Ω , alles in serie 16Ω en met twee serie van twee // krijg je 4Ω.
Voor benadering 8Ω is dan drie in serie (=9Ω) en eentje over (of evt // met een van de drie, wat scheve verdeling).
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zo, versterker zit in elkaar, morgen de voeding maar even in elkaar solderen, maar het begin is d'r, als het meezit kan morgen de stekker erin.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik hou graag de spanning (!) erin, een soort cliffhanger zeg maarLeeuwarden schreef:Morgen pas?
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ah!buis schreef:Is wel de bedoeling 100Veff bij 40Hz ( om -3dB bij 20Hz te hebben ), krijg je een ruststroom van >180mA als je van 800Ω primair uitgaat.Bij de opgegeven 1130Ω nog meer, is wat lastig aansturen met de trafo aan de kathode, dus secondair wat zwaarder belasten (en niet tot max vermogen gaan)transplanum schreef:Even terugkomend op de trafo verzadeging....
Ik neem even aan dat een trafo met een EI 120/51 ongeveer een effectief oppervlak heeft van da 18cm^2 en ca 21cm lengte voor het fluxpad. Stel dat de fabrikant de trafo heeft berekend op een maximale uitsturing van ca 1T (niet ongebruikelijk voor een EI kern) Dit voor 20W/20Hz/200mA.
Bij toename van de stroom naar 500mA gaat de voormagnetisatie naar ca 1,4T en als je daarop 200Hz/20Veff zet dan komt daar nog eens ca 0,01T bij. Niet iets waardoor de trafo het moeilijk krijgt.
ook hiermee krijg je geen verzadeging in het vizier, nog steeds ruim beneden wat de kern kanEr is toch een mooi voorbeeld hoe dalmura(.com) het heeft gedaan ?Wil je goede metingen doen dan doe je dat of met de desbetreffende buis of met een stroombron. Bij gebruik van een buis ga je waarschijnlijk nooit kernverzadeging meten, de buis heeft daar zo zijn beperkingen. De stroombron moet ook een forse swing aankunnen.Das mooi maar niet te doen met 4x 1Ω uitgangen.Btw, je kan niet zomaar een winding ongebruikt laten of een andere toepassing geven, je beinvloed daarmee de koppelfactor (en ook de koperverliezen)dit is iets heel anders, geen verzadeging maar inductie
Alles // geeft 1Ω , alles in serie 16Ω en met twee serie van twee // krijg je 4Ω.
Voor benadering 8Ω is dan drie in serie (=9Ω) en eentje over (of evt // met een van de drie, wat scheve verdeling).
Anne
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ja, messing spijkertjes, werkt prettig en alles zit gegarandeerd vast, geen zin in sluiting ergens met dergelijke spanningenLeeuwarden schreef:Soldeer je dat op koper spijkertjes oid?
