de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Dit soort units moet je ook niet aan meten, hooguit 1 keer om een baffle step correctie te maken. Is mifi om lekker van muziek te kunnen genieten. Net als die 12" flipse in de ooob, ook beperkt in t hoog maar wel muzikaal
Re: de zoveelste Open Baffle
Precies!
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoe ouder ik word, hoe warmer speakers klinken. 
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoor je dan het houtvuur knisperend naast de bas?
Re: de zoveelste Open Baffle
Beetje mee opletten lees ik net op nos.nl 
Re: de zoveelste Open Baffle
Alleen als ik vinyl draai Hans
Re: de zoveelste Open Baffle
Re: de zoveelste Open Baffle
Ja,ja een plastic Marantz en een paar honderd lp's
Re: de zoveelste Open Baffle
We hebben zojuist te horen gekregen dat we ook een nieuwe 15" FR driver mogen gaan testen!
Re: de zoveelste Open Baffle
Geven jullie dan terugkoppeling aan de fabrikant zodat de units verder verbeterd kunnen worden?
Re: de zoveelste Open Baffle
In eerste instantie gaat het ze voornamelijk om een review voor de westerse markt (Europa en noord Amerika) via Facebook en zelfbouwfora.
Een echte review zullen we echter niet schrijven. aangezien we geen revieuwers zijn
Maar we gaan er wel mee experimenteren en onze bevindingen delen, wat mijns inziens logischer is voor de DIY markt dan een review in audiofiele taal. Daarbij zullen we eventuele gebreken / mogelijke verbeteringen zeker terugkoppelen aan de fabrikant. Tot nu toe is er zeer nauw contact en zijn ze al super tevreden.
Ze hebben een grote fanclub in China zitten, maar ze willen het nu ook internationaal gaan proberen. Leon is ooit een facebook groep gestart voor DIY audio waar eigenlijk de nieuwe doelgroep voor lii-audio zich in bevindt. Vandaar dat wij benaderd zijn om te testen.
Op dit moment staan ze te spelen in de PAP trio15 set van Leon, en heeft Leon het idee om de 10" in een TQWP te zetten.
Een echte review zullen we echter niet schrijven. aangezien we geen revieuwers zijn
Ze hebben een grote fanclub in China zitten, maar ze willen het nu ook internationaal gaan proberen. Leon is ooit een facebook groep gestart voor DIY audio waar eigenlijk de nieuwe doelgroep voor lii-audio zich in bevindt. Vandaar dat wij benaderd zijn om te testen.
Op dit moment staan ze te spelen in de PAP trio15 set van Leon, en heeft Leon het idee om de 10" in een TQWP te zetten.
Re: de zoveelste Open Baffle
Een TQWP of een JE labs OB.
In beide gevallen zal deze unit "het" alleen moeten doen.
Dus als Fr driver.
Nog maar een paar dagen luisteren voor dat ik een keuze maak.
In beide gevallen zal deze unit "het" alleen moeten doen.
Dus als Fr driver.
Nog maar een paar dagen luisteren voor dat ik een keuze maak.
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: de zoveelste Open Baffle
Gisteren ben ik bij Leon op luister bezoek geweest. Aanleiding was een vraag van mij op het forum over de kwaliteit van een zelfbouw kit voor een open baffle van oadio. Leon gaf aan geen goede ervaringen te hebben met de daarin gebruikte woofers en nodigde me uit eens bij hem te komen luisteren.
Ik had al een regelmatig naar zijn posts gekeken op het forum en was wel nieuwsgierig.
Na een vriendelijke ontvangst met koffie en koek, vertrokken we naar de luisterruimte. Hier valt meteen op dat Leon een productieve bouwer is gezien de vele bouwsels zoals subwoofers, monitors, en staande luidsprekers, en natuurlijk open baffles.
Leon stelde voor om eerst de grote open baffle met de 2x 15inch neo woofers en lowther te beluisteren. Hij heeft een CD met verschillende soorten muziek die hij ook gebruikt voor het finetunen van zijn ontwerpen met muziek van o.a eva cassidy, nils lofgren en andere artiesten waarvan ik de naam al ben vergeten.
De aansturing gebeurt via 2 mono blokken met ucd ´s en een paar zeer forse voedings condenstatoren.
De open baffles klinken relaxed waarbij het midden en hoog (voorzover de lowthers dat weergeven)
goed aansluiten op het laag van de Neo´s. Het midden wordt iets benadrukt en klinkt wat warm maar dat is een kwestie van smaak. Op het niveau waarop gedraaid werd loopt het geluid niet van en blijf lekker open. Het klinkt niet klinisch, maar heeft wel voldoende detaillering. In mijn geval zou ik hier urenlang naar kunnen luisteren.
Hierna hebben we nog geluisterd naar zuiltjes met krills? ondersteund door een mass loaded transmisie lijn met voor het hoog een kleine amt tweeter. Hier viel het laag op in positive zin qua kwaliteit en hoeveelheid. Waar ik me over verbaasde is dat alhoewel het een totaal ander ontwerp is met een TL het algemene plaatje toch in diverse opzichten gelijk was aan de OB. je hoort hier zeker de signature van de bouwer terug.
Hierna hebben we een OB met 2x 12inch beluisterd, dit was eigenlijk waar ik voor gekomen was. Het betrof hier een test exemplaar van Leon. In dit geval zaten de 2 woofers boven elkaar en daar boven een compressie driver voor het mid/hoog. De compressie driver is later on the fly nog door Leon gewisseld door een ´normale´ door hem getweakte breedbander en ambiant tweeter. Waarbij ook de filterwaardes werden aangepast. In beide gevallen klonk het weer zoals voorheen met in ieder geval voldoende druk en detaillering in het laag. Aangezien mijn luisterruimte wat kleiner is verwacht ik dat dit gaat werken in mijn situatie. In eerste instantie kwam ik alleen voor de woofers, maar door een goede deal die ik kon maken met Leon heb ik de test OB met de breedbander en tweeter mee naar huis kunnen nemen.
Het was in ieder geval een leerzame middag. Leon nog bedankt hiervoor.
Groet,
Pulse
Ik had al een regelmatig naar zijn posts gekeken op het forum en was wel nieuwsgierig.
Na een vriendelijke ontvangst met koffie en koek, vertrokken we naar de luisterruimte. Hier valt meteen op dat Leon een productieve bouwer is gezien de vele bouwsels zoals subwoofers, monitors, en staande luidsprekers, en natuurlijk open baffles.
Leon stelde voor om eerst de grote open baffle met de 2x 15inch neo woofers en lowther te beluisteren. Hij heeft een CD met verschillende soorten muziek die hij ook gebruikt voor het finetunen van zijn ontwerpen met muziek van o.a eva cassidy, nils lofgren en andere artiesten waarvan ik de naam al ben vergeten.
De aansturing gebeurt via 2 mono blokken met ucd ´s en een paar zeer forse voedings condenstatoren.
De open baffles klinken relaxed waarbij het midden en hoog (voorzover de lowthers dat weergeven)
goed aansluiten op het laag van de Neo´s. Het midden wordt iets benadrukt en klinkt wat warm maar dat is een kwestie van smaak. Op het niveau waarop gedraaid werd loopt het geluid niet van en blijf lekker open. Het klinkt niet klinisch, maar heeft wel voldoende detaillering. In mijn geval zou ik hier urenlang naar kunnen luisteren.
Hierna hebben we nog geluisterd naar zuiltjes met krills? ondersteund door een mass loaded transmisie lijn met voor het hoog een kleine amt tweeter. Hier viel het laag op in positive zin qua kwaliteit en hoeveelheid. Waar ik me over verbaasde is dat alhoewel het een totaal ander ontwerp is met een TL het algemene plaatje toch in diverse opzichten gelijk was aan de OB. je hoort hier zeker de signature van de bouwer terug.
Hierna hebben we een OB met 2x 12inch beluisterd, dit was eigenlijk waar ik voor gekomen was. Het betrof hier een test exemplaar van Leon. In dit geval zaten de 2 woofers boven elkaar en daar boven een compressie driver voor het mid/hoog. De compressie driver is later on the fly nog door Leon gewisseld door een ´normale´ door hem getweakte breedbander en ambiant tweeter. Waarbij ook de filterwaardes werden aangepast. In beide gevallen klonk het weer zoals voorheen met in ieder geval voldoende druk en detaillering in het laag. Aangezien mijn luisterruimte wat kleiner is verwacht ik dat dit gaat werken in mijn situatie. In eerste instantie kwam ik alleen voor de woofers, maar door een goede deal die ik kon maken met Leon heb ik de test OB met de breedbander en tweeter mee naar huis kunnen nemen.
Het was in ieder geval een leerzame middag. Leon nog bedankt hiervoor.
Groet,
Pulse
Re: de zoveelste Open Baffle
Ha mooi zo! 
Re: de zoveelste Open Baffle
Even voor de goede orde,
Erik (Pulse) heeft geluisterd naar de PAP Neo set met de 10 inch Lii Audio erin.
Verder hebben we "on the fly" het Leonidas XO gevoiced voor de LH OBW 12(h) woofers van compressie hoorn naar een Richard Allen 8 inch.
Daarna , een "horizontale" tweeter toegevoegd , om de 3D weergave te optimaliseren.
Erik is aangenaam gezelschap en een geduldige luisteraar
Ik praat graag en veel over geluid
Je bent altijd nog een keer welkom bij mij Erik !
Als je er niet helemaal uitkomt (met alle XO onderdelen en adviezen die je meekreeg) , even een PB en nauwkeurig je geluids ervaring beschrijven , dan help ik je verder.
mvgr. Leon
p.s. vergeet niet de parallel R te bestellen : 10 watt !! 2,2 ohm.
Erik (Pulse) heeft geluisterd naar de PAP Neo set met de 10 inch Lii Audio erin.
Verder hebben we "on the fly" het Leonidas XO gevoiced voor de LH OBW 12(h) woofers van compressie hoorn naar een Richard Allen 8 inch.
Daarna , een "horizontale" tweeter toegevoegd , om de 3D weergave te optimaliseren.
Erik is aangenaam gezelschap en een geduldige luisteraar
Ik praat graag en veel over geluid
Je bent altijd nog een keer welkom bij mij Erik !
Als je er niet helemaal uitkomt (met alle XO onderdelen en adviezen die je meekreeg) , even een PB en nauwkeurig je geluids ervaring beschrijven , dan help ik je verder.
mvgr. Leon
p.s. vergeet niet de parallel R te bestellen : 10 watt !! 2,2 ohm.
Re: de zoveelste Open Baffle
Nu moet ik dus nog een experimenteer setje kwijt 
Voor nieuwe experimenten heb ik ruimte nodig.
Vanavond even in het "te koop" zetten ?
Nog wat foto's van wat Pulse mee naar huis heeft genomen
mvgr. Leon
Voor nieuwe experimenten heb ik ruimte nodig.
Vanavond even in het "te koop" zetten ?
Nog wat foto's van wat Pulse mee naar huis heeft genomen
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
$999 per setje.floeper schreef:received_2269494099996499.png
Hier de specs volgens de fabrikant.
Voor de Lii audio / Xizi Crystal 10.
Re: de zoveelste Open Baffle
@Matjans,
klopt helemaal.
Lowther DX3 1400 setje
Voxativ AC 1.6 3200 setje
AER BD1 2200 setje.
dan ben je er nog niet :
neo woofers , ongeveer 900 voor 4 stuks.
Xo , goede onderdelen ?...….
heb ze allemaal beluisterd.
deze units behoren tot de "top".
sterker nog : ze zijn relatief goedkoop
Maar : ik test ook "goedkope" units.
mvgr. Leon
klopt helemaal.
Lowther DX3 1400 setje
Voxativ AC 1.6 3200 setje
AER BD1 2200 setje.
dan ben je er nog niet :
neo woofers , ongeveer 900 voor 4 stuks.
Xo , goede onderdelen ?...….
heb ze allemaal beluisterd.
deze units behoren tot de "top".
sterker nog : ze zijn relatief goedkoop
Maar : ik test ook "goedkope" units.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Vergeet de Aurel Bryan FR8 niet
~200€ voor de jonge luisteraar hebben ze alleen kleine tweeter nodig voor wat extra sprankeling. Maar ik geniet er nog elke dag van.
Ik ben benieuwd naar de 8" van Lii audio, valt in dezelfde prijsklasse als de Aurel Bryan.
Ik ben benieuwd naar de 8" van Lii audio, valt in dezelfde prijsklasse als de Aurel Bryan.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik speel ook al zo lang met het idee om een OB te bouwen... Maar eerst die gekke FAST afmaken.
@Leon - kwaliteit kost nu eenmaal. Was even om aan te geven op welk niveau we zitten
Vervelend als je geest sneller gaat dan je handen/beschikbare tijd/portemonnaie.
Al knutselend aan het filter voor de fast... Een setup als de PAP trio 10 met een ripole(?) Sub erbij lijkt me leuk contrast met de nep LS1
Lekkere tegenpolen, daar houd ik wel van. Gedeeltelijk dan.
@Leon - kwaliteit kost nu eenmaal. Was even om aan te geven op welk niveau we zitten
Vervelend als je geest sneller gaat dan je handen/beschikbare tijd/portemonnaie.
Al knutselend aan het filter voor de fast... Een setup als de PAP trio 10 met een ripole(?) Sub erbij lijkt me leuk contrast met de nep LS1
Lekkere tegenpolen, daar houd ik wel van. Gedeeltelijk dan.
Re: de zoveelste Open Baffle
@ Matjans,
Als je de orginele PAP 10 inch gebruikt , haal je 40 Hz op je sloffen.
Enige vereiste is een zeer stevige versterker.
PAP schakelt , vanwege de AMT , naar 2,5 weg.
Als je een lager XO punt gebruikt dan krijg je een veel hoger rendement.
Je kunt dan de woofers parallel gebruiken
Ik ben hier een tijd mee bezig geweest maar het voldeed niet aan mijn eisen.
Dus 4 1075 woofers in de doos , op de plank , totdat ik weer een keertje inspiratie krijg
mvgr. Leon
Als je de orginele PAP 10 inch gebruikt , haal je 40 Hz op je sloffen.
Enige vereiste is een zeer stevige versterker.
PAP schakelt , vanwege de AMT , naar 2,5 weg.
Als je een lager XO punt gebruikt dan krijg je een veel hoger rendement.
Je kunt dan de woofers parallel gebruiken
Ik ben hier een tijd mee bezig geweest maar het voldeed niet aan mijn eisen.
Dus 4 1075 woofers in de doos , op de plank , totdat ik weer een keertje inspiratie krijg
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Kleine aanvulling.
De invloed van verschillende FR units op de "toon" van de bas.
Mijn gesprek met Floeper (Coen), gisteravond.
"Bij de DX3 had ik de meest lichtvoetige diepe bas mogelijk. Bij de AB8 wordt de bas ietsje zompiger("trager"). Bij deze driver krijg je zwarte donder bas die tegelijkertijd toch nog articuleert !! Het tweetertje doet ook wonderen. Verbazingwekkende unit moet ik zeggen Heel makkelijk te integreren terwijl hij heel goed blijft klinken. Lijkt een beetje op de AB8 maar ik vind de Neo's nu tikkie lekkerder. "
In deze setup is het dus van belang , dat je van te voren weet , wat voor soort bas je het liefste wil , voordat je een FR unit kiest !!
mvgr. Leon
De invloed van verschillende FR units op de "toon" van de bas.
Mijn gesprek met Floeper (Coen), gisteravond.
"Bij de DX3 had ik de meest lichtvoetige diepe bas mogelijk. Bij de AB8 wordt de bas ietsje zompiger("trager"). Bij deze driver krijg je zwarte donder bas die tegelijkertijd toch nog articuleert !! Het tweetertje doet ook wonderen. Verbazingwekkende unit moet ik zeggen Heel makkelijk te integreren terwijl hij heel goed blijft klinken. Lijkt een beetje op de AB8 maar ik vind de Neo's nu tikkie lekkerder. "
In deze setup is het dus van belang , dat je van te voren weet , wat voor soort bas je het liefste wil , voordat je een FR unit kiest !!
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Misschien wel eens interessant om te kijken welke parameter hier nu verantwoordelijk voor is! Dan zou je kunnen voorspellen hoe je bass klinkt in de set up.
Re: de zoveelste Open Baffle
Tja Coen,
Ga je hierover alles vertellen.
Het zou wel leuk zijn als je dit meet technisch zou kunnen aantonen.
Ik ga proberen je op weg te helpen.
Voor mezelf :
Ik weet vaak wat ik doe maar minder goed hoe ik dit moet onderbouwen.
Voor mij is het gewoon 3 D plaatjes creëren in de ruimte.
Ik doe dit het liefste intuitief.
Eigenlijk 'zie ik gewoon" wat geluid in de ruimte doet.
Dus eigenlijk is dit 4 D.
Als je dit wil vertalen naar 2 D ?????
Dan kan het nog leuk worden
Eigenlijk heb ik op dit forum de moed opgegeven en wil eigenlijk stoppen.
Ik beschrijf ervaringen en geen 2D meetgegevens.
mvgr. Leon
Ga je hierover alles vertellen.
Het zou wel leuk zijn als je dit meet technisch zou kunnen aantonen.
Ik ga proberen je op weg te helpen.
Voor mezelf :
Ik weet vaak wat ik doe maar minder goed hoe ik dit moet onderbouwen.
Voor mij is het gewoon 3 D plaatjes creëren in de ruimte.
Ik doe dit het liefste intuitief.
Eigenlijk 'zie ik gewoon" wat geluid in de ruimte doet.
Dus eigenlijk is dit 4 D.
Als je dit wil vertalen naar 2 D ?????
Dan kan het nog leuk worden
Eigenlijk heb ik op dit forum de moed opgegeven en wil eigenlijk stoppen.
Ik beschrijf ervaringen en geen 2D meetgegevens.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Maar toch blijf je je ervaringen opschrijven hier 
