Liteplacer build topic

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Ga je die placer nog uitbreiden met een pasta dispenser?
Waarom? Een pastastencil kost tegenwoordig een tientje. En tig keer sneller....

https://www.multi-circuit-boards.eu/en/index.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

ds23man schreef:
Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
Spul is wonderbaarlijk. Heb het ook aangeschaft tegelijk met het hot air station, het lijkt idd haast wel loodhoudend zo goed. Denk wel dat de temperatuur iets hoger moet, kan dat niet exact meten omdat ik geen oven gebruik. Maar erg fijn spul.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Het eerste pcbtje geproduceerd op de Liteplacer:
flow.PNG
Filmpje volgt later
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Shadow »

Is dat printje nou zo warm geweest Gerhard?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ray5150 »

Het zal de lichtval wel zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Inderdaad de lichtval.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ray5150 »

Het ziet er wel heel fraai uit, alle componentjes zitten er keurig recht op.
Al je tijd en moeite is zo te zien niet voor niks geweest. =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Liteplacer build topic

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Het eerste pcbtje geproduceerd op de Liteplacer:
Ziet er netjes uit. Hoeven de onderdeeltjes nu niet meer naar hun plaats te "zwemmen" ?

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Liteplacer build topic

Bericht door molekuul »

Waarom steeds die beweging als er een onderdeel geplaatst is?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Dan meet ie met de camera aan de hand van de gaatjes in de tape waar de volgende component is.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Jan Geert »

De vraag is nu natuurlijk: kan je ook kronen en vullingen mee plaatsen?




:hide:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Liteplacer build topic

Bericht door knuisje »

Hoe doe je het eigenlijk met een dubbelzijdige print? Dan moet je de componenten nog vastlijmen toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
Hoe doe je het eigenlijk met een dubbelzijdige print? Dan moet je de componenten nog vastlijmen toch?
Vastlijmen doe met wave solderen. Dubbelzijdig doe je in principe sowieso niet bij automatische assemblage, of eigenlijk: deed. Net zomin als SMD en TH door elkaar op 1 PCB. Alleen de Chinezen zitten er niet mee, het is nogal extra arbeidsintensief en dat kost in China vrijwel niets extra.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

In principe kun je dubbelzijdig flowen met een oven waar de hitte van boven komt. Wel wordt dan geadviseerd op 1 zijde alleen maar passieve komponenten te gebruiken omdat die probleemloos een tweede keer verhit kunnen worden ( al worden ze dan niet zo heet dat de soldeer weer gaat smelten)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Liteplacer build topic

Bericht door sevenup »

Pjotr schreef:
knuisje schreef:
Hoe doe je het eigenlijk met een dubbelzijdige print? Dan moet je de componenten nog vastlijmen toch?
Vastlijmen doe met wave solderen. Dubbelzijdig doe je in principe sowieso niet bij automatische assemblage, of eigenlijk: deed. Net zomin als SMD en TH door elkaar op 1 PCB. Alleen de Chinezen zitten er niet mee, het is nogal extra arbeidsintensief en dat kost in China vrijwel niets extra.
Wordt bij mijn werk toch nog best veel gedaan. We gebruiken voor de TH componenten een Selective Wave machine.

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

Ja, de technologie gaat verder O:) Het kan allemaal, is het meer een kwestie van kosten en als het niet anders kan en toch moet... 15 jaar geleden heb ik gewerkt aan de eerste powerpacks voor GSM telefoontjes. Die werkten toen direct op de 230V met ingebouwde voeding om snel op te laden. Mochten toen best wat kosten, maar ook weer niet te veel. En het moest klein! Werd ook een lastig mix-up printje. Gelukkig wilden die Chinezen dat voor een habbkrats produceren. Hier in Europa ging dat honderden euries kosten... Nu liggen die dingen voor een paar euries bij de Action :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Vandaag 3d geprinte tapehouders binnen gekregen. In de onderste gleuf passen 8mm strips en de bovenste 12mm. Ik heb de handel met dubbelzijdig tape op een HIFI2000 deksel geplakt. Als ik deze met een paar referentiepunten in de machine leg, hoef ik maar eenmalig de zaak te programmeren.
_DSC2576[1].JPG
_DSC2578[1].JPG
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Wowly »

IK vind het verrekens knap gedaan allemaal!!!!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Klaar voor actie:
_DSC2580[1].JPG
Pasta erop mbv een stencil:
_DSC2581[1].JPG
En de componentjes erop:
_DSC2582[1].JPG
:yeah: :yeah: :yeah:

Vanavond de oven in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

Al met al nog een hoop werk zeg :bakkie:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Valt wel mee, heb de afgelopen dagen weinig gedaan vanwege rugklachten. Volgende printen is een kwestie van 1 druk op de knop.

Wat me wel opvalt dat 805 C's die in een plactic strip zitten slecht geplaatst zijn door ze nogal ruim in die strip zitten. Hopelijk komt er snel een upgrade voor bottom vision, dan is dat ook opgelost.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hannesie »

schots.JPG
schots.JPG (25.5 KiB) 568 keer bekeken
Inderdaad soms wat schots en scheef, maar hij doet het zondemeer beter als ik, en/of gaat het in de oven "recht trekken" ..?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Paar componenten zitten net even buiten de tolerantie om recht te trekken in de oven, zal die handmatig nog even een zetje geven.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

Alle begin is moeilijk :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”