Animo check Composiet Amplifier Mk2

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door BertDB »

Ik heb ook animo!
Er ligt hier nog een FAST 2+2 systeem op een 4kanaals versterker te wachten :D

Overigens ben ik geen lid meer van de anti-smd-club.
Met de juiste aparatuur ben ik er onlangs in geslaagd een QFN chip te solderen :shock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Ok O:) Da's mooi! Ik merk dat er toch wel aardig wat belangstellenden zijn die het SMD solderen net een mijl te ver blijft. Dat is natuurlijk jammer. Zelf vind ik het SMD zoals bij de Mk1 erg fijn werken. Die MELF weerstandjes zijn erg fijne weerstanden. Veel beter voor audio vind je niet voor die prijs. Maar om nou èn een SMD versie èn een TH versie te maken... :think: :?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

Moet je helemaal niet doen Peter, mensen die het zien zitten doen het toch wel, krijgen het onder de knie, laten een ander het doen of vragen Gerhard om hulp.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door SSassen »

Zullen we een SMD soldeer workshop organiseren tijdens de volgende luisterdag? :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door BertDB »

SSassen schreef:
Zullen we een SMD soldeer workshop organiseren tijdens de volgende luisterdag? :D
prima idee! :bakkie:
Ik heb al die jaren de boot af gehouden omdat ik er schrik van had, of niet te juiste apparatuur...
Eenmaal je dat loslaat gaat het eigenlijk vrij vlot, en waarschijnlijk is dat bij nog veel mensen zo, als ze het maar eens kunnen proberen lijkt me?

@ Peter
Het lijkt me zot werk om 2 versies te maken van je versterker.
Net zoals Shadow aangeeft zijn we hier om elkaar te helpen. Wie smd echt niet ziet zitten zal hier wel geholpen worden :wink:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door rjmulder »

SMD is toch veel handiger dan elke keer de print om te moeten draaien om te kunnen solderen ;)

De eerste versie was erg goed te solderen vond ik, als de onderdelen in SMD beter zijn dan de TH zou het zonde zijn naar mijn mening om TH te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

Precies, maar daar maak ik me geen zorgen over!
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door erik1977 »

Ik zag er als een berg tegenop maar eigenlijk was het achteraf vooral erg leuk om te doen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Een vraagje voor Pjotr.
Inmiddels heb ik de service manuals op https://www.hifiengine.com/manual_libra ... a-n7.shtml wat doorgeneusd.
Ik zie dat er in het origineel ook sprake is van diverse beveiligings schakelingen. voor DC op de uitgang en thermisch.
is het jouw intentie om ook zoiets dergelijks in het nieuwe ontwerp te implementeren, of laat je dat vervallen ?
Hier nog even op terugkomend: De hele beveiliging, inclusief softstart en CoCo was al voor de Mk1 beschikbaar. Alleen was er toen geen belangstelling voor. Hij was ook specifiek gemaakt voor de kast die ik ter beschikking had. Maar dat kan natuurlijk ook wat handzamer... :mrgreen:
IMG_2670_ZBA.jpg
IMG_2672_ZBA.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door ray5150 »

Wat gebruikte je in de MKI versie eigenlijk als gelijkrichter ?
(voor de hoofdvoeding, dus)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

10A Schottky's in TO220. Die zitten aan de onderkant van de print en samen met de print tegen de onderplaat geschroefd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door rikpost »

Hallo Peter.
Is het de bedoeling dat de printjes geleverd gaan worden met alle componenten ,dus alleen zelf solderen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Ha Rik,

Dat was ik niet van plan, ik ben geen wepsjop :) Is ook geen doen als je weet wat voor variaties sommigen weten te verzinnen met bestellen :D Bij een GB voor printen komt er i.i.g. een BOM bij Mouser net als bij de Mk1, zodat je daar bestellen kunt en eventueel wijzigen kunt naar eigen inzicht. Meeste componenten zijn courant en niet moeilijk te vinden. Eventuele enkele echt moeilijk verkrijgbare componenten, zoals b.v. de THAT1200 voor de ingang, kunnen dan wel met de GB mee lopen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door rikpost »

Oké Peter ,helder ☺
het lijkt mij wel leuk om mee te doen ,ik blijf het volgen en denk er even over na.
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door johan283 »

ds23man schreef:
En anders is mijn Liteplacer er nog.

Mooi ik heb geen vaste hand dus wat hulp kan ik wel gebruiken :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door ray5150 »

Tja. misschien moet ik me dan ook maar een beetje (ben nog wat terughoudend) aan het SMD gebeuren overgeven... :shock:

Pjotr schreef:
Eventuele enkele echt moeilijk verkrijgbare componenten, zoals b.v. de THAT1200 voor de ingang, kunnen dan wel met de GB mee lopen.
Gewoon op voorraad bij Mouser ?
https://nl.mouser.com/ProductDetail/THA ... vnzw%3D%3D
Of je moet een andere versie bedoelen, dan heb ik niks gezegd. :-#
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Tja. misschien moet ik me dan ook maar een beetje (ben nog wat terughoudend) aan het SMD gebeuren overgeven... :shock:
Jij pakt dat zo op, echt, fijn regelbaar boutje, 0,35mm harskern, pincetje en gaan, eventueel een loupe...koop een ebay kitje om te oefenen anders?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Joram. En Ray, koop zo'n oefenkitje wat Henkjan al aangaf: https://www.ebay.nl/itm/SMD-Components- ... 3639706198 Gewoon om eens te kijken of het je wat is en om wat te oefenen. Als je die grote weerstanden er netjes op krijgt ben je al ruim geslaagd voor de CA Mk2 :sure: De weerstanden daarop zijn nog een slagje groter zelfs.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door FR_Aad »

Shadow schreef:
ray5150 schreef:
Tja. misschien moet ik me dan ook maar een beetje (ben nog wat terughoudend) aan het SMD gebeuren overgeven... :shock:
Jij pakt dat zo op, echt, fijn regelbaar boutje, 0,35mm harskern, pincetje en gaan, eventueel een loupe...koop een ebay kitje om te oefenen anders?
Is die harskern voldoende of moet je ook nog flux hebben?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef:
Jij pakt dat zo op, echt, fijn regelbaar boutje, 0,35mm harskern, pincetje en gaan, eventueel een loupe...koop een ebay kitje om te oefenen anders?
Pjotr schreef:
I.d.d. Joram. En Ray, koop zo'n oefenkitje wat Henkjan al aangaf: https://www.ebay.nl/itm/SMD-Components- ... 3639706198 Gewoon om eens te kijken of het je wat is en om wat te oefenen. Als je die grote weerstanden er netjes op krijgt ben je al ruim geslaagd voor de CA Mk2 :sure: De weerstanden daarop zijn nog een slagje groter zelfs.
Oh, ik heb wel eens wat SMD dingen gedaan in het verleden. bijvoorbeeld de HK Dac voeding die ook door Peter is ontworpen, en her en der wat losse dingetjes met inimini weerstanden en condensatortjes.
Maar ik zal niet ontkennen dat zo'n oefensetje geen gek idee is. denk dat ik dan ook een extra Led lamp boven de werkbank hang. :idea:
Iemand een suggestie voor een pincet ? ik meen dat Peter er een tijdje geleden eentje adviseerde maar weet niet meer in welk topic dat was.

Welk formaat melf weerstanden kan ik eigenlijk verwachten ?
melfprof.pdf
(211.75 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

FR_Aad schreef:
Shadow schreef:
ray5150 schreef:
Tja. misschien moet ik me dan ook maar een beetje (ben nog wat terughoudend) aan het SMD gebeuren overgeven... :shock:
Jij pakt dat zo op, echt, fijn regelbaar boutje, 0,35mm harskern, pincetje en gaan, eventueel een loupe...koop een ebay kitje om te oefenen anders?
Is die harskern voldoende of moet je ook nog flux hebben?
Is voldoende, wel flesje ipa of pure alcohol hebben om de boel ff te poetsen na het solderen, tandenborstel oid erover.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Welk formaat melf weerstanden kan ik eigenlijk verwachten ?
melfprof.pdf
Zelfde als bij de Mk1: de 0204 Is het meest gebruikte en daarmee ook het goedkoopste :) 0102 is wel heel klein en 0207 is weer vrij fors en ook stuk duurder.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Iemand een suggestie voor een pincet ?
https://www.bol.com/nl/p/london-college ... 076960474/
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door hannesie »

Voor die prijs?

https://www.conrad.nl/o/pincetten-1511030
Heb toen ook een setje gekocht, iets minder fijn, maar?
https://www.conrad.nl/p/toolcraft-82102 ... gen-821025
Iets minder snel last bij zweethandjes. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Animo check Composiet Amplifier Mk2

Bericht door Pjotr »

Belangrijk is wel dat de punten geribbeld zijn. Anders schiet het spul makkelijk weer weg. Die goedkope die ik bedoelde waren een setje van de Gamma van een paar euro. Werkt wel prima maar is zeker geen pro spul:
IMG_2869_ZBA.jpg
Overigens heeft Eleshop en EOO ook het nodige.
Plaats reactie