Het grote diy versterker kit (overzichts)topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door IJsbier »

Op Elektor.nl kwam ik de volgende klasse D versterkers tegen:
http://www.elektor.nl/nieuws/groene-kla ... paign=news
Geen idee hoe de kwaliteit is en hoe ze klinken. Het is niet echt een kit, maar wel bijna.
Coldamp presenteert nieuwe serie audioversterkers met zeer hoog rendement

De Spaanse fabrikant Coldamp heeft een nieuwe reeks hoogwaardige klasse-D-versterkermodules voorgesteld, de Sonora-serie. De versterkers in deze serie zijn allemaal ontworpen voor gebruik in kwalitatief hoogwaardige audio-installaties. Ze bieden een grote bandbreedte (7 Hz...26 kHz @ -3 dB) en vermogens tot 750 W/4 ohm met een rendement van meer dan 95% bij nominaal vermogen.
Zie ook: https://www.coldamp.com/store/products/ ... ra-series/

Met de Sonora Combo 2S300 lijkt het wel heel makkelijk om snel een versterker te bouwen. 2 * 300 Watt en een geintegreerde voeding.

Ik zie net dat sjons http://www.coldamp.com ook al noemde....
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door vinnie411 »

Kwam deze site tegen.
http://classdaudio.com/index.php/
Bieden ook kits aan maar die zijn volgens mij ook al rtr (ready to run).
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door vinnie411 »

Kom de laatste tijd ook deze tegen
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=13461
Veel technische uitleg van te vinden in het Nederlands :D
Mag toch zeker niet ontbreken in het lijstje.
Gebruikersavatar
telefunken
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 21:39
Locatie: Poortugaal

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door telefunken »

vinnie411 schreef:
Kwam deze site tegen.
http://classdaudio.com/index.php/
Bieden ook kits aan maar die zijn volgens mij ook al rtr (ready to run).
132 pagina's aan deze kit's
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=76400.0
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door architect »

die laatste link werkt bij mij niet

leuk draadje trouwens dat opeens gestopt is. is er nog een samenvattend overzicht gemaakt? en is er nog meer nieuws te melden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door ray5150 »

Ebay staat er vol mee... 8)
stefaantje
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 15:38

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door stefaantje »

Heeft iemand ervaring met deze versterker?
YDA148: http://dx.com/p/y148-audio-amplifier-module-93121

Ik heb er al een paar goede dingen over gelezen (ok, het heeft geen vergelijk met echte Hi-Fi, maar voor een mobiele versterker lijkt dit toch aardig?)
Zou ik deze rechtstreeks kunnen voeden vanaf de sigarettenaansteker in de wagen of met een laptop-transfo voeding?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door MickRS »

Ook maar even hier neerzetten...

De Elekit tu879s. Japanse tetrode SE buizenversterker. Goed te bouwen door de beginner en mooi geluid! En legio mogelijkheden om te upgraden...
Ook zeer goed getest in 6moons. Richtprijs 700 euro aan de deur. En te bestellen bij tubedepot of vkmusic.

Hier natuurlijk het bouwdraadje en de links naar de reviews: klikkerdeklik
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Shadow »

Iemand hier ervaring mee;
Wappers

Ben spullen aan het verzamelen voor een CA versterker met DAC aan boord maar wil eigenlijk van die mooie meters er ook in...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Leeuwarden »

Als je nog een volumeregelaartje zoekt...

https://www.thevinylsource.co.uk/lights ... qfh8ZNTIEw
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Een bekende Klasse A versterker uit het verre verleden:

John Linsley Hood uit 1969. In de eindtrap twee uitgezochte 2N3055 van ST-Microelectronics. De instelling hiervan gebeurt met een 2N1711.
Wat gemeten specs bij 24V:

THD < 0,03% bij 1 kHz max. 0,07%
Bandbreedte 20Hz-220kHz (-3dB)
Instelling ruststroom tussen de 1,1A-1,2A
Ringkern trafo (nog van Philips Medical Systems): 2x 18V - 4,4A 160VA
Afvlak elco's: 2x 22.000uF-40V
Koel profielen: 2x 0,9K/W
Uitgangs vermogen 2x 7,5W (bij 24V) en 8 Ohm
Clippen doet de versterker bij een input > 600mV en 8 Watt.

Afbeelding

Bouwpakketje voor een stereo JLH: Eur. 19,85
Koelprofielen: Eur. 8,40 / stuk
Voedings elco's en gelijkrichter: Eur. 8

Kun je toch voor een paar centen eens luisteren naar een echte klasse A versterker.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door FR_Aad »

Linkje?
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Ali-E en Reichelt voor de betreffende onderdelen. Bij de laatste kun je ook nieuwe 2N3055 van O.N. Semi bestellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is dat dit kitje: https://www.ebay.com/itm/1pc-JLH-1969-c ... :rk:5:pf:0. Overigens lijkt mij Motorola 2N3055 fake. Die maakt ze al 20 jaar niet meer met dat logo. Dat is nu ON Semi.
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Uit Fairchild is ON-Semi voortgekomen.

Het gaat om DEZE Ali-E leverancier met orginele (gebruikte) ST-Microelectronics 2N3055 TO-3 transistoren.

https://nl.aliexpress.com/item/GHXAMP-H ... 2e0eFPHpLZ

De uitgangs elco 2200uF-35V is van Cosonic en de ingangs elco een 1uF-MKT type dus best wel kwaliteits componenten op de kritische plaatsen.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door FR_Aad »

Leuk speel projectje.
Heb volgens mij weleens zo'n versterkertje op een luisterdag gehoord.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Shadow »

Breda 2018, de duikertjes had er een bij, stond in de kleine ruimte bij mij Aad, klonk goed nadat we z’n cat5 speaker kabels eraf gehaald hadden :lol:
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Over John Linsley Hood en zijn publicatie in Wireless World:

https://sound-au.com/tcaas/index-1.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Pjotr »

Fotohuis schreef:
Uit Fairchild is ON-Semi voortgekomen.
Welnee, On Semiconductor is de verzelfstandigde halfgeleider divisie van Motorola Semiconductor toen die laatste in GSM telefoontjes ging doen eind jaren '90. Het noodlijdende Fairchild is recentelijk opgekocht door ON-Semi.

Het is zeker een leuk speel project Aad. Lekker overzichtelijk en succes verzekerd!
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Ik heb de versterker net op een set Philips 489 uit 1979 gezet. De Philips set is gere-capt en voorzien van een luidspreker terminal. 92dB/W/m is voor een 3-weg best een hoog rendement dus met 2x 7,5 Watt kom je dan een heel eind. Je kan de voedings spanning overigens wel verhogen naar 35V, dan heb je zo'n 2x 12 Watt of 30V 2x 10 Watt maar je hebt dan gigantisch grote koel profielen nodig.
Ik heb ook nog een set Visaton Solo 9 staan, met breedbander: 95dB/W/m. Ook niet verkeerd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door FR_Aad »

Mmmmm misschien toch wel leuk om te proberen.
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Bij 24V loopt de temperatuur van het 0,9K/W koel profiel op naar 45,5C (bij een kamertemperatuur van ca. 20C).

Afbeelding

Klopt ook wel aardig met de berekening bij een ruststroom van 1,1A-1,2A. Bij 35V moet je eigenlijk al gaan denken aan een geforceerde koeling.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Shadow »

Gewoon grotere blokken pakken :mrgreen:
B506CDC3-DF1E-4B79-84C7-8FAB8A1C6D2F.jpeg
Fotohuis
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 08 apr 2018, 17:06

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Fotohuis »

Het project moet kwa prijs natuurlijk leuk blijven en met giga koelblokken wordt de kast er ook niet echt fraaier en goedkoper door.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Het grote diy versterker kit topic

Bericht door Pjotr »

Bij mij draaiden de profieltjes op ca. 65 graden. Nooit een probleem geweest... :relax:
Plaats reactie