Compacte buizenversterker CTA 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0

Bericht door Ah!buis »

Mooi, maar nu weet ik nog steeds niet of de voorversterker/toonregeling zonder de eindversterker wel stabiel is :?
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Mooi, maar nu weet ik nog steeds niet of de voorversterker/toonregeling zonder de eindversterker wel stabiel is :?
Anne
Ok Anne bedankt weer voor de hulp
de voorversterker toonregeling heb ik niet alleen getest ,
Dan is signaal uit op de andere pin bij J2
Ik heb een test versterkertje staan waar ik dat op aan kan sluiten
Beetje moeilijk nu ik al die componenten er uit gesoldeerd heb
Ik zet ze weer terug voor 1 kanaal Anne
Dat is het eerste wat ik morgenochtend doe ,
Nogmaals dank voor je hulp :dank:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je hoeft er toch enkel de scoop op aan te sluiten ?
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Je hoeft er toch enkel de scoop op aan te sluiten ?
Anne
8-[ ook goed
Bedtijd :goedzo:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ook zonder eindversterker oscileert de toon regel unit Anne :(
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

ok, nu kan je met de scoop gaan meten:
- heb je de oscillatie al op de ingang?
- heb je de oscillatie ook als de ingangsprint niet is aangesloten?
- als je dat al niet gedaan hebt, heb je de oscillatie zonder ingangsprint aan te sluiten en zonder ingangssignaal?
Mocht het zo is dat je zonder ingangssignaal geen oscillatie hebt, probeer dan eens je signaalgenerator te voeden uit je variac, zodat die niet meer verbonden is met de netaarde.
- Heb je terug oscillatie wanneer je een ingangsignaal zonder netaarde aanhangt?

Zo kan je al uitsluiten dat de oscillatie meekomt door de netaarde.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
- als je dat al niet gedaan hebt, heb je de oscillatie zonder ingangsprint aan te sluiten en zonder ingangssignaal?
Mocht het zo is dat je zonder ingangssignaal geen oscillatie hebt, probeer dan eens je signaalgenerator te voeden uit je variac, zodat die niet meer verbonden is met de netaarde.
- Heb je terug oscillatie wanneer je een ingangsignaal zonder netaarde aanhangt?

Hoho je jaagt me in de stress :D
Punt 1 dus meten of er oscilatie signaal is op het input bordje ? Waar die rca tulp stekkertjes zitten :?:
Punt 2 dat stekkertje losnemen wat het ingangsprintje met tulpstekkers verbind :?:
Punt 3 snap ik niet wat er staat :(
Punt 4 ik heb geen netaarde zit alleen met fase en nul op de voedingsprint ( wel via een scheidingstrafo ) dus wees gerust
Vanmiddag is boodschappen doen met de vrouw Daarna begin ik meteen
Nu moet ik rust nemen tot 13:00 uur Dan boodschappen 13:30 ongeveer kan ik weer de schuur in O:)
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
Willy_61 schreef:
Mocht het zo zijn dat je zonder ingangssignaal geen oscillatie hebt, probeer dan eens je signaalgenerator te voeden uit je variac, zodat die niet meer verbonden is met de netaarde.

Hoho je jaagt me in de stress :D
Hoho, geen stress, ik help je het probleem te isoleren: enkel de toonregeling met de 2 triodes overhouden en als je dan -zonder ingangssignaal- ook al oscillatie hebt, zit het probleem in het geïsoleerde circuit, zo wordt het probleemgebied steeds maar kleiner en kan je meer gerichter gaan meten.
Punt 1 dus meten of er oscilatie signaal is op het input bordje ? Waar die rca tulp stekkertjes zitten :?:
Punt 2 dat stekkertje losnemen wat het ingangsprintje met tulpstekkers verbind :?:
Punt 1+2 : Gewoon de ingangsstekker op de amp-print lostrekken en zonder ingangssignaal met scoop meten op de vol-pot.
Punt 3 snap ik niet wat er staat :(
Punt 4 ik heb geen netaarde zit alleen met fase en nul op de voedingsprint ( wel via een scheidingstrafo ) dus wees gerust
Punten 3 en 4 mag je vergeten als je niet aan de netaarde verbonden zit.
Ik zou in elk geval eens proberen van het ingangssignaal rechtstreeks op de amp-print aan te sluiten.

Vanmiddag is boodschappen doen met de vrouw Daarna begin ik meteen
Nu moet ik rust nemen tot 13:00 uur Dan boodschappen 13:30 ongeveer kan ik weer de schuur in O:)
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dat is snel uit gezocht
Gemeten op J2 Volume pot pin
Oscilatie met(110 Khz)en zonder kabeltjes (140 kHz)naar de ingangs selectie bordje / print achter op de versterker met die rca tulp chassisdelen
Als ik de kabels weer terug doe en op de ingang Tulp Chassisdeel achterop de versterker meet
Daar staat niets Maar oscileert nog steeds alleen op de ingang staat niks
OpaBert

Bericht door OpaBert »

0E136CDE-73E2-4527-8BDF-555D8150CAA6.jpeg
dit dus op ingang volume potmeter
Ff niet naar die plakkertjes kijken met tekst
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Het enige verschil tussen de 4.2 en de 4.3 is in de toonregeling de instelling van triode V3.
Versie 4.2 werkt zonder problemen.
Anne heeft dat hier veranderd: eerst stond R8-1Meg naar aarde en dus niet aan R4 en C4. Je moet maar eens terug kijken 2 pagina's terug, wat de verschillen juist zijn.

Ik vermoed dat de oscillatie reeds aanwezig is op punt "a", meet daar ook eens punt "b". Dat kan mss interessant zijn voor Anne, want voor mij houd het hier op, ik kan niks meer verzinnen zonder te gaan gissen.

Anne kijk jij hier eens naar?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Het enige verschil tussen de 4.2 en de 4.3 is in de toonregeling de instelling van triode V3.
Versie 4.2 werkt zonder problemen.
Anne heeft dat hier veranderd: eerst stond R8-1Meg naar aarde en dus niet aan R4 en C4. Je moet maar eens terug kijken 2 pagina's terug, wat de verschillen juist zijn.

Ik vermoed dat de oscillatie reeds aanwezig is op punt "a", meet daar ook eens punt "b". Dat kan mss interessant zijn voor Anne, want voor mij houd het hier op, ik kan niks meer verzinnen zonder te gaan gissen.

Anne kijk jij hier eens naar?
Ok Willy
Bedankt weer voor je hulp
Ik heb alles nog maar eens uit geprint :D
Nou hopen dat Anne weer wat aangesterkt is van zijn griep/ verkoudheid
Ik zal hem eens roepen ANNE :yeah:
:lol:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als ik zo lees dat je op de volume-pot meet veronderstel ik dat de verbinding bij J2 nog aangesloten zit.Dan speel de eindversterker nog steeds mee ! Om te weten wat de voorversterker/toonregeling doet mag de eindversterker niet mee doen anders krijg je terugwerking en is niet duidelijk waar de oscillatie vandaan komt .
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Opgeruimd
Anne alle jumpers zijn er uit
En 150 pf van rooster V3 naar gnd hielpniet
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 jan 2019, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Als ik zo lees dat je op de volume-pot meet veronderstel ik dat de verbinding bij J2 nog aangesloten zit.Dan speel de eindversterker nog steeds mee ! Om te weten wat de voorversterker/toonregeling doet mag de eindversterker niet mee doen anders krijg je terugwerking en is niet duidelijk waar de oscillatie vandaan komt .
Anne
Anne, als je een beetje terug gaat in de bespreking, zal je merken dat de oscillatie al geïsoleerd is gelokaliseerd in de toonregeling, dus zonder iets achter de vol-pot en ook niks aan de ingang.
Ik heb Bert gevraagd ook eens met de scoop te kijken achter de eerste de triode, dus op punt "a" en als we dan toch bezig zijn, ook op punt "b". Van punt"c" weten we al dat daar de oscillatie aanwezig is.

Ik vermoed dat de oscillatie op "a" al aanwezig zijn en dan moeten we zoeken in de gewijzigde instelling van V3-triode.

@Bert, kan je de resultaten van "a" en "b" eens posten?
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Opgeruimd ook plaatje waar Willy naar verwijst
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 jan 2019, 11:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

opgeruimd
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 12 jan 2019, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Ok Bert, 't is maar dat Anne zo een beter beeld krijgt van waar het probleem zit.

En voor de duidelijkheid: het prentje dat je mee postte is dat van toonregeling EL34 v2, dat Anne niet in de war geraakt ;-)
Oh welke abc bedoel je dan :think:
Zet er even een plaatje bij aub
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dat blijven dezelfde punten bij EL34 of in CTA4, alleen zijn de EL34-waardes anders dan in CTA4.3.
Dat zou verwarrend kunnen overkomen als je niet weet dat dat gewijzigde waardes zijn.

Ik ben er nu trouwens vrij zeker van dat het probleem ontstaat door de wijzigingen in de de eerste triode t.o.v. versie CTA4.2.
Als je de oscillatie al hebt achter de eerste triode (dus punt "a") ontstaat die in die eerste triode. Mijn gedacht...
toonregeling CTA4.3.jpg
Toonregeling CTA4.3
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Alles weg geknipt
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 jan 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Hoort die verbinding tussen R4 en c4 er wel :?:
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 jan 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Uiteraard moet die er zijn dat is de uitgang vd eerste triode die via C4 naar de baxandall-toonregeling gaat, dus een knooppunt van C4 + R4 + R10.
Het grootste verschil met de 4.2 is dat datzelfde punt via R8 (1M of 330K) tegenkoppelt naar het rooster. In versie 4.2 zat R8 tussen R8 en aarde (+ andere waardes van anode- en kathodeweerstanden...).

Ik zou nu wachten tot Anne kan reageren, want die weet ondertussen niet meer waar hij eerst moet beginnen lezen.

@Anne: om bij te geraken lezen vanaf jouw commentaar hogerop :-)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Uiteraard moet die er zijn dat is de uitgang vd eerste triode die via C4 naar de baxandall-toonregeling gaat, dus een knooppunt van C4 + R4 + R10.
Het grootste verschil met de 4.2 is dat datzelfde punt via R8 (1M of 330K) tegenkoppelt naar het rooster. In versie 4.2 zat R8 tussen R8 en aarde (+ andere waardes van anode- en kathodeweerstanden...).

Ik zou nu wachten tot Anne kan reageren, want die weet ondertussen niet meer waar hij eerst moet beginnen lezen.

Aha, dus de eindversterker deed al niet meer mee !
Rare toestand, ik zie echt niet wat er zou oscilleren :? Bij Willy doet ie dat toch niet ?
Je zou nog, om de beurt V3 en V4 eruit kunnen laten (moet er wel een weerstand ipv de gloei), zit er steeds maar één buis in.Als er dan niks gebeurt moet er een koppeling V4-uit naar V3-in zijn "ergens"
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Op J2 dit signaal
0869A0F3-F48F-4F56-BFFF-7533317C3718.jpeg
Op R4 c4 A
Dit
91A2FFC0-2B6D-447D-9625-003EEBB4A914.jpeg
Op knooppunt R11-R7 B
C6D9758C-EEAF-47F3-8BCE-C2E76628AE88.jpeg
Op knooppunt R5 R 12 C
BB1F6494-68B4-46A6-AB33-525E5E6CCABF.jpeg
Meer kan ik er niet van maken
De Potmeter staat op max
Probe staat goed 10 x en op de scoop Idem 10 ( schakelaartje verschuift makkelijk met op pakken )
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Willy_61 schreef:

Aha, dus de eindversterker deed al niet meer mee !
Rare toestand, ik zie echt niet wat er zou oscilleren :? Bij Willy doet ie dat toch niet ?
Je zou nog, om de beurt V3 en V4 eruit kunnen laten (moet er wel een weerstand ipv de gloei), zit er steeds maar één buis in.Als er dan niks gebeurt moet er een koppeling V4-uit naar V3-in zijn "ergens"
Anne
Ok U vraagt wij draaien :lol:

V4 eruit niets op J2
Op punt A gemeten knooppunt R4 R10 niets meer
V3 eruit en V4 er weer in
Ook stil :think:
Alle twee er weer in en de oscilatie is er weer
Ik lig weer plat vanavond verder :?: :?:
Kabels er op prikken gaf ook een verschuiving Deze metingen zijn zonder kabels gedaan
:!: :!:
dus hiet is de probe die voor die frequentie verschuiving zorgt :!:
Laatst gewijzigd door OpaBert op za 12 jan 2019, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie