Peter's Daudio C1 project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Peter CM
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 21:47
Locatie: Ruuro

Peter's Daudio C1 project

Bericht door Peter CM »

Beste Forumleden,
Jawel, een van de verloren geachte C1 bouwers meldt zich......
Het heeft "even" geduurd maar de afgelopen kerstvakantie kon ik dan, tussen de familieverplichtingen door, aan de gang met het C1 project :D

Met dank aan Kees voor freeswerk, dus snel aan het samenstellen. Bijgaand enkele beelden van het bouwproces:
Er zijn twee erg dunne wandjes boven naast de midden-toon driver. Hier een reparatie uitgevoerd. Zie je nu niets meer van terug.

Lakwerk is het betere rol- en kwastwerk met een flinke hoeveelheid schuren in de koude schuur. Hoe secuur je ook werkt, stof blijft toch altijd een beetje zichtbaar. Maar ik vermoed dat ik er erg op gefocust ben nu.
Kleur keuze was nog wel een bevalling. Laten we maar zeggen dat hij meerdere kleuren heeft gehad voordat het de goedkeur had. (en eigenlijk heeft ze gewoon gelijk). Ik ben best tevreden met het resultaat.

Nu nog het filter solderen, (Uitdaging!) en aansluiten. Dit is een klus voor tijdens de avonden en weekenden.
To zo ver de tussenstand, ik meldt mij weer zodra ik de zaak aan het spelen heb, zou toch binnen afzienbare tijd het geval moeten zijn hoop ik.
groet, Peter
Bijlagen
IMG_0156.JPG
IMG_0161.JPG
IMG_0166.JPG
IMG_0168.JPG
IMG_0169.JPG
IMG_0171.JPG
IMG_0173.JPG
IMG_0183.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Shadow »

Mooi hoor, je slaat jezelf voor je kop dat je zolang gewacht hebt :lol:
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door rjmulder »

Zien er mooi uit heb de dozen met speakers ook nog steeds in de hoek staan :hide:

Wat zal mij die klap dan straks hard aankomen #-o
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door SSassen »

rjmulder schreef:
Zien er mooi uit heb de dozen met speakers ook nog steeds in de hoek staan :hide:
Joh, bij jou ook al? :D
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door rjmulder »

Ja niet goed he, ik zit nog met de rand zolang ik daar nog niet helemaal uit ben kan ik hem niet maken en dan de kabels zit ik ook nog mee pak ik die van het rolletje van Conrad of ga ik voor de duurdere kabel.
Maar ze zullen worden gemaakt dat staat vast :)
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Thomox »

Ik speel al minstens een half jaar lang met de lijmklemmen nog aan de baffle in verband met de achtersteunen ('voetjes') die nog verlijmd moeten worden... Verhuizen en de daarbij behorende prioriteiten :hide: Ik luister nog steeds naar alle volle tevredenheid en het luistergenot wordt alsmaar groter bij fijne opnames :yeah:
Peter CM
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 21:47
Locatie: Ruuro

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Peter CM »

Goedemiddag, even een update na 1 week continue spelen van de C1's.
Met dank aan de repeat functie op mijn streamer de C1's continue gespeeld sinds ze afgelopen vrijdagavond de laatste soldering hadden ondergaan.

Direct vanaf de start vallen de middentoon drivers op door hun detaillering. Ze zijn aanwezig maar zeker niet opdringerig. De woofers daarentegen waren nogal bonkerig, waarvan ik enigszins schrok, en hadden duidelijk even wat tijd nodig. Nu na het inspelen valt alles mooi op zijn plek. Het laag is passend en adequaat in het geheel. Soms heb ik het idee, afhankelijk van het muziekstuk en volume waarop gespeeld word, dat het zelfs iets te veel van het goede is. Diegene die zich nog zorgen maken of er wel voldoende opbouw in het laag zou zijn, ik zou zeggen "stop met zorgen en ga bouwen! ".

Wel ben ik nog bezig met de positionering van de speakers op mijn luisterplek. Ongeveer 90 cm vanaf de achterwand als uitgangspunt. Dan schuiven naar voren naar achteren, links en rechts. Tot nu toe merk ik dat het geluidsbeeld los van de speakers komt, tussen de speakers ervaar in een mooie "diepte". Dan indraaien Ja / Nee, hoeveel dan? Of dichter naar de zijwanden toe of juist niet. Kortom uitproberen, uitproberen. Vrouwlief bekijkt het allemaal met een bedenkelijke blik maar tot nu toe kan het haar goedkeuring nog steeds wegdragen.
Ik heb op internet wat zitten zoeken over de ideale positionering van di-pole speakers, maar kom daar niet veel verder mee. Wellicht nog iemand suggesties??

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat, dank aan het zelfbouwforum !!!
Bijgaand nog enkele opnames van het eindresultaat op de luisterplek.
Bijlagen
IMG_0192.JPG
IMG_0194.JPG
IMG_0196.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Walt »

Jeroen_d gaf mij een tijdje terug deze tip:

https://forum.audiogon.com/discussions/ ... -placement

Ik heb mijn dipolen zo opgesteld en dat klinkt fantastisch, het beeld staat volledig los van de speakers met een enorme diepte.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door jeroen_d »

Er zijn verschillende optima mogelijk. Opstelling van Walter is mooi, maar gaat niet in de woonkamer. Kan ik in Rijswijk in de demo ruimte ook niet mee aankomen bij klanten, zo'n afwijkende opstelling. Afstand op 23,5% van de lengte van de ruimte blijkt ook verrassend goed te werken, zeer kleuringsvrije weergave. Bij afstanden kleiner dan 1 meter tot de wand waarnaar je kijkt zou ik sowieso wat meer indraaien dan op de foto. Gebruikte opstelling op de foto's is helemaal niet gek, de gordijnen recht achter de speakers.

Afstand tussen de speakers is zeer persoonlijk. Je kunt met open baffle alle kanten op wat dat betreft want ze trekken zich relatief weinig aan van de zijwanden. Sommige mensen houden van een compact beeld waarbij het geluid ook gemakkelijk buiten de speakers komt. In dat geval zet je ze dichter bij elkaar.
Maar mensen die graag naar een beeld luisteren dat per definitie breed is, die kunnen ze gerust wat verder uit elkaar zetten.
In het algemeen, laat een dipool niet rechtstreeks de backwave de hoek in stralen, als deze hoek hard en ongedempt is en als een toeter werkt richting de luisterplek. Anders krijg je kleuring en fase ellende in zowel midden als laag.
Peter CM
Berichten: 4
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 21:47
Locatie: Ruuro

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Peter CM »

Jeroen, Walt, dank voor de suggesties, mee aan de gang geweest.
Bij een kamer van 8 mtr diep, zoals hier thuis, hebben we het over 1,60 mtr uit de wand als we naar die 23,5% gaan. Ik heb dit uitgeprobeerd, klinkt inderdaad nog "natuurlijker" (ja, dit is het eerste wat bij me op komt, maar hoe leg je dat nou uit ??) Echt praktisch qua gebruik van de kamer is het niet, zo ver naar voren. Inmiddels de speakers op 1,20 mtr uit de wand gezet en inderdaad het effect blijft merkbaar, meer rust en ruimte in het geluidsbeeld dan op 90 cm, waar ik ze eerst had staan. Afstand hebben ze zeker nodig.

Heb ze ook nog even op een hardstenen voet gezet, maar daar kwam ik snel weer van terug. Of het te maken had met twee maal vilt "ontkoppeling" weet ik niet, maar opeens was een deel van het laag verdwenen????, de C1's weer terug op zijn eigen voeten gezet, en ja wel hoor, daar was het weer.
Blijft mij verbazen. In ieder geval telkens 1 wijziging per keer uitproberen, anders weet je nooit wat het resultaat van de actie's zijn.

Voorlopig laat ik ze nu even staan, en blijf maar eens aandachtig luisteren. Eens horen wat er nog gebeurd. :)
Dank in ieder geval!
Peter
Rovinggecko
Berichten: 17
Lid geworden op: za 13 jun 2015, 22:10

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Rovinggecko »

Mocht je nog wat meer willen spelen, voor de lx521 (ook een dipole) heeft linkwitz wat tips:
http://www.linkwitzlab.com/LX521/Description.htm
En iemand heeft een spreadsheet gemaakt om de theoretisch beste toe in te berekenen:
http://www.linkwitzlab.com/LX521/Dipole ... rev4-b.xls

Mooie speaker zo overigens!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door jeroen_d »

rjmulder schreef:
Ja niet goed he, ik zit nog met de rand zolang ik daar nog niet helemaal uit ben kan ik hem niet maken en dan de kabels zit ik ook nog mee pak ik die van het rolletje van Conrad of ga ik voor de duurdere kabel.
Maar ze zullen worden gemaakt dat staat vast :)
Haha als je duurdere kabel had gekocht en de C1 meteen gebouwd waten die kosten al afgeschreven.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door jeroen_d »

Oeps is alweer een jaar geleden sorry als deze post niet op zijn plaats is
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door Shadow »

jeroen_d schreef:
Oeps is alweer een jaar geleden sorry als deze post niet op zijn plaats is
:rofl:

Hij heeft ze nog niet gebouwd Jeroen, geeft niks om daar als geestelijk vader eens een klap op tafel over te geven O:)
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Peter's Daudio C1 project

Bericht door rjmulder »

Ja tijd vliegt en ze zijn inderdaad nog steeds niet gebouwd :hide: vandaag wel even tussen door bezig geweest met een kleine voorbereiding en een topic gaat er ook komen nu ik zeker weet wat de rand wordt en de interne bekabeling ben ik ook al uit haha.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”