Oriënteringsfase buizenversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
het is al weer even geleden Zweitse
Maar heb je die spullen al besteld in Polen ?
Maar heb je die spullen al besteld in Polen ?
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Nee, waar ik wel mee bezig ben is een kleine buizen voorversterker, maar het ontbreekt mij gewoon aan tijd om al mijn lopende projecten af te ronden.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Zo, even een oud topic nieuw leven inblazen. Ik wil kijken of ik dit jaar wat tijd kan vrijmaken om een buizenversterker te bouwen naar het ontwerpt van DHTRob.
EL84 PP UL
Nu heb ik toch weer een vraag over deze Choke, zijn deze nu wel of niet bruikbaar in dit ontwerp?
EL84 PP UL
Nu heb ik toch weer een vraag over deze Choke, zijn deze nu wel of niet bruikbaar in dit ontwerp?
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik heb nog wel een paar 240’s liggen, die kunnen dat ook hoor 
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Ik heb de grotere broer in Mn KT88PP zitten Werkt uitstekendZweitse schreef:Zo, even een oud topic nieuw leven inblazen. Ik wil kijken of ik dit jaar wat tijd kan vrijmaken om een buizenversterker te bouwen naar het ontwerpt van DHTRob.
EL84 PP UL
Nu heb ik toch weer een vraag over deze Choke, zijn deze nu wel of niet bruikbaar in dit ontwerp?
En deze is ruim voldoende voor de EL84PP hier een volledige datasheet
Edit wat toelichting
Door een el84 mag maximaal 65 mA je zal wel 4 van deze op een smoorspoel kunnen voeden
In klasse A 48mA
In push pull AB
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Wanneer je er voor links en rechts elk ééntje gebruikt dan kan dat makkelijk. Als je de ruststromen een beetje binnen de perken houdt, zeg 40mA per EL84, dan is eentje voor de hele stereohandel ook genoeg.Zweitse schreef:Zo, even een oud topic nieuw leven inblazen. Ik wil kijken of ik dit jaar wat tijd kan vrijmaken om een buizenversterker te bouwen naar het ontwerpt van DHTRob.
EL84 PP UL
Nu heb ik toch weer een vraag over deze Choke, zijn deze nu wel of niet bruikbaar in dit ontwerp?
Ik bouw zelf liever met een smoorspoel per kanaal, ietsje beter voor de kanaalscheiding tussen links en rechts.
Waarom bouw je trouwens niet het gemodificeerde HF10 ontwerp dat hier al veel is gebouwd (en ook in mijn huiskamer dagelijks de muziek verzorgt).
De ECC83 vind ik een prettiger stuurbuisje dan de ECC82, die kan weleens wat suf klinken.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Het is ook de bedoeling om per kanaal een choke te gebruiken, dus dat is dan geen probleem.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Toch nog even een vraag. Als ik de versterker dubbel mono wil opbouwen met deze trafo moet ik dan rekening houden met een andere waarde voor de R van 6K8Ohm om toch aan de juiste spanning te komen?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
De 305V zal wellicht wat lager zijn, de 260 ook ietsje, maar dat zal voor de werking van de versterker weinig uitmaken.
Een marge van +/- 5% is geen probleem.
Een marge van +/- 5% is geen probleem.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Komt door het gure weer, iedereen zoekt een beetje extra warmteShadow schreef:Iedereen heeft de buizenkriebels ineens
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Neuh, valt wel mee hoor.Shadow schreef:Iedereen heeft de buizenkriebels ineens
(Alhoewel ik wel iets op stapel heb staan met wat ECC83's...)
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
@Anne, met dubbel mono bedoel ik één trafo voor het linker kanaal en één voor het rechter kanaal. De trafo hoeft dan per kanaal maar één ECC82 en twee keer een EL84 te voorzien van gloei. Dat gaat dus niet met deze trafo? Of bedoel je dat de 260-0-260 minimaal 200 Ma moet zijn?Ah!buis schreef:Nee, kom je 0,7A tekort voor de gloeiZweitse schreef:Deze Trafo zou dus ook prima kunnen voor dubbel mono, is alleen geen ringkern trafo.![]()
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Gewoon voor één versterker is het ruim.Dacht dubbel mono twee in een kast met voeding samen, je bedoeld dus twee keer één versterkerZweitse schreef:@Anne, met dubbel mono bedoel ik één trafo voor het linker kanaal en één voor het rechter kanaal. De trafo hoeft dan per kanaal maar één ECC82 en twee keer een EL84 te voorzien van gloei. Dat gaat dus niet met deze trafo? Of bedoel je dat de 260-0-260 minimaal 200 Ma moet zijn?
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Inderdaad, twee mono eind versterkers met volume regelingAh!buis schreef:Gewoon voor één versterker is het ruim.Dacht dubbel mono twee in een kast met voeding samen, je bedoeld dus twee keer één versterkerZweitse schreef:@Anne, met dubbel mono bedoel ik één trafo voor het linker kanaal en één voor het rechter kanaal. De trafo hoeft dan per kanaal maar één ECC82 en twee keer een EL84 te voorzien van gloei. Dat gaat dus niet met deze trafo? Of bedoel je dat de 260-0-260 minimaal 200 Ma moet zijn?![]()
Anne
@Anne, moet de waarde van de R 6K8 ook nog wijzigen i.v.m. de iets lagere spanning?
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Nee hoor, zo nauw komt het niet, hoor ie 't ook 's van een ander he RobertZweitse schreef:@Anne, moet de waarde van de R 6K8 ook nog wijzigen i.v.m. de iets lagere spanning?
Anne
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
http://www.askjanfirst.com/
Vol pot zit al in je voorversterker.
Waarom volume regeling?Inderdaad, twee mono eind versterkers met volume regeling
Vol pot zit al in je voorversterker.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Bedankt voor de link, leuke site.democles schreef:http://www.askjanfirst.com/
Waarom volume regeling?Inderdaad, twee mono eind versterkers met volume regeling
Vol pot zit al in je voorversterker.
Ja, waarom volume regeling? Het lijkt mij wel handig om te gebruiken als een soort van balansregeling.
Re: Oriënteringsfase buizenversterker
Hallo buizenmensen,
Bij voorbaat excuses voor eventuele topicvervuiling…
Ik wil mijn eerste stapje in de buizenwereld zetten. Om het iets meer dan een soldeer-oefening te laten zijn, zat ik eraan te denken om schakelende voedingen te gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets, voor Triode Dick’s Anastasia: Zou dit kunnen werken??
Bij voorbaat excuses voor eventuele topicvervuiling…
Ik wil mijn eerste stapje in de buizenwereld zetten. Om het iets meer dan een soldeer-oefening te laten zijn, zat ik eraan te denken om schakelende voedingen te gebruiken. Bijvoorbeeld zoiets, voor Triode Dick’s Anastasia: Zou dit kunnen werken??
