ZBA CA versterkers bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Netjes! Alleen zou ik de routing van de voeding van de rechter CA print niet over de print leggen maar langs de print. Dus eerst richting achterkant en dan rechtsaf naar de aansluitingen. Het inductie(stoor)veld van de voedingsdraden hou je dan verder van de print en op-amp vandaan. De vervorming is zo laag dit dit soort details kunnen gaan tellen!
Re: ZBA CA versterkers bouwen
Nieuwe routing van de 230V en alles start braaf op, nu de signalen nog leggen en bidden dat dat ook wil werken
Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer, het is en blijft schipperen in dit ding Peter, ik ben al lang blij als ik straks geen brom op de uitgang heb en de Afdac met al z'n ingangen wil pratenPjotr schreef:Netjes! Alleen zou ik de routing van de voeding van de rechter CA print niet over de print leggen maar langs de print. Dus eerst richting achterkant en dan rechtsaf naar de aansluitingen. Het inductie(stoor)veld van de voedingsdraden hou je dan verder van de print en op-amp vandaan. De vervorming is zo laag dit dit soort details kunnen gaan tellen!
Voor wie zich af vroeg wat er met de mini dissipante gaat gebeuren die ik van ReneN overgenomen heb;
4,5 aan iedere kant, je verzint het niet
4,5 aan iedere kant, je verzint het niet
Slimme oplossing zo.
Daar komt zeker die andere set CA in te zitten ?
Dat is minder erg dan zoals nu. De speakerdraden zijn veel minder gevoelig voor inkoppeling. Zeker als dat min of meer haaks op elkaar is. Zou als je de speakerdraden er ook aan hebt zitten, de tiewrapjes van de voeding even los halen en de draden opnieuw fatsoeneren.Shadow schreef:
Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer.................
Welnee, dat is verspilling van koelmateriaal, een CA V1 heeft genoeg aan de zijkant van een Galaxy kast zonder koelribben, in mijn woonkamer versterker zitten er zelfs 2 op 1 zijkant, die werd zelfs na een dag vol open spelen in Alphen maar handwarm.ray5150 schreef:Slimme oplossing zo.
Ik wou er eigenlijk een vierkanaals in steken, maar het meeste moderne spul (sjipamp / UCD / NCORE) maakt gewoon niet zoveel warmte en voor m'n Aleph-X is hij te laag, daar past geen paar ton aan uF's in
Misschien voor de eerste CA V2 in de toekomst
Ok, komt goedPjotr schreef:Dat is minder erg dan zoals nu. De speakerdraden zijn veel minder gevoelig voor inkoppeling. Zeker als dat min of meer haaks op elkaar is. Zou als je de speakerdraden er ook aan hebt zitten, de tiewrapjes van de voeding even los halen en de draden opnieuw fatsoeneren.Shadow schreef:
Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer.................
Aan de andere kant zit je met hetzelfde met de speakerdraden. Zou ik dan links langs de kast leggen.
Punt is dat je draden die veel stroom voeren niet direct over (of onderdoor) de print zelf laat lopen. Het magnetisch veld ervan straalt dan teveel in op de componenten en veroorzaakt daar ongecontroleerde inductie spanningen. Bij de layout van de print zelf is daar erg veel zorg aan besteed. Moet je dan niet verknoeien als het niet nodig is.
Verder heeft massief metaal een dempende (soort van kortsluitende) werking op dergelijke inductievelden. Dus als je bedrading daar langs legt helpt dat ook nog eens.
Verder heeft massief metaal een dempende (soort van kortsluitende) werking op dergelijke inductievelden. Dus als je bedrading daar langs legt helpt dat ook nog eens.
Tuurlijk wel, in een vloek en eenknuisje schreef:Komt vast wel goed zo!
Het gaat nog steeds op, een goede voorbereiding is het halve werk. 
Dat klopt, maar dit is m’n 2e zelfbouwversterker en de eerste met voortrap erin. Ik begin erachter te komen wat die goede voorbereiding ongeveer beslaat Ray 
Krijg net de spullen van Mouser binnen voor de derde set CA’s, heeft Mouser op de BOM’s die P&P gemaakt hebben de ‘customer numbers’ laten vervallen, dat wordt een leuk zoekplaatje zo 
Had je vervangende onderdelen geselecteerd? Ik zit nog steeds te wachten tot mijn order compleet is maar die staat nu verwacht op eind 2019
Lekker zoekplaatje idd, het wordt steeds uitdagender dat SMD.
Lekker zoekplaatje idd, het wordt steeds uitdagender dat SMD.
Voor een aantal componenten wel ja, dat is het probleem ook niet, de BOM’s hadden zij fijn alle component nummers erbij staan en dat is weg
Maar ik heb de BOM voor de voedingen zelf als herleid, die ligt klaar om gesoldeerd te worden, voor de CA mis ik nog 3 smd weerstandjes van 47K
wel alles driedubbel op voorraad toen ik bestelde maar niet uitgeleverd dus
Misschien heb ik die nog liggen want ik had voor de eerste 2 paren wat extra besteld
Misschien heb ik die nog liggen want ik had voor de eerste 2 paren wat extra besteld
Ik heb ook wat extra gehad bij de vorige bestelling, foutje van Mouser in uw voordeel.
Morgen eens kijken of daar toevallig 47K weerstanden bij zitten maar ik dacht het niet.
Morgen eens kijken of daar toevallig 47K weerstanden bij zitten maar ik dacht het niet.
4,7K zie ik net, het gaat om de 71-SMM02040C4701FB00 (mouser partnr.)
Neem je toch weerstanden in 1206 formaat? Die kun je waarschijnlijk bij de electronicawinkel op de hoek nog wel krijgen.