ZBA CA versterkers bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Hij moet mee naar Hengeloooo :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

Netjes! Alleen zou ik de routing van de voeding van de rechter CA print niet over de print leggen maar langs de print. Dus eerst richting achterkant en dan rechtsaf naar de aansluitingen. Het inductie(stoor)veld van de voedingsdraden hou je dan verder van de print en op-amp vandaan. De vervorming is zo laag dit dit soort details kunnen gaan tellen!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door democles »

Nieuwe routing van de 230V en alles start braaf op, nu de signalen nog leggen en bidden dat dat ook wil werken O:)
=D> =D>
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Netjes! Alleen zou ik de routing van de voeding van de rechter CA print niet over de print leggen maar langs de print. Dus eerst richting achterkant en dan rechtsaf naar de aansluitingen. Het inductie(stoor)veld van de voedingsdraden hou je dan verder van de print en op-amp vandaan. De vervorming is zo laag dit dit soort details kunnen gaan tellen!
Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer, het is en blijft schipperen in dit ding Peter, ik ben al lang blij als ik straks geen brom op de uitgang heb en de Afdac met al z'n ingangen wil praten :sure:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Voor wie zich af vroeg wat er met de mini dissipante gaat gebeuren die ik van ReneN overgenomen heb;
IMG_20190103_173307739.jpg
4,5 aan iedere kant, je verzint het niet :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door ray5150 »

Slimme oplossing zo.
Daar komt zeker die andere set CA in te zitten ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:

Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer.................
Dat is minder erg dan zoals nu. De speakerdraden zijn veel minder gevoelig voor inkoppeling. Zeker als dat min of meer haaks op elkaar is. Zou als je de speakerdraden er ook aan hebt zitten, de tiewrapjes van de voeding even los halen en de draden opnieuw fatsoeneren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Slimme oplossing zo.
Daar komt zeker die andere set CA in te zitten ?
Welnee, dat is verspilling van koelmateriaal, een CA V1 heeft genoeg aan de zijkant van een Galaxy kast zonder koelribben, in mijn woonkamer versterker zitten er zelfs 2 op 1 zijkant, die werd zelfs na een dag vol open spelen in Alphen maar handwarm.
Ik wou er eigenlijk een vierkanaals in steken, maar het meeste moderne spul (sjipamp / UCD / NCORE) maakt gewoon niet zoveel warmte en voor m'n Aleph-X is hij te laag, daar past geen paar ton aan uF's in :lol:
Misschien voor de eerste CA V2 in de toekomst :wink:
Pjotr schreef:
Shadow schreef:

Mja daar zat ik dus ook al mee, dan kruisen ze de luidspreker draden weer.................
Dat is minder erg dan zoals nu. De speakerdraden zijn veel minder gevoelig voor inkoppeling. Zeker als dat min of meer haaks op elkaar is. Zou als je de speakerdraden er ook aan hebt zitten, de tiewrapjes van de voeding even los halen en de draden opnieuw fatsoeneren.
Ok, komt goed :goeie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Pjotr »

Aan de andere kant zit je met hetzelfde met de speakerdraden. Zou ik dan links langs de kast leggen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Die kunnen redelijk rechtdoor naar de terminals lijkt me?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Pjotr »

Punt is dat je draden die veel stroom voeren niet direct over (of onderdoor) de print zelf laat lopen. Het magnetisch veld ervan straalt dan teveel in op de componenten en veroorzaakt daar ongecontroleerde inductie spanningen. Bij de layout van de print zelf is daar erg veel zorg aan besteed. Moet je dan niet verknoeien als het niet nodig is.

Verder heeft massief metaal een dempende (soort van kortsluitende) werking op dergelijke inductievelden. Dus als je bedrading daar langs legt helpt dat ook nog eens.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Ok, helemaal duidelijk!
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door knuisje »

Komt vast wel goed zo!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

knuisje schreef:
Komt vast wel goed zo!
Tuurlijk wel, in een vloek en een zucht vloek vloek vloek vloek :beer:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door ray5150 »

Het gaat nog steeds op, een goede voorbereiding is het halve werk. O:)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Dat klopt, maar dit is m’n 2e zelfbouwversterker en de eerste met voortrap erin. Ik begin erachter te komen wat die goede voorbereiding ongeveer beslaat Ray :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Pjotr »

Oefening baart kunst! Dit gaat wel goed komen nu :sure: :bakkie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Krijg net de spullen van Mouser binnen voor de derde set CA’s, heeft Mouser op de BOM’s die P&P gemaakt hebben de ‘customer numbers’ laten vervallen, dat wordt een leuk zoekplaatje zo :lol:
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door erik1977 »

Had je vervangende onderdelen geselecteerd? Ik zit nog steeds te wachten tot mijn order compleet is maar die staat nu verwacht op eind 2019 :lol:
Lekker zoekplaatje idd, het wordt steeds uitdagender dat SMD.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

Voor een aantal componenten wel ja, dat is het probleem ook niet, de BOM’s hadden zij fijn alle component nummers erbij staan en dat is weg :? Maar ik heb de BOM voor de voedingen zelf als herleid, die ligt klaar om gesoldeerd te worden, voor de CA mis ik nog 3 smd weerstandjes van 47K :( wel alles driedubbel op voorraad toen ik bestelde maar niet uitgeleverd dus :|
Misschien heb ik die nog liggen want ik had voor de eerste 2 paren wat extra besteld :lol:
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door erik1977 »

Ik heb ook wat extra gehad bij de vorige bestelling, foutje van Mouser in uw voordeel.
Morgen eens kijken of daar toevallig 47K weerstanden bij zitten maar ik dacht het niet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

4,7K zie ik net, het gaat om de 71-SMM02040C4701FB00 (mouser partnr.)
erik1977
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 25 mei 2015, 9:05

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door erik1977 »

Nope, geen weerstanden alleen transistors over.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door knuisje »

Neem je toch weerstanden in 1206 formaat? Die kun je waarschijnlijk bij de electronicawinkel op de hoek nog wel krijgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: ZBA CA versterkers bouwen

Bericht door Shadow »

In Zeeland? :lagge:
Plaats reactie