Liteplacer build topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Liteplacer build topic
Ziet er fraai uit. Het lijkt nu redelijk klaar, wat moet er nog gebeuren?
Al enig zicht op de nauwkeurigheid?
Als de nozzle is gepakt en aangedrukt, dan valt ie nog een stukje naar beneden bij het verlaten van de "sleuf". Wat is de reden/functie hiervan?
Groet,
Rene
Al enig zicht op de nauwkeurigheid?
Als de nozzle is gepakt en aangedrukt, dan valt ie nog een stukje naar beneden bij het verlaten van de "sleuf". Wat is de reden/functie hiervan?
Groet,
Rene
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Rene_N schreef:Ziet er fraai uit. Het lijkt nu redelijk klaar, wat moet er nog gebeuren?
Moet de nozzle calibratie met de up camera nog doen
Al enig zicht op de nauwkeurigheid?
Zeer nauwkeurig als ik de nozzle change zo zie, blijkbaar heb ik dit ding zo nauwkeurig gebouwd dat ik de squarness correctie niet nodig heb.
Als de nozzle is gepakt en aangedrukt, dan valt ie nog een stukje naar beneden bij het verlaten van de "sleuf". Wat is de reden/functie hiervan?
Dat kan inderdaad wat netter, na het aandrukken zou er nog een extra move commando omhoog in kunnen.
Groet,
Rene
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Inmiddels de testprinten en stencil binnen voor de MFB controler:
Dit is het idee:
Dit is het idee:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Mijn Liteplacer heeft zijn eerste 805 weerstand succesvol geplaatst:

Re: Liteplacer build topic
Mooi om te zien!ds23man schreef:Mijn Liteplacer heeft zijn eerste 805 weerstand succesvol geplaatst:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
groet,
Aat
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Bij de eerste component doet ie eerst een Kalibratie van de nozzle ( 360 graden rond), daarna zoekt ie de fiducials op. De rest van de componenten gaat daarna achter elkaar door.Barry2001 schreef:nou de snelheid nog wat omhoog
Morgen eerst even testen met een 603. Vandaag de hele dag bezig geweest omdat ik een Kalibratiestap was vergeten...
Re: Liteplacer build topic
hier een videotje van "Frank from Germany"
Soortgelijk project maar dan alles in 1 machine. Frezen, pasta en plaatsen.
Soortgelijk project maar dan alles in 1 machine. Frezen, pasta en plaatsen.
Re: Liteplacer build topic
Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Leuk, maar wat is er mis met een pastastencil? En ik wil hem wel eens een 4 laags bordje zien frezen...
Re: Liteplacer build topic
Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Oh ja, nog een kleine update: Ik had wat last van wat onverwachte plaatsingsproblemen. Bleek na 2 dagen kloten uiteindelijk de down looking camera te zijn. Er zat een behoorlijke speling op het schroefdraad ( scherpstelling) van de lens. Leverancier heeft gister een andere per FEDEX opgestuurd, maandag binnen.
Re: Liteplacer build topic
Dan is het doel niet anders dan tijdverdrijf. Net zoiets als postzegels verzamelen. Doorgaans zijn mensen die hiertoe capabel zijn beroepsmatig met vergelijkbare zaken bezig. Misschien is ie met pensioen?hrscharft schreef:Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
Re: Liteplacer build topic
Dat was ook mijn Motivatie van het ombouwen kolomfrees naar Cnc kolomfrees en nadien ook tot het bouwen van een Inductie heater om kogelomloop assen te kunnen bewerken en het bouwen van een portaalfreeshrscharft schreef:Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
En een hoop geleerd maar was wel een dure cursus
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Update!
Na heel veel test en afstelwerk heb de handel nu waar ik het wil hebben:
De 0,5 pitch BGA op de juiste plek
Dit is gedaan met de loose part pickup omdat er gewoon teveel speling van de BGA in de tapestrip zit( bij andere componenten is dat niet zo'n probleem). Bij deze functie gaat de camera boven het onderdeel op het werkvlak en meet hem dan op. De nozzle komt dan exact in het midden uit en de rotatie wordt ook gecompenseerd.
Nu eerst even wat tapehouders frezen uit een trespa plaat en dan gaan met die banaan.
Na heel veel test en afstelwerk heb de handel nu waar ik het wil hebben:
De 0,5 pitch BGA op de juiste plek
Dit is gedaan met de loose part pickup omdat er gewoon teveel speling van de BGA in de tapestrip zit( bij andere componenten is dat niet zo'n probleem). Bij deze functie gaat de camera boven het onderdeel op het werkvlak en meet hem dan op. De nozzle komt dan exact in het midden uit en de rotatie wordt ook gecompenseerd.
Nu eerst even wat tapehouders frezen uit een trespa plaat en dan gaan met die banaan.
Re: Liteplacer build topic
Is Ball Grid array niet een zelf centrerend (binnen reële afwijkingen) geheel?
Ik meende dat te zien tijdens een opname van een filmpje, ik zag het destijds na verwarmen in de flowoven dat het als het ware op zijn plaats schoof.
Ik meende dat te zien tijdens een opname van een filmpje, ik zag het destijds na verwarmen in de flowoven dat het als het ware op zijn plaats schoof.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Klopt, maar de plaatsingstolerantie moet geloof ik binnen de 0,2mm liggen.
Re: Liteplacer build topic
Dat is de hele SMD techniek in zijn totaliteit eigenlijk wel. Alleen ging dat met lood/tin een stuk beter dan met het moderne loodvrij.hannesie schreef:Is Ball Grid array niet een zelf centrerend (binnen reële afwijkingen) geheel?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Om nog even de verhoudingen te verduidelijken: de gaatjes in de via's zijn 0,1mm. Het bekende bierflesje had als een tang op een varken geslagen.ds23man schreef:Update!
Na heel veel test en afstelwerk heb de handel nu waar ik het wil hebben:
De 0,5 pitch BGA op de juiste plek
ad.PNG
Dit is gedaan met de loose part pickup omdat er gewoon teveel speling van de BGA in de tapestrip zit( bij andere componenten is dat niet zo'n probleem). Bij deze functie gaat de camera boven het onderdeel op het werkvlak en meet hem dan op. De nozzle komt dan exact in het midden uit en de rotatie wordt ook gecompenseerd.
Nu eerst even wat tapehouders frezen uit een trespa plaat en dan gaan met die banaan.
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 09 jan 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Liteplacer build topic
Gelukkig maar... Er worden ook wel vorderingen gemaaktds23man schreef:Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
Ga je die placer nog uitbreiden met een pasta dispenser?
