Liteplacer build topic

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Rene_Nhz »

Ziet er fraai uit. Het lijkt nu redelijk klaar, wat moet er nog gebeuren?
Al enig zicht op de nauwkeurigheid?
Als de nozzle is gepakt en aangedrukt, dan valt ie nog een stukje naar beneden bij het verlaten van de "sleuf". Wat is de reden/functie hiervan?

Groet,

Rene
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Rene_N schreef:
Ziet er fraai uit. Het lijkt nu redelijk klaar, wat moet er nog gebeuren?

Moet de nozzle calibratie met de up camera nog doen
Al enig zicht op de nauwkeurigheid?

Zeer nauwkeurig als ik de nozzle change zo zie, blijkbaar heb ik dit ding zo nauwkeurig gebouwd dat ik de squarness correctie niet nodig heb.
Als de nozzle is gepakt en aangedrukt, dan valt ie nog een stukje naar beneden bij het verlaten van de "sleuf". Wat is de reden/functie hiervan?
Dat kan inderdaad wat netter, na het aandrukken zou er nog een extra move commando omhoog in kunnen.
Groet,

Rene
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Inmiddels de testprinten en stencil binnen voor de MFB controler:
_DSC2551[1].JPG
_DSC2552[1].JPG
Dit is het idee:
_DSC2553[2].JPG

_DSC2554[1].JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Mijn Liteplacer heeft zijn eerste 805 weerstand succesvol geplaatst:


_DSC2559[1].JPG
:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:


:beer:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

:rock: nou de snelheid nog wat omhoog :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Liteplacer build topic

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Mijn Liteplacer heeft zijn eerste 805 weerstand succesvol geplaatst:

:rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock: :rock:

:beer:
Mooi om te zien! :goedzo:


groet,
Aat
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Liteplacer build topic

Bericht door knuisje »

Leuk man! Doe je de soldeerpasta wel handmatig?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

Stencil, paar posts terug.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
:rock: nou de snelheid nog wat omhoog :mrgreen:
Bij de eerste component doet ie eerst een Kalibratie van de nozzle ( 360 graden rond), daarna zoekt ie de fiducials op. De rest van de componenten gaat daarna achter elkaar door.

Morgen eerst even testen met een 603. Vandaag de hele dag bezig geweest omdat ik een Kalibratiestap was vergeten...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf :kwijl:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hrscharft »

hier een videotje van "Frank from Germany"



Soortgelijk project maar dan alles in 1 machine. Frezen, pasta en plaatsen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Leuk, maar wat is er mis met een pastastencil? En ik wil hem wel eens een 4 laags bordje zien frezen...
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hrscharft »

Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Oh ja, nog een kleine update: Ik had wat last van wat onverwachte plaatsingsproblemen. Bleek na 2 dagen kloten uiteindelijk de down looking camera te zijn. Er zat een behoorlijke speling op het schroefdraad ( scherpstelling) van de lens. Leverancier heeft gister een andere per FEDEX opgestuurd, maandag binnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

hrscharft schreef:
Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.
Dan is het doel niet anders dan tijdverdrijf. Net zoiets als postzegels verzamelen. Doorgaans zijn mensen die hiertoe capabel zijn beroepsmatig met vergelijkbare zaken bezig. Misschien is ie met pensioen?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

hrscharft schreef:
Eigenlijk is dat geen hobby meer. Het doel heiligt dan het middel niet meer. Tenzij dat doel serieproductie op kleine schaal is.
Of de hobby van die meneer is JUIST het uitvogelen of ie dergelijke dingen voor elkaar kan krijgen met de middelen die hij heeft.
Dat was ook mijn Motivatie van het ombouwen kolomfrees naar Cnc kolomfrees en nadien ook tot het bouwen van een Inductie heater om kogelomloop assen te kunnen bewerken en het bouwen van een portaalfrees
En een hoop geleerd maar was wel een dure cursus :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Update!

Na heel veel test en afstelwerk heb de handel nu waar ik het wil hebben:

De 0,5 pitch BGA op de juiste plek
ad.PNG
Dit is gedaan met de loose part pickup omdat er gewoon teveel speling van de BGA in de tapestrip zit( bij andere componenten is dat niet zo'n probleem). Bij deze functie gaat de camera boven het onderdeel op het werkvlak en meet hem dan op. De nozzle komt dan exact in het midden uit en de rotatie wordt ook gecompenseerd.

Nu eerst even wat tapehouders frezen uit een trespa plaat en dan gaan met die banaan.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hannesie »

Is Ball Grid array niet een zelf centrerend (binnen reële afwijkingen) geheel?

Ik meende dat te zien tijdens een opname van een filmpje, ik zag het destijds na verwarmen in de flowoven dat het als het ware op zijn plaats schoof.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Klopt, maar de plaatsingstolerantie moet geloof ik binnen de 0,2mm liggen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hannesie »

OK, helder.
Succes met deze hoogstandjes van techniek. :kwijl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Is Ball Grid array niet een zelf centrerend (binnen reële afwijkingen) geheel?
Dat is de hele SMD techniek in zijn totaliteit eigenlijk wel. Alleen ging dat met lood/tin een stuk beter dan met het moderne loodvrij.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

ds23man schreef:
Update!

Na heel veel test en afstelwerk heb de handel nu waar ik het wil hebben:

De 0,5 pitch BGA op de juiste plek

ad.PNG

Dit is gedaan met de loose part pickup omdat er gewoon teveel speling van de BGA in de tapestrip zit( bij andere componenten is dat niet zo'n probleem). Bij deze functie gaat de camera boven het onderdeel op het werkvlak en meet hem dan op. De nozzle komt dan exact in het midden uit en de rotatie wordt ook gecompenseerd.

Nu eerst even wat tapehouders frezen uit een trespa plaat en dan gaan met die banaan.
Om nog even de verhoudingen te verduidelijken: de gaatjes in de via's zijn 0,1mm. Het bekende bierflesje had als een tang op een varken geslagen.
Laatst gewijzigd door ds23man op wo 09 jan 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik moet zeggen dat Henkel/Loctite GC10 (loodvrij) perfect spul is qua flowen, eigenlijk zie ik geen verschil met loodhoudende pasta.
Gelukkig maar... Er worden ook wel vorderingen gemaakt O:) Het ging trouwens niet om het vloeien op zich maar de "centrerende" eigenschappen van het vloeibare soldeer (oppervlakte spanning) waar het component in/op drijft a.h.w.

Ga je die placer nog uitbreiden met een pasta dispenser?
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”