ZBA CA versterkers bouwen
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Dan zou je zeggen dat het lokatiegericht zit, de fout. Dus inderdaad bedrading, straling, etc. Misschien kan Joram, nu de print toch nog uitgebouwd is, 'm eerst proberen terwijl íe naast de kast ligt?
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
I.i.g. een geruststelling dat ie het gewoon nog doet 
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
daar zeg je iets... ik ga eens proberen als ie uit de behuizing is!knuisje schreef:Misschien veroorzaken de trafokabels van de ringkern die over de dacprint lopen bij het opstarten dermate veel storing dat een of meer IC's op tilt slaan. Ik zou toch die kabels wat verder bij de dac vandaan houden.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
democles schreef:Ziet er mooi uit![]()
Zelf had ik 1 ding anders gedaan.
Deze kabels niet over de dac chip leggen maar meer over de voedingsprint er naast.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing
Heb wel een vreemd fenomeen, de KAKU blijft na het relais 190V geven na uitschakeling, loopt langzaam terug
naar een volt of 80
Nu zitten de trafo’s en Afdac er maar op, meer niet, misschien te weinig belasting om de boel af te schakelen?
Heb wel een vreemd fenomeen, de KAKU blijft na het relais 190V geven na uitschakeling, loopt langzaam terug
Nu zitten de trafo’s en Afdac er maar op, meer niet, misschien te weinig belasting om de boel af te schakelen?
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Shadow schreef:Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Dat doet de C over het relaiscontact.Shadow schreef:Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing![]()
Heb wel een vreemd fenomeen, de KAKU blijft na het relais 190V geven na uitschakeling, loopt langzaam terugnaar een volt of 80
![]()
Nu zitten de trafo’s en Afdac er maar op, meer niet, misschien te weinig belasting om de boel af te schakelen?
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Dat dacht ik al, ik heb de boel alleen vertikaal staan waardoor ik het niet kan meten, vervelende is wel dat het net genoeg is om de Afdac niet uit te laten gaan en de ledjes van de voedingen blijven ook zwak branden, ik heb nu de versterkerprinten eraan gehangen, eens zien of dat beter is.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Pfff en 1 versterker werkt niet ondanks juiste voeding en getest na solderen
Helemaal klaar mee zo
Helemaal klaar mee zo
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Pfffff leeghalen en overnieuw beginnen, nergens raakt het netsnoer de behuizing en ik heb wel 33VAC op m’n behuizing staan??? Mag de KAKU alleen geïsoleerd gemonteerd worden Barry?
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Vervelend
Maar zo te zien is er niets stuk. Zie je toch iets over het hoofd en dan blijft het met dit soort dingen: Check,check, double check, triple check.
Heb je wel een goed en compleet bedradingsschema gemaakt? Zo niet, zou ik dat toch alsnog doen. Meestal komt dan de "fout" vanzelf boven drijven.
Heb je wel een goed en compleet bedradingsschema gemaakt? Zo niet, zou ik dat toch alsnog doen. Meestal komt dan de "fout" vanzelf boven drijven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Nee hoor. Als je 'm maar weinig belast zul je door die C wat spanning zien op de uitgang. Die C zit er eigenlijk ook alleen is als je 'm fors belast. Maw hij kan er ook gewoon uit.Shadow schreef:Pfffff leeghalen en overnieuw beginnen, nergens raakt het netsnoer de behuizing en ik heb wel 33VAC op m’n behuizing staan??? Mag de KAKU alleen geïsoleerd gemonteerd worden Barry?
Of begrijp ik je verkeerd en zit er iets anders fout? Die kaku wordt door veel mensen gebruikt, probleemloos.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Ok wacht ff, probleem 1;
Die hoort zo;
Ff omzetten eerst
Ok dat was snel gefikst
Maar dit verontrust me meer;
Staat dik 30V op m'n behuizing, tussen mezelf en behuizing gemeten, nu zit ie op een niet geaard stopcontact dus misschien is dat het?
Ff checken;
Ok dat klopt dus, in de woonkamer is behalve de audiogroep niks geaard dus ik zat op een ongeaarde behuizing te leunen en die word lekker opgeladen door de trafo's natuurlijk
Goed, nu weer terug naar de Afdac maar dat wordt morgen ofzo
Bedankt voor het meedenken!
Die hoort zo;
Ff omzetten eerst
Ok dat was snel gefikst
Het is genoeg om de ledjes van de Knuisvoeding zachtjes te laten branden na uitschakelen...Barry2001 schreef:Nee hoor. Als je 'm maar weinig belast zul je door die C wat spanning zien op de uitgang. Die C zit er eigenlijk ook alleen is als je 'm fors belast. Maw hij kan er ook gewoon uit.
Of begrijp ik je verkeerd en zit er iets anders fout? Die kaku wordt door veel mensen gebruikt, probleemloos.
Maar dit verontrust me meer;
Staat dik 30V op m'n behuizing, tussen mezelf en behuizing gemeten, nu zit ie op een niet geaard stopcontact dus misschien is dat het?
Ff checken;
Ok dat klopt dus, in de woonkamer is behalve de audiogroep niks geaard dus ik zat op een ongeaarde behuizing te leunen en die word lekker opgeladen door de trafo's natuurlijk
Goed, nu weer terug naar de Afdac maar dat wordt morgen ofzo
Bedankt voor het meedenken!
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Het is wat extra werk maar dit soort fouten dek je af door de stuklijst nog eens af te checken na het solderen van de print, maar dan van achteren naar voren. Ik doe het altijd en het voorkomt veel frustratie als het niet doet wat het doen moet.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Nou ja, ik dacht dus dat ik alles 2x gehad had, en met de bouw van de eerste alle prints ook even onder spanning had gehad Peter...niet dus 
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
En ik heb er nog wel een LED in gestopt! Kun je hem wel onder spanning hebben gezet maar die is dan niet gaan branden.
Dat is dan wel weer het leuke van echte hardware: Het moet echt voor 100% kloppen, anders geen resultaat. Dat afchecken van achteren naar voren is geen grap, dat heeft een reden: Zou je het opnieuw van voren naar achteren doen dan loop je kans dat je opnieuw dezelfde fout maakt en dat voorkom je dan.
Dat is dan wel weer het leuke van echte hardware: Het moet echt voor 100% kloppen, anders geen resultaat. Dat afchecken van achteren naar voren is geen grap, dat heeft een reden: Zou je het opnieuw van voren naar achteren doen dan loop je kans dat je opnieuw dezelfde fout maakt en dat voorkom je dan.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Nee klopt, die diode bij de led zat verkeerd om...stom stom stom 
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Ik heb het wel eens gehad dat ik een pootje van T7 was vergeten te solderen waardoor er een grote stroom op de mute pin van de LM3886 kwam te staan. Daar kunnen ze niet tegen, flinke rookontwikkeling en zelfs een gaatje in de behuizing.
Dus check ook de solderingen goed met een vergrootglas.
Dus check ook de solderingen goed met een vergrootglas.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Dat is gedaan en gisteravond nog een keer 
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Ik gebruikte vaak een spiegel om tekeningen te controleren om te zien wat er echt stond, in plaats van wat ik verwachte dat er stond. Eenzelfde principe als dat "terug" controleren.Pjotr schreef:... Dat afchecken van achteren naar voren is geen grap, dat heeft een reden: Zou je het opnieuw van voren naar achteren doen dan loop je kans dat je opnieuw dezelfde fout maakt en dat voorkom je dan.
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
Al met al zijn het foutjes die iedereen kan overkomen, me incluis
Moet zeggen dat ik er tot nu toe weinig vernomen heb. Gaat dus meestal wel goed gelukkig 
Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar
We zijn weer een stapje verder;
Nieuwe routing van de 230V en alles start braaf op, nu de signalen nog leggen en bidden dat dat ook wil werken
Nieuwe routing van de 230V en alles start braaf op, nu de signalen nog leggen en bidden dat dat ook wil werken
