ZBA CA versterkers bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Barry2001 »

Dan zou je zeggen dat het lokatiegericht zit, de fout. Dus inderdaad bedrading, straling, etc. Misschien kan Joram, nu de print toch nog uitgebouwd is, 'm eerst proberen terwijl íe naast de kast ligt?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

I.i.g. een geruststelling dat ie het gewoon nog doet :sure:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

knuisje schreef:
Misschien veroorzaken de trafokabels van de ringkern die over de dacprint lopen bij het opstarten dermate veel storing dat een of meer IC's op tilt slaan. Ik zou toch die kabels wat verder bij de dac vandaan houden.
daar zeg je iets... ik ga eens proberen als ie uit de behuizing is!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door democles »

democles schreef:
Ziet er mooi uit :goedzo:

Zelf had ik 1 ding anders gedaan.

Deze kabels niet over de dac chip leggen maar meer over de voedingsprint er naast.
:? ](*,) ](*,)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Zal het gaan ja? :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing #-o
Heb wel een vreemd fenomeen, de KAKU blijft na het relais 190V geven na uitschakeling, loopt langzaam terug :think: naar een volt of 80 :-s
Nu zitten de trafo’s en Afdac er maar op, meer niet, misschien te weinig belasting om de boel af te schakelen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door knuisje »

Shadow schreef:
Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing #-o
:yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
Nou ok de boel doet het dus gewoon buiten de behuizing #-o
Heb wel een vreemd fenomeen, de KAKU blijft na het relais 190V geven na uitschakeling, loopt langzaam terug :think: naar een volt of 80 :-s
Nu zitten de trafo’s en Afdac er maar op, meer niet, misschien te weinig belasting om de boel af te schakelen?
Dat doet de C over het relaiscontact.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Dat dacht ik al, ik heb de boel alleen vertikaal staan waardoor ik het niet kan meten, vervelende is wel dat het net genoeg is om de Afdac niet uit te laten gaan en de ledjes van de voedingen blijven ook zwak branden, ik heb nu de versterkerprinten eraan gehangen, eens zien of dat beter is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Pfff en 1 versterker werkt niet ondanks juiste voeding en getest na solderen :boos:
Helemaal klaar mee zo :twisted:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Pfffff leeghalen en overnieuw beginnen, nergens raakt het netsnoer de behuizing en ik heb wel 33VAC op m’n behuizing staan??? Mag de KAKU alleen geïsoleerd gemonteerd worden Barry?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

Vervelend :? Maar zo te zien is er niets stuk. Zie je toch iets over het hoofd en dan blijft het met dit soort dingen: Check,check, double check, triple check.

Heb je wel een goed en compleet bedradingsschema gemaakt? Zo niet, zou ik dat toch alsnog doen. Meestal komt dan de "fout" vanzelf boven drijven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Barry2001 »

Shadow schreef:
Pfffff leeghalen en overnieuw beginnen, nergens raakt het netsnoer de behuizing en ik heb wel 33VAC op m’n behuizing staan??? Mag de KAKU alleen geïsoleerd gemonteerd worden Barry?
Nee hoor. Als je 'm maar weinig belast zul je door die C wat spanning zien op de uitgang. Die C zit er eigenlijk ook alleen is als je 'm fors belast. Maw hij kan er ook gewoon uit.
Of begrijp ik je verkeerd en zit er iets anders fout? Die kaku wordt door veel mensen gebruikt, probleemloos.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Ok wacht ff, probleem 1;
rsz_img_20181227_212623758.jpg
Die hoort zo;
rsz_img_20181227_212552335.jpg
Ff omzetten eerst #-o
rsz_img_20181227_214615585.jpg
Ok dat was snel gefikst :beer:
Barry2001 schreef:
Nee hoor. Als je 'm maar weinig belast zul je door die C wat spanning zien op de uitgang. Die C zit er eigenlijk ook alleen is als je 'm fors belast. Maw hij kan er ook gewoon uit.
Of begrijp ik je verkeerd en zit er iets anders fout? Die kaku wordt door veel mensen gebruikt, probleemloos.
Het is genoeg om de ledjes van de Knuisvoeding zachtjes te laten branden na uitschakelen...
Maar dit verontrust me meer;
rsz_img_20181227_215347249.jpg
Staat dik 30V op m'n behuizing, tussen mezelf en behuizing gemeten, nu zit ie op een niet geaard stopcontact dus misschien is dat het?
Ff checken;
rsz_img_20181227_220038568.jpg
Ok dat klopt dus, in de woonkamer is behalve de audiogroep niks geaard dus ik zat op een ongeaarde behuizing te leunen en die word lekker opgeladen door de trafo's natuurlijk ](*,)

Goed, nu weer terug naar de Afdac maar dat wordt morgen ofzo :rock:

Bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Het is wat extra werk maar dit soort fouten dek je af door de stuklijst nog eens af te checken na het solderen van de print, maar dan van achteren naar voren. Ik doe het altijd en het voorkomt veel frustratie als het niet doet wat het doen moet.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Nou ja, ik dacht dus dat ik alles 2x gehad had, en met de bouw van de eerste alle prints ook even onder spanning had gehad Peter...niet dus [-(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

En ik heb er nog wel een LED in gestopt! Kun je hem wel onder spanning hebben gezet maar die is dan niet gaan branden.

Dat is dan wel weer het leuke van echte hardware: Het moet echt voor 100% kloppen, anders geen resultaat. Dat afchecken van achteren naar voren is geen grap, dat heeft een reden: Zou je het opnieuw van voren naar achteren doen dan loop je kans dat je opnieuw dezelfde fout maakt en dat voorkom je dan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Nee klopt, die diode bij de led zat verkeerd om...stom stom stom #-o
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door knuisje »

Ik heb het wel eens gehad dat ik een pootje van T7 was vergeten te solderen waardoor er een grote stroom op de mute pin van de LM3886 kwam te staan. Daar kunnen ze niet tegen, flinke rookontwikkeling en zelfs een gaatje in de behuizing. :-&

Dus check ook de solderingen goed met een vergrootglas.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Dat is gedaan en gisteravond nog een keer :sure:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
... Dat afchecken van achteren naar voren is geen grap, dat heeft een reden: Zou je het opnieuw van voren naar achteren doen dan loop je kans dat je opnieuw dezelfde fout maakt en dat voorkom je dan.
Ik gebruikte vaak een spiegel om tekeningen te controleren om te zien wat er echt stond, in plaats van wat ik verwachte dat er stond. Eenzelfde principe als dat "terug" controleren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Pjotr »

Al met al zijn het foutjes die iedereen kan overkomen, me incluis :mrgreen: Moet zeggen dat ik er tot nu toe weinig vernomen heb. Gaat dus meestal wel goed gelukkig :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

Och als het bij 1 diode blijft...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door Shadow »

We zijn weer een stapje verder;
IMG_20190103_162927195.jpg
IMG_20190103_162941477.jpg
Nieuwe routing van de 230V en alles start braaf op, nu de signalen nog leggen en bidden dat dat ook wil werken O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: CA + Afdac-LB in 1 kastje, 1 CA eindversterker klaar

Bericht door dre »

Goed bezig Joram! 8)
Plaats reactie