Hot Air soldering
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hot Air soldering
Edit Barry2001 22-12-2018 12:20: afgesplitst van AFDAC 1541
Koop gewoon even een hot-air station, kost je pakweg 90-120 euro, ik zou echt niet weten wat ik zonder zou moeten zeker als je veel met SMD werkt.
Koop gewoon even een hot-air station, kost je pakweg 90-120 euro, ik zou echt niet weten wat ik zonder zou moeten zeker als je veel met SMD werkt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: AFDAC 1541
Doe hier ook al veel te lang zonder. Heb wel zo'n Steinel hot air gun, maar dat gaat veel te hard en ongecontroleerd. Heb met de kerst wat geld vd baas gekregen, lijkt me een mooie bestemming. Zal er een apart topic over openen, om Knuistermans z'n mooie topic niet verder te kapen.SSassen schreef:Koop gewoon even een hot-air station, kost je pakweg 90-120 euro, ik zou echt niet weten wat ik zonder zou moeten zeker als je veel met SMD werkt.
Re: AFDAC 1541
Dit gaat uitstekend met de hand met een gasboutje van 17,99 van de Aldi! (losse bus gas voor 95 ct bij de Action). Zit een mooi hete lucht mondstukje bij. Beetje oefenen met de sterkte van de vlam, dat wel. Soldeerpasta aanbrengen, en rondom het IC verwarmen totdat het gaat vloeien. Dus NIET het IC zelf
Maar dan wel voor de warmte afvoer veel kleine via's. 1 zo'n grote gaat idd niet werken. Dat gasboutje werkt ook prima om SMD er af te desolderen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Het is wel een low cost oplossing. Graag zou ik wel de air flow en temperatuur willen kunnen regelen. Wat me verder een nadeel lijkt, pse correct me if I'm wrong, is het gebruik van soldeerpasta, dat na gebruik maar een paar weken bruikbaar is.
Met andere woorden als je wilt gaan hete lucht solderen zou je wat op moeten sparen, zodat je meerdere jobs achter elkaar kunt doen.
Onderwarmte of pre-heating kan handig zijn bv bij gebruik van exposed pads, maar om het nou aan te schaffen.. twijfel ik nog even over.
Zoals gezegd wat geld vd baas gekegen ivm kerst, zou iets van een station willen aanschaffen. JBC of Weller het is prachtig, maar voor hot air wat ik misschien ook weer niet zo heel vaak gebruik buiten budget. Als ik wat google zou een Aoyue 852 wat kunnen zijn. Eventueel met wat nozzles erbij.
Met een pre-heater wordhet bv zoiets, Aoyue 866. Gaat mischien ook wel weer wat ver. Hier zit trouwens ook een soldeerbout bij die ik niet nodig heb, ik gebruik nu 2 stuks Weller WECP 20.
Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met een dergelijk station, of nog een goede tip? Budget, noem eens wat, tot ongeveer 200-250 Euris.
Met andere woorden als je wilt gaan hete lucht solderen zou je wat op moeten sparen, zodat je meerdere jobs achter elkaar kunt doen.
Onderwarmte of pre-heating kan handig zijn bv bij gebruik van exposed pads, maar om het nou aan te schaffen.. twijfel ik nog even over.
Zoals gezegd wat geld vd baas gekegen ivm kerst, zou iets van een station willen aanschaffen. JBC of Weller het is prachtig, maar voor hot air wat ik misschien ook weer niet zo heel vaak gebruik buiten budget. Als ik wat google zou een Aoyue 852 wat kunnen zijn. Eventueel met wat nozzles erbij.
Met een pre-heater wordhet bv zoiets, Aoyue 866. Gaat mischien ook wel weer wat ver. Hier zit trouwens ook een soldeerbout bij die ik niet nodig heb, ik gebruik nu 2 stuks Weller WECP 20.
Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met een dergelijk station, of nog een goede tip? Budget, noem eens wat, tot ongeveer 200-250 Euris.
Re: Hot Air soldering
Het gaat hier om een thermal pad onder een IC om de warmte af te voeren. Hoe zou jij dat dan willen solderen zonder pasta? Daar krijg je gewoon geen soldeerdraad meer bij. Soldeerpasta blijft overigens goed afgesloten, wel een jaar goed in de koeling. En vaak nog wel langer is mijn ervaring.Barry2001 schreef:Het is wel een low cost oplossing. Graag zou ik wel de air flow en temperatuur willen kunnen regelen. Wat me verder een nadeel lijkt, pse correct me if I'm wrong, is het gebruik van soldeerpasta, dat na gebruik maar een paar weken bruikbaar is.
Met andere woorden als je wilt gaan hete lucht solderen zou je wat op moeten sparen, zodat je meerdere jobs achter elkaar kunt doen.
Misschien low cost, voor handmatig SMD solderen voor de hobby doet het ding hier al een een jaar lang uitstekend wat het moet doen. Doet niet onder voor een profi hot air station wat ik op het werk heb staan.
Re: Hot Air soldering
Aoyue 2703A+ 4-in-1-station https://www.eleshop.nl/aoyue-2703a-4in1-station.html heb ik op mijn werkbank staan maar het lucht gedeelte maakt wel een boel herrie vind ik.
Hoe dat met andere merken is weet ik niet.
Bij dit station wordt het pompje gebruikt voor het hete lucht solderen, desolderen en kunt hem ook gebruiken dat die de soldeer dampen van de soldeerbout weg zuigt.
Zins ik dat ding heb staat de Weller aan de kant.
Hoe dat met andere merken is weet ik niet.
Bij dit station wordt het pompje gebruikt voor het hete lucht solderen, desolderen en kunt hem ook gebruiken dat die de soldeer dampen van de soldeerbout weg zuigt.
Zins ik dat ding heb staat de Weller aan de kant.
Laatst gewijzigd door rjmulder op za 22 dec 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Ik bedoel het als een nadeel algemeen van hot air solderen, dat er pasta nodig is (met beperkte houdbaarheid) om te kunnen hot 'airen'. Rolletje tin is er altijd wel natuurlijk
Heb het hier thuis maar enkele keren gebruikt, en daarna nooit bewaard. Goed om te lezen dat het wel losloopt met de houdbaarheid.
Soldeer op het werk eigenlijk nauwelijks nog, maar als ik het doe is pasta daar aanwezig uit de protostraat.
Welke pasta gebruik je? Loodhoudend voor thuis? En voeg je dan nog flux toe? Heb voor het met-de-punt solderen een flux pen gekocht, bevalt me erg goed (RS Pro No Clean Flux). Laat ook weinig residu achter.
Soldeer op het werk eigenlijk nauwelijks nog, maar als ik het doe is pasta daar aanwezig uit de protostraat.
Welke pasta gebruik je? Loodhoudend voor thuis? En voeg je dan nog flux toe? Heb voor het met-de-punt solderen een flux pen gekocht, bevalt me erg goed (RS Pro No Clean Flux). Laat ook weinig residu achter.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Deze. Soldeer je veel smd, welke pasta gebruik je er voor? Op zich wel een mooi compleet ding, maar die bout erbij, ben gehecht aan m'n Wellertjesrjmulder schreef:Aoyue 2703A+ 4-in-1-station https://www.eleshop.nl/aoyue-2703a-4in1-station.html heb ik op mijn werkbank staan maar het lucht gedeelte maakt wel een boel herrie vind ik.
Hoe dat met andere merken is weet ik niet.
Bij dit station wordt het pompje gebruikt voor het hete lucht solderen, desolderen en kunt hem ook gebruiken dat die de soldeer dampen van de soldeerbout weg zuigt.
Zins ik dat ding heb staat de Weller aan de kant.
Re: Hot Air soldering
Ja die, veel smd solderen nee helemaal niet en als ik dat soldeer doe ik dat met het boutje en gewoon met tin op een rolletje 
Hete lucht gebruik ik hoofdzakelijk voor krimpkous en voor desolderen van smd.
Heb deze toen aangeschaft omdat ik op zoek was naar een desoldeer station en dit is mooi alles in 1 en het boutje is super snel warm wat ook wel erg fijn is.
Hete lucht gebruik ik hoofdzakelijk voor krimpkous en voor desolderen van smd.
Heb deze toen aangeschaft omdat ik op zoek was naar een desoldeer station en dit is mooi alles in 1 en het boutje is super snel warm wat ook wel erg fijn is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hot Air soldering
Dat hot air gebeuren leuk voor reparatiewerk, als je een complete print gaat bestukken kun je beter gelijk een oven gebruiken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Snap ik. het is ook bedoelt voor rework, protootje, etc. Gebruik je loodhoudend, en heeft het spul vanzichzelf al genoeg flux? Misschien is dat ook iets dat per merk verschilt en is het handig dit gewoon even te proberen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hot Air soldering
Ik gebruik GC10 van Henkel, superspul. Loodvrij en een jaar houdbaar buiten de koelkast.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Ok, had 'm wel gevonden, onder Loctite. Loctite behoort tot Henkel blijkbaar. Recensies zijn lovend over het spul idd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Hoe gaat het met je reflow oven eigenlijk, jij hebt toch die T962 gekocht? Moest worden aangepast?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hot Air soldering
Oventje gaat als een speer, van de instellingen klopte geen bal. Kom eens een keer langs als ik de Liteplacer aan de gang heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Ok, wat zitten googlen, probleem schijnt dat standaard de warmteverdeling niet goed is, wat je met name met loodvrij merkt. Tsja, vergeleken met andere (reflow) ovens is 'ie spotgoedkoop.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hot Air soldering
Warmteverdeling is niet probleem, wel het feit dat er een verkeerd kristal in zit waardoor 1 seconde werkelijk 1,5 is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Lekker dan
komt nogal wat boven als je erop zoekt, tot complete upgrade kitjes aan toe: https://www.estechnical.co.uk/products
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hot Air soldering
En wat ook een veel gemaakte fout is dat de opgegeven reflowcurves van fabrikanten op componentniveau zijn en dus niet 1 op 1 overgenomen kunnen worden als zijnde de temperatuurprofiel van de oven... Het is gewoon een hoop trial en error en door meten op de print.
Laatst gewijzigd door ds23man op ma 24 dec 2018, 6:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Okee, voorlopig voor de rework en proto bakkerij deze besteld, met een spuitje Loctite GC10:
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Hot Air soldering
Wel een OK ding, heb 'm ook een paar jaar inmiddels voor smd reparatie. Beetje korte luchtslang vind ik, maar verder doet ie wat ie moet doen.
Re: Hot Air soldering
Ik heb zo’n aoyue station met hetelucht, solderen en spanning. Kon je telefoons mee repareren...... gebruik de hetelucht vnl voor krimp kous hahaha
Re: Hot Air soldering
Het blijft hier uiteindelijk een zelfbouw forum
Ter inspiratie:
Luchtslang kun je dan net zo lang maken als je wilt
Maar tegen deze kun je voor dat bedrag natuurlijk niet zelf aanklooien https://www.ebay.com/itm/Digital-Solder ... 0010.m2109
Luchtslang kun je dan net zo lang maken als je wilt
