vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Moderator: Beheerdersteam
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Maar wel weer een ervaring rijker 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat polypropyleen en azijnzuur geen vriendjes zijn ja
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Niet dat siliconenkit niks te zoeken heeft in speakerkasten? (En sowieso niet in audiospullen...... )
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Was een middel destijds om ze luchtdicht te maken oid?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
SsssssssssssssssssssssssstShadow schreef:Was een middel destijds om ze luchtdicht te maken oid?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nee ik heb de wanden binnen in de betonnen bol bekleed met een mengsel van styropor balletjes en sileconen kit om een reliëf te krijgen .Shadow schreef:Was een middel destijds om ze luchtdicht te maken oid?
Weet ik veel dat die shit na al die jaren nog steeds aan het uitwasemen is
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik heb iemand in de kennissenkring die expert is met kitten voor bouw e,d, en ook luidspreker fanaat....!
Ik kan eens vragen of hij mogelijk iets weet?
Als je mogelijk toch de bollen eens beter van de binnenkant wilt bekijken is dat misschien een optie.

Ik kan eens vragen of hij mogelijk iets weet?
Als je mogelijk toch de bollen eens beter van de binnenkant wilt bekijken is dat misschien een optie.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Idd Hans, siliconen er uit en evt. Technicell of Pritex terug. Misschien hier niet zo relevant maar siliconen dampt sowieso uit en slaat dan als dun laagje neer. Daarom ook geen warmte geleidende pasta met siliconen in versterkers met signaalschakelaars en relais stoppen. Dat laagje isoleert namelijk erg goed en geeft brakke contactovergangen. Gebruik siliconenvrije pasta!
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Erg vriendelijk Hans maar vermoedelijk is de enige oplossing om het er uit te halen .
En dat ga ik niet doen .
Het is op zich geen probleem zo ,eens in de zoveel maanden even een woofertje wisselen vind ik minder belastend dan proberen dat spul er uit te peuteren ,als het al lukt.
Siliconen kit is vreselijk sterk en hecht als een gek .
Ah crossing post .
Ik was ook begonnen de wanden beplakken maar dat was niet te doen ,betrekkelijk kleine radius natuurlijk .
Wilde er haast mee gaan voetballen toen grrrr
En dat ga ik niet doen .
Het is op zich geen probleem zo ,eens in de zoveel maanden even een woofertje wisselen vind ik minder belastend dan proberen dat spul er uit te peuteren ,als het al lukt.
Siliconen kit is vreselijk sterk en hecht als een gek .
Ah crossing post .
Ik was ook begonnen de wanden beplakken maar dat was niet te doen ,betrekkelijk kleine radius natuurlijk .
Wilde er haast mee gaan voetballen toen grrrr
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Laagje barnicol erin gieten? Dat hard uit en is luchtdicht.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dat durf ik niet aan hoor ,dat spul word ook echt hard en dat is ook niet wat ik op de wand wil .Shadow schreef:Laagje barnicol erin gieten? Dat hard uit en is luchtdicht.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nee maar dan kan je daarop demping plakken met iets wat niet 100 jaar uit dampt 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Misschien zijn er materialen die het proces kunnen stoppen, door een reactie op te roepen met een definitieve laatste reactie.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Stoppen niet, versnellen wel en dat met "vochtigheid". Gewone azijn-zure siliconenkit verhardt door de luchtvochtigheid. Dus.............. Die bollen zijn toch van beton? Daar schrap je dan toch zo die kit uit? Staalborstel doet de rest. Maar ik geloof dat Rik sowieso niet wil... 
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 01 dec 2018, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Dus ze gewoon een tijdje als vissenkom gebruiken. 
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Even contact gehad, met de betreffende man, uitlaten harden in een wat warme omgeving en open bol , en dan het vocht wat in de kit zit er op die manier eruit laten verdampen, hij had het over mm. en tijd, reactie met water, oftewel de dikte en het op/uitdrogen zijn dan factoren.
Andere oplossing, niet zure siliconen kit er overheen kitten, gezien het feit dat er verder niets op hecht, is dat de andere alternatieve manier.
Dus opwarmen en open ventileren, misschien dat een haardroger helpt om het proces te versnellen, dan vocht vernevelen en dat laten reageren i.c.m. warmte of verse waar de dan geen zuren bevat er overheen.
.
Andere oplossing, niet zure siliconen kit er overheen kitten, gezien het feit dat er verder niets op hecht, is dat de andere alternatieve manier.
Dus opwarmen en open ventileren, misschien dat een haardroger helpt om het proces te versnellen, dan vocht vernevelen en dat laten reageren i.c.m. warmte of verse waar de dan geen zuren bevat er overheen.
.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik waardeer alle suggesties ,echt waar maar ik laat ze verder met rust .
Er zit ook een kruis in opgebouwd uit losse plaatjes ,gelijmd !
Dus dat is dan ook stuk .
Het word mij te veel werk ,en dan nog het risico dat ik hem beschadig
Verwarmen kan ik nog wel een keer doen ,al heb ik dat wel eens gedaan en met een 200watt hete lucht kacheltje maar je krijgt er weinig warmte in .
Het idee was om ze een keer in de zon te leggen maar dat is er nooit van gekomen.
Er zit ook een kruis in opgebouwd uit losse plaatjes ,gelijmd !
Dus dat is dan ook stuk .
Het word mij te veel werk ,en dan nog het risico dat ik hem beschadig
Verwarmen kan ik nog wel een keer doen ,al heb ik dat wel eens gedaan en met een 200watt hete lucht kacheltje maar je krijgt er weinig warmte in .
Het idee was om ze een keer in de zon te leggen maar dat is er nooit van gekomen.
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Afgelopen zomer ist echt rotweer geweest ja 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Nou, de luchtvochtigheid was het probleem....
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Heb een burst decay gemaakt van de midwoofer met 40 gr Twaron.
lijkt mij nog alleszinds acceptabel .
lijkt mij nog alleszinds acceptabel .
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Is er iets in de maatvoering wat overeenkomt met dat randje op 1k?
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ja de diameter van de bol komt ongeveer wel overeen 30 cm inwendig
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
Ik heb deze serie met stijgende bewondering en ook verbazing gevolgd. Bewondering vanwege de bijna bovenmenselijke bouwprestatie, en verwondering omdat het doel van al die moeite me ontging.
Waarom de midlaag driver in een bol geplaatst? Het voordeel zou zijn het ontbreken van diffractie narigheid, maar een kastje met een frontbreedte van zeg 25 cm met flink afgeschuinde hoeken zou het nauwelijks slechter doen.
Inwendig is de bol goed voor een aantal stevige resonanties, die meer gespreid liggen dan bij een rechthoekige box. De modi in diagonale en scheve (oblique) richting ontbreken nl. bij de bol. Voor de grap een dergelijke bol eens doorgerekend met de boundary element methode. Je ziet inderdaad geen baffle step, maar wel een oploop rond 1000 Hz, die het gevolg is van de diffractie rond de bol. Het nadeel van de constructie is, behalver de resonanties bij ongeveer 870 Hz en 1740 Hz, die moeilijk te dempen zijn, dat de afstand tot de middentoon speaker nogal groot wordt. Dat maakt dat je graag een lage crossover frequentie zou willen gebruiken.
Waarom de midlaag driver in een bol geplaatst? Het voordeel zou zijn het ontbreken van diffractie narigheid, maar een kastje met een frontbreedte van zeg 25 cm met flink afgeschuinde hoeken zou het nauwelijks slechter doen.
Inwendig is de bol goed voor een aantal stevige resonanties, die meer gespreid liggen dan bij een rechthoekige box. De modi in diagonale en scheve (oblique) richting ontbreken nl. bij de bol. Voor de grap een dergelijke bol eens doorgerekend met de boundary element methode. Je ziet inderdaad geen baffle step, maar wel een oploop rond 1000 Hz, die het gevolg is van de diffractie rond de bol. Het nadeel van de constructie is, behalver de resonanties bij ongeveer 870 Hz en 1740 Hz, die moeilijk te dempen zijn, dat de afstand tot de middentoon speaker nogal groot wordt. Dat maakt dat je graag een lage crossover frequentie zou willen gebruiken.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology
De curves zijn berekend voor afstanden van 3, 10,30 en 100 cm, en ook 100 cm onder een hoek van 30 graden
