Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Leeuwarden »

Nice...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Nobudgets doen het verrassend goed, zit nu al ruim een half uur te luisteren, zeker voor die paar tientjes aan drivers en filteronderdelen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door ray5150 »

In dat geval maar eens meenemen naar een luisterdag ?
Ik zie dat beide units nog gewoon leverbaar zijn (bij Rumoh) , dat kan een mooie inspiratie zijn voor forumleden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Die Visaton drivers zijn volgens mij al 20-jaar gewoon leverbaar, netzoals de meeste Visaton drivers overigens.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door John P »

Alleen de roostertjes die op de woofers passen zijn een paar jaar geleden uit het assortiment gehaald. Voor mij de reden om mijn appolito niet te opwaarderen naar W-W-M-T configuratie. En nee, zonder rooster is geen optie vanwege de optiek en de surrounds en de center.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Pjotr »

Nette roostertjes te kust en te keur in alle soorten, maten en prijzen bij de automaterialenhandel. Zoek er maar eens een paar af op het www. Welke zoek je John?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door beijert »

Die zijn niet te vergelijken met de originele roosters.

Als ik ze mij goed kan herinneren :-k
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Pjotr »

beijert schreef:
Die zijn niet te vergelijken met de originele roosters.

Als ik ze mij goed kan herinneren :-k
Foto?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door beijert »

Nou, volgens mij was het zoiets. Die pasten zonder schroeven.

http://www.visaton.de/de/produkte/chass ... rchiv/ng-5

Ik had daar zelf nooit zo'n vertrouwen in. Qua rammeltjes en zo, maar ik heb ze zelf nooit in handen gehad. Voor mij te lang geleden.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door John P »

Ze kunnen inderdaad geklikt worden op de chassis, tussen rolrand en metalen rand zit een plastic gootje waar ze in kunnen. linkje naar ontwerp: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=7647
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Zo, wat mij betreft is dit project afgerond!

Vanochtend nog even wat metingen gedaan (midden tussen drivers op 1m, 1/24oct smoothing) en aan de hand daarvan het niveau van de tweeter iets aangepast, de FR is nu behoorlijk vlak met hier en daar wat dalen. Ik heb echter liever dalen dan pieken, die laatste zijn namelijk vaak hoorbaar als een extra randje rondom instrumenten, of een stem.

Ik neem de FR zoals hij nu is voor lief in de wetenschap dat ik er aardig wat extra filteronderdelen tegenaan moet gooien om significant verbetering te zien in de FR en dat was gezien de kostprijs niet de bedoeling.
crossover_18_12_2018.jpg
nobudget_fr.png
De tweeter lekte inderdaad lucht langs de faceplate, zoals blijkt uit onderstaande foto's. Er is geen afdichting tussen faceplate en de feitelijke dome. Het plastic van de faceplate ligt aan tegen de vastgelijmde ophanging van de dome, maar dat geeft onvoldoende resultaat. Ik heb dit opgelost met een op maat gesneden pakking van 0.8mm zelfklevend zwart closed-cell foam.
IMG_1220.jpg
IMG_1221.jpg
IMG_1223.jpg
Als toegift nog even een video van de Nobudget luidsprekers, met de nadruk op de uitslag van de W130S woofer, dit is ongeveer het maximum wat je kwa geluidsdruk kunt halen voordat de woofer hoorbaar begint te vervormen.

https://www.youtube.com/watch?v=5GKCvxHEsio
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Als toegift nog even een video van de Nobudget luidsprekers, met de nadruk op de uitslag van de W130S woofer, dit is ongeveer het maximum wat je kwa geluidsdruk kunt halen voordat de woofer hoorbaar begint te vervormen.

https://www.youtube.com/watch?v=5GKCvxHEsio
Die komt niet door de autoscan ballotage van Youtube:
Nobudget.GIF
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
SSassen schreef:
Als toegift nog even een video van de Nobudget luidsprekers, met de nadruk op de uitslag van de W130S woofer, dit is ongeveer het maximum wat je kwa geluidsdruk kunt halen voordat de woofer hoorbaar begint te vervormen.

https://www.youtube.com/watch?v=5GKCvxHEsio
Die komt niet door de autoscan ballotage van Youtube:

Nobudget.GIF
Hmm, probeer nog 'ns? Volgens mij moet de video nu wel beschikbaar zijn?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Douwe84 »

Leuk dat je 'm afgemaakt hebt!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Pjotr »

Yup doet het :rock:

En voor roosterjes b.v. :

https://www.caraudioshop.nl/autospeaker ... -GI100-set
gladen-speakerrooster-set-GI-800x800.jpg
Zijn er in verschillende maten. Het metalen rooster zit in een plastic frame-pje geklemd. Dat frame-pje kun je weg laten en het rooster dan direct klem op maat infrezen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Even een kosten analyse aan de hand van de gebruikte onderdelen:

2x Visaton SC10N tweeter: 18.28 euro pst > 36,56 euro
https://www.reichelt.nl/visaton-koepelt ... 35580.html

2x Visaton W130S-8 woofer: 22.28 euro pst > 44,56 euro
https://www.reichelt.nl/visaton-low-en- ... 22569.html

2x terminal rond, 105mm > 3,99 euro pst > 7,98 euro
https://www.rumoh.eu/en/accessories/ter ... minal-t105

1x Sonofil 20 - black: 4.98 euro pst
https://www.rumoh.eu/en/accessories/dem ... ofil-black

8x houtschroef 4x18mm plat (voor tweeter): 0,10 euro pst > 0,80 euro
https://www.rumoh.eu/en/accessories/mon ... rew-4x18mm

10x houtschroef 4x19mm verzonken (voor woofer): 0,10 euro pst > 1,00 euro
https://www.rumoh.eu/en/accessories/mon ... rew-4x19mm

4x 1.20mH luchtspoel Jantzen 1.0mm: 5,16 euro pst > 20,64 euro
https://www.rumoh.eu/en/crossover-parts ... c-0550-ohm

6x 4.70uF folie condensator Clarity Cap PWA: 2,44 euro > 14,64 euro
https://www.rumoh.eu/en/crossover-parts ... itycap-pwa

4x 1000uF/63V condensator: 0,85 euro pst > 3,40 euro
https://www.elektronicawereld.nl/catego ... nd/details

4x 18 Ohm weerstand 3W/5W: 0,35 euro > 1,40 euro
https://www.rumoh.eu/en/crossover-parts ... 5w-ceramic

Totaal materialen (excl. hout en bekabeling): 135,96 euro.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

En nog even wat mooie foto's met fatsoenlijk licht en een fatsoenlijke standaard, ik ben natuurlijk enigzins bevooroordeeld, maar ik vind 't een geslaagde creatie .. :D
IMG_1254_small.jpg
IMG_1256_small.jpg
IMG_1258_small.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Zweitse »

Ze zien er in ieder geval beter uit dan die 20ft container op de achtergrond :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Daar zit de rest van z’n voorraad drivers in :sure:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Daar zit de rest van z’n voorraad drivers in :sure:
Ik kan ook niks voor jou verborgen houden ben ik bang? :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
En nog even wat mooie foto's met fatsoenlijk licht en een fatsoenlijke standaard, ik ben natuurlijk enigzins bevooroordeeld, maar ik vind 't een geslaagde creatie .. :D

IMG_1254_small.jpg
IMG_1256_small.jpg
IMG_1258_small.jpg
Mooi gedaan hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door VintageHarry »

Mooie boxjes zo! :)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door beijert »

Mooi spul.

Leuker om te zien dan de Facebook helden die alle kennis in pacht denken te hebben maar vervolgens al twintig jaar de zelfde soort kastjes in elkaar flansen met vooral dure units.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door John P »

Hoe langer een project blijft liggen, desto sterker de ontlading bij de afsluiting. Is de bas niet "traag" met zo'n condensator ervoor?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Shadow »

Ik had hier gereageerd toch :think:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”