Iemand bekend met deze voedingen?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door toetertje »

Wel even op de juiste spanning instellen. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door VintageHarry »

Mmm, de LT1085 levert standaard 12V toch? Tenminste, volgens de specs die ik googelde alvorens Barry te bedanken voor z'n aanbod? :?
Voor de zekerheid meet ik het natuurlijk wel even na voordat ik de DAC er op aansluit, wordt anders een dure plof.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Nee, de LT1085 op het printje is regelbaar, zit een potmetertje op. Dat is wat toetermans bedoelt, eerst even afregelen voor je 'm op je toepassing aansluit (en daarna met belasting nog een keer). Ik weet niet wat je voor trafo gebruikt, dus kan ik dat niet van tevoren alvast goedzetten.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door VintageHarry »

Dacht dat ik nog een trafo had liggen maar die blijkt 24V te zijn, beetje teveel. Dus binnenkort eens zoeken bij de kringloop en anders een Elma TT IZ 55 van Conrad. Dan kan ik nog kiezen uit 12V of 15V, wat zou de voorkeur hebben?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Welke spanning wil je op de uitgang hebben, 12V? Minimaal 1V hoger gaan zitten. Dus voor 12V uit zou ik de 15V trafo nemen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door VintageHarry »

Ok, ik dacht dat die 1V betrekking had op de na afvlakking ontstane DC waarde (AC x 1,4) maar dat had ik blijkbaar verkeerd gezien. Een 15V trafo wordt het dan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door ray5150 »

Spraakverwarring ? Volt AC x 1.41 is iets minder dan 17 Volt DC, lijkt me ruim voldoende voor 12 Volt op de uitgang van de 1085.
Een 15 Volt AC trafo geeft gelijkgericht meer dan 20 Volt DC op de regelaar. is alleen maar extra warmte om weg te stoken, lijkt mij.
Belangrijk is wel dat de trafo ruimschoots de benodigde stroom kan leveren.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Je gebruikt ideale diodes zonder overgang, en een idem ideale regulator? Nee. Voor AC in de praktijk minimaal 1V hoger gaan zitten dan de gewenste uitgangsspanning in deze schakeling, 15V is prima voor 12V uit. Mag ietsje lager, vind je niet snel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Pjotr »

Mwah, zo simpel is het ook weer niet. Zo'n trafo heeft ook een regelfactor. Die geeft aan in hoeverre de spanning oploopt bij minder dan nominale belasting. Die regelfactor kan bij kleine trafo's wel een 30% - 50% zijn. En dan nog lopen er met een gelijkrichter + bufferelco flinke piekstromen die behoorlijk hoger zijn dan de Rms stroom waarop de VA waarde is gebaseerd. Uiteindelijk staat er op de bufferelco een zaagtand spanning waarvan de onderste waarde, in het "dal" zeg maar, voldoende groot moet blijven om de regulator zijn werk goed te laten doen. Het is goed te simuleren met PSpice dat wel, en ook de beste manier. Anders zit er niet veel anders op dan te proberen. Vaak is een grotere rms wisselspanning dan de gelijkgerichte wisselspanning niet nodig, soms ook wel. En de ene regelaar is de andere niet. De 78xx en LM317 regelaars hebben minimaal 3V verschil nodig tussen in en uit. Een LDO kan het met 0,5V af.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Laat ik het zo zeggen: Ik heb deze schakeling veel gebruikt, wordt door veel forummers gebruikt, en is heel algemeen. 1:1, dus bv voor buizengloei 6.3V AC uit een trafo ombouwen naar 6.3V DC me een beetje stroom is al heel moeilijk. Daarom, als vuistregel, ga AC minimaal 1 Volt boven de gewenste uitgangsspanning zitten, gaat altijd goed. In dit geval is 15V AC voor 12V DC een prima waarde. En dan worden hier al Schottky's gebruikt met een lage overgang en een low-drop regulator.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Spraakverwarring ? Volt AC x 1.41 is iets minder dan 17 Volt DC, lijkt me ruim voldoende voor 12 Volt op de uitgang van de 1085.
En dan gaat er nog iets van 1,5volt af voor de gelijkrichter (brug).Blijft er hoogstens 15,5volt over.Moet de afvlak-C dik genoeg zijn om een rimpel van minder dan 2,5volt-top-top te krijgen om 1volt boven de 12 te blijven.
Best ruim minder rimpel (dikke C) om geen last te krijgen mocht de netspanning een duik maken.
Anne

Blijkt een beetje dubbel op, nou ja, beter een keer teveel :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Pjotr »

Blijft best lastig om dit goed te doen. En i.d.d. wil ook bij een wat lagere netspanning dat het nog goed werkt. Een groter trafo dan nodig (hogere spanning) is altijd wel op safe mits de regelaar de spanning aan kan en niet te heet wordt. Bij sommige trafo's kan de spanning bij lagere belasting flink oplopen. Dat heeft ook gevolgen voor de werkspanning van de elco's. Die moet voldoende zijn voor het geval de voeding onbelast is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

"T is , wel "spannend" aan het worden, spanning/reguleren/controleren.

Hoe ver gaatie nauw, isset teveel, of veulste weinig. :hide: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Pjotr »

Meten is weten :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Je gebruikt ideale diodes zonder overgang, en een idem ideale regulator? Nee. Voor AC in de praktijk minimaal 1V hoger gaan zitten dan de gewenste uitgangsspanning in deze schakeling, 15V is prima voor 12V uit. Mag ietsje lager, vind je niet snel.
Ja, daar heb je ook wel een punt, mea culpa. :-#
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Oh geen probleem hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

Er is dus vandaag nog een pakje bezorgd, en we kunnen eens gaan kijken wat het oplevert.
psu.JPG
Alleen de printjes lijken net niet de juiste passing te hebben voor de IRM-10-5.
psu1.JPG
Ik heb voor € 15 een setje van die dingen mee laten komen. :?
pri.JPG
jj.JPG
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door VintageHarry »

Die printjes ken ik wel, ook al eens besteld in China (via Wish). Waar heb jij de trafo gekocht?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Barry2001 »

Ah, die printjes ook eens gekocht, reuze handig voor protobouw :goedzo:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

505.JPG
En als je de meetkabeltjes omdraait staat er het "minnetje" er niet meer. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door Shadow »

Zet hem nu eens op AC en dan het kleinste bereik Hans?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

Ik heb het even gedaan, en dan loopt het van .008 tot .022.
Geen idee of dat goed is.
Stand van de meter bij het rode streepje.
psu 2.JPG
Het fluctueert dus
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door ray5150 »

Dat zal wel zijn omdat er geen belasting aan hangt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

Nu mer even een Neo 2 aangehangen, en dan geeft hij .013/.014 daart zweeft het tussen.
pp2.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Bericht door hannesie »

En dan nog even voor Vintageharry, die trafo's heb ik gekocht bij allekabels. :mrgreen:
tr.JPG
tr.JPG (17.14 KiB) 486 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”