Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
nadenken: waar was ik toen ik ze uitgepakt had, ze bekeken hebt... Heb je er iets aan getest, zo ja, waar?
Waar zou je dingen opbergen die je binnenkort nodig hebt? ...
Waar zou je dingen opbergen die je binnenkort nodig hebt? ...
't Is wel de LT1014, niet naar de verkeerde zoeken !Bert61 schreef:ik ben Mn ic,s kwijt ben voor de Biasautomaat die LT314![]()
Als een kleine bij ons z'n kop tegen de tafel stootte (paste er eerst onderdoor) werd die getroost met "stoute tafel"Erg eeejsnap er niks van Rot dingen ,
Anne
Hohoho jullie helpen meeAh!buis schreef:'t Is wel de LT1014, niet naar de verkeerde zoeken !Bert61 schreef:ik ben Mn ic,s kwijt ben voor de Biasautomaat die LT314
Als een kleine bij ons z'ni kop tegen de tafel stootte (paste er eerst onderdoor) werd die getroost met "stoute tafel"Erg eeejsnap er niks van Rot dingen ,
![]()
Anne
Precies zoals jij dacht Willy
Ondertussen gevonden in het doosje met ondedelen voor de bias automaat en stroombron printjes
2 zitten al op de printjes in de ZeerZware KT88 versterker
En 4 hier in dit buisje
Dan zweven er ergens nog 2
Maar dat komt nog wel een keer boven water
Zo eerste meet gegevens Amp print
MP1 =292 volt
MP2 = 244 volt
MP3 = 212 volt
MP4 = Rechts 175 volt
MP4 = Links niet hoger dan 171 Volt instelbaar
MP 5 = Links 172
MP5 = Rechts 1666
Na een halfuur is de spanning op MP 1 293.5 volt geworden
De spanning op MP 4 Links is nu 177 en rechts is het 173,5 Volt geworden
Moet daar wat aan gedaan worden
zo ja wat
De Spanning is nog steeds erg laag uit de HS voeding print
Zener spanning is 309 Volt

Edit
Op het front zit een led in de midden stand is de kleur Oranje Rood op Aux en Groen op Tuner
Klopt dit met wat het moet zijn ( ik bedoel draadjes verwisseld )
MP1 =292 volt
MP2 = 244 volt
MP3 = 212 volt
MP4 = Rechts 175 volt
MP4 = Links niet hoger dan 171 Volt instelbaar
MP 5 = Links 172
MP5 = Rechts 1666
Na een halfuur is de spanning op MP 1 293.5 volt geworden
De spanning op MP 4 Links is nu 177 en rechts is het 173,5 Volt geworden
Moet daar wat aan gedaan worden
De Spanning is nog steeds erg laag uit de HS voeding print
Zener spanning is 309 Volt
Edit
Op het front zit een led in de midden stand is de kleur Oranje Rood op Aux en Groen op Tuner
Klopt dit met wat het moet zijn ( ik bedoel draadjes verwisseld )
In middenstand heb ik ook oranje. Wat telt is dat wat op het front staat geselecteerd, overeenkomt met wat op de achterkant staat. Jouw controle moet dan zijn: zit "2" op da amp-print ook op "2" van de ingangsprint. Idem voor "3", dat kan je trouwens volgen op het schema.
Ik vermoed dat de netspanning bij jou niet hoger komt dan 220V, waar het overal meestal 230V is. In elk geval is een HS van 291V nog volledig goed werkend en zal weinig uitmaken in het max. vermogen.
Die spanningen van 175 gemiddeld zijn heel goed, je zou eens andere buizen kunnen insteken en dan verandert dat ook, maar het is zeker niet nodig.
Regelen kan je normaal met de bijhorende trimmers, maar als er verschil is tussen boven en onder is dat normaal en niets aan te doen. Toch zeker niet het verschil dat jij meet, dat is peanuts
Ik vermoed dat de netspanning bij jou niet hoger komt dan 220V, waar het overal meestal 230V is. In elk geval is een HS van 291V nog volledig goed werkend en zal weinig uitmaken in het max. vermogen.
Die spanningen van 175 gemiddeld zijn heel goed, je zou eens andere buizen kunnen insteken en dan verandert dat ook, maar het is zeker niet nodig.
Regelen kan je normaal met de bijhorende trimmers, maar als er verschil is tussen boven en onder is dat normaal en niets aan te doen. Toch zeker niet het verschil dat jij meet, dat is peanuts
de selectie ga ik morgen naar kijken WillyWilly_61 schreef:In middenstand heb ik ook oranje. Wat telt is dat wat op het front staat geselecteerd, overeenkomt met wat op de achterkant staat. Jouw controle moet dan zijn: zit "2" op da amp-print ook op "2" van de ingangsprint. Idem voor "3", dat kan je trouwens volgen op het schema.
V.w.b. de hoogspanning de netspanning was 223 volt , deze 294 volt is onbelast
Ik heb het goede wikkeldraad .
En in een halfuurtje heb ik er een 10 volt bij gemaakt
Ga daar vannacht overdenken
ik vind het jammer dat als ik het zo laat net geen stabilisatie hebt van de HS.
En met een halfuur is het gefikst
IC al gevonden Anne maar dat had je al wel gelezen denk ikAh!buis schreef:Als je vindt dat de spanning wat erg traag stijgt kun je R3 (1M) kleiner nemen (bijv nog 1M erover zetten).
Bij de secundaire van een trafo worden wat windingen bijgedaan wegens het trafoverlies.Als je het ding dan omgekeerd aansluit krijg je ook 't omgekeerde resultaat, te weinig windingen = minder spanning.
IC's al teruggevonden ?
Anne
Ik de modificatie uitgevoerd R3 verkleind
Ik heb er ook 15 volt bij gewikkeld
Over C2 staat nu 353 volt ( onbelast )
Dat is bij 223 volt AC uit lichtnet
Op de gelijkrichter staat nu 253 Volt AC
Zener spanning is 316,5 Volt
15 207 volt
30 276 volt
90 sec 304
De spanning loopt nog wel wat tot 305 en gaat nu zeer traag
Voor wat het waard is dit is allemaal onbelast
Heb heel de trafo met Zwarte folie ( van Torroidy ) gewikkeld
Bromt (nog) niet
Edit
Anne en Willy is die 316,5 volt niet wat veel
Dan is er nog de 4 spanningen 175 volt op MP4 en MP5 links en rechts
Weet nog niet of dat goed komt Misschien vanavond even bekijken ( weet niet eens waarvoor die spanningen dienen
Ik zou nooit meer dan 10 V bijgewikkeld hebben, eigenlijk zou ik niks bijgewikkeld hebben...
Je mag niet vergeten dat de normale netspanning 230V is, bij jou is dat mss meestal niet maar het kan wel gebeuren.
Je zou R2 kunnen verhogen naar 33K, om te beginnen, dan zal de zenerspanning waarschijnlijk wat zakken.
Je mag niet vergeten dat de normale netspanning 230V is, bij jou is dat mss meestal niet maar het kan wel gebeuren.
Je zou R2 kunnen verhogen naar 33K, om te beginnen, dan zal de zenerspanning waarschijnlijk wat zakken.
Dan zet ik de spanning terug op de oude wikkeling Willy die verbinding heb ik uitwendig gehoudenWilly_61 schreef:Ik zou nooit meer dan 10 V bijgewikkeld hebben, eigenlijk zou ik niks bijgewikkeld hebben...
Nu kom ik in ieder geval aan de spanning die je zelf op gegeven hebt
En dit is allemaal onbelast
Belast zakt het makkelijk 5%- 10% in.
Zal vanavond de drustroom willen laten lopen
Of heb je nog andere dingen welke gecontroleerd moeten worden ? Willy
Je zal ervan verschieten hoe weinig de spanning zakt bij belasting 
De controlelijst volgen die ik eerder gepost heb. Daar staat de test voor de bias ook in.
De controlelijst volgen die ik eerder gepost heb. Daar staat de test voor de bias ook in.
Ok Willy ,
De schakelingen links en rechts werken niet Geen ruststroom , over de Weerstanden R39-R46 R35-R44 staat niets .
Dus buizen staat dicht
Het eerste waar ik aan dacht is dit
op de Biasprint zit een 4 polige Molex
Echter ik heb er maar 3 gebruikt
5 V 24V en Gnd Waar moet ik die 4de draad aan verbinden ?
En het grote nieuws is als ik de rechter biasprint aansluit is de 5 volt weg is dan 0,9Volt
Dus een draad verkeerd of kapot component
Maar eerst waar moet die 4 de draad aan
Even voor Anne Willy
Blauw is 24 volt
Rood is 5 Volt
Zwart is
De schakelingen links en rechts werken niet Geen ruststroom , over de Weerstanden R39-R46 R35-R44 staat niets .
Dus buizen staat dicht
Het eerste waar ik aan dacht is dit
op de Biasprint zit een 4 polige Molex
Echter ik heb er maar 3 gebruikt
5 V 24V en Gnd Waar moet ik die 4de draad aan verbinden ?
En het grote nieuws is als ik de rechter biasprint aansluit is de 5 volt weg is dan 0,9Volt
Dus een draad verkeerd of kapot component
Maar eerst waar moet die 4 de draad aan
Even voor Anne Willy
Blauw is 24 volt
Rood is 5 Volt
Zwart is
de 4de aansluiting gebruiken we niet, die dient voor het schakelcontact van een extern relais op aan te sluiten voor diegenen die de bias pas willen starten als de HS er is. Dus in deze versterker geen aansluiting op 4de. Dat is gewoon voorzien voor de universele inzetbaarheid van deze print.
Je aansluitingen -24V / aarde / +5V / niks, zijn dus correct.
Bias-printen controleren -de onderdelen heb ik nagekeken, die zitten volgens mij correct-, solderingen, geen sluitingen, zijn de molexen naar de amp-print correct aangesloten? ....
Ik zou ook eens de 2 biasprintjes wisselen, valt dan nog de 5V weg bij het bewuste printje? Indien ja, dan is er met die print al iets fout.
Je aansluitingen -24V / aarde / +5V / niks, zijn dus correct.
Bias-printen controleren -de onderdelen heb ik nagekeken, die zitten volgens mij correct-, solderingen, geen sluitingen, zijn de molexen naar de amp-print correct aangesloten? ....
Ik zou ook eens de 2 biasprintjes wisselen, valt dan nog de 5V weg bij het bewuste printje? Indien ja, dan is er met die print al iets fout.
Jammer dat ik niet alleen 2 draadjes vergeten ben
Dat wordt morgen afzien ,
Dat wordt morgen afzien ,
Anne Willy hebben jullie Tips waar te beginnen ?
Een soort stappen plan om de fout te vinden ?
Ik had alle draden gekruist welke naar de Amp print gaan
Als die gekruist zijn is alleen de spanning over die weerstanden 0,6 Volt op de opamp maar dat was helemaal niks
Of is dat niks geworden door de kruisingen
Gaat het daarvan kapot ?
Ik heb nog reserve ic dus dat kan ik snel vervangen
Een soort stappen plan om de fout te vinden ?
Ik had alle draden gekruist welke naar de Amp print gaan
Als die gekruist zijn is alleen de spanning over die weerstanden 0,6 Volt op de opamp maar dat was helemaal niks
Of is dat niks geworden door de kruisingen
Gaat het daarvan kapot ?
Ik heb nog reserve ic dus dat kan ik snel vervangen
1. is op de biasprint de referentiespanning die D5 verzorgt, aanwezig?
2. alle draden die tussen amp- en biasprint lopen moeten correct zijn aangesloten, in die zin dat bv. K1 naast -Vg1 zit enz...
Als je met draden kruisen bedoelt: gevlochten is dat geen enkel probleem, zolang de verbindingen correct zijn.
3. is de UGT juist aangesloten, zonder die heb je geen spanning op de anode en voor de kathode ook niks.
Meer tips kan ik je momenteel niet geven, ik vertrek seffens en weet niet wanneer ik terug ben vandaag.
2. alle draden die tussen amp- en biasprint lopen moeten correct zijn aangesloten, in die zin dat bv. K1 naast -Vg1 zit enz...
Als je met draden kruisen bedoelt: gevlochten is dat geen enkel probleem, zolang de verbindingen correct zijn.
3. is de UGT juist aangesloten, zonder die heb je geen spanning op de anode en voor de kathode ook niks.
Meer tips kan ik je momenteel niet geven, ik vertrek seffens en weet niet wanneer ik terug ben vandaag.
Ok Willy ik hoop dat ik vanmiddag nog even kan meten
Op een print heb ik geen 0,6 volt over de referentie diode maar bijna 5 volt ( lijkt wel omgedraaid )?
Die heb ik even opzij gelegd
De andere print doet lijkt het goed te doen ( bijna dan )
0.6 volt over referentie diode is er
Stand is nu 1 helft Links werkt nu op 3/4
Over de kathode weerstanden
R38 0,6 volt
R46 24 volt
R35 0,6 volt
R 44 0,6 volt
Drie werken er goed
Meting op de bias print
Op die bias print op de gele draad welke aan R44 zit ook 24 volt hoort bij V4
Op die bias print op de Oranje draad welke aan R38 V3 zit -8,2 volt
ook op Geel en Oranje draad V1 - V2 staat -8Volt
Gemeten t.o.v. Gnd
Tot zover ik stop ben op
Op de Anode p6 staat bij alle 4 buizen 300 volt
Op een print heb ik geen 0,6 volt over de referentie diode maar bijna 5 volt ( lijkt wel omgedraaid )?
Die heb ik even opzij gelegd
De andere print doet lijkt het goed te doen ( bijna dan )
0.6 volt over referentie diode is er
Stand is nu 1 helft Links werkt nu op 3/4
Over de kathode weerstanden
R38 0,6 volt
R46 24 volt
R35 0,6 volt
R 44 0,6 volt
Drie werken er goed
Meting op de bias print
Op die bias print op de gele draad welke aan R44 zit ook 24 volt hoort bij V4
Op die bias print op de Oranje draad welke aan R38 V3 zit -8,2 volt
ook op Geel en Oranje draad V1 - V2 staat -8Volt
Gemeten t.o.v. Gnd
Tot zover ik stop ben op
Op de Anode p6 staat bij alle 4 buizen 300 volt
Nou ik snap er niks meer van
Ik heb de kabeltjes welke van de biasprint naar kathode weerstand R46 en R38 verwisseld naar R35 R45
Als het aan de biasprint ligt dan moet de fout mee gaan en kathode weerstand R46 nu die 0,6 Volt krijgen en R44 nu niet
Nee de fout blijft bij V4
Overigens op de buisvoeten de VG2 VGA gemeten van alle buizen en die is er voor de buizen die wat stroom trekken V1-2-3 is de Schermrooster spanning 295 Volt en de Anode Spanning 304 Volt
De schermrooster spanning op V4 is de schermrooster spanning gelijk aan de Anode spanning
Wat den klopt omdat die geen stroom trekt
De Andere 4 buizen Rechter kanaal trekken geen van alle stroom
De Anode spanning is daar er en ook de Schermrooster spanning
De bias printen van Rechts op links geeft dezelfde fout
Hoewel beide bias printen nu bewezen hebben goed te werken
Dus er is op de Versterker print wat mis , is dat soms gekomen door die beschadiging onder op de print bij buisvoet
Voor vanmiddag is mijn sju weer op
Ik heb de kabeltjes welke van de biasprint naar kathode weerstand R46 en R38 verwisseld naar R35 R45
Als het aan de biasprint ligt dan moet de fout mee gaan en kathode weerstand R46 nu die 0,6 Volt krijgen en R44 nu niet
Nee de fout blijft bij V4
Overigens op de buisvoeten de VG2 VGA gemeten van alle buizen en die is er voor de buizen die wat stroom trekken V1-2-3 is de Schermrooster spanning 295 Volt en de Anode Spanning 304 Volt
De schermrooster spanning op V4 is de schermrooster spanning gelijk aan de Anode spanning
Wat den klopt omdat die geen stroom trekt
De Andere 4 buizen Rechter kanaal trekken geen van alle stroom
De Anode spanning is daar er en ook de Schermrooster spanning
De bias printen van Rechts op links geeft dezelfde fout
Hoewel beide bias printen nu bewezen hebben goed te werken
Dus er is op de Versterker print wat mis , is dat soms gekomen door die beschadiging onder op de print bij buisvoet
Voor vanmiddag is mijn sju weer op
Anne ken jij er wijs uit ?
Je weet ik ben je eeuwig dankbaar
Moet ik soms ergens een jumper op de versterker print plaatsen ?
Ik heb wel die onderbreking HS J1 is dat meen ik gedaan ik heb er tijdeljk een 10 ohm weerstand tussen geplaatst om snel stroom te kunnen meten voordeel bij Kortsluiting fikt hij er wel uit met al dat gedraai met draden
Je weet ik ben je eeuwig dankbaar
Moet ik soms ergens een jumper op de versterker print plaatsen ?
Ik heb wel die onderbreking HS J1 is dat meen ik gedaan ik heb er tijdeljk een 10 ohm weerstand tussen geplaatst om snel stroom te kunnen meten voordeel bij Kortsluiting fikt hij er wel uit met al dat gedraai met draden
Zo, ook weer een beetje erbij, weer wat fut terug
Het ziet er naar uit dat die R46 geen kontakt met massa heeft, 24V op 18Ω kan natuurlijk niet.
Dan "denkt" de automaat dat er (te)veel stroom loopt en vermeerdert de negatieve spanning zoveel mogelijk, ook -24 volt dus.
En eeuwig vond vader wel wat lang
Anne
Het ziet er naar uit dat die R46 geen kontakt met massa heeft, 24V op 18Ω kan natuurlijk niet.
Dan "denkt" de automaat dat er (te)veel stroom loopt en vermeerdert de negatieve spanning zoveel mogelijk, ook -24 volt dus.
En eeuwig vond vader wel wat lang
Anne
Hoi AnneAh!buis schreef:Zo, ook weer een beetje erbij, weer wat fut terug![]()
En eeuwig vond vader wel wat lang![]()
Anne
Een valling noemt een vriend dat van me
Maar je hebt weer wat Energgie
Ik ga vanavond uitvogelen of er een losse verbinding zit of een kapotte weerstand
Gewoon even de soldeerbouten en wat S39 erop
Edit
Ik denk dat ik met R46 24 Volt een blunder heb gemaakt met opschrijven
Dat was vanmorgen 11 uur toen was ik dood op . Maar wilde het nog even opsturen voor hulp.
Maarzo kan ik beter niks opsturen
Edit
Ik heb die spanning op de biasprint gemeten op het soldeer eiland aan het stekkertje
Bert op die ééne print waar je over de diode geen 0.6 maar 5V meet is vlgs mij die diode kapot. Bekijk ook eens goed of de serieweerstand met die diode correct is want dat heb ik nergens op je foto's kunnen kontroleren.
Anderzijds, als ik het goed begrijp is het met de andere bias print wel OK?
YES
Gevonden Links is nu in orde
Gevonden Dankje Anne
Ik had inderdaad 24 volt op Biasprintje maar niet op R46
De massa verbinding via molexstekker was niet goed
Dat heeft ergens tussen geklemd voor ik het in het huisje gestopt heb
Zie foto kontact aan de Witte draad
Gevonden Dankje Anne
Hoi WillyWilly_61 schreef:Bert op die ééne print waar je over de diode geen 0.6 maar 5V meet is vlgs mij die diode kapot. Bekijk ook eens goed of de serieweerstand met die diode correct is want dat heb ik nergens op je foto's kunnen kontroleren.
Nee alleen links is werkend
Beide bias printjes werken goed
Alleen niet op rechter kanaal !
Misschien daar ook 4 rottige contacten
Ga het nu nazien
Tja krijg je met die ,,fansy,, stekkertjesYES
Gevonden Dankje Anne
Voor de rest succes
ok dan komt het wel in orde, het zijn ook vrij dikke draden die jij gebruikt, dat maakt het niet makkelijker.
Ik had bij conrad een rolleke 3-aderige platte draad met verschillende kleuren gekocht en ook eentje met 4 aders, dat ging -eens ik er de pak van weg had- gelijk niks.
Ik had bij conrad een rolleke 3-aderige platte draad met verschillende kleuren gekocht en ook eentje met 4 aders, dat ging -eens ik er de pak van weg had- gelijk niks.