[Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Kappa7 schreef:
Signaal in een kabel wil namelijk standaard rechtdoor.
Door te twisten maak je het alleen maar moeilijker (niet zo heel veel) voor het signaal.

Groetjes George
En daarom zijn buizenversterkers ook zo bagger. Doordat het signaal in de UGT een paar duizend rondjes moet lopen wordt het helemaal duizelig :-& :lol:
Ik ben dan ook meer fan van een OTL buizen versterker. :D :lol:
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door 3kes »

Kappa7 schreef:
Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC.

Vergeleken op de AVMN tijdens een kabel vergelijk en kon het met gemak opnemen tegen de duurste JvG.
Materiaal kosten ongeveer €30,-
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes George
Heb je hiervoor silver plated copper of solid silver gebruikt?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door Kappa7 »

Ik heb Solid core gebruikt.
Verzilverd klinkt scherp in het hoog.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door Theduboracle »

Zilver klinkt helderder of scherper in het hoog, dat viel mij al op.
Maar de interlinks die ik gebruik zijn geen gekochte interlinks, de beste interlinks zijn namelijk losse draadjes zonder afscherming, en inderdaad het liefste een verzilverde van het merk Van den Hul.
Probleem met de interlinks zijn namelijk dat de geleiders te dicht bij elkaar liggen met de nodige interferentie.
Ik praat wel over korte lengtes natauurlijk, anders krijg je brommen wellicht met zenders er wel of niet door.
Ik zweer er bij, soldeer eens wat goede korte geleiders onafgeschermt in de tulps, en afstand houden tussen de 2 draden met spacers of zo.
Een hoop gelul om niks is het, het antwoord is interferentie.
Patentwaardig zou ik bijna zeggen.
Gebalanceerd aansluiten schijnt ook al heel veel uit te maken trouwens.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door 3kes »

Wat dacht je van een ouderwets stukje kippenladder ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door ray5150 »

Best moeilijk solderen, aan een tulp...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Best moeilijk solderen, aan een tulp...
Dat gaat sowieso niet... :-&
Gebruikersavatar
ThorensTD150
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door ThorensTD150 »

Ik gebruik deze componenten:
Aircom 50 plus
https://www.jbe.nl/nl/communicatie/ante ... -per-meter
Zilverdraad 0,4 mm2
En WBT connectoren.
Ik verwijder de koperdraad en stop daarvoor in de plaats het zilverdraad in het midden en on 1 van de 5 kamers.
Dankzij het dielectrium en de goede koperafscherming klinkt deze interlink erg fijn.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door 3kes »

Is die kern er een beetje uit te krijgen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door Pjotr »

ThorensTD150 schreef:
Ik gebruik deze componenten:
Aircom 50 plus
https://www.jbe.nl/nl/communicatie/ante ... -per-meter
Zilverdraad 0,4 mm2
En WBT connectoren.
Ik verwijder de koperdraad en stop daarvoor in de plaats het zilverdraad in het midden en on 1 van de 5 kamers.
Dankzij het dielectrium en de goede koperafscherming klinkt deze interlink erg fijn.
Gaat dat niet rammelen op de maat van de muziek? Zie juist mensen overal dempers onder plaatsen en hun apparatuur vol plakken met "Blue Tac" :?
Gebruikersavatar
ThorensTD150
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 27 mei 2019, 21:30

Re: [Verzameltopic]Welke kabel gebruik jij als DIY-interlink?

Bericht door ThorensTD150 »

Is die kern er een beetje uit te krijgen?
Je moet een stuk van 5 cm aan weerszijden laten uitsteken. 1 kant in de bankschroef en aan de andere kant met een griptang een paar harde snukken geven. Daarna gaat het redelijk gemakkelijk.
Gaat dat niet rammelen op de maat van de muziek? Zie juist mensen overal dempers onder plaatsen en hun apparatuur vol plakken met "Blue Tac" :?
Ik heb het zelf nooit horen rammelen, maar misschien komt dat ook door het volume waarop ik afspeel...
Plaats reactie