Tape delay DIY project.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Ja, ja ja, Ik zag het even niet goed en dacht dat het die andere led was in de censor. Ik dacht even dat het een triac was of zo dat symbool komt dichterbij bij wat ik zie, beetje onduidelijk.
De plus moet aan de andere collector, zo zeg ik het goed.
Wordt dit dus.
De plus moet aan de andere collector, zo zeg ik het goed.
Wordt dit dus.
- Bijlagen
-
- Stop.png (46.65 KiB) 443 keer bekeken
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Misschien een extra 5.6 K er ook nog tussen ?, extra in serie met de elco dus.
Zit ik goed dat dit een aangepaste flip flop, knipperlicht schalening is ?
Zit ik goed dat dit een aangepaste flip flop, knipperlicht schalening is ?
Re: Tape delay DIY project.
Een soort flipflop knipperlicht ja.
Was om met zo min mogelijk verandering iets knipperigs te krijgen.
Een weerstand in serie met de elco maakt de kans groter dat ie niks doet.
De spanningssprong over de led is niet erg groot, daar zou een weerstand mee in serie mogen (tussen led en +).Mag alleen niet erg groot, wordt de spanning over de 330Ω te klein, 100Ω zou nog wel kunnen.
Ook de min-kant van de elco zou naar de andere kant van de 220Ω mogen verhuizen.
Maar stel dat 't zo werkt, waarom je dan vermoeien?
Anne
Was om met zo min mogelijk verandering iets knipperigs te krijgen.
Een weerstand in serie met de elco maakt de kans groter dat ie niks doet.
De spanningssprong over de led is niet erg groot, daar zou een weerstand mee in serie mogen (tussen led en +).Mag alleen niet erg groot, wordt de spanning over de 330Ω te klein, 100Ω zou nog wel kunnen.
Ook de min-kant van de elco zou naar de andere kant van de 220Ω mogen verhuizen.
Maar stel dat 't zo werkt, waarom je dan vermoeien?
Anne
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Ja, tuurlijk.
Mijn zorg is dat ik er wat aan verkloot en ik verder van huis ben als het deck helemaal niks meer doet.
Maar ja, de schakeling moet ook wel weer te repareren zijn als het mis gaat.
Jammer dat ik te weinig inzicht heb in schakelingen om zelf te zien dat het allemaal geen kwaad kan.
Maar wat je zegt ja, zoveel spanning komt niet door de foto transistor, de elco loopt vol en dat was het.
Met een weerstand of een grotere elco zal hij langzamer oscileren als ik het goed heb.
Maar ik ga al op zaken in waar ik misschien er wel weer helemaal naast zit.
Ik ga weer verder met het bouwen morgen, ik dacht dat het wel opgelost was, de volgende horde van een probleem dus wat ik zag aankomen.
Eerst sluit ik de decks gewoon aan op de echo, later komt er ook nog een mengpaneeltje tussen waarme ik de EQ kan regelen van de feedback.
Ik post wel wat de vorderingen zijn, altijd leuk voor anderen en mogelijk advies.
Mijn zorg is dat ik er wat aan verkloot en ik verder van huis ben als het deck helemaal niks meer doet.
Maar ja, de schakeling moet ook wel weer te repareren zijn als het mis gaat.
Jammer dat ik te weinig inzicht heb in schakelingen om zelf te zien dat het allemaal geen kwaad kan.
Maar wat je zegt ja, zoveel spanning komt niet door de foto transistor, de elco loopt vol en dat was het.
Met een weerstand of een grotere elco zal hij langzamer oscileren als ik het goed heb.
Maar ik ga al op zaken in waar ik misschien er wel weer helemaal naast zit.
Ik ga weer verder met het bouwen morgen, ik dacht dat het wel opgelost was, de volgende horde van een probleem dus wat ik zag aankomen.
Eerst sluit ik de decks gewoon aan op de echo, later komt er ook nog een mengpaneeltje tussen waarme ik de EQ kan regelen van de feedback.
Ik post wel wat de vorderingen zijn, altijd leuk voor anderen en mogelijk advies.
Re: Tape delay DIY project.
En benieuwd of het zo werkt.Er moet wel licht op de fototransistor vallen, anders gaat 't niet.
Of anders zou de 220k niet aan massa maar aan de + moeten.
Anne
Of anders zou de 220k niet aan massa maar aan de + moeten.
Anne
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Nee, ik bedoelde parallel aan de sensor transistor, hoewel zo zou misschien ook wel kunnen.
Maar liever niet, kans dat de linkse transistor blijft geleiden door teveel basisstroom samen met de nogal laagohmige collectorbelasting (de led) van de rechtse tor.
De koppeling via de sensor ondersteunt het flipflop gebeuren.
Anne
Maar liever niet, kans dat de linkse transistor blijft geleiden door teveel basisstroom samen met de nogal laagohmige collectorbelasting (de led) van de rechtse tor.
De koppeling via de sensor ondersteunt het flipflop gebeuren.
Anne
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
kraak, kraak gaat het even in de bovenkamer.
Zo dus ?
Zo dus ?
- Bijlagen
-
- Stop.png (46.47 KiB) 398 keer bekeken
Re: Tape delay DIY project.
Wel ja, zo wordt de laadpiek van de elco, gaat door de basis links, wat gemilderd.
Voor de rest is er, wat instelling betreft, niks veranderd.Stelt zich ergens halfweg in, dus niet met een van de transistors volledig in geleiding of zo.Door de terugkoppeling door de elco gaat de boel dan oscilleren.
Anne
Voor de rest is er, wat instelling betreft, niks veranderd.Stelt zich ergens halfweg in, dus niet met een van de transistors volledig in geleiding of zo.Door de terugkoppeling door de elco gaat de boel dan oscilleren.
Anne
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Ik ga er al helemaal op in en begin het steeds meer te snappen.
Nou krijgt de elco veel en veel meer stroom maar is het niet te veel stroom voor de basis van de transistor links op het schema ?
Eerst zat hij voor de 220 ohm (aan de basis) en nu er na.
De laadtijd blijft hetzelfde en dus de osicilatie frequentie (als je er van uit gaat dat de elco vanuit de plus 12 volt volloopt).
Een weerstand voor de elco aan de plus zorgt voor een lagere modulatie frequentie, maar een weerstand er na maakt niks uit.
Wel voor de basis stroom naar de transistor omdat er nu alleen maar 220 ohm tussen zit, blaas je hem niet op ?
De 220 ohm kan dan best hoger moeten zijn, afhankelijk van de datasheet natuurlijk.
Meen ik te snappen, haha, zo niet niet natuurlijk.
Nou krijgt de elco veel en veel meer stroom maar is het niet te veel stroom voor de basis van de transistor links op het schema ?
Eerst zat hij voor de 220 ohm (aan de basis) en nu er na.
De laadtijd blijft hetzelfde en dus de osicilatie frequentie (als je er van uit gaat dat de elco vanuit de plus 12 volt volloopt).
Een weerstand voor de elco aan de plus zorgt voor een lagere modulatie frequentie, maar een weerstand er na maakt niks uit.
Wel voor de basis stroom naar de transistor omdat er nu alleen maar 220 ohm tussen zit, blaas je hem niet op ?
De 220 ohm kan dan best hoger moeten zijn, afhankelijk van de datasheet natuurlijk.
Meen ik te snappen, haha, zo niet niet natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op ma 26 nov 2018, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
5.6 K is het bij de andere transistor namelijk.
Ben al flink aan mijn hooft aan het krabben maar het klopt wel, 5.6K tussen basis en 12 volt voeding, 220 ohm kan wel veel te weinig zijn.
Specs, specs, specs, maar 5.6K moet veilig zijn in elk geval.
Ben al flink aan mijn hooft aan het krabben maar het klopt wel, 5.6K tussen basis en 12 volt voeding, 220 ohm kan wel veel te weinig zijn.
Specs, specs, specs, maar 5.6K moet veilig zijn in elk geval.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: Tape delay DIY project.
Weerstand voor of na de elco maakt niet uit natuurlijk voor de laadtijd, maar dat ter zijde.
Ik heb de tapeloop aangepast omdat het toch niet precies genoeg was, de tape beschadigd als hij door de rollers gaat, de asjes zijn niet haaks genoeg.
Dan maar op deze manier, zoals je ziet is de opnamekop beweeglijk, sliding echo.
De koppen heb ik heel precies moeten afregelen, zeer lastig met deze bijna op huizenbouw lijkende aanpak, maar gelukt tot nu toe.
Alleen de wiskop moet er nog op, en daarvoor heb ik al een slim montagestukje gemaakt.
Ik heb de tapeloop aangepast omdat het toch niet precies genoeg was, de tape beschadigd als hij door de rollers gaat, de asjes zijn niet haaks genoeg.
Dan maar op deze manier, zoals je ziet is de opnamekop beweeglijk, sliding echo.
De koppen heb ik heel precies moeten afregelen, zeer lastig met deze bijna op huizenbouw lijkende aanpak, maar gelukt tot nu toe.
Alleen de wiskop moet er nog op, en daarvoor heb ik al een slim montagestukje gemaakt.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
