Liteplacer build topic
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Liteplacer build topic
Ik denk ook dat (ondanks dat dit voor proto's bedoelt is) er vaak panels worden bestukt. Dus 1 panel waar meerdere zelfde borden in zitten. En als je dan toch mechanica bouwt waarom niet iets groter zoals hier, dan ben je flexibeler. Motoren, sturing e.d. worden niet anders.
Re: Liteplacer build topic
Het is allemaal super licht spul
Als je dat groter wilt wordt het meteen een hoop zwaarder
Alleen de Zas blijft gelijk
Maar het principe is natuurlijk hetzelfde
En als je hier mee kan oefenen en kan je als het je plezier bezorgt er er een boterham mee te verdienen is
kan je op schalen naar twee tafels in huis Pas al snel niet in een slaapkamertje
Als je dat groter wilt wordt het meteen een hoop zwaarder
Alleen de Zas blijft gelijk
Maar het principe is natuurlijk hetzelfde
En als je hier mee kan oefenen en kan je als het je plezier bezorgt er er een boterham mee te verdienen is
kan je op schalen naar twee tafels in huis Pas al snel niet in een slaapkamertje
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Liteplacer build topic
Verdienen? Nee, je kunt in China voor een appel en een ei je printen laten bestukken die je toch al daar besteld, is niet tegen te concurreren. Dit doe je om snel je proto te bestukken. Op snelheid win je het dus wel van de chinees als je de printen al in huis zou hebben, die moet het eerst nog deze kant op sturen. Denk trouwens dat alle componentjes klaarzetten ook nog wel een aardige klus is hier, in een productiestraat gebruikt men feeders waar je een hele rol in drukt.
Hoe ga je trouwens pasta aanbrengen Gerhard, met een stencil of een jetter achtig iets? En heb je al een oven?
Hoe ga je trouwens pasta aanbrengen Gerhard, met een stencil of een jetter achtig iets? En heb je al een oven?
Re: Liteplacer build topic
Geniaal, gisteravond zitten luisterenBert61 schreef:Excuusik moest denken aan die conferance van Jos Ghysen
Kijk dit is nou een mitrailleur.
Dit heet bij ons een bren. Weet je in hoeveel tijd ik dit wapen uit elkaar neem?’
Wij wisten het niet. Natuurlijk niet.
‘In zestien seconden,’ zei hij.
Natuurlijk wisten we dat niet Wij hadden daar 11 maanden voor![]()
Ik heb hem ergens op lp
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
viewtopic.php?f=75&t=25687&hilit=heel+holland+baktBarry2001 schreef:Verdienen? Nee, je kunt in China voor een appel en een ei je printen laten bestukken die je toch al daar besteld, is niet tegen te concurreren. Dit doe je om snel je proto te bestukken. Op snelheid win je het dus wel van de chinees als je de printen al in huis zou hebben, die moet het eerst nog deze kant op sturen. Denk trouwens dat alle componentjes klaarzetten ook nog wel een aardige klus is hier, in een productiestraat gebruikt men feeders waar je een hele rol in drukt.
Hoe ga je trouwens pasta aanbrengen Gerhard, met een stencil of een jetter achtig iets? En heb je al een oven?
Dat laten bestukken loopt anders nog aardig in de papieren als ik dat zo eens bereken op pcbway, wordt eigenlijk pas interessant boven de 50-100 stuks. Er zijn trouwens al mensen bezig om goedkope diy auto feeders te ontwerpen voor deze machine.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Liteplacer build topic
Vergis je niet hoor, je moet pasta op voorraad houden (beperkt houdbaar), en de tijd die je nodig hebt om een run voor te bereiden. Wat denk ik wel een groot voordeel is vna in huis doen, is dat je zeker weet wat voor componenten er op het bord komen, en dat het dus geen imitatie is. NL EMS-ers vertrouw je, chinezen niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Ik gebruik Loctite GC10, jaar buiten de koelkast houdbaar, loodvrij en 24 uur opentijd.
https://www.eleshop.nl/loctite-gc10-sol ... m-pot.html
https://www.eleshop.nl/loctite-gc10-sol ... m-pot.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Een eerste run kost inderdaad wat tijd qua programmeren waar je componenten "liggen"
Maar als je met deze werkt:
https://www.ebay.co.uk/itm/SMD-Componen ... 3209214795
zijn de volgende een fluitje van een cent.
Maar als je met deze werkt:
https://www.ebay.co.uk/itm/SMD-Componen ... 3209214795
zijn de volgende een fluitje van een cent.
Re: Liteplacer build topic
En weet dat ook waar het spul dan naar toe moet? Dacht dit een proto type placer was. Inleren kost je dan meer tijd dan handmatig plaatsen van enkele stuks proto's.ds23man schreef:Een eerste run kost inderdaad wat tijd qua programmeren waar je componenten "liggen"
Maar als je met deze werkt:
https://www.ebay.co.uk/itm/SMD-Componen ... 3209214795
zijn de volgende een fluitje van een cent.
Re: Liteplacer build topic
Dat is denk ik net als met Cnc 3D printen Als je er handig in bent En een App kan vinden die je aanstaat doe je dat tijdens je koffie pauze . Anders zit je toch alleen maar hier te zwammen
Dit krijgt een staartje
Dit krijgt een staartje
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Je leest eerst de p&p file in die aanmaakt in je pcb programma. Daarna geef je in de software aan waar de componenten op je werkblad bevinden. Dat hoefje alleen ongeveer te doen voor de 1e component in de strip, de volgende op de strips vindt hij zelf aan de hand van de camera en de gaatjes in de strip.
Re: Liteplacer build topic
Wij wachten af... gedachten gaan doorgaans veel sneller dan de verwezenlijking er van 
Re: Liteplacer build topic
Hmm, kan nou niet zeggen dat het er erg gezellig bij ligt in hun eigen voorbeeld:

Mag je wel hopen verse pasta te hebben zodat het nog een beetje op de oppervlaktespanning centreert. Daarmee ga je geen BGA's plaatsen.

Mag je wel hopen verse pasta te hebben zodat het nog een beetje op de oppervlaktespanning centreert. Daarmee ga je geen BGA's plaatsen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Een 0,5 QFP doet ie probleemloos, dus een 0,5 BGA is dan helemaal geen probleem.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Liteplacer build topic
Je kleidt dat mechanisch in een uurtje of 6 zet in elkaar, maar dan komt de drama: de bekabeling. Omdat een beetje netjes te doen kost een hoop tijd, voordat je het weet loopt er ergens tegenaan of in de weg. Nu de hele handel bekabeld op de Y motor en limitschakelaars na:
En dat moet ook nog allemaal aan de TinyG geknoopt worden:
Dit onder toeziend oog van Pipo en Paulus ( en hun gebabbel):
En dat moet ook nog allemaal aan de TinyG geknoopt worden:
Dit onder toeziend oog van Pipo en Paulus ( en hun gebabbel):
Re: Liteplacer build topic
Lijkt mij wel gezellig, een paar van de grijze druiloren die keuvelen op de achtergrond.

- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Liteplacer build topic
Dat bedoelt Ray niet, denk ik.Bert61 schreef:Jij komt niet Ray
Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Re: Liteplacer build topic
Editpappaleo schreef:Dat bedoelt Ray niet, denk ik.Bert61 schreef:Jij komt niet Ray
Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 25 nov 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Liteplacer build topic
Ik klets ook de oren van je kop hoorpappaleo schreef:Dat bedoelt Ray niet, denk ik.Bert61 schreef:Jij komt niet Ray
Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Verder was ik de leukste thuis
