Liteplacer build topic

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

Ik denk ook dat (ondanks dat dit voor proto's bedoelt is) er vaak panels worden bestukt. Dus 1 panel waar meerdere zelfde borden in zitten. En als je dan toch mechanica bouwt waarom niet iets groter zoals hier, dan ben je flexibeler. Motoren, sturing e.d. worden niet anders.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

Het is allemaal super licht spul
Als je dat groter wilt wordt het meteen een hoop zwaarder
Alleen de Zas blijft gelijk
Maar het principe is natuurlijk hetzelfde
En als je hier mee kan oefenen en kan je als het je plezier bezorgt er er een boterham mee te verdienen is
kan je op schalen naar twee tafels in huis Pas al snel niet in een slaapkamertje
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

Verdienen? Nee, je kunt in China voor een appel en een ei je printen laten bestukken die je toch al daar besteld, is niet tegen te concurreren. Dit doe je om snel je proto te bestukken. Op snelheid win je het dus wel van de chinees als je de printen al in huis zou hebben, die moet het eerst nog deze kant op sturen. Denk trouwens dat alle componentjes klaarzetten ook nog wel een aardige klus is hier, in een productiestraat gebruikt men feeders waar je een hele rol in drukt.
Hoe ga je trouwens pasta aanbrengen Gerhard, met een stencil of een jetter achtig iets? En heb je al een oven?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Shadow »

Bert61 schreef:
Excuus :lol: ik moest denken aan die conferance van Jos Ghysen

Kijk dit is nou een mitrailleur.
Dit heet bij ons een bren. Weet je in hoeveel tijd ik dit wapen uit elkaar neem?’
Wij wisten het niet. Natuurlijk niet.
‘In zestien seconden,’ zei hij.
Natuurlijk wisten we dat niet Wij hadden daar 11 maanden voor :lol: :lol:
Geniaal, gisteravond zitten luisteren :rofl:
Ik heb hem ergens op lp :think: ‘dubbel van het lachen’ of zoiets, staat ook nog een pareltje op van Gerard Cox met Frans Halsema en Adele Bloemendaal :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hannesie »

Hè die heb ik ook!!!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Verdienen? Nee, je kunt in China voor een appel en een ei je printen laten bestukken die je toch al daar besteld, is niet tegen te concurreren. Dit doe je om snel je proto te bestukken. Op snelheid win je het dus wel van de chinees als je de printen al in huis zou hebben, die moet het eerst nog deze kant op sturen. Denk trouwens dat alle componentjes klaarzetten ook nog wel een aardige klus is hier, in een productiestraat gebruikt men feeders waar je een hele rol in drukt.
Hoe ga je trouwens pasta aanbrengen Gerhard, met een stencil of een jetter achtig iets? En heb je al een oven?
viewtopic.php?f=75&t=25687&hilit=heel+holland+bakt

Dat laten bestukken loopt anders nog aardig in de papieren als ik dat zo eens bereken op pcbway, wordt eigenlijk pas interessant boven de 50-100 stuks. Er zijn trouwens al mensen bezig om goedkope diy auto feeders te ontwerpen voor deze machine.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Barry2001 »

Vergis je niet hoor, je moet pasta op voorraad houden (beperkt houdbaar), en de tijd die je nodig hebt om een run voor te bereiden. Wat denk ik wel een groot voordeel is vna in huis doen, is dat je zeker weet wat voor componenten er op het bord komen, en dat het dus geen imitatie is. NL EMS-ers vertrouw je, chinezen niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Ik gebruik Loctite GC10, jaar buiten de koelkast houdbaar, loodvrij en 24 uur opentijd.

https://www.eleshop.nl/loctite-gc10-sol ... m-pot.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Een eerste run kost inderdaad wat tijd qua programmeren waar je componenten "liggen"

Maar als je met deze werkt:

https://www.ebay.co.uk/itm/SMD-Componen ... 3209214795

zijn de volgende een fluitje van een cent.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Een eerste run kost inderdaad wat tijd qua programmeren waar je componenten "liggen"

Maar als je met deze werkt:

https://www.ebay.co.uk/itm/SMD-Componen ... 3209214795

zijn de volgende een fluitje van een cent.
En weet dat ook waar het spul dan naar toe moet? Dacht dit een proto type placer was. Inleren kost je dan meer tijd dan handmatig plaatsen van enkele stuks proto's.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

Dat is denk ik net als met Cnc 3D printen Als je er handig in bent En een App kan vinden die je aanstaat doe je dat tijdens je koffie pauze . Anders zit je toch alleen maar hier te zwammen :hide:
Dit krijgt een staartje :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Je leest eerst de p&p file in die aanmaakt in je pcb programma. Daarna geef je in de software aan waar de componenten op je werkblad bevinden. Dat hoefje alleen ongeveer te doen voor de 1e component in de strip, de volgende op de strips vindt hij zelf aan de hand van de camera en de gaatjes in de strip.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

Wij wachten af... gedachten gaan doorgaans veel sneller dan de verwezenlijking er van :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door Pjotr »

Hmm, kan nou niet zeggen dat het er erg gezellig bij ligt in hun eigen voorbeeld:

Afbeelding

Mag je wel hopen verse pasta te hebben zodat het nog een beetje op de oppervlaktespanning centreert. Daarmee ga je geen BGA's plaatsen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Een 0,5 QFP doet ie probleemloos, dus een 0,5 BGA is dan helemaal geen probleem.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Je kleidt dat mechanisch in een uurtje of 6 zet in elkaar, maar dan komt de drama: de bekabeling. Omdat een beetje netjes te doen kost een hoop tijd, voordat je het weet loopt er ergens tegenaan of in de weg. Nu de hele handel bekabeld op de Y motor en limitschakelaars na:
_DSC2518[1].JPG
_DSC2519[1].JPG
_DSC2520[1].JPG
En dat moet ook nog allemaal aan de TinyG geknoopt worden:
_DSC2525[1].JPG

Dit onder toeziend oog van Pipo en Paulus ( en hun gebabbel):
_DSC2521[1].JPG
_DSC2523[1].JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door hannesie »

Lijkt mij wel gezellig, een paar van de grijze druiloren die keuvelen op de achtergrond. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

Dan kunnen wij ook wel aan aanschuiven :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ray5150 »

je bevind je in ieder geval in goed gezelschap. :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

Jij komt niet Ray :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Liteplacer build topic

Bericht door pappaleo »

Bert61 schreef:
Jij komt niet Ray :lol:
Dat bedoelt Ray niet, denk ik.

Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

pappaleo schreef:
Bert61 schreef:
Jij komt niet Ray :lol:
Dat bedoelt Ray niet, denk ik.

Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Edit
:shock: O jij wist wat Ray dacht dan :mrgreen: :lol:
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 25 nov 2018, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Liteplacer build topic

Bericht door ds23man »

Bert, wat bedoel je nauw? :think: :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liteplacer build topic

Bericht door OpaBert »

pappaleo schreef:
Bert61 schreef:
Jij komt niet Ray :lol:
Dat bedoelt Ray niet, denk ik.

Papegaaien hebben de naam nogal veel te praten.
Ik klets ook de oren van je kop hoor :D
Verder was ik de leukste thuis :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”