Fusible weerstanden
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fusible weerstanden
Eigenlijk zijn die transistoren te zwak voor het doel. Ook al zijn het op zich wel 1:1 vervangers van de originele transistoren, die dus ook al veel te zwak waren. Had ik er in het eerdere restauratiedraadje niet wat steviger MJ vervangers voor aangedragen van Motorola?
Re: Fusible weerstanden
Meest voor de hand liggend zijn BD941/BD942 maar die zitten in een TO-220 huisje met als gevolg emitter- en basis-aansluiting verwisseld.
Er is ook wat van Toshiba met max1,5A ipv ½A nml TCC004BQ-ND en TCA004BQ-ND in een TO-126 dan is er niks verwisseld, vermoedelijk moeilijker te vinden.
Anne
Er is ook wat van Toshiba met max1,5A ipv ½A nml TCC004BQ-ND en TCA004BQ-ND in een TO-126 dan is er niks verwisseld, vermoedelijk moeilijker te vinden.
Anne
Re: Fusible weerstanden
Ik heb de 2sc2690 / 2sa1220a ook al met andere pinout op print gemonteerd tov de 2sc1962/2sa835 origineel. Opgelost door ze achterop koelplaat ipv voorop te monteren en 2 gekruiste pootjes, B en C. De Emitter is recht gehouden
De 2sc2690-2sa1220a werd mij door de kenner aangeraden destijds, zijn 100W stuurtorren speciaal voor dat doel ontworpen.
De D44-D45 lijken me misschien te "snel"
Overigens zitten dezelde D44-D45 torren nu in de eindtrap als vervanging van de oude 2sa473/2sc1173, nu kan de versterker wel 4ohm speakers aansturen en zou het een stuk stabieler zijn. De kenner van wie ik destijds de Vfets heb gekocht vertelde dat deze Vfet sneuvelen als een BJT in rook opging, en niet andersom. Maar goed eerst eens wat specs vergelijken en nw torren en weerstanden monteren.
De 2sc2690-2sa1220a werd mij door de kenner aangeraden destijds, zijn 100W stuurtorren speciaal voor dat doel ontworpen.
De D44-D45 lijken me misschien te "snel"
Overigens zitten dezelde D44-D45 torren nu in de eindtrap als vervanging van de oude 2sa473/2sc1173, nu kan de versterker wel 4ohm speakers aansturen en zou het een stuk stabieler zijn. De kenner van wie ik destijds de Vfets heb gekocht vertelde dat deze Vfet sneuvelen als een BJT in rook opging, en niet andersom. Maar goed eerst eens wat specs vergelijken en nw torren en weerstanden monteren.
Re: Fusible weerstanden
Zijn dat geen darlingtons Anne? Punt is een beetje dat de originele een vrij grote Ft hebben, 150 MHz dacht ik een een forse Hfe.
Probleem zit em in de SOA, ze moeten toch wel een paar 100 mA kunnen sjouwen. En met een faseverschuiving van 60 graden bij een woefert een volt of 30 tegelijkertijd. En met een LS kortsluiting is dat wel 50V - 60V.
Probleem zit em in de SOA, ze moeten toch wel een paar 100 mA kunnen sjouwen. En met een faseverschuiving van 60 graden bij een woefert een volt of 30 tegelijkertijd. En met een LS kortsluiting is dat wel 50V - 60V.
Re: Fusible weerstanden
Die dat erin zaten kunnen 500mA bij 40V DC hebben meen ik, geen datablad waar 't op staat.Pjotr schreef:Zijn dat geen darlingtons Anne? Punt is een beetje dat de originele een vrij grote Ft hebben, 150 MHz dacht ik een een forse Hfe.
Probleem zit em in de SOA, ze moeten toch wel een paar 100 mA kunnen sjouwen. En met een faseverschuiving van 60 graden bij een woefert een volt of 30 tegelijkertijd. En met een LS kortsluiting is dat wel 50V - 60V.
Maar die torren bezwijken als de eindtrap het laat afweten, wordt de belasting geen emittervolger-ingang meer maar een diode+emitterweerstand.En de stroombegrenzing doet nog steeds alsof de eindtrap wel werkt.
De vervang-transistors zijn geen darlingtons, hier de data ...
Anne
- Bijlagen
-
- BD933-941.pdf
- (111.95 KiB) 30 keer gedownload
-
- TTA004B_pnp-TTC_npn.pdf
- (184.09 KiB) 32 keer gedownload
Re: Fusible weerstanden
Die Toshiba’s lijken me wel wat eens kijken waar ze te krijgen zijn 
De bd’s zijn me wat te traag tov de originele die erin zaten
Origineel zat er 2sc1962/2sa835 in:
Type Designator: 2SC1962
Material of Transistor: Si
Polarity: NPN
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 0.95 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 200 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 200 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 150 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 24 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 70
Noise Figure, dB: -
Package: TO220
Type Designator: 2SA835
Material of Transistor: Si
Polarity: PNP
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 7.9 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 140 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 140 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 175 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 60 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 60
Noise Figure, dB: -
Package: TO202
De bd’s zijn me wat te traag tov de originele die erin zaten
Origineel zat er 2sc1962/2sa835 in:
Type Designator: 2SC1962
Material of Transistor: Si
Polarity: NPN
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 0.95 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 200 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 200 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 150 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 24 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 70
Noise Figure, dB: -
Package: TO220
Type Designator: 2SA835
Material of Transistor: Si
Polarity: PNP
Maximum Collector Power Dissipation (Pc): 7.9 W
Maximum Collector-Base Voltage |Vcb|: 140 V
Maximum Collector-Emitter Voltage |Vce|: 140 V
Maximum Emitter-Base Voltage |Veb|: 8 V
Maximum Collector Current |Ic max|: 0.5 A
Max. Operating Junction Temperature (Tj): 175 °C
Transition Frequency (ft): 22 MHz
Collector Capacitance (Cc): 60 pF
Forward Current Transfer Ratio (hFE), MIN: 60
Noise Figure, dB: -
Package: TO202
Re: Fusible weerstanden
Het gaat hier om Q130 en Q131 begrijp ik. Dat ze voldoende spanning en stroom aan kunnen is maar een deel van de eisen, belangrijker is de SOA. Dan kom je eerder op MJE15030/15031.
Re: Fusible weerstanden
Schema is daar net wat dubbel afgedrukt, maar gaat dus inderdaad om de Q 130 en Q 131.
Die MJE15030/15031 kunnen meer power leveren dus denk dat we die maar moeten bestellen.
Ik heb evt origineel service manual op PDF alhoewel de spanningen je daarop niet zo goed ziet, dat bij vorige posts gepresenteerde schema is dan stuk duidelijker te lezen.
Die MJE15030/15031 kunnen meer power leveren dus denk dat we die maar moeten bestellen.
Ik heb evt origineel service manual op PDF alhoewel de spanningen je daarop niet zo goed ziet, dat bij vorige posts gepresenteerde schema is dan stuk duidelijker te lezen.
Re: Fusible weerstanden
Dat service manual heb je mij al eens gemaild JW
Power is hier trouwens niet zo het probleem. Het is meer het gebied waar stroom en spanning tegelijkertijd aanwezig zijn en waar ze heel blijven. Eigenlijk het piekvermogen maar dan gerelateerd aan de tijdsduur: Het Safe Operating Area, oftewel afgekort SOA. Dat wordt nog al eens over het hoofd gezien. Die MJE15030/15031 zitten w.d.b. wel goed en zijn ook verkrijgbaar 
Re: Fusible weerstanden
De Q130 en Q131 dus ja.Pjotr schreef:Het gaat hier om Q130 en Q131 begrijp ik. Dat ze voldoende spanning en stroom aan kunnen is maar een deel van de eisen, belangrijker is de SOA. Dan kom je eerder op MJE15030/15031.
Die BD's zijn al (on)behoorlijk oud, tijd gaat ook zo hard.En die MJE zien er wat overbemeten uit, maar beter teveel dan tekort.
Nu maar hopen dat Buisje de eindtrap in orde krijgt anders blaast ie de boel weer op.
Anne
Re: Fusible weerstanden
"Tis ook nooit goed hèAh!buis schreef:.................En die MJE zien er wat overbemeten uit, maar beter teveel dan tekort.
Nu maar hopen dat Buisje de eindtrap in orde krijgt anders blaast ie de boel weer op.
Anne
Re: Fusible weerstanden
De eindtrap meet goed door maar mooiste is om elke vfet te testen op functie middels een spannings/stroom bron. Had daar eens een methode voor gelezen. Zoveel werk weer ..
Re: Fusible weerstanden
Maar 's even die soa dingen over elkaar gelegd, rare toestandenPjotr schreef:"Tis ook nooit goed hèMaar als je naar het SOA grafiekje kijkt zie dat het helemaal niet zo overbemeten is.
Boven de 40V doet de simpele MJE340 het zelfs beter dan de MJE15030, die laatste doet wel grotere stroom (bij lage spanning) maar dat hebben we hier niet nodig.
En de Toshiba is helemaal beneden peil
Vraag me wel af hoe betrouwbaar dit soort gegevens zijn
Anne
Re: Fusible weerstanden
Ja die MJ340/350 zouden als paartje mooi kunnen, ware het niet dat de 350 sterk niet lineair wordt boven de 100 mA en snel in zijn Hfe gaat afvallen. Het zijn oude Motorola beestjes, tegenwoordig ON-Semi. Ga er maar van uit dat die grafiekjes kloppen. Ook die van Toshiba kloppen. Er is ook geen opgave van Ft en ze zijn ook niet voor audio als zodanig aangemerkt.
Re: Fusible weerstanden
Dit gaat me net iets boven mijn hoofd. Wat is jullie conclusie ? Welke drivertor is meest geschikt in deze toepassing?
Viel me inderdaad op dat in de toshiba beschrijving je eigenlijk wel allerlei verassingen kunt krijgen als je ze buiten safe area gaat gebruiken.
Viel me inderdaad op dat in de toshiba beschrijving je eigenlijk wel allerlei verassingen kunt krijgen als je ze buiten safe area gaat gebruiken.
Re: Fusible weerstanden
Gewoon die MJE15030/15031. Zal het daar niet meer aan liggen. Is ook courant verkrijgbaar en dat wil ook wat... 
Re: Fusible weerstanden
Is wel in de schakeling te meten als de Q130 en Q131 eruit liggen.buisje schreef:De eindtrap meet goed door maar mooiste is om elke vfet te testen op functie middels een spannings/stroom bron. Had daar eens een methode voor gelezen. Zoveel werk weer ..
De uitgang van de versterker, waar alle emitterweerstanden aan elkaar zitten aan massa leggen.
Dan zou op de collectors van de eindtorren, die daarmee aan de fets zitten, een spanning staan richting voeding (iets van +50 en -50v).Steekt niet zo nauw, is niet zo belangrijk (afknijpspanning fet).
Dan weerstand 180Ω 5W tussen massa en source-fet=collector transistor, moet dan ong 15...20v geven.Is bij de voorgeschreven ruststroom van rond 100mA.
Als dat, voor alle 6, klopt dan is er een redelijke kans dat 't goed zit met de fet's.
Anne
Re: Fusible weerstanden
Ik heb div spanningen in eindtrap al nagemeten zonder bovenstaande methode maar met drivertorren nog op zijn plek. Ik had ook15 a 20 volt waardes op de collectors van de eind BJT's dus denkt/verwacht dat eindtrap wel ok is.
Maar de drivertorren zijn er uit dus zal eens dubbelcheck doen.
Maar de drivertorren zijn er uit dus zal eens dubbelcheck doen.
Re: Fusible weerstanden
Als dat in orde is voor alle torren dan is dat allemaal ok. Dan kan hooguit de biasstroom nog fout zijn.buisje schreef:...................Ik had ook15 a 20 volt waardes op de collectors van de eind BJT's dus denkt/verwacht dat eindtrap wel ok is.
Re: Fusible weerstanden
Wel beetje link, zomaar alles inschakelen.Maar 't schijnt goed te gaan.
Met die 15...20V lijkt 't in orde maar die zijn ook afhankelijk van de ruststroom.
Die spanning zakt met toenemende ruststroom, slechte fet en verkeerde ruststroom samen kunnen dezelfde spanning geven.Met allemaal ong hetzelfde zal het wel goed zitten, ook de stroom.
Anne
Met die 15...20V lijkt 't in orde maar die zijn ook afhankelijk van de ruststroom.
Die spanning zakt met toenemende ruststroom, slechte fet en verkeerde ruststroom samen kunnen dezelfde spanning geven.Met allemaal ong hetzelfde zal het wel goed zitten, ook de stroom.
Anne
